Urban Ottesen Gietzman, Nibe 1690
Fra : siw.merethe@gmail.co~

Dato : 20-06-07 02:12

Kan noen være behjelpelig med å finne hans aner?

Jeg skriver fra Norge.

Den/de jeg leter etter er forfedre til Urban Ottesen Gietzman
1690-1741. Fødested er Nibe, Jylland.
Da han heter Ottesen er det mulig å anta at hans far het Otte/Otto.
Han bodde fra ca 1719 i Norge, Kvinnherad hvor han var offiser i
Søndre Sunnhordlandske Kompani.
Han giftet seg med mademoiselle Dorthea Christiansdatter Lamberg
(datter av en birkedommer ved Rosendal baroni) i 1721 og de fikk 12
barn. Alle barna het Urbanussønn eller Urbanusdatter som mellomnavn,
og med Gietzman som etternavn.

I 'Delgobes' står han oppført som Gedzman og med mulige aner i
Aalborg. (det er svært vanskelig å tyde)
Navnet Urban og Urbanus har blitt brukt i min slekt fra hans tid og
frem til 1900 tallet, i absolutt alle ledd.

i 'Hirsch' finnes en Urban Jacobsen Gesman, dansk soldat som døde i
slaget om Helsingborg i 1710.
Fornavn og etternavn tatt i betraktning antar jeg at han er en
slektning av UOG.

Håper på flere opplysninger fra dere.

Med vennlig hilsen Siw Merethe Sværholdt

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 22-06-07 06:50

Kære Siw!

Nibe sogns kirkebog begynder vist først i 1765.

Næsten alle danske kirkebøger før 1892 kan ses som scanninger på flg. site:
www.arkivalieronline.dk Man skal tilmelde sig, men det er gratis. Der ligger
også en den folketællinger.

www.ddd.dda.dk under 'andre kilder' findes et Probate Index
(skifteprotokoller) til fire danske amter, bl.a. Aalborg Amt, men jeg kunne
ikke finde otto / otte Giertzmann i Nibe.

Nibe bys skifteprotokoller begynder først 1745.

Jeg håber, du finder Urbanius' forældre engang.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk