Yamaha af ukendt model har problemer med k~
Fra : RpR

Dato : 07-07-01 23:40

Prøver lige igen, kan da ikke passe der ikke er nogen herinde der har lidt
forstand på koblinger:

En kammerat har anskaffet sig en Yamaha 125'er af ukendt model.
Koblingen er af typen flerpladelamel i oliebad, så meget har vi fundet ud af
de sidste par dage.

Problemer er at når maskinen er kold, så er det som om pladerne ikke vil
slippe hinanden?
Dvs, man kobler ud, og så snart man sætter den i 1. gear så laver den et hop
og så står man der.
Hvis motoren ikke er tændt, og man sætter den i første gear og kobler ud, så
kan man skubbe lidt hårdt med den, og så slipper koblingen og så virker den
som den skal, indtil man stiller maskinen fra sig igen.

Underligt ikke? Vi har skiftet olie, og motoren ligger nu i lettere adskildt
tilstand i mit lille nudsede værksted. Jeg kan ikke se fejlen med det blotte
øje på nogen af delene, så hvis nogen herinde har en ide hvad det er jeg
skal kigge efter ville det være fint.

På forhånd, tak.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 08-07-01 08:39

davs !

Er det den rigtige olie i bruger, hvis man bruger almindelig motorolie til
biler, kan en sådan situation godt opstå. man skal altså bruge en olie ( til
mc ) der er forberedt på at koblingen ligger i samme olie.

Prøv at få fat i nogle nye fjedre til koblingenh og mål dem med de gamle. De
gamle er sikkert kortere end de ny. så skift dem ud hvis ikke lever de ny
fjedre tilbage.

det virkede på min gamle Honda.

god fornøjelse

--
Klindt
jka@cool.dk

Fra : RpR

Dato : 08-07-01 13:18

> [...]
til
> mc ) der er forberedt på at koblingen ligger i samme olie.

Yep, der blev fyldt helt ny olie fra Motorex på, så det skulle være finno.

> [...]
De
> gamle er sikkert kortere end de ny. så skift dem ud hvis ikke lever de ny

Hmm, der fulgte faktisk en slat reservedele med, blandt andet helt nye
koblingsfjedre.. *skumle*
Vi kigger på det!

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-07-01 17:20

"Jørgen Klindt Andersen" <jka@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> mc ) der er forberedt på at koblingen ligger i samme olie.

Hvorfor er det nu liiiige det er at man skal det?
Jeg har kørt på "bil" olie i mange år, og jeg har aldrig haft (eller hørt om
nogen der havde haft) det beskrevne problem af den grund. Jeg har heller
ikke mødt nogen der kunne forklare mig hvorfor "mc" olier ikke har bedre API
rating, hvis de nu er bedre end "bil" olier.

Iøvrigt er det beskrevne problem et ret almindeligt fænomen på små Yamaha'er
(også på min), men det plejer at gå over når motoren har kørt lidt, og
plejer kun at opstå hvis den står stille en uges tid mellem turene.

Rittig

PS: man plejer at svare under det man svarer på, og skære overflødig tekst
væk fra citeringen.

Fra : RpR

Dato : 08-07-01 18:58

> [...]
> (også på min), men det plejer at gå over når motoren har kørt lidt, og
> plejer kun at opstå hvis den står stille en uges tid mellem turene.

Her er det nok hvis motoren har stået 10 - 15min så den er afkølet :/

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-07-01 20:01

> Yamaha'er
>
> Her er det nok hvis motoren har stået 10 - 15min så den er afkølet :/

Okay, så er det nok ud med koblingspladerne, og i med nogle nye. Det ville
jeg prøve, de må kunne fås uoriginalt for 3-400, mon ikke?
Jeg tror ikke det problem kan "laves" af olien, så det må vel være pladerne.
Har du prøvet at lade motoren køle af, og så pille sideskjoldet af og tjekke
om koblingen reagerer fornuftigt på at blive trykket ud?

Rittig

Fra : RpR

Dato : 09-07-01 00:05

> [...]
tjekke
> om koblingen reagerer fornuftigt på at blive trykket ud?

Jeg har selv kun dårlige erfaringer med uoriginale dele, og da koblingen er
så vitalt en del i motoren tror jeg nok vi smækker originale plader i. Så
skal forskellen da være ret stor før jeg ombestemmer mig.

Pladerne klistrer nærmest sammen! Hvis jeg aktiverer koblingen, så kommer
der nok mellemrum til at de burde slippe uden problemer, men der skal lidt
kræfter til før de gør det.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-07-01 15:46

> [...]
> så vitalt en del i motoren tror jeg nok vi smækker originale plader i. Så
> skal forskellen da være ret stor før jeg ombestemmer mig.

Tjah, der er forskel på uoriginale dele, det er ikke alle producenter der er
lige gode (eller ringe). Jeg bruger en del Emgo, Vesra, Acerbis, Ufo og
andre mærker, og køber egentlig sjældent originalt hvis det kan fås
uoriginalt.

> Pladerne klistrer nærmest sammen! Hvis jeg aktiverer koblingen, så kommer
> der nok mellemrum til at de burde slippe uden problemer, men der skal lidt
> kræfter til før de gør det.

Ja, så ville jeg mene næste logiske skridt ville være nye plader. Kun selve
koblingspladerne, stålpladerne kan ikke forårsage det der problem.
Forresten - er der hakker i de slidste i koblingsskålen glider i? Det KAN
nemlig også være en medvirkende årsag, men de kan slibes forsigtigt væk,
hvis ikke koblingsskålen er totalt slidt op.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 11-07-01 16:54

> [...]
> nemlig også være en medvirkende årsag, men de kan slibes forsigtigt væk,
> hvis ikke koblingsskålen er totalt slidt op.

Nix, det meste af indmaden er relativt nyt.

Fra : Armand

Dato : 08-07-01 18:52

> [...]
olie
> ( til mc ) der er forberedt på at koblingen ligger i samme olie.

Motorex fremstiller/ede en olie der er/var specielt gunstig overfor dét
problem, da det blev tilfældet for en stigende mængde motorer/koblinger
i midten af 80'erne (bl.a. Kawa's GPX'ere var svært ramt).
I dagens Danmark er du heller ikke alene: Mads Kristiansen (tidligere
D.F.M.'er, nu kun sporadisk "på besøg") fra Middelfart har også
problemerne på hans SV 650'er!

Jeg kan forstå at der ér kommet Motorex på 125'eren, men er det den
rigtige??

> Prøv at få fat i nogle nye fjedre til koblingen og mål dem med de
> gamle. De gamle er sikkert kortere end de ny. så skift dem ud

Jeg vil mene at fjedrene netop ikke udviser svaghedstegn eftersom at
koblingen har svært ved at slippe! :-/

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 08-07-01 19:52

> [...]
> problemerne på hans SV 650'er!
>
> Jeg kan forstå at der ér kommet Motorex på 125'eren, men er det den

Det håber jeg da =)
Forhandleren mente det var den rigtige. 10W 50 mener jeg.

> Jeg vil mene at fjedrene netop ikke udviser svaghedstegn eftersom at
> koblingen har svært ved at slippe! :-/

Ja, jeg kan heller ikke se at de skulle fejle noget.
Var lige ude i værkstedet og sammenligne med de nye jeg har liggende, og de
er samme størrelse.

Fra : Armand

Dato : 08-07-01 22:07

> Det håber jeg da =)
> Forhandleren mente det var den rigtige. 10W 50 mener jeg.

Jeg husker kun at det var Motorex, ikke navnet/typen; men det skal stå
tydeligt fremhævet i beskrivelsen på dunken at den modvirker bindende
koblinger for at være den rette!
Yderligere har Steen Gruby tidligere skrevet om at Q8's F1 olie á: SAE
10W-50 API SJ/CD, har skaffet ham af med problemet på hans XN85'er!

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 09-07-01 08:32

> [...]
> Yderligere har Steen Gruby tidligere skrevet om at Q8's F1 olie á: SAE
> 10W-50 API SJ/CD, har skaffet ham af med problemet på hans XN85'er!

