Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-07-07 08:30

"Jesus-loves-you" skrev

(Subject: Intelligent design ryster darwinismen)
3265 news:XG1nd.65701$Vf.3289431@news000.worldonline.dk
.... and:
(Subject: Intelligent design - DNA-kode varianter)
3589 news:iGMId.84790$Vf.3758824@news000.worldonline.
.... samt:
6560 news:AeW2i.70$1I1.14@news.get2net.dk

> ... ordet 'panspermia' betyder (eller i hvert fald
> inkluderer), at det biologiske liv er kommet udfra og har "inficeret" en
> planet fx. Jorden.

News:

Kristeligt Dagblad skrev i går lørdag den 14. juli 2007 på forsiden
følgende:

=== citat start ===

Forskere kritiserer danskerne for uvidenhed om verdens skabelse

Danskerne mangler en klassisk naturvidnskabelig dannelse, der gør dem i
stand til at gennemskue udokumenterede religiøse skabelsesteorier, mener
forsker. Naturvidenskaben er forudindtaget, lyder det fra talsmand for
teorien om intelligent design.
=== citat slut ====

Det fik mig til at tænke på en artiken, jeg læste forleden dag:

(Udfordringen onsdag den 13. juni 2007, side 17)

=== citat start ===

Gamle søkort vælter teorier

I før-historisk tid (før syndfloden) havde vores forfædre en avanceret viden
om jordens geografi, som efterhånden forsvandt - indtil den blev genopdaget
i moderne tid.

I 1929 opdagede man i det kejserlige palads i Istanbul (det tidligere
Konstantinopel) et gammelt verdenskort.

Det var angiveligt tegnet i 1513 af den tyrkiske admiral Piri Re'is på
pergament. Det mærkelige var bare, at kortet gengav Sydamerikas og Afrikas
kyster med de rigtige længdegrader - noget man først kunne århundreder
senere ...!

Der var imidlertid ikke tvivl om, at Piri Re'is virkelig tegnede kortet i
1513. Og han angav tilmed, at han havde tegnet kortet på baggrund af tyve
ældre kort. Nogle af dem skulle stamme tilbage fra Alexander den Stores tid
(ca. 356-323 f.Kr.)

En tabt viden
Denne tanke lancerede kaptajn Arlington H. Mallery ...

Sydpolen uden is

... Piri Re'is kort også viste fjorde og øer på det nu tilfrosne
Antarktis. ...
... ifølge de almindeligt antagne udviklingsteorier ... (isen) ... mindst
100.000 år ... (Søkortene) måske 2-3-4.000 år gamle. Og i så fald var isen
på Antarktis heller ikke ældre.

Avancerede kort

Fageksperterne afviste naturligvis teorien, som fuldstændig slog deres
egne teorier omkuld, men de kunne heller ikke komme med en bedre forklaring.

Det kunne imidlertid professor Charles Hapgood ...
Professor Hapgood samlede allerede i 1966 kortene og gennemgik dem i sin
bog: "Maps of the Ancient Sea Kings", ... Desværre endnu ikke på dansk.

Samme viden overalt

... et kinesisk kort ...

- Bevismaterialet i dette kort tyder på, at der i meget gamle tider
eksisterede en verdensomspændende civilisation, ... (Side 145).

Denne viden om inddelingen af jorden i 360 grader, ... , kendte
babylonierne allerede 1-2.000 år før Kristus og fønikerne i det nuværende
Libanon måske allerede 1-3.000 år før Kristus. (Havnebyen Byblos menes at
stamme fra ca. 3.000 f.Kr.)

En tidligere civilisation ?

- Men babyloniernes videnskab var muligvis arvet fra en meget ældre
kultur, skriver Hapgood (side 185).

Før Noahs dage

Grønland uden is

Hapgoods bog fortæller bl.a. også om de venetianske Zeno-brødres kort
over Nord-atlanten ...

Af Zeno-kortet fremgår det, at Grønland ikke er en ø, men flere øer. Og
der er bjerge indtegnet, selv om Grønland ifølge de gængse udviklingsteorier
skulle have været dækket af is i omkring 80.000 år. ...

... her er altså et kort fra Middelalderen, som viser Grønland uden
iskappen. Og seismiske målinger har da også senere vist, at Grønland netop
består af flere øer, ligesom Sydpolen under isskorpen er opdelt med en fjord
midt igennem!

...kortene ... højst ... 6.000 år (gamle, red.), mener Hapgood.

... (Grønlands-, red.) ... isen kun er 4-6.000 år.

Forældede teorier vakler

... De gamle kort tyder på, at verdens geologiske og klimamæssige
"udvikling" slet ikke strækker sig over millioner, men kun få tusinde år.
=== citat slut ====

Hele artiklen kan læses på ...
http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=10629

Tja ...

Vi kommer unægteligt IKKE udenom, at disse søkort er en *gåde*, og
det kunne nu være ret fristende, dersom man er ung-jord-kreationist
tilhænger, at udråbe dette til det endegyldige bevis på, at udviklingslæren
har taget fejl.

Men ...

Input isotop-memory:

The Proton- and neutron-counter (markør 127 og 123)
6705 news:f%Qhi.39$bA5.14@news.get2net.dk

> Baggrundsviden:
>

> Atom- og kernefysik
[ ... ]
> Halveringstid (Half life)
>
> Nogle grundstoffers isotoper er stabile, mens andre er ustabile; dvs. at
> de med tiden henfalder til mindre bestanddele.
>
> Halveringstiden kan inddeles fx. i følgende grupper:
>
> Ustabil
> 1-10 dage
> 10-100 dage
> 100 dage - 10 år
> 10 - 10.000 år
> Naturligt radioaktivt
> Stabil
[ ... ]
> En komplet liste over *alle* kendte isotoper kan downloades fra ...
> http://isotoptabel.komplet.da.ogarnij.pl/
[ ... ]
> Radioaktive stoffers egenskaber er uafhængige af ydre påvirkninger. Man
> kan putte det i ovnen, i fryseren eller i et nye kemiske omgivelser uden
> effekt. Halveringstiden *forbliver* den samme!

På den baggrund kunne man spørge:

Er det ikke en "anelse" *partisk* (og dermed uvidenskablig) at tilsidesætte
sund fornuft (bygget på simpel logik), for sæt nu der findes en naturlig
forklaring på søkort-gåden (vel og mærket UDEN at kendsgerninger skal
negligeres) ?

Og hvad kunne dén så være ?

Forklaringen kunne være - hvor utrolig end det lyder - at Liv-2 har haft en
finger med i spillet ...

Det vil i hvert fald kunne forklare - UDEN inddragelse af noget såkaldt
overnaturligt - hvorfor disse søkort har præcise opmålinger af Antarktis
samt Grønlands undergrund.

Der er blevet fundet flere af disse "copy-right-markører" i
UFO-efterforskningen, se fx. ...

Pearl Harbor markøren (UFO above L.A. 1942-02-25):
6458 news:TCYZh.19$jH6.12@news.get2net.dk

The Philadelphia-markpointer (the Liberty Bell):
6591 news:88Pci.14$t82.4@news.get2net.dk

Foruden selvfølgelig selve hoved-programmet:
(the ET-message inside the Bible)
5786 news:ub0Yg.8$WB6.4@news.get2net.dk
Sidste "skud" på stammen her er ...
6776 news:bZ6mi.46$Bu1.30@news.get2net.dk

-

Videnskablige indsigelser ...

.... *specifikt* ang. den bibelske version af Liv-2 hypotesen:

Dette emne har allerede været drøftet. Jump derfor venligst ...

Fra : Claus Christiansen

Dato : 15-07-07 13:00

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen
> "Jesus-loves-you" skrev
-- snip en masse --
> Vi kommer unægteligt IKKE udenom, at disse søkort er en *gåde*´
Jo, Peri Reis 'gåden' er forlængst blevet tilbagevist:
http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/PiriRies.HTM.

> det kunne nu være ret fristende, dersom man er ung-jord-kreationist
> tilhænger, at udråbe dette til det endegyldige bevis på, at
> udviklingslæren
> har taget fejl.
Hvilket nok siger mest om niveauet af 'beviser' som ung-jord-kreationister
klamrer sig til.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-07-07 15:25

"Claus Christiansen" skrev

[ ... ]
> -- snip en masse --
>
> Jo, Peri Reis 'gåden' er forlængst blevet tilbagevist:
> http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/PiriRies.HTM.

Dét lyder interessant ...

På denne web-adresse står der følgende:

=== citat start ===

The Piri Reis Map

Steven Dutch, Natural and Applied Sciences, University of Wisconsin - Green
Bay

First-time Visitors: Please visit Site Map and Disclaimer. Use "Back" to
return here.

----

A Note to Visitors
I will respond to questions and comments as time permits, but if you want to
take issue with any position expressed here, you first have to answer this
question:

What evidence would it take to prove your beliefs wrong?

I simply will not reply to challenges that do not address this question.
Refutability is one of the classic determinants of whether a theory can be
called scientific. Moreover, I have found it to be a great general-purpose
cut-through-the-crap question to determine whether somebody is interested in
serious intellectual inquiry or just playing mind games. Note, by the way,
that I am assuming the burden of proof here - all you have to do is commit
to a criterion for testing. It's easy to criticize science for being
"closed-minded". Are you open-minded enough to consider whether your ideas
might be wrong?

----

The Map
The Piri Reis Map, shown below, is the oldest surviving map to show the
Americas. It is not European, surprisingly, but Turkish. It bears a date of
919 in the Moslem calendar, corresponding to 1513 in the Western Calendar.
It is in the Topkapi Palace in Istanbul, a fabulous museum and the locale
for a truly awful movie in the late 1960's. (I've been there - the real
place bears no resemblance to the place in the movie.) The map was lost for
a long time and only rediscovered in the 20th century.

Apart from its great historic interest, the map has been alleged to contain
details no European could have known in the 1500's, and therefore proves the
existence of ancient technological civilizations, visits by
extraterrestrials, or both.

The map is a portolan chart, a common form at this time. Instead of latitude
and longitude grids, compass roses were placed at key points with azimuths
radiating from them. That said, the east-west lines through the small rose
off South America in the center of the map are a very good approximation to
the Equator, both there and with respect to Africa. The small one at the
very top of the map is a very good estimate of 45 north where the east-west
azimuth hits the coast of France. The two big compass roses in mid-Atlantic
are harder to place. They might locate the tropic lines (23-1/2 north and
south) or they could represent 22-1/2 latitude (one-fourth of the way from
equator to pole). Considering they are a bit closer to 45 degrees than the
equator, the tropic lines are the best bet.

Erich von Daniken in Chariots of the Gods? claimed that the map closely
resembled an azimuthal projection centered on Cairo.
At left is a real azimuthal projection centered on Cairo. This
projection does tilt the Greater Antilles vertical and bring them up even
with northern Europe. But it fails to bring South America below the bulge of
Africa. And the equator, which is quite precise on the Piri Reis map, is
curved.

The straight parallels of latitude show that the map cannot be azimuthal. It
has to be a cylindrical projection, probably cylindrical equidistant if
anything. A cylindrical equidistant projection has equally spaced parallels
of latitude. It was rarely used in pre-computer times (there are better
projections that are just as easy to construct) but has become a lot more
common recently because it is the easiest projection to plot on a computer.
(You just plot latitude and longitude directly without any mathematical
alterations.)

At left is a direct comparison between the Piri Reis Map and the
supposedly identical azimuthal equidistant projection. The scale is chosen
to find the best fit with the western bulge of Africa. Nothing matches.
Spain on the azimuthal equidistant map is well to the right of western
Africa, not directly above.

So clearly the claim that the Piri Reis Map matches a map centered on
the Middle East is total garbage. At left is an azimuthal equidistant map
centered on 0, 0. The fit of Africa and Spain is far better and the fit with
Brazil is surprisingly good. Features on the South American coast down to
southern Brazil can be identified with certainty. Beyond that, though, the
map is fantasy. It doesn't match either South America or Antarctica very
well.
So, apart from claiming vague similarities between the Piri Reis map
and Antarctica, what positive, specific evidence do you have that the map
shows Antarctica?

The Marginal Notes
The marginal writings on the map are very revealing. Translations are in The
Oldest Map of America, by Professor Dr. Afet Inan. Ankara, 1954, pp. 28-34
and available at a number of Web sites. Until 1922 the Turkish language was
written with Arabic letters, but the language on the map is Turkish, not
Arabic.

Most important is that references to maps of Asia, plus some fragmentary
lines south of Africa, indicate that this was originally a world map which
was torn in half along the eastern edge. Wouldn't it be marvelous to see the
other half?

Most of the bizarre claims made for the Piri Reis Map utterly ignore the
marginal notes, which pretty conclusively show the map is entirely 16th
century terrestrial in origin.

