Abraham frelst ved tro, hvad med de andre?
Fra : jørgen

Dato : 02-08-07 20:12

Det er lidt svært for mig at forstå hvordan Gud frelser de gammel
testamentlige personer som eks. Abraham.
Kristus var jo ikke åbenbaret for dem.
Hvori bestod deres tro og hvorledes med de ikke-israelittiske befolkninger,
hvilken frelse havde de adgang til?
Jeg ved godt at Gud specielt udvalgte Israel ud fra mange mulige
nationer/folk, men kongstanken i evangeliet er vel at alle får præsenteret
muligheden for frelse. Er der nogen eksempler i GT på at en ikke-israelit
bliver frelst?

mvh jørgen.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 02-08-07 21:16

On 2 Aug., 21:11, "jørgen" <brothers_b...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> muligheden for frelse. Er der nogen eksempler i GT på at en ikke-israelit

At Abraham blev frelst har vi fra det nye testamente, selvom det også
var hvad man kunne forvente udfra det gamle testamente. Men der er fx.
beretningen om Enok som levede før syndfloden og blev taget bort af
Gud.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-08-07 22:16

jørgen wrote:
> Det er lidt svært for mig at forstå hvordan Gud frelser de gammel
> testamentlige personer som eks. Abraham.

Begrepet "frelse" slik vi kjenner det i kristendommen, eksisterte ikke
(i det gamle) GT. Begrepet "himmel" slik vi bruker det, eksisterte
heller ikke. Begrepet "dødsriket" eksisterte, men vi vet, generellt,
lite om israelerenes forestillinger om livet etter døden.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-07 10:26

Harald Mossige skrev i 46b24506$0$3225$8404b019@news.wineasy.se:

[... ]
> Begrepet "frelse" slik vi kjenner det i kristendommen, eksisterte ikke
> (i det gamle) GT.

Jo da, det gjorde det da rigtig nok.

Søg på ordet frelse med et bibelprogram.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside i *ny* udgave

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-08-07 11:09

Andreas Falck wrote:
> Harald Mossige skrev i 46b24506$0$3225$8404b019@news.wineasy.se:
>
> [... ]
>
> Jo da, det gjorde det da rigtig nok.
>
> Søg på ordet frelse med et bibelprogram.

Stemmer det. Ordet "frelse" finnes, men det betyr ikke det samme i
GT-sammenheng som det betyr i vår kristne kultur. Nå skylder jeg å legge
til at det nok er vår kultur som bruker begrepet "frelse" på en noe
upresis måte.
Frelse = berge.
Der vil alltid være noe man skal frelses / berges fra. I vår termologi
er dette "noe" lite presisert, - eller ikke presisert. I de fleste
tilfeller betyr det noe som "frelse fra helvetes død og pinsler", men
det blir lite pressisert til daglig.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-07 11:57

Harald Mossige skrev i 46b2fa13$0$3221$8404b019@news.wineasy.se:

[... ]
> [...]
> er dette "noe" lite presisert, - eller ikke presisert. I de fleste
> tilfeller betyr det noe som "frelse fra helvetes død og pinsler", men

Ordet frelse bruges på samme måde i både NT og GT.

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-08-07 12:48

Andreas Falck wrote:
> Harald Mossige skrev i 46b2fa13$0$3221$8404b019@news.wineasy.se:
>
> [... ]
>
> Ordet frelse bruges på samme måde i både NT og GT.

Du tar feil.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-07 13:32

Harald Mossige skrev i 46b3115a$0$3210$8404b019@news.wineasy.se:

[.. ]
> Du tar feil.

Nej.

Fra : struer

Dato : 03-08-07 19:06

On 3 Aug., 14:31, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> Harald Mossige skrev i 46b3115a$0$3210$8404b...@news.wineasy.se:
>
> [.. ]

> Nej.

Jow, du tager fejl

læs salme 2 v1 Hanna bad:
Mit hjerte fryder sig over Herren,
Herren har løftet mit horn.
Jeg spærrer munden op imod mine fjender,
for jeg glæder mig over din frelse.