Q8... Lyder ikke som noget jeg kunne finde på at hælde på min egen motor, så
det tror jeg heller ikke jeg ville gøre ved min kammerat.
Min erfaring siger mig at tankselskabers egne olier er noget klamp. Det er
så kun 2-takts olier jeg har prøvet, men alligevel.

Fra : Armand

Dato : 10-07-01 00:08

> [...]
Det er
> så kun 2-takts olier jeg har prøvet, men alligevel.

Ignorant! :-|

Hér lander der et kontant råd til afhjælpelse af et beskrevet problem,
og så siger du at du hellere vil undvære fordi at olien ikke er god
nok - God nok, til hvad?++
Det er tilsyneladende en af de få olier der er "gode nok" til benævnte
koblingsproblem; men det vil du altså ikke have klaret alligevel

--
Armand.
(der fremover sparer krudtet på dig)

Fra : RpR

Dato : 11-07-01 16:56

> [...]
> Det er tilsyneladende en af de få olier der er "gode nok" til benævnte
> koblingsproblem; men det vil du altså ikke have klaret alligevel

Jeg siger blot at jeg ikke har særligt gode erfaringer med tankselskabernes
egne olier, det er der vel ikke noget forkert i at sige?

Fra : Armand

Dato : 13-07-01 00:33

> Jeg siger blot at jeg ikke har særligt gode erfaringer med
> tankselskabernes egne olier, det er der vel ikke noget forkert i at
sige?

Pågældende olie er blevet nævnt som *KLONK* -reducerende, af én der
vitterligt havde problemet forinden!
Burde det ikke veje tungere som RÅD, end din almene skepsis over
bensinselskabernes olier?
Det skulle jeg mene, hvorfor jeg opfatter din indstilling, ikke mindst
ud fra at DU er spørgeren i denne tråd, som værende ignorant! :-|

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 13-07-01 02:46

> [...]
> Det skulle jeg mene, hvorfor jeg opfatter din indstilling, ikke mindst
> ud fra at DU er spørgeren i denne tråd, som værende ignorant! :-|

Jeg ved blot hvordan stemplerne har set ud i de motorer jeg har repareret
eller tunet som har kørt på f.eks OK's 2-takts olie eller andet.

Jeg skruede den sammen i formiddags, og nu er problemet slet ikke så slemt.
Den klistrer stadigvæk lidt, men nu skal den da ikke skubbes ned ab bakke
for at løsnes op...

Fra : Søren L Hansen

Dato : 26-07-01 14:36

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3b4e52a9$0$931$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Jeg ved blot hvordan stemplerne har set ud i de motorer jeg har repareret
> eller tunet som har kørt på f.eks OK's 2-takts olie eller andet.

OK er vel heller ikke et regulært olieselskab, som f.eks. Q8 ?

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : RpR

Dato : 26-07-01 16:30

> OK er vel heller ikke et regulært olieselskab, som f.eks. Q8 ?

Hmm, næh, det er det vel ikke.
Jeg vil da også indrømme at jeg har en dunk 2-takt olie fra Texaco stående,
og den brænder da fint rent + den ser ud til at smøre fint nok.

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-07-01 21:48

> Problemer er at når maskinen er kold, så er det som om pladerne ikke vil
> slippe hinanden?

På min TZR forsvandt problemet efter jeg skiftede til en anden slags
gearolie (bel-rays "gearsaver")

/Rune

Fra : RpR

Dato : 09-07-01 00:06

> På min TZR forsvandt problemet efter jeg skiftede til en anden slags
> gearolie (bel-rays "gearsaver")

Jeg kan næsten også kun få det til at være olien der er problemet!

Hvad koster sådan en for 0,5l ?

Fra : Søren Ottosen

Dato : 09-07-01 12:13

Der kan være nogle "hakker" i koblingsslålen som koblingspladerne har lavet
gennem tiden, disse hakker kan pladerne måske hænge fast i, det er før set
på en gammel Suzuki. Vi løste problemet ved at file fladerne på
koblingshuset lige, dog skal man regne med at det hurtigere kommer igen.

Hilsen

Søren Ottosen