Cartography of the Piri Reis Map
Below is a tracing of the coastlines on the map. Western Europe and Africa
are easily recognizable, the Azores, Canary Islands and Cape Verde Islands
are fairly accurate both as to location and the number and arrangements of
individual islands. Eastern South America is also easily recognizable, but
there are a lot of things not so easily recognized. The map, by the way, is
very clear on the existence of mountains in the interior of South America
(in brown on the tracing).

Europe
The coastline of France and Iberia is well-drawn. There are four major
rivers shown in Iberia, from north to south the Atlantic rivers are the
Tagus and Guadalquivir, and the east-flowing rivers are the Ebro (north) and
an unknown river in the south (there are several minor rivers it could be).

The rivers are very inaccurately located. The Tagus enters the Atlantic at
Lisbon as shown, but does not have a hook in its upper reaches. The Duoro,
to the north, does, but it's not shown. It looks very much as if the
draftsman confused the two rivers.

By the way, the Spanish syllable guad- that begins so many place names comes
from Arabic wadi, valley. Wadi-al-yahara, valley of the flowing water,
became Guadalajara, for example.

Africa
The western bulge of Africa is pretty well drawn and the offshore islands
are as well (though too large relative to everything else).

There are a couple of small rivers in Morocco that could correspond to the
northernmost river. The river emptying at the center of the bulge is the
Senegal and the next one south is the Gambia, followed to the south by the
Guinea. The two rivers do not join but do approach closely. The
south-flowing river is probably the Sassandra in the Ivory Coast.

The welter of lakes and rivers inland do not exist as shown but may reflect
some garbled knowledge of the Niger headwaters and its inland delta.

Some people have claimed the map shows the Sahara as it was during the
Pleistocene, when it had huge inland lakes. There are several reasons to
doubt this:

a.. If the rivers of Iberia, which was occupied by Moslems for 700 years,
are inaccurately shown, why should we think the map of Africa is any more
accurate?
b.. No amount of flooding the basins of the Sahara could make the Niger
top its drainage divide and flow to the Atlantic. It's just too high. In
fact, it's the highest land for a thousand miles. You could flood the Sahara
enough to put Khartoum on the Atlantic and still leave the Niger drainage
divide above water.
c.. Sailors navigating the desert coast of west Africa would be interested
in where to find fresh water now, not where it was during the Pleistocene.
North America
North America is frankly a mess on this map. The only voyages to North
America by 1513 were voyages to Newfoundland beginning with John Cabot in
1498, and some Spanish sightings of the southeast coast of the U.S. It was
only in 1513 that Balboa reached the Pacific and Ponce de Leon discovered
people who can't punch ballots correctly in Miami Beach.

The marginal notes refer to some of the islands and coasts north of South
America as "Antilia," clearly referring to the Antilles. The lack of good
detail is puzzling since there must have been much better maps of the
Caribbean by this time. If it's a real place at all - "Antilia" was a
legendary island of the times. The big triangular island in the far
northwest could be Newfoundland. It's close to the right latitude and even
pretty much the right shape. Given that the most detailed knowledge of North
America was in the north at this time, the big island off the coast is much
more likely to be Nova Scotia than one of the Antilles. Supporting this is
the fact that a nearby note refers to St. Brendan, an Irish monk who
according to tradition sailed far into the North Atlantic in the sixth
century. He might conceivably have reached Newfoundland or Nova Scotia but
is pretty unlikely to have reached the Antilles.

The mess of North America is important. It's ridiculous to claim, as many
people do, that there are ancient or extraterrestrial secrets lurking in
this map when something as big as North America is so crudely drawn.

Robert Bywater and Jean-Pierre Lacroix published a very interesting
hypothesis in Journal of Spatial Science vol 49 (1); 13-23 (2004) They
suggest that the islands off North America might actually be Asia. The dream
that the Americas might somehow be joined to Asia died hard, and remember,
this map predates Magellan by a decade so nobody really knew how wide the
Pacific was. As late as 1634, Jean Nicolet sailed into Green Bay expecting
to meet the Chinese. It's worth considering.

