"JR" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
news:467ad0cf$0$93810$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> news:467aa225$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Hvorfor skulle lærerne dog indrømme at skolens niveau er for
>> lavt - det er jo ikke nødvendigvis tilfældet blot fordi du
>> ikke tror på hvad lærerne siger?
> Det lyder som om du selv er lærer
>
> Nu kan jeg desværre ikke checke statistik på 6 klasserne, men
> det kan jeg heldigvis på 9. klasserne. De sidste 6 år har 9.
> klasserne på vores skole ligget væsentligt under gennemsnittet
> i matematik og det er ikke på grund af demografien. Vi har
> mindre en 2% tosprogede på skolen.
Der kan som sagt være massevis af grunde til det forhold, som
ikke uden videre lader sig afsløre af en afgangsprøve.
En prøvesituation er helt anderledes kunstig og siger intet om
elevniveauet, men kun om visse elevers evner til at gå til prøve
og arbejde under pres.
> Jeg synes det er for ringe af læreren at påstå at testen er
> for svær uden at have noget at kunne forsvare det med.
Det kan man sagtens mene- men måske har man ikke lige lyst eller
tid til at gå i dybden med det i en uendelighed. Det lyder
nærmere som du mistror dit barns lærer alt muligt.
Læreren påstod at der var ting i
> testen som eleverne ikke havde lært, men da jeg spurgte om de
> pågældende ting var en del af 6. klasses pensum kunne hun ikke
> give et klart svar. "Det kunne hun ikke lige huske".
Klart nok. For det første er det en diagnostisk test, som skal
bruges som arbejdsredskab for læreren. For det andet er det
logisk at en lærer ikke kan huske netop DIT barns resultater, da
vedkommende jo har massevis af elever i klassen. For det tredje
må vedkommende slet ikke meddele dig noget som helst om den test
ifølge bekendtgørelser og cirkulærer, og vedkommende vil måske
blot affærdige dig fordi hun ikke har lyst til at diskutere dit
barns resultater med dig og ikke ønsker at blive presset til at
bryde lovgivningen.
Endelig tager du helt fejl: der findes ikke pensum i
folkeskolen, men læseplaner.Det er altså ikke sådan at læreren
skal sikre at eleverne når så og så mange sider i en lærebog,
men tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med barnets
udvikling - og her er det meget forskélligt hvordan eleverne er
gearet til dette.
At du var ved at falde i søvn i en undervisningssituation siger
måske mere noget om dig end om undervisningen. Nogle lærere er
dårlige - ingen tvivl om det - men det er ikke det samme som at
du kan afgøre, hvorvidt vedkommende faktisk ER dårlig eller om
der er noget, du ikke har styr på i forhold til hvad udviklende
undervisning er. Du er "uprofessionel voksen" i forhold til
lærerjobbet, så du kan lige så lidt "diagnosticere" en god
undervisning som du kan "diagnosticere" dine egne evt. sygdomme
og deres konsekvenser. Det har vi fagfolk til.
Endelig kan en lærer jo ikke blot rette sig efter bestemte
krakilske forældres meninger om hvordan undervisningen skal
være. Hvis der er 25 elever i klassen, er der ikke tvivl om at
der tit er 25 forskellige forældreopfattelser af hvordan
undervisningen skal foregå. Men det ved forældre generelt ikke
en pind om. Så overlad du til lærerne at undervise, så kan du
koncentrere dig om at bakke op om skolen og dens liv på andre
måder end at spille kontrollant og bussemand over for lærerne og
skolen. Det kommer der sjældent noget godt ud af.
> Derudover finder jeg det tankevækkende at min dreng aldrig har
> lektier for.
Den melodi har jeg hørt før - jeg har fx altid givet min elever
lektier for - men alligevel siger forældrene at de ikke kan
forstå at de aldrig har lektier for. Det er oftest en "and" som
børnene bilder deres forældre ind. Endelig kan de jo have nået
at lave lektierne på skolen.
> Vi har bedt om flere lektier på samtlige lærer/elev samtaler
> vi har haft med læreren.
Lektier i sig selv gør ikke eleverne dygtigere. Grise bliver
heller ikke tungere af at blive vejet.