Fattige i ånden eller fattige for Åndens s~
Fra : Steffen

Dato : 23-07-07 19:24

Jeg har engang læst at "Salige er de fattige i ånden" kunne være en
fejloversættelse af noget i retning af "Salige er de, der for åndens skyld,
er blevet fattige".
Verset, der indleder Bjergprædikenen, kunne i virkeligheden betyde, at de,
der I ORDETS BOGSTAVELIGE FORSTAND er blevet fattige for Åndens
(Helligåndens) skyld, opnår den højeste salighed.
Dette er noget helt andet end at opnå den største salighed, blot fordi man
er blød i bolden.
(Selv om man er småt begavet, kan man godt være nederdrægtig ond og
hævngerrig).
Der kunne være tale om en (ud af flere) oversættelsesfejl fra et tidligt
jødekristent aramæisk Matthæusevangelium.
Suppleret med øjenvidneskildringerne fra Markusevangeliet (plus andet
særstof), ville vi dermed have det nuværende Matthæusevangelium, der som
bekendt indeholder mange jødekristne synspunkter.
De tre mest kendte er nok:
"Gå ikke ud på hedningernes veje".
"Kast ikke jeres perler for svin" (dvs. hedninger).
"Men han svarede hende ikke et ord" (den kana'anæiske kvinde).
Hilsen
Steffen

Fra : jørgen

Dato : 23-07-07 21:18

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der I ORDETS BOGSTAVELIGE FORSTAND er blevet fattige for Åndens
> (Helligåndens) skyld, opnår den højeste salighed.

Nu skal vi lige have på plads om det er ånden(det enkelte menneskes ånd)
eller Helligånden vi taler om.
Helligånden var jo ikke blevet udgydt over jorden da Jesus holdt
bjergprædikenen.

De fattige i ånden er de mennesker, der modsat farisæerne, er klar over at
de intet kan i sig selv eller af sig selv for at behage Gud. De er sig selv
bevidste at de har brug for Gud og afhængige af Ham i alle ting, modsat
farisæerne der stolede på deres egen retfærdighed.

At være fattig i ånden er at have den rette holdning og indstilling til
Gud.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-07-07 22:13

jørgen wrote:
> [...]
> farisæerne der stolede på deres egen retfærdighed.
>
> At være fattig i ånden er at have den rette holdning og indstilling til

Du tar feil.
Fattige i ånden = åndsvake = idioter, ->
Himmelriket er for idioter.

Det er faktisk det bibelen forteller i dag. Det handler om å skjønne det
som faktisk er skrevet i bibelen.

Om det er feiloversettelser er en helt annen sak.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-07-07 07:17

Harald Mossige skrev i 46a5155b$0$9935$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]

> Du tar feil.
> Fattige i ånden = åndsvake = idioter, ->
> Himmelriket er for idioter.
>
> Det er faktisk det bibelen forteller i dag.

Nej Harald, det er slet ikke det Bibelen fortæller i dag, så hvorfor buser
du hele tiden frem med dine forkvaklede og helt langt ude i skoven meninger?

Hvorfor forsøger du ikke i stedet at få en saglig dialog i stedet for dine
evindelige stunts?

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside i *ny* udgave

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-07-07 22:08

Steffen wrote:
> Jeg har engang læst at "Salige er de fattige i ånden" kunne være en
> fejloversættelse

Nå kjenner vi "orginalen" av berprekenen fra "dødehavsrullene".

Det er bare å lese "orginalen" og oversette på ny.

En helt annen ting er at det vil være umulig å rette eventuelle feil i
bibelen.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-07-07 07:18

Harald Mossige skrev i 46a51423$0$9941$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Nå kjenner vi "orginalen" av berprekenen fra "dødehavsrullene".

Originalen af bjergprædikenen blandt dødehavsrullerne?

Er det totalt rablet for dig?

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-07-07 08:32

Andreas Falck wrote:
> Harald Mossige skrev i 46a51423$0$9941$8404b019@news.wineasy.se:
>
> [ ... ]
>
> Originalen af bjergprædikenen blandt dødehavsrullerne?
>
> Er det totalt rablet for dig?

Nei. Blant dødehavsrullene finnes også "bergpreken" nedskrevet, ca. 200
år før kristi fødsel.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-07-07 17:41

Harald Mossige skrev i 46a5a68e$0$9932$8404b019@news.wineasy.se:

[... ]
> Nei. Blant dødehavsrullene finnes også "bergpreken" nedskrevet, ca.
> 200 år før kristi fødsel.

Det ved jeg godt at du påstår. Men dine postulater gør nu ikke den store
forskel, for du har stadig ikke fremlagt noget som helst der kan bestyrke
din påstand om at den i evanglierne medtagne bjergprædiken ikke skulle være
originale ord af Jesus.

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-07-07 18:44

Andreas Falck wrote:
> [...]
> forskel, for du har stadig ikke fremlagt noget som helst der kan
> bestyrke din påstand om at den i evanglierne medtagne bjergprædiken ikke

Ryster på hodet.

HM

Fra : Bekan

Dato : 24-07-07 18:55

Harald Mossige wrote:

> Ryster på hodet.

Parkinsons?

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-07-07 19:27

Bekan wrote:

> Parkinsons?

Nei, det er den andre

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 24-07-07 21:36

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Nei, det er den andre

Endelig en joke efter dit hjerte, Harald: Gøre nar af
folks sygdomme

Du og Bekan er virkeligt beslægtede sjæle, I er lystige folk.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-07-07 00:22

vidal@mail.dk wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Endelig en joke efter dit hjerte, Harald: Gøre nar af
> folks sygdomme
>
> Du og Bekan er virkeligt beslægtede sjæle, I er lystige folk.

Å?
Jeg var ikke klar over at Bekab har Parkinsons.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-07-07 10:20

Harald Mossige skrev i 46a68511$0$9931$8404b019@news.wineasy.se:

[... ]
> Jeg var ikke klar over at Bekab har Parkinsons.

Det er da en meget prktisk sygdom at have - især når man elsker milkshake

PS:
Jeg lider selv af parkinsons

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-07-07 00:29

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> [... ]
>
> Det er da en meget prktisk sygdom at have - især når man elsker milkshake

Det var bra at du bekreftet selv. Det er /ikke/ bra når slike
opplysninger svever som rykter. Jeg skal i fremtiden forsøke å vise den
respekt som sykdomen krever.

Galgenhumor er bra for den "åndelige strukturen"

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-07-07 08:25

Harald Mossige skrev i 46a7d859$0$3217$8404b019@news.wineasy.se:

[... ]

> Det var bra at du bekreftet selv. Det er /ikke/ bra når slike
> opplysninger svever som rykter. Jeg skal i fremtiden forsøke å vise
> den respekt som sykdomen krever.
>
> Galgenhumor er bra for den "åndelige strukturen"

Sygdommen kræver ikke nogen særlig respekt, og humor i mange afskygninger er
livgivende for en god latter og et godt humør.

Fra : Bekan

Dato : 26-07-07 09:35

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Sygdommen kræver ikke nogen særlig respekt, og humor i mange
> afskygninger er livgivende for en god latter og et godt humør.

Ja, jeg er helt enig.

Men på det alvorligere plan, og måske lidt OT, her er lidt om denne type
sygdomme, kun på engelsk desværre.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2007/07/10/why-you-do-not-want-to-eat-processed-foods.aspx

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-07-07 13:26

Bekan skrev i 46a85ca1$0$90271$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Men på det alvorligere plan, og måske lidt OT, her er lidt om denne
> type sygdomme, kun på engelsk desværre.
>
> http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2007/07/10/why-you-do-not-want-to-eat-processed-foods.aspx

Takker

Fra : Bekan

Dato : 25-07-07 10:57

vidal@mail.dk wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Endelig en joke efter dit hjerte, Harald: Gøre nar af
> folks sygdomme

Det var så ikke meningen, så beklager hermed hvis det stødte nogen (som det
åbenbart gjorde)

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-07-07 10:18

Harald Mossige skrev i 46a635f1$0$9928$8404b019@news.wineasy.se:

[... ]
> Ryster på hodet.

Pas på med det Harald, det kan gå ud over alle løsdelene der så rasler rundt
og laver yderligere ravage LOL

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-07-07 10:48

Andreas Falck wrote:
> Harald Mossige skrev i 46a635f1$0$9928$8404b019@news.wineasy.se:
>
> [... ]
>
> Pas på med det Harald, det kan gå ud over alle løsdelene der så rasler
> rundt og laver yderligere ravage LOL

Ingen fare . Alle deler er løse nå.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-07-07 08:30

Harald Mossige skrev i 46a717fd$0$9939$8404b019@news.wineasy.se:

> Ingen fare . Alle deler er løse nå.

hi hi - tænkte det nok

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-07-07 18:02

Harald Mossige skrev:

> Nå kjenner vi "orginalen" av berprekenen fra "dødehavsrullene".

