/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Så hold jer da til Sandheden
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 15-07-07 09:02

Tillad mig at lukke lidt luft ud her i gruppen for jeg er nødt til at skulle
af med mine fustrationer.........

Jeg bruger i disse måneder mellem 50 og 70 timer om ugen på at være bissider
for unge med Autismespektrumforstyrrelser, som gerne vil have en
ungdomsuddannelse efter den nye lov om den 3 årrige ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov.

Kommunerne er mildest talt ikke begejstret for denne lov og laver alle
mulige krumspring for at slippe for at give dette tilbud. Og en af de
muligheder de har er at påstå at eleven kan gennemføre en normal
ungsomsuddannelse hvis de får specialpædagogisk støtte..... og det er her I
lærere kommer ind i billedet.

I 5 af de uafsluttede sager jeg sidder med lige nu er netop dette påstanden
fra kommunen og den bliver hængt op på elevudtalelser fra folkeskolen hvor
man kan læse at eleven har fine sociale færdigheder og klarer sig godt i
socialesammenhænge....... For fanden da ikke også. Vi taler om elever som på
grund af manglende sociale færdigheder har haft daglige konflikter og som
selvsamme skoler har kæmpet for at slippe af med. ja sågar en elev der
sammelagt kun har vist sig på skolen i 2½ måned de sidste 2 år. Elver der
altid har skullet arbejde på egen hånd når der var grupearbejde fordi de
ikke kunne indgå i en gruppe.

Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser (f.eks. at der ikke
er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller at det er svært
at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det skader JERES
troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som jeres fag åbentbart
har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så desperat har brug for
den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv forsørgelse.

pyha så fik JEG luft......................selv om noget - måske det meste af
min fustration burde hældes udover KL

Peter



 
 
Hindsgaul (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Hindsgaul


Dato : 15-07-07 12:46

On Sun, 15 Jul 2007 10:01:51 +0200, Peter K. Nielsen wrote:

> I 5 af de uafsluttede sager jeg sidder med lige nu er netop dette påstanden
> fra kommunen og den bliver hængt op på elevudtalelser fra folkeskolen hvor
> man kan læse at eleven har fine sociale færdigheder og klarer sig godt i
> socialesammenhænge....... For fanden da ikke også. Vi taler om elever som på
> grund af manglende sociale færdigheder har haft daglige konflikter og som
> selvsamme skoler har kæmpet for at slippe af med. ja sågar en elev der
> sammelagt kun har vist sig på skolen i 2½ måned de sidste 2 år. Elver der
> altid har skullet arbejde på egen hånd når der var grupearbejde fordi de
> ikke kunne indgå i en gruppe.
>
> Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser (f.eks. at der ikke
> er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller at det er svært
> at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det skader JERES
> troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som jeres fag åbentbart
> har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så desperat har brug for
> den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv forsørgelse.

Wow - 5 eksempler, der så skal retfærdiggøre en svada mod den samlede
lærerstand.

Hindsgaul
--
Hvorfor mon regeringen har det som mål at smadre folkeskolen?

Peter K. Nielsen (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 15-07-07 16:35


"Hindsgaul" <brug.den@ik-ke.dk> skrev i en meddelelse
news:1xxzf0drd8nas$.sswdwikofmqh$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 15 Jul 2007 10:01:51 +0200, Peter K. Nielsen wrote:
>
>> I 5 af de uafsluttede sager jeg sidder med lige nu er netop dette
>> påstanden
>> fra kommunen og den bliver hængt op på elevudtalelser fra folkeskolen
>> hvor
>> man kan læse at eleven har fine sociale færdigheder og klarer sig godt i
>> socialesammenhænge....... For fanden da ikke også. Vi taler om elever som
>> på
>> grund af manglende sociale færdigheder har haft daglige konflikter og som
>> selvsamme skoler har kæmpet for at slippe af med. ja sågar en elev der
>> sammelagt kun har vist sig på skolen i 2½ måned de sidste 2 år. Elver der
>> altid har skullet arbejde på egen hånd når der var grupearbejde fordi de
>> ikke kunne indgå i en gruppe.
>>
>> Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser (f.eks. at der
>> ikke
>> er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller at det er
>> svært
>> at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det skader JERES
>> troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som jeres fag
>> åbentbart
>> har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så desperat har brug
>> for
>> den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv forsørgelse.
>
> Wow - 5 eksempler, der så skal retfærdiggøre en svada mod den samlede
> lærerstand.

nej jeg skrev udtrykkeligt i de Uafsluttede sager. Det er en tendens der går
igen i samtlige sager jeg har siddet med de sidste 3 mdr, og de er fra
kommuner spredt ud over hele de gamle Viborg og Ringkøbing amter
>
> Hindsgaul
> --
> Hvorfor mon regeringen har det som mål at smadre folkeskolen?

aner det ikke - men man sige de gør det ret godt

PEter



Peter Lykkegaard (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 15-07-07 20:01

Hindsgaul wrote:
>
> Wow - 5 eksempler, der så skal retfærdiggøre en svada mod den samlede
> lærerstand.
>
Jeg skal da gerne slutte mig til koret af hylere
Ikke een ud af mange statusrapporter i fra centerklasse hvor mine to knægte
gik havde ret meget bund i virkeligheden
Men pænt så det da ud :(
Jeg vil formode at det skyldtes en udpræget magtesløshed pga for beskedne
bevillinger?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



René Bloch (22-07-2007)
Kommentar
Fra : René Bloch


Dato : 22-07-07 20:26


>> Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser (f.eks. at der
>> ikke
>> er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller at det er
>> svært
>> at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det skader JERES
>> troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som jeres fag
>> åbentbart
>> har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så desperat har brug
>> for
>> den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv forsørgelse.
> pyha så fik JEG luft......................selv om noget - måske det meste
> af
> min fustration burde hældes udover KL
>
> Wow - 5 eksempler, der så skal retfærdiggøre en svada mod den samlede
> lærerstand.

Jeg synes nu Peter K. Nielsen har fat i en rigtigt tendens, men du leverer
jo delvist selv svaret på årsagen i slutningen af dit indlæg mht. KL og
måske skulle du pege videre op til KL´s chefer i dele af Folketinget.

Jeg er til daglig Uddannelseschef på en Erhvervsskole og vi diskuterer meget
i denne tid, netop den tendens at der kommer flere og flere unge med den
slags problemer uden at vi kan læse eller på anden måde får oplyst at eleven
har specialpædagogiske behov fra folkeskolernes side.

Så et eller andet sted mener jeg at kunne se at der er en tendens til at
kommunale medarbejdere pålægges et pres til at spare alle steder:
Skolelærere der laver pænene udtalelser en virkeligheden er, sygeplejersker
der skal visitere ældre og beskiver at 80 og 90 årige der kun har minimale
behov i eget hjem, folkeskoledere der i offentligheden underbygger de
kommende skolelukninger, med at det nu lige pludseligt er både en pædagogisk
og faglig katastrofe, at have ét sporsskoler i lokaleområderne, Vej &
Parkledere der argumenterer for lykken ved at køre på usaltede veje eller
eller lykken ved at blive hjemme efter 18.00 når snerydningen indstilles
osv. osv.

Alt dette i et samfund som stadigvæk er verdens 4 rigeste, som har råd til
at bruge milliarder på krige rundt omkring i verden og som har et overskud
på omkring 100 milliarder, hvis kronprins kan bruge 600.000 kr. på én uges
ferie og som, hvis borgerne gør oprør mod besparelserne, kalder dem for
"Socialiske ballaballademagere"

Peter K. Nilsen, det ansvar du forventer af den skolelærer der skriver en
pænene udtalelse om en elev end virkeligheden er, burde du måske i lige så
høj grad forlange af dem der har truffet beslutningen øverst oppe.

Ellers er du jo også faldet for denne "del og hersk"-retorik der udspringer
fra netop samme top, så vi hellere brokker os over den enkelte skolelærer i
nyhedsgrupperne på nettet, fremfor at skyde på beslutningstageren bag!

René Bloch






Peter K. Nielsen (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 22-07-07 20:57


"René Bloch" <rbl@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:46a3af35$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg synes nu Peter K. Nielsen har fat i en rigtigt tendens, men du leverer
> jo delvist selv svaret på årsagen i slutningen af dit indlæg mht. KL og
> måske skulle du pege videre op til KL´s chefer i dele af Folketinget.
>
> Jeg er til daglig Uddannelseschef på en Erhvervsskole og vi diskuterer
> meget i denne tid, netop den tendens at der kommer flere og flere unge med
> den slags problemer uden at vi kan læse eller på anden måde får oplyst at
> eleven har specialpædagogiske behov fra folkeskolernes side.
>
> Så et eller andet sted mener jeg at kunne se at der er en tendens til at
> kommunale medarbejdere pålægges et pres til at spare alle steder:
> Skolelærere der laver pænene udtalelser en virkeligheden er,
> sygeplejersker der skal visitere ældre og beskiver at 80 og 90 årige der
> kun har minimale behov i eget hjem, folkeskoledere der i offentligheden
> underbygger de kommende skolelukninger, med at det nu lige pludseligt er
> både en pædagogisk og faglig katastrofe, at have ét sporsskoler i
> lokaleområderne, Vej & Parkledere der argumenterer for lykken ved at køre
> på usaltede veje eller eller lykken ved at blive hjemme efter 18.00 når
> snerydningen indstilles osv. osv.
>
> Alt dette i et samfund som stadigvæk er verdens 4 rigeste, som har råd til
> at bruge milliarder på krige rundt omkring i verden og som har et overskud
> på omkring 100 milliarder, hvis kronprins kan bruge 600.000 kr. på én uges
> ferie og som, hvis borgerne gør oprør mod besparelserne, kalder dem for
> "Socialiske ballaballademagere"
>
> Peter K. Nilsen, det ansvar du forventer af den skolelærer der skriver en
> pænene udtalelse om en elev end virkeligheden er, burde du måske i lige så
> høj grad forlange af dem der har truffet beslutningen øverst oppe.
>
> Ellers er du jo også faldet for denne "del og hersk"-retorik der
> udspringer fra netop samme top, så vi hellere brokker os over den enkelte
> skolelærer i nyhedsgrupperne på nettet, fremfor at skyde på
> beslutningstageren bag!

Hej Rene,

Allerførst tak for et seriøst og konstruktivt svar. Som jeg også skrev i mit
oprindelige indlæg så handlede det meget om at få luft.

Tro mig jeg "punker" skam også dem højere oppe i systemet. (så sent som i
denne uge er der på min foranledning stillet et §20 såørgsmål til
undervisningsministeren, og jeg har sendt hele 3 nye klager til klagenævnet
for vidtgående specialundervisning, samtidig med at jeg har holdt 2 møder
med ledende kommunale embedsfolk, og været ude som bisidder i 3 sager.) Så
den får ikke for lidt på alle niveauer

Og du har helt ret: Underordnede ansatte helt ned fra folkeskolelærere via
UU vejledere, og op til ledende psykiatere er under pres for at fremstille
sandheden lidt "alternativt" MEN det mener jeg ikke fritager nogen for et
ansvar. Man kan endnu ikke tvinge folk til direkte at lyve.

har da også et enkelt eksempel på en ledende psykiater der sagde til en
social direktør at han kunne rende og hoppe, og athun ikke ville
hemmeligholde behandlingsmetoder for pårørende medmindre hun fik en
skriftlig ordre - det samme kunne lærere vel også gøre

Peter



Arne H. Wilstrup (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 22-07-07 22:31

"Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i meddelelsen
news:46a3b68c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "René Bloch" <rbl@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:46a3af35$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Jeg synes nu Peter K. Nielsen har fat i en rigtigt tendens,
>> men du leverer jo delvist selv svaret på årsagen i slutningen
>> af dit indlæg mht. KL og måske skulle du pege videre op til
>> KL´s chefer i dele af Folketinget.
>>
>> Jeg er til daglig Uddannelseschef på en Erhvervsskole og vi
>> diskuterer meget i denne tid, netop den tendens at der kommer
>> flere og flere unge med den slags problemer uden at vi kan
>> læse eller på anden måde får oplyst at eleven har
>> specialpædagogiske behov fra folkeskolernes side.
>>
>> Så et eller andet sted mener jeg at kunne se at der er en
>> tendens til at kommunale medarbejdere pålægges et pres til at
>> spare alle steder: Skolelærere der laver pænene udtalelser en
>> virkeligheden er, sygeplejersker der skal visitere ældre og
>> beskiver at 80 og 90 årige der kun har minimale behov i eget
>> hjem, folkeskoledere der i offentligheden underbygger de
>> kommende skolelukninger, med at det nu lige pludseligt er
>> både en pædagogisk og faglig katastrofe, at have ét
>> sporsskoler i lokaleområderne, Vej & Parkledere der
>> argumenterer for lykken ved at køre på usaltede veje eller
>> eller lykken ved at blive hjemme efter 18.00 når snerydningen
>> indstilles osv. osv.
>>
>> Alt dette i et samfund som stadigvæk er verdens 4 rigeste,
>> som har råd til at bruge milliarder på krige rundt omkring i
>> verden og som har et overskud på omkring 100 milliarder, hvis
>> kronprins kan bruge 600.000 kr. på én uges ferie og som, hvis
>> borgerne gør oprør mod besparelserne, kalder dem for
>> "Socialiske ballaballademagere"
>>
>> Peter K. Nilsen, det ansvar du forventer af den skolelærer
>> der skriver en pænene udtalelse om en elev end virkeligheden
>> er, burde du måske i lige så høj grad forlange af dem der har
>> truffet beslutningen øverst oppe.
>>
>> Ellers er du jo også faldet for denne "del og hersk"-retorik
>> der udspringer fra netop samme top, så vi hellere brokker os
>> over den enkelte skolelærer i nyhedsgrupperne på nettet,
>> fremfor at skyde på beslutningstageren bag!
>
> Hej Rene,
>
> Allerførst tak for et seriøst og konstruktivt svar. Som jeg
> også skrev i mit oprindelige indlæg så handlede det meget om
> at få luft.
>
> Tro mig jeg "punker" skam også dem højere oppe i systemet. (så
> sent som i denne uge er der på min foranledning stillet et §20
> såørgsmål til undervisningsministeren, og jeg har sendt hele 3
> nye klager til klagenævnet for vidtgående specialundervisning,
> samtidig med at jeg har holdt 2 møder med ledende kommunale
> embedsfolk, og været ude som bisidder i 3 sager.) Så den får
> ikke for lidt på alle niveauer
>
> Og du har helt ret: Underordnede ansatte helt ned fra
> folkeskolelærere via UU vejledere, og op til ledende
> psykiatere er under pres for at fremstille sandheden lidt
> "alternativt" MEN det mener jeg ikke fritager nogen for et
> ansvar. Man kan endnu ikke tvinge folk til direkte at lyve.
>
> har da også et enkelt eksempel på en ledende psykiater der
> sagde til en social direktør at han kunne rende og hoppe, og
> athun ikke ville hemmeligholde behandlingsmetoder for
> pårørende medmindre hun fik en skriftlig ordre - det samme
> kunne lærere vel også gøre
>

Vi kan alle finde eksempler på "brodne kar" - men det er helt
fortegnet at skolelærere som sådan skulle have nogen som helst
interesse i at "pynte" på sandheden.

Men der er da nogle problemer med hensyn til indberetninger.