Secrets in the map?
It's the other stuff that fascinates people. Among other claims:

a.. The map shows the earth as seen from space
b.. The map shows the subglacial topography of Greenland
c.. The map shows the subglacial topography of Antarctica
d.. The map is aligned with the earth's energy grid (whatever that means)
Here's a map that does show the earth from space as seen from a point
that roughly matches the Piri Reis Map (20N, 30W). We can see that any
similarity between this map and the Piri Reis Map, apart from what
terrestrial navigators knew in the early 1500's, is imaginary.
This projection is called an orthographic projection. Draftsmen of the
1500's would have been perfectly capable of drawing such a map given the
geographic coordinates. You do not need to go into space to do it. For one
thing, by this time there were globes to use as models.

At left is the same map with the Piri Reis map superimposed on it. The
conclusions don't change: Europe and Africa, pretty good. South America,
fair. In fact the crudeness of the cartography of the Caribbean coast is
more obvious here. Similarity to North America: vague at best. Similarity to
Antarctica: imaginary.
The fit is actually not as good as the fit with the azimuthal
equidistant map shown above.

Below is the Piri Reis Map with modern maps superimposed. We can see that
Europe and Africa are pretty good but with lots of inaccuracy in detail.
Promontories and bays are exaggerated, a natural enough tendency in a day
when navigating by landmark was a matter of life and death. The Azores,
Canary Islands and Cape Verde Islands are accurately located but again,
exaggerated in size. Also note a hint of cartographic breakdown where the
coast of Africa meets the right edge of the map.

Brazil is pretty recognizable, but South America is too big compared to
Africa and Europe, the Atlantic is way too narrow, and South America is
compressed east-to-west. Also, what are the big islands offshore? North
America is essentially imaginary.

Now one thing we can count on navigators of the 1500's being able to measure
accurately is latitude. On the east side we can clearly see the tip of
France, so the top of the map represents about 50 degrees north latitude. So
right away we can forget about this map showing Greenland, subglacial or
not. The coast of subglacial Greenland, by the way, won't look very
different from the present coast, for the simple reason that most of the
Greenland coast is rock, not ice. There's nothing on the map that even
vaguely resembles Greenland.

The Piri Reis Map does not use any systematic projection, although as noted
above it's close to a cylindrical equidistant. It tries to get features
accurate to shape and relative location, and it tries to plot accurate
latitudes, but there is no reasonable transformation of the present earth
that will yield the Piri Reis Map. (You can, of course, come up with a
mathematical transformation that will transform any map into any other map,
but any transformation of the real world into the Piri Reis Map would be so
convoluted and ad hoc that it would prove nothing.)

South America
The scale of South America above was chosen to give a good fit in latitude
from the north coast to the tip of Brazil, presumably the best-mapped part
at the time the map was drawn. We can see that the match between the modern
map and the Piri Reis Map is pretty good for some distance south of that,
both in scale and in geographic detail.

That long stretch of coast on the bottom of the map has been claimed to be
Antarctica, a place not known to humans until the 19th century. So let's
compare a modern map of South America (left, below) with the Piri Reis Map
(right).

Start with the obvious. The tip of Brazil is easy to place (A-a). To the
west (b) we have a large river flowing into a broad recess. This can only be
the Amazon (B). The big island to the northeast on the Piri Reis Map may be
Marajo Island, the big island at the mouth of the Amazon. Whatever, the fact
that there is no island in mid-Atlantic as shown doesn't bode well for the
idea that this map drew on ancient advanced knowledge.

To the south, the sharp recess in the coast of Brazil (C-c) is easy to see
on both maps. At d we have a large river with a big delta flowing out of a
convex coastline, and a big island offshore (e). It's a nearly perfect match
for the Orinoco (D) and the island is Trinidad (E). One of the two rivers at
g is almost certainly the Magdalena (G) but it's not clear what the other
one is. Possibly the Magdalena is the river to the east and the Darien is
the river to the west. The coastal bend north of Panama is fairly clear
(F-f) but everything north of that bears almost no resemblance to any modern
maps.

Moving south, it's tempting to identify the big river at h with the Rio de
la Plata (P), except the Rio de la Plata is too far south and empties into a
large bay, not on a bulge in the coast. The Piri Reis Map actually matches
the real coastal bulge at H far better, except there's no river there. But
there is a city called Rio de Janeiro, or "River of January" because the
discoverer mistook the complex bays there for the mouth of a large river. In
fact, the real coastline there looks rather like the Piri Reis coastline, if
you squint a bit. It certainly looks more like it than anything on the map
looks like Greenland! If we buy this, the smooth concave indentation to the
south (I-i) falls into place.

The southern compass rose on the map would place the tropic of Capricorn on
the small coastal bump halfway between c and h, and that would favor the big
river being the Rio de la Plata. So we have to conclude that either the
latitudes or the coastline (or both) are inaccurate south of c. The coastal
fit seems too good to discard, and the marginal notes in this area explain
how Piri Reis synthesized his map from a number of sources, so it's not hard
to see how latitude might have suffered a bit in the process. Remember, he
didn't have the raw latitude observations to go on.

Thereafter, the Piri Reis Map drifts into the Twilight Zone. It shows South
America swinging far to the east. Given that the map so far has done fairly
well in latitude, we can be sure the coastline is not Antarctica. Also, if
the map draws on ancient knowledge to show things no 16th century explorer
would have known, why is the coastline continuous? So why isn't there open
water between South America and "Antarctica?" You can't seize on an
accidental resemblance to a couple of bumps on the coast of Antarctica and
blithely ignore the failure to show the Drake Passage!

Most damning of all to the Antarctica interpretation is that the marginal
notes refer to the coast in this region being discovered by Portuguese ships
blown off course. One note refers to the land being "very hot," which
probably rules out Antarctica. The Piri Reis Map itself explicitly says the
information in this area came from European sources. Atlanteans and
extraterrestrials need not apply. We have isolated sightings of coast made
by ships far off course and unsure of their location. Small wonder the map
is wildly inaccurate.

Considering that we have had a good match so far by assuming the Piri Reis
Map shows relative latitude accurately (although not nearly as well as north
of the equator; the scale of South America is too large), and that coastal
features like points and bays are accurately rendered, then south of the
smoothly curving coast at I-i there must be a cusp on the coast (j-J). The
next prominent point k could be the point beyond the Rio de la Plata (K).
The latitude is about right compared to the rest of South America.

Above is an alternative interpretation of the mystery area. It requires us
to assume the latitudes are badly off, something not hard to envision in
maps of that era. However, it matches the curves in the coast. Point k might
even correspond to the tip of Tierra del Fuago.

Antarctica?

Above is a map of South America and Antarctica with the Piri Reis coastline
in magenta. Southern South America and Antarctica are in the orthographic
projection - in other words they do look like they would as seen from space.
We can see the Piri Reis Map bears no resemblance at all to Antarctica. The
600-mile wide Drake Passage is not shown, nor are the large islands in the
Weddell Sea. The latitude is thousands of miles off.

So in response to people who ask how to explain why the Piri Reis Map shows
the coastline of Antarctica accurately, the answer is - it doesn't. It
especially doesn't show the subglacial coastline of Antarctica, which
corresponds to the existing coastline of Antarctica around most of the
continent anyway.

Rule #1 For Interpreting Ancient Maps (If You Want A Best Seller)
Anything that matches (or can be made to seem like a match to) existing
cartography is proof that the cartographer had access to secret knowledge.
Anything that doesn't match, doesn't count.

a.. Omission of major land masses, bodies of water, etc., doesn't count.
b.. Failure to draw your home country accurately doesn't count.
c.. Inclusion of non-existent features doesn't count, except if you want
to claim the map actually shows geography as it was in the Pleistocene,
Cretaceous, Precambrian, etc.
Rule #1 For Interpreting Ancient Maps (If You Seriously Want to Learn
Anything)
The map can be no better than its portrayal of the areas that were well
explored in the time and place the map was drawn. If it has significant
errors in known geography, claims that the map shows unknown geography are
simply worthless.

Some Real Mysteries About the Map
The map seems to show more detail than Europeans were likely to have in
1513. Pizarro hadn't been to Peru, yet, so how did Piri Reis know about the
Andes? Did somebody hear tales of mountains far inland? Also, the detail on
the South American coast seems a bit rich for 1513. Was the map begun then
and completed later? Was the map copied later and the date miscopied? But if
the map was derived from ancient sources that contained details otherwise
unknown to Europeans, why are so many parts of it so crude?

There's also a marginal note opposite South America that says "It is related
by the Portuguese infidel that in this spot night and day are at their
shortest of two hours, at their longest of twenty two hours. But the day is
very warm and in the night there is much dew." That would indicate a far
southern latitude, but note that the report explicitly comes from the
Portuguese, not from arcane ancient sources. It's possible that some
Portuguese expedition was blown very far south, not to Antarctica where the
days are rarely "very warm," but perhaps to 50 south or so.

