Tydning
Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 13-07-07 11:44

Hej
Er der nogen der kan tyde hvad der står på AO 1876-1890, Svendborg, Vor
frue, Sunds, Svendborg, Opslag 304, Det drejer sig om barnet Alma Marie
Larsen født 11 april. Hun er søster til min farmor.
Jeg har problemer med ordet foran faderes navn, med ordet foran fadderen A.
P. Madsen, samt bemærkningen.

Venlig hilsen
Anni Skov Christensen

Fra : Henning Christensen

Dato : 13-07-07 19:57

Hej Anni!

Faderen er Børstenbinder.

Ved fadderne står efter min mening:
Barnets Forældre, Kludesamler A. P. (eller A. J.) Madsen af Svendborg - - -
osv.

Under Anmærkninger står:
Faderen blind. Fami-
lien under forsørgelse af
Skaarup, hvor Barnet
ved dets 18de Aar er forsørgelses-
berettiget. - Anmeldt
for Byraadet 10 August 90.

Jeg er lidt usikker med hensyn til den sidste sætning.

Venlig hilsen
Henning Christensen

"Anni Skov Christensen" <anni.skov@christensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:469757c9$0$93967$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-07-07 23:09

Henning Christensen wrote:
> [...]
> berettiget. - Anmeldt
> for Byraadet 10 August 90.
>
> Jeg er lidt usikker med hensyn til den sidste sætning.

as in England the social suppport of weaker families was organised by
parish of birth

after the closure of the monasteries there were no monks or nuns to do
this as a christian duty

Børnepenge was charged to the parish of birth
if no father could be found

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 14-07-07 01:30

Tak til Henning og Hugh. Når man ved, hvad der skal stå er det jo pludselig
ganske indlysende, men så bliver jeg pludselig lidt i tvivl ang. min egen
tydning af Almas søster Dvinas dåb i 1887. Det er opslag 271 i samme opslag
som før.

Her er A. P. Madsen også fadder, men jeg har fået hans erhverv til
murerformand. Er det rigtigt. Desuden har jeg svært ved det første af
anmærkningen. Jeg er ikke i tvivl om, at dåben skal anmeldes til byrådet, da
familien er under fattigforsørgelse af Skaarup sogn, hvor faderen er født,
og hvor han flytter på fattighus sandsynligvis i 1896 da konen dør, men hvad
står der præcis i første linie?

Fra : Henning Christensen

Dato : 14-07-07 05:39

Hej Anni!

Du har helt ret. Man kan sagtens læse teksten, men når andre ser på den, får
de til tider noget helt andet ud af den. Derfor har jeg i ca. 10 år været
med i en læsegruppe, der en aften hveranden uge i vinterhalvåret hjælper
hinanden med at tyde de gamle KB, FT og især andre dokumenter. Det er
virkelig noget, der giver rutine. Da vi samtidig også prøver at skrive de
gotiske bogstaver, får vi indblik i de enkelte bogstavers opbygning.

Men nu til dit problem:

Ved Dvinas dåb er Faderen Arbejdsmand (men det spurgte du vist ikke om), og
Hr. Madsen Murersvend.

Anmærkninger:
Deres andre Børn døbtes
Larsen. Anmeldt o.s.v.

Den bemærkning er der sikkert også en forklaring på.

Venlig hilsen
Henning

"Anni Skov Christensen" <anni.skov@christensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:46981992$0$46969$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 14-07-07 09:06

Endnu en gang tak til Henning.
Forklaringen på bemærkningen er, at faderen hedder Peder Larsen Olsen, og at
børnene vel egentligt skulle have heddet Olsen til efternavn, men da det
første barn kun blev døbt Larsen, fortsatte det ved de øvrige børn. Ved min
farmor stod der Emmy Olsen Larsen, men så var Olsen blevet overstreget.
Venlig hilsen
Anni Skov Christensen