1. der er inspektører der hellere vil se gode resultater fremfor
dårlige fordi de er nervøse for at det så bliver brugt imod dem.
2. der er også lærere der mener at det er afslørende for ens
egne kompetencer som fagmand/kvinde at man skriver noget
"negativt"
3. det forlanges ofte af "systemet" at man skal skrive en
"funktionsbeskrivelse" af hvad eleven kan af positive ting.
Jeg har selv været ude for at en elev, der ellers var
velbeskrevet, nu skulle vurderes i forhold til de ting eleven
faktisk kunne - og det blev så grundlaget for at man mente at
der ikke var noget at komme efter: eleven kunne jo noget, så man
skulle blot have en støtteperson - og her negligerede man
fuldkommen alle de øvrige beskrivelser af eleven.
4. forældrene kan også spille en rolle. Der er forældre der ikke
vil acceptere deres børns handicap og nægter at samarbejde med
skolen om det - de kan så blive pålagt det iht. gældende
bestemmelser, men det er yderst sjældent at den mulighed tages i
brug - i øvrigt kræver det så at der laves en handleplan for
eleven - det kan i værste tilfælde betyde at eleven så skal
beskrives forfra - og her kommer så den ind med; "jamen, er der
ikke noget positivt at sige om elevens færdigheder og
kompetencer?" - og så fanger bordet - for naturligvis er der
det - problemet er blot at vi ikke ved, hvad disse oplysninger
bruges til.
5. kommunerne har ikke oplysningspligt til lærerne/skolen -
lærerne har til gengæld ensidig oplysningspligt til kommunerne.
Vi ar altså ikke i stand til at bestemme eller blot være
medbestemmende om hvad kommunerne bruger vores oplysninger til.
6. der ligger en fast procedure at en elevudtalelse ikke må være
negativ. Vi skal med andre ord vride og vende ordene for at sige
at en elevs kompetencer ikke er tilstrækkelige på en positiv
facon.
7.Vi kan pålægges sådanne elevbeskrivelser og står til
tjenestemandssag og fyring hvis vi nægter at følge de nævnte
henstillinger. Det betyder med andre ord, at hvis vores
skoleleder forlanger at vi skal lave en "positiv"
funktionsbeskrivelse af en elev, så skal vi gøre det.
8. Det er lidt flot af en psykiater at slå ud med armene og sige
at man kan rende og hoppe. Nu er der altså forskel på en
almindelig skolelærer og så en psykiater. En psykiater er ikke
underordnet en socialdirektør, men er ofte kun ansat som
konsulent. Da der er mangel på psykiatere, vil vedkommende
sagtens kunne få job andre steder.
En skolelærer er i systemsammenhæng en lille fisk, som man
sagtens kan tryne blot ved truslen om fyring, og det er ikke let
for en sådan at få job andetsteds efter en fyring.

Så selvom dit ærinde er at kæmpe for de udsatte grupper, så
synes jeg at du retter skytset den forkerte vej. Vi lyver ikke,
men vi har som nævnt ingen mulighed for at vide hvilke af vores
indberetninger der bliver brugt til at fremstille eleven
anderledes end det, som kommunerne ønsker. Desværre.



Arne H. Wilstrup (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 22-07-07 22:52

"René Bloch" <rbl@pc.dk> skrev i meddelelsen
news:46a3af35$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>> Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser
>>> (f.eks. at der ikke
>>> er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller
>>> at det er svært
>>> at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det
>>> skader JERES
>>> troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som
>>> jeres fag åbentbart
>>> har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så
>>> desperat har brug for
>>> den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv
>>> forsørgelse.
>> pyha så fik JEG luft......................selv om noget -
>> måske det meste af
>> min fustration burde hældes udover KL
>>
>> Wow - 5 eksempler, der så skal retfærdiggøre en svada mod den
>> samlede
>> lærerstand.
>
> Jeg er til daglig Uddannelseschef på en Erhvervsskole og vi
diskuterer meget
> i denne tid, netop den tendens at der kommer flere og flere
> unge med den slags problemer uden at vi kan læse eller på
> anden måde får oplyst at eleven har specialpædagogiske behov
> fra folkeskolernes side.

Det skyldes lovgivningen. Vi har ikke nogen ret til at oplyse
sådanne ting til fx erhvervsskolerne. Det vil være et brud på
tavshedspligten. Vi må ikke en gang bede en elev om at komme med
karaktererne fra sidste skole, hvis eleven fx ønsker at gå i 10.
klasse hos os og kommer fra en anden skole.

I det hele taget må vi kun udlevere oplysninger om en elev til
andre skoler/uddannelsessteder hvis eleven udtrykkelig og helst
skriftligt accepterer det, og endda her kan vi være ude på tynd
is. Faktisk er det eleven der selv skal medbringe
uddannelsesbøger m.v. til den næste institution.

Oplyser jeg fx om at den elev jeg sendte ud til dig har visse
tilpasningsvanskeligheder, ja, at han er autist, så vil jeg
kunne risikere at få en tjenestemandssag på halsen.
Selv skoler der har med autister og aspergers-elever at gøre må
ikke fortælle det til den videregående institution, hvis eleven
ikke vil have det -også selvom det er i eleven egen interesse.
Så her skyder du over målet.
>
> Så et eller andet sted mener jeg at kunne se at der er en
> tendens til at kommunale medarbejdere pålægges et pres til at
> spare alle steder: Skolelærere der laver pænene udtalelser en
> virkeligheden er, sygeplejersker der skal visitere ældre og
> beskiver at 80 og 90 årige der kun har minimale behov i eget
> hjem, folkeskoledere der i offentligheden underbygger de
> kommende skolelukninger, med at det nu lige pludseligt er både
> en pædagogisk og faglig katastrofe, at have ét sporsskoler i
> lokaleområderne, Vej & Parkledere der argumenterer for lykken
> ved at køre på usaltede veje eller eller lykken ved at blive
> hjemme efter 18.00 når snerydningen indstilles osv. osv.