Øh, nej?

Det gør "vi" vist ikke? (Pas på med "pluralis majestaetis"-formerne,
Harald! )

Hvilket /konkret/ Dødehavsrulleskrift refererer du til?

(Jeg bliver selvfølgelig nødt til at bede dig om oprigtig dokumentation
for dèn slags - umiddelbart temmelig absurde, IMHO - påstande, som du så
at sige synes at "gribe ud af luften"...)

Det /SKULLE/ vel aldrig være noget med en bog af andetstedsfra berygtede
"historieforskere" Michael Baigent og Richard Leigh?

(Hint: Deres såkaldte "forskning" sammen med Henry Lincoln i anden
henseende har dannet grundlag for dèn bog, hvis fagmæssigt set direkte
oprørende ufunderede spekulationer udgjorde grundlaget for
romanforfatteren Dan Browns "Da Vinci-Mysteriet"...)

> Det er bare å lese "orginalen" og oversette på ny.
>
> En helt annen ting er at det vil være umulig å rette eventuelle feil i
> bibelen.

Det synes man da immervæk løbende at have gjort i det meste af 2000 år,
i hvert fald da med Reformationen i protestantiske lande, hvor Luther
har gjort sig gældende på hele TO måder:

1) Bibelen, bestående af hhv. GT og NT, er - modsat alle mulige senere
"helgeners" eventuelle "Ã¥benbaringer" - absolut normativ grundtekst for
Kristendommen.
(Den er så at sige "historisk grundkildeskrift", eller i hvert fald det
tætteste man kommer derpå, rent teologihistorisk, da der givetvis
allerede meget tidligt har været "plattenslagere" inde over med deres
respektive forvanskninger...)

2) Så meget desto mere vigtigt er det at OVERSÆTTE den så det kan
formuleres i NUTIDIGT folkesprog, men dog alligevel stadig loyalt for en
- i hvert fald af kristne tiltroet - "indrestrukturel sammenhæng".

(Martin Luther var trods alt i praksis stærkt inspireret af humanismen
som egentlig VIDENSKABELIG disciplin, om end han sikkert var teolog:
Hele det skæbnesvangre brud med Romerkirken kan dybest set betegnes som
en udløber af en mere "nørdet-skolastisk infight" om PRÆMISSERNE - altså
det legitime argumentationsgrundlag - for egentlig teologisk debat af
den mere sunde, pave-autoritetsbetvivlende slags...)

Anders Peter Johnsen

Fra : JoVe

Dato : 23-07-07 22:16

Steffen wrote:
> [...]
> "Kast ikke jeres perler for svin" (dvs. hedninger).
> "Men han svarede hende ikke et ord" (den kana'anæiske kvinde).

Udtrykket "fattig i ånden" har intet med intelligens og evner at gøre!
Du har totalt miforstået det udtryk!

En pop-oversættelse kunne være: Salige er de som ikke er så selvfede at
de tror de kan retfærdiggøre sig over for Gud.

Mvh
JoVe

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-07-07 23:27

JoVe wrote:

> Udtrykket "fattig i ånden" har intet med intelligens og evner at gøre!
> Du har totalt miforstået det udtryk!

Snakke du nå om det danske språket, eller snakker du om en "uheldig"
oversettelse?

HM

Fra : jørgen

Dato : 24-07-07 14:38

"JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En pop-oversættelse kunne være: Salige er de som ikke er så selvfede at de
> tror de kan retfærdiggøre sig over for Gud.

Ja, bibelen på hverdagsdansk oversætter "fattig i ånden" med "afmægtig".

Lykkelige er de afmægtige...

http://www.udfordringen.dk/bibel/kapitel.php?ID=40&nr=5

New living translation Matt 5:3

http://www.newlivingtranslation.com/05discoverthenlt/ssresults.asp?txtSearchString=matthew+5&find.x=13&find.y=5

mvh jørgen.

Fra : Bekan

Dato : 24-07-07 07:33

Steffen wrote:
> [...]
> Der kunne være tale om en (ud af flere) oversættelsesfejl fra et
> tidligt jødekristent aramæisk Matthæusevangelium.

Måske sådan: 'Salige i ånden er de fattige, for de...' , som næsten er som
du beskriver ovenover.