Intelligent Design, kommentarer til ...
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-07-07 15:04

6778 news:12kmi.9$aX1.3@news.get2net.dk

> Forskere kritiserer danskerne for uvidenhed om verdens skabelse
>
> Danskerne mangler en klassisk naturvidnskabelig dannelse, der gør dem i
> stand til at gennemskue udokumenterede religiøse skabelsesteorier, mener
> forsker. Naturvidenskaben er forudindtaget, lyder det fra talsmand for
> teorien om intelligent design.

NB!
Dette indlæg er X-postet til ...
News:dk.livssyn.kristendom
News:dk.videnskab

I et læserbrev i Kristeligt Dagblad i dag torsdag den 19. juli 2007, side 11
(debat), skriver Jørgen Hedager Nielsen bl.a. følgende:

(NB! - tekst og afsnit indføjet undervejs)

=== citat start ===

Intelligent Design gar, så vidt jeg har forstået det, to påstande.

(Punkt 1)

Det første er, at evolutionsteorien ikke er så stærkt videnskabeligt
underbygget, at det er hæderligt at fremstille den som den eneste forklaring
på livet.

(Punkt 2)

Den anden er, at det er dårlig videnskab, hvis man ud fra et subjektivt
argument på forhånd udelukker en række muligheder, inden man begynder på sin
forskning.

=== citat slut ====

Det kan J. H. Nielsen jo på en måde godt have ret i, men ...

Set udfra en videnskablig synsvinkel bør forskning være kendetegnet ved, at
vi *altid* vælger den enkelst mulige forklaring, som selvfølgelig skal kunne
dokumenteres.

Vi kan derfor - af gode grunde - IKKE tillade os at inddrage noget såkaldt
over-naturligt (herunder begrebet en Designer bag Universet) *førend* alle
andre muligheder er udtømte !

Netop derfor bliver bl.a. DNA-kodesprogsforskningen nu yderligere relevant.
Se evt. ...