Jeg vil holde mig til det, jeg ved noget om: skolelærere - og
som jeg har skrevet til Peter, så handler det altså om at vi kan
pålægges at lave en "positiv" funktionsbeskrivelse af en elev -
altså en beskrivelse om hvilke kompetencer eleven faktisk kan
udføre - og vi har ingen indflydelse på hvordan disse udtalelser
benyttes.
Jeg kan ærligt sige at jeg ikke har tænkt mig at risikere en
tjenestemandssag for lydighedsnægtelse i en sådan sag. Der er
ikke tale om at lyve, men der er tale om at man OGSÅ skal skrive
noget om en elevs positive sider - og det kan jeg naturligvis
ikke nægte, idet jeg ville være ualmindelig gudelig, hvis jeg
skulle kunne hævde at der ikke er noget som helst positivt en
elev kan udføre.
Hvis kommunerne så benytter sig af disse udtalelser og
negligerer de andre, så er det altså ikke fordi jeg har skrevet
en løgn eller en mere positiv side af en sag om en elev, end der
er hold i, men at jeg OGSÅ har beskrevet en elevs positive
potentialer og dermed er det ude af mine hænder.
Det er nok lige at stramme den, hvis man hævder at vi som lærere
lyver og ikke holder os til "sandheden", for sandheden er et
mangehovedet uhyre. Hvad der er sandheden for dig er ikke
nødvendigvis sandheden for mig. Og fordi en kommune bruger den
flig af sandheden, som vi også som lærere er forpligtede til at
give, er ikke det samme som at vi ikke holder os til sandheden.

>
> Alt dette i et samfund som stadigvæk er verdens 4 rigeste, som
> har råd til at bruge milliarder på krige rundt omkring i
> verden og som har et overskud på omkring 100 milliarder, hvis
> kronprins kan bruge 600.000 kr. på én uges ferie og som, hvis
> borgerne gør oprør mod besparelserne, kalder dem for
> "Socialiske ballaballademagere"

Det er jo netop sådan som de danske vælgere har valgt at
forholde sig til. Ellers havde de næppe stemt på Fjoghet og hans
håndgangne mænd. Men det er en anden historie. At rette bager
for smed i denne sag er nemt, men ikke desto mindre ikke fair.

>
> Peter K. Nilsen, det ansvar du forventer af den skolelærer der
> skriver en pænene udtalelse om en elev end virkeligheden er,
> burde du måske i lige så høj grad forlange af dem der har
> truffet beslutningen øverst oppe.

Vi lærere er sandelig vort ansvar bevidst - og jeg vil ikke
lægge hovedet på blokken på at det ikke kan forekomme at der
"pyntes" på sandheden, som jo opleves meget forskelligt af de
forskellige lærere, men jeg tror ikke på at det er generelt. Jeg
kender ikke til Peters sager eller hvad indholdet er i disse.
Det er formodentlig sådan at kommunerne har valgt den del af
sandheden som er billigst og som lærerne altså er forpligtet til
også at skrive: nemlig den "positive" funktionsbeskrivelse.

Der er også en ulyst til at gå med bål og brand mod forældre,
der måske netop ønsker at der skal være tavshed omkring deres
børns handicap. Der skal ekstremt meget til førend en skole
reagerer med voldsomme indberetninger - undtagen når det altså
drejer sig om såkaldte "børnesager" - så sker anmeldelserne med
det samme og den pågældende medarbejder er "færdig som sanger"
som man siger. Men det er - som så meget andet - en helt anden
historie.
>
> Ellers er du jo også faldet for denne "del og hersk"-retorik
> der udspringer fra netop samme top, så vi hellere brokker os
> over den enkelte skolelærer i nyhedsgrupperne på nettet,
> fremfor at skyde på beslutningstageren bag!