103v1 Af David. som beskriver Herrens frelse

Min sjæl, pris Herren,
alt i mig skal prise hans hellige navn.
v2 Min sjæl, pris Herren,
glem ikke hans velgerninger!
v3 Han tilgiver al din skyld,
helbreder alle dine sygdomme.
v4 Han udfrier dit liv fra graven,
han kroner dig med godhed og barmhjertighed.
v5 Han mætter dit liv med gode gaver,
du bliver ung igen som en ørn.

v6 Herren øver retfærdighed
og ret mod alle undertrykte.
v7 Han kundgjorde Moses sine veje
og israelitterne sine gerninger.
v8 Herren er barmhjertig og nådig,
sen til vrede og rig på troskab.
v9 Han anklager ikke for evigt
og vredes ikke for altid;
v10 han gengælder os ikke vore synder
og lønner os ikke efter vor skyld.
v11 Så høj som himlen er over jorden,
så stor er hans nåde mod dem, der frygter ham;
v12 så langt som øst ligger fra vest,
så langt har han fjernet vore synder fra os.
v13 Som en far er barmhjertig mod sine børn,
er Herren barmhjertig mod dem, der frygter ham.
v14 For han ved, at vi er skabt,
husker på, at vi er støv.
v15 Menneskets liv er som græsset,
det blomstrer som markens blomster;
v16 når vinden blæser over det, er det der ikke mere,
dér, hvor det stod, ser man det ikke mere.
v17 Men Herrens troskab varer fra evighed
til evighed mod dem, der frygter ham,
og hans retfærdighed mod børnenes børn,
v18 mod dem, der holder hans pagt
og husker hans bud og følger dem.
v19 Herren har grundfæstet sin trone i himlen,
han hersker som konge over alle.

v20 Pris Herren, I hans engle,
I stærke krigere, der udfører hans befaling
i lydighed mod hans ord.
v21 Pris Herren, alle hans hære,
hans tjenere, der udfører hans vilje.
v22 Pris Herren, alle hans skaberværker
overalt i hans rige.

Min sjæl, pris Herren!

kan nogen være i tvivl, det er det nye testamente i GT

erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-07 19:39

struer skrev i 1186164369.246916.124960@q75g2000hsh.googlegroups.com:

> Jow, du tager fejl

[ ... ]

> kan nogen være i tvivl, det er det nye testamente i GT

Altså tog jeg ikke fejl! For frelsesbudskabet i GT og i NT er det samme
frelsesbudskab og det er den samme frelse der er tale om både i GT og i NT

Fra : struer

Dato : 04-08-07 09:16

> [...]
> muligheden for frelse. Er der nogen eksempler i GT på at en ikke-israelit

Det er ikke helt rigtigt Tro frelser ingen, Abraham er frelst ved Guds
nåde og barmhjertighed.

Jak v19 Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde
ånder også - og skælver.

Peter skriver hvordan Gud frelser 1pet3 v21 Det vand er et billede på
den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men
en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, v22
han som er faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at
engle og myndigheder og magter er blevet underlagt ham

og hvad Peter siger på tempeltrappen, Apg 2v37 Da de hørte det, stak
det dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre apostle: »Hvad skal
vi gøre, brødre?« v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe
i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få
Helligånden som gave. v39 For løftet gælder jer og jeres børn og alle
dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på.« v40 Og med mange
andre ord vidnede Peter og formanede dem og sagde: »Lad jer frelse fra
denne forkvaklede slægt!« v41 De, som tog imod hans ord, blev døbt,
og den dag blev der føjet næsten tre tusind mennesker til.

Der er ikke andre veje

Erik

Fra : Lyrik

Dato : 05-08-07 09:48

Den 04.08.2007 kl. 10:15 skrev struer <erikelarsen@hotmail.com>:

> Det er ikke helt rigtigt Tro frelser ingen, Abraham er frelst ved Guds
> nåde og barmhjertighed.
++++++++++++
Men Guds nåde og barmhjertighed bliver udløst ved tro og er således troens
følgesvend og ikke dens modsætning!
Rom 10:9;
Hvis du med dein mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror at
Gud oprejste ham fra de døde, skal du blive frelst.

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : struer

Dato : 04-08-07 09:23

On 3 Aug., 20:39, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:

> [ ... ]

> Altså tog jeg ikke fejl! For frelsesbudskabet i GT og i NT er det samme
> frelsesbudskab og det er den samme frelse der er tale om både i GT og i NT

Jeg kunne ikke forvire dig HI-HI, du tager aldrig fejl

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-08-07 12:55

struer skrev i 1186215787.475475.43300@r34g2000hsd.googlegroups.com:

[... ]
> Jeg kunne ikke forvire dig HI-HI, du tager aldrig fejl
>
> Erik

Just præcis LOL