Efterkommere efter natmandsslægter
Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-07-07 20:25

Jeg er blevet bedt om at vidrebringe dette:

X---------------
Natmandsslægt?

Jeg læser historie på Syddansk Universitet og skriver i øjeblikket
bachelorprojekt om natmandsslægternes assimilationsproces.

Jeg efterlyser derfor levnedsbeskrivelser vedr. personer, der har
opgivet det omvandrende liv som glarmestre, blikkenslagere el.lgn for at
bosætte sig og lade sig opsluge af almuen. Det kan dreje sig om
personer, der ændrer livsform på et senere tidspunkt i livet, eller børn
/ unge, der på forhånd fravælger det omvandrende liv og i stedet søger
fast arbejde og evt. gifter sig ind i husmandsrækkerne.

Er du stødt på sådanne personer i din slægtsforskning, hører jeg meget
gerne fra dig.

På forhånd tak!
Merete Thomsen
X-------------------

N.B. Al henvendelse vedr. dette direkte til
Merete Thomsen : natmand@c.dk

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-07-07 21:07

Arne Feldborg wrote:

> [...]
> Merete Thomsen
> X-------------------
>
> N.B. Al henvendelse vedr. dette direkte til

an interesting idea
If I was tackling it

I would search the census by occupation
and take between 12 to 30 families and use standard rearch procedure

is it for a special or a cand phil?
you better teach the young lady how to use groups

http://www.ddd.dda.dk/
as a search machine it is rather primitive

Der skal udfyldes mindst tre tegn i Navnefeltet
and search one amt at a time

jen
skrædermester

51 inKøbenhavsn amt

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e31'

Timeout expired

/asp/Soeg_dk_enkel_sp.asp, line 271

sen
skrædermester

515 poster fundet.
Der vises kun 100 poster

===============
Samtlige personer i husstanden

København, Smørum, Ballerup, Ballerup Bye, et Huus, 56, FT-1787, B8378
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Christophersen   29    Gift   mand   Har huus og er Natmand
Margrethe Christensdt   28    Gift   kone
Malene Kirst. Hansdt   9    Ugift   deres barn
Christopher Hansen   6    Ugift   deres barn
Birthe Kirst. Mathiesen   63    Enke   mandens moder
Anna Cathrine Møller   3    Ugift   Plejebarn, Hendes afd. Datters Ægtebarn
Friderich Christophersen   32    Gift   mand   I tieneste hos sin Broder Natmanden
Margrethe Larsdt   32    Gift   kone
Anna Kirst. Friderichsdt   10    Ugift   deres barn
Dorthe Cathrine Friderichsdt   3    Ugift   deres barn

which is a bit odd only one hit

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e31'

Timeout expired

/asp/Soeg_dk_enkel_sp.asp, line 271
obviously to buy all the CDs and put them into a database would be better

http://www.ancestry.co.uk/search/rectype/census/uk/default.aspx works
much betetr
an all name index
occupations only for 1881

you get results page by page 10 or 50 at a time

oh dear

Hugh W
--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-07-07 21:57

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Sun, 22 Jul 2007 21:07:08
+0100

>is it for a special or a cand phil?
>you better teach the young lady how to use groups

Og du skulle hellere blande dig udenom ting du ikke har forstand på.

Det du kalder den unge dame ved udmærket hvordan man driver forskning.
Hun kender udmærket den eksisterende litteratur om emnet, og hun kender
udmærket de forskellige natmandsslægter og deres baggrund.

Og hun kender også udmærket den store mængde at historier og
overleveringer der findes om natmandsfolket (ellers er vi iøvrigt ganske
mange der kunne hjælpe hende på dét punkt)..

Det hun har brug for er, som skrevet står, konkrete oplysninger om folk
der i sidste halvdel af 1800 tallet brød ud af miljøet og etablerede sig
som almindelige jævne borgere. Og gerne kontakt med nulevende
efterkommere af disse.

Og lige for en ordens skyld: Jeg har intet med projektet at gøre, og
"den unge dame" læser ikke med her. Efterlysningen er bragt enslydende
flere steder. Og det ville være direkte tåbeligt at oprette tråde om
emnet flere forskellige stder.

Så skriv, som også allerede nævnt, direkte til hende med evt.
oplysninger. Det tjener ikke noget formål at skrive hverken til gruppen
her eller til mig om dette emne.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-07-07 03:19

Jeg kan også læse din dansk

we get lots of these people asking for us to do their hoemwork for them
on the english langauge groups

and
jeg gide ikke Arne
one on one stuff

the groups collective intelligence is far greater than my own

only one natmand in the whole daatabase suggests a spelling issue
or other terminology
which makes her whole concept dubious

natrenovation

Rakker

skarpretterens hjælper

http://archiver.rootsweb.com/th/read/DENMARK/2006-09/1159056819

øbenhavn, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Amagerbro,
Stueetagen, 16, FT-1845, C2161
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Svensen Kiersgaard   43    Gift      Opsynsbetjent ved
natrenovationsbroen   Bagelsesbye paa Nestvig
Bierte Catrine født Jørgensen   62    Gift      Hans kone   Wæsterbroe
Jenssine Oline Margrethe Kiersgaard   22    Ugift      Deres datter   København
Christine Margrete Tofte   37    Ugift      Logerende, ernærer sig med syning
Frederits i Jylland

København, København (Staden), Tingvej (Ulige numre), Sundbyerne,
Thingvei 95,matr.21A Forhus 1.Salsetage, 7, FT-1885, C5690
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Hansen   29    Gift   Husfader   Kvartermand ved Natrenovationen   Tureby
Sogn,Frederiksborg Amt
Johanna født Nielsen   25    Gift   Husmoder   Intet   Sverrig
Aurine Albertine Hansen   4    Ugift   Barn      Gørløse Sogn,Frederiksborg Amt
Eleonore Hansigne Hansen   under 1 Aar    Ugift   Barn      Sundbyerne

Copenhagen sewers were very laye about 1890
so their should bemore of these people

In the english census we have recordss of circus travellers, people
living in tents, and canal boats tied up on Sunday night

were these omitted in Danish folketællinger?

PGA ingen matrikul nummer?

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-07-07 21:48

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Mon, 23 Jul 2007 03:19:08
+0100

>only one natmand in the whole daatabase suggests a spelling issue
>or other terminology

Suk..
Nej. Det fortæller alene noget om din manglende viden.
(Hint: prøv Google)

Og du overser tilsyneladende stadigvæk med fuld vilje, at det var en
efterlysning og ikke et debatoplæg.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-07-07 02:19

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> (Hint: prøv Google)
>
> Og du overser tilsyneladende stadigvæk med fuld vilje, at det var en

Arne you are still naive about the unmoderated nature of usenet

I am not writng to you personally but opening a topic for debate by
the group

AKA thread drift

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-07-07 19:02

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Tue, 24 Jul 2007 02:18:58
+0100

>I am not writng to you personally but opening a topic for debate by
>the group

Jammen, så åben dog en ny tråd om emnet.

Istedet for at bruge Merete Thomsen efterlysning til forsøge at så
mistillid til et seriøst forskningsprojekt ved et anerkendt dansk
universitet.

Et projekt der også vil komme vi amatører til gode.

Det fremgår jo tydeligt af dit eget udsagn, at du ikke ved hvad
Natmandsfolket er for noget, og derfor fra starten har misforstået selve
ideen i Merete Thomsens projekt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : AB

Dato : 24-07-07 14:23

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://hammerum-herred.dk/

"Og du skulle hellere blande dig udenom ting du ikke har forstand på."

Derfor gider jeg ikke deltage i denne gruppes diskutioner, når niveauet er
så lavt.

mvh
AB

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-07-07 19:12

"AB" <a.bruun@tiscali.dk> skrev Tue, 24 Jul 2007 15:23:09 +0200

>"Og du skulle hellere blande dig udenom ting du ikke har forstand på."
>
>Derfor gider jeg ikke deltage i denne gruppes diskutioner, når niveauet er
>så lavt.

Det er da interessant, at du foretækker at deltage i ebabter, hvor man
gerne må udtale sig om ting man ikke har forstand på.!

I og med, at der kan gå måneder imellem jeg skriver her i gruppen (og i
det her tilfælde kun har viderebragt en efterlysning der slet ikke
krævede nogen for svar i gruppen) føler jeg mig ikke ramt af din
bemærkning.

Men jeg tør dog - i modsætning til visse andre - godt stå ved mit navn,
også selv om jeg er kommet lidt i modvind.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hvornum

Dato : 25-07-07 21:52

Hej Arne

Det må siges, det var helt i top, at du sætter et sådan indlæg på siden, at
kunne hjælpe andre er bare det disse sider er til for.
At der er nogle der roder noget de ikke helt er med på, ja sådan går det til
tider.
Men skulle I der ikke lige ser det positive i Arnes indlæg ligge strids
øksen og bruge Jeres tid til slægtsforskning?
Giv da Merete Thomsen lov til at få oplysninger gennem dette medie, og lad
da Arne viderebringe dette ønske.

Mvh

Max hvornum 4623