Det lyder også sådan som Peter fremstiller det - men det er nok
ikke hans hensigt, for han ved jo godt at skolelærere ikke er
ens én bloch



none (15-07-2007)
Kommentar
Fra : none


Dato : 15-07-07 20:45

Peter K. Nielsen wrote:
> Tillad mig at lukke lidt luft ud her i gruppen for jeg er nødt til at skulle
> af med mine fustrationer.........
>
> Jeg bruger i disse måneder mellem 50 og 70 timer om ugen på at være bissider
> for unge med Autismespektrumforstyrrelser, som gerne vil have en
> ungdomsuddannelse efter den nye lov om den 3 årrige ungdomsuddannelse for
> unge med særlige behov.
>
> Kommunerne er mildest talt ikke begejstret for denne lov og laver alle
> mulige krumspring for at slippe for at give dette tilbud. Og en af de
> muligheder de har er at påstå at eleven kan gennemføre en normal
> ungsomsuddannelse hvis de får specialpædagogisk støtte..... og det er her I
> lærere kommer ind i billedet
Det er kommunalt, og det kan ikke parodisres. Kommunerne sidder p.g.a
skattestop på standpunktet at al "fordyrelse" afvises. Og
embedsmøndene er fuldsstæmdigt konsekvente.
Du er ikke den eneste, der er i klemme.
Mit råd er, at du starter din argumentation i lokalbladene,
Her i agurkeiiden, er det optimalt!
Se at komme i gang!
mvh
jhp

>
> I 5 af de uafsluttede sager jeg sidder med lige nu er netop dette påstanden
> fra kommunen og den bliver hængt op på elevudtalelser fra folkeskolen hvor
> man kan læse at eleven har fine sociale færdigheder og klarer sig godt i
> socialesammenhænge....... For fanden da ikke også. Vi taler om elever som på
> grund af manglende sociale færdigheder har haft daglige konflikter og som
> selvsamme skoler har kæmpet for at slippe af med. ja sågar en elev der
> sammelagt kun har vist sig på skolen i 2½ måned de sidste 2 år. Elver der
> altid har skullet arbejde på egen hånd når der var grupearbejde fordi de
> ikke kunne indgå i en gruppe.
>
> Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser (f.eks. at der ikke
> er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller at det er svært
> at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det skader JERES
> troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som jeres fag åbentbart
> har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så desperat har brug for
> den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv forsørgelse.
>
> pyha så fik JEG luft......................selv om noget - måske det meste af
> min fustration burde hældes udover KL
>
> Peter
>
>

Peter Knutsen (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 16-07-07 21:46

Peter K. Nielsen wrote:
[...]
> Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser (f.eks. at der ikke
> er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller at det er svært
> at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det skader JERES
> troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som jeres fag åbentbart

Hvis troværdighed?

Den seminarieuddannede folkeskolelærerstands? Det er adskillige årtier
siden af den forsvandt fuldstændig.

> har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så desperat har brug for
> den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv forsørgelse.
>
> pyha så fik JEG luft......................selv om noget - måske det meste af
> min fustration burde hældes udover KL

Ja, du har ret; folkeskolelærerne er uden skyld. De adlyder jo bare ordrer.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Peter K. Nielsen (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 16-07-07 23:00


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:469bd8f9$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
>> Jeg kan finde mange undskyldninger for disse udtalelser (f.eks. at der
>> ikke er grund til at sparke til en person der ligger ned, eller at det er
>> svært at skrive noget negativt og så videre) MEn udover at det skader
>> JERES troværdighed - og dermed bidrager til den lavstatus som jeres fag
>> åbentbart
>
> Hvis troværdighed?
>
> Den seminarieuddannede folkeskolelærerstands? Det er adskillige årtier
> siden af den forsvandt fuldstændig.
>
>> har, så gavner det altså ikke det unge menneske der så desperat har brug
>> for den rette indsats hvis ikke det skal havne på passiv forsørgelse.
>>
>> pyha så fik JEG luft......................selv om noget - måske det meste
>> af min fustration burde hældes udover KL
>
> Ja, du har ret; folkeskolelærerne er uden skyld. De adlyder jo bare
> ordrer.

og hvem mener du så har givet lærerne ordrer til at skrive udtalelser uden
hold i virkeligheden???

Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste