Forskel på "kancelliråd" og "virkelig kanc~
Fra : Toke Nørby

Dato : 28-06-07 18:53

Er der? og i givet fald hvilken?
PFT
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 30-06-07 15:43

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
news:m8t78314tqs35od4heeiqmp8b3a61140df@4ax.com...

Er der? og i givet fald hvilken?
> PFT

I hvilken kontekst har du mødt "virkelig kanceliråd" ?

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...

Fra : Henning Christensen

Dato : 30-06-07 16:03

Jeg er også stødt på udtrykket og mener, at det¨må være modsætningen til
Honorær (en eller anden titel), altså en ærestitel uden portefølje.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-06-07 17:16

"Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> skrev Sat, 30 Jun 2007
17:02:37 +0200

>Jeg er også stødt på udtrykket og mener, at det¨må være modsætningen til
>Honorær (en eller anden titel), altså en ærestitel uden portefølje.

Det er også min opfattelse.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 21:21

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> Er der? og i givet fald hvilken?
> PFT

Iflg ODS (Ordbog over det danske sprog) på nettet
<http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=kancellir%E5d&submit=S%F8g> er
kancelliraad opr. benævnelse for (de højere) medlemmer af kancellikollegiet
(jf. -assessor); nu kun som (ret lav) titel, der giver rang i 6. klasse nr.
1 (virkelig kancelliraad) ell. 7.

Fra Bekendtgørelse af 16/3 1808:

I Henseende til Titler, da blive disse at inddele i Embeds-Titler og
Rang-Titler.

Embeds-Titlerne forundes allene de i _virkelig_ Tieneste staaende
Embedsmænd, hvorved dog disse, efter Omstændighederne, kunne tillægges en
høiere Rang end den, som er forbunden med Embedet.

Rang-Titler forundes Embedsmænd, som i Naade entlediges fra deres Embeder,
(hvorved de nedlægge Embeds-Titlen), og ligeledes andre af Statens fortiente
Mænd. Af Rang-Titlen henlægges en til hver af Rang-forordningens Klasser.

Fra : Toke Nørby

Dato : 01-07-07 18:13

"Helmer Christiansen \(Oncable.dk\)" <helmer punktum christiansen ved
oncable punktum dk> wrote:

> [...]
>Mænd. Af Rang-Titlen henlægges en til hver af Rang-forordningens Klasser.

Hej alle,
Mange tak. Det er typisk stadigt ansatte, som udnævnes, eksempel:

Alstrup, Niels Gries, (BF - usikker dato:) f. ca. 1753, (FO6)
30.11.1787 postekspresse mellem Kbhvn. og Kongsberg, (FO6) 29.02.1788
kgl. bestalling som sådan, (udnævnt 02.11.1798, jf. Col.Tid.45/1798)
fra ? at regne postmester i Trondhjem, (Befordring &Afgang under det
danske Cancellie: udnævnt 09.12.1808, jf. Col.Tid.50/1808) virkelig
kancelliraad. [16.06.1829 i tjenesten, jf. FO6]>

Jeg har ikke set en "kancelliråd", der senere bliver "virkelig
kancelliråd", så ODS' forklaring er forståelig. Tak for jeres hjælp!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/