Let's Hear it for Piri Reis
For 1513, this map shows an astonishing amount of detail. The notes on the
map explain that the map was synthesized from about 20 maps, many of which
were captured from Spanish and Portuguese ships in the Mediterranean. It was
also supplemented by accounts given by captured Spanish and Portuguese
sailors.

Not a map from some ancient Atlantean civilization, not a map created by
extraterrestrials, but a first class piece of naval intelligence.
Considering that it was created by a sailor whose country never participated
in the age of exploration, and that it's drawn wholly from second-hand
sources, it's an astonishing piece of work. It seems to contain
up-to-the-minute details derived from enemy maps, many of which would have
been tightly-guarded secrets.

There's a class of crank that hates the idea that other people might have
real accomplishments, because they never accomplish anything themselves. So
Shakespeare didn't write his plays, other people did; Robert Peary didn't
reach the North Pole as he claimed, and so on. And Piri Reis wasn't a gifted
admiral and good intelligence analyst, but had to get help from ancient lost
documents. Get a life, folks.

Same Old, Same Old
Here's a recent e-mail I got. My comments are in red.

So let me get this straight, regarding the Piri Reis map,

You feel that people are totally wrong and probably liars, when they claim:

"In 1953 ... the U.S. Navy Hydrographic Bureau ... Arlington H. Mallery, an
authority on ancient maps ... Mallery discovered the projection method used.
.... the map was totally accurate. ... The Hydrographic Office ... were ...
able to correct ... errors in the present days maps"
<http://www.world-mysteries.com/sar_1.htm>

Yes, they are totally wrong. Certainly the people who created the web page
he cites did absolutely no original work of their own but are merely
parroting older pseudoscience works.

Reality check here. In 1953, we had just fought a major war in the Atlantic,
where errors in maps could lead to ships being sunk and battles being lost.
We're to believe a 16th century map was more accurate than charts used to
fight naval warfare in World War II when ships and lives depended on
cartographic accuracy? And what specific errors were found and corrected?
Where's the documentation that any of this ever actually happened?

Searching for Arlington H Mallery on line is revealing. He was a prolific
author of cult archeological theories, and at least a couple of times he got
into professional journals, only to get smacked down soundly for his errors.

Regarding your own page http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/PiriRies.HTM

"Most of the bizarre claims made for the Piri Reis Map utterly ignore the
marginal notes, which pretty conclusively show the map is entirely 16th
century terrestrial in origin."

Surely, assuming the translations of his notes are correct:

"The-hand of this poor man has drawn it and now it is constructed. From
about twenty charts and Mappae Mundi-these are charts drawn in the days of
Alexander, Lord of the Two Horns, which show the inhabited quarter of the
world; the Arabs name these charts Jaferiye-from eight Jaferiyes of that
kind and one Arabic map of Hind, and from the maps just drawn by four
Portuguese which show the countries of Hind, Sind and China geometrically
drawn, and also from a map drawn by Colombo in the western region I have
extracted it. By reducing all these maps to one scale this final form was
arrived at. So that the present map is as correct and reliable for the Seven
Seas as the map of these our countries is considered correct and reliable by
seamen."

Which seems to conclusively prove that he may have drawn this in the 16
century, but a lot of it is based on much older information.

Duh. If you draw a map from existing sources, they are certainly older. Note
the logical leap from "older" to "much older."

"One note refers to the land being "very hot," which probably rules out
Antarctica."

Well, if the ice was gone when they were there, it would be hot, wouldn't
it? He also writes "there are white-haired monsters ... , and also
six-horned oxen." - only quote what fits, eh? ;)

Gee, come on up to Wisconsin in May. The ice is gone (usually) but tell me
if it's "very hot." The quotes about white-haired monsters and six-horned
oxen further illustrate the inaccuracy of the source.

"The Piri Reis Map itself explicitly says the information in this area came
from European sources. Atlanteans and extraterrestrials need not apply. "

Actually, it says what Piri Reis thought - not who actually originally
authored the maps (not that I'm trying to prove extraterrestrials, you just
seem unnecessarily arrogant and condescending here.)

Oh, here we go again. Saying something based on technical information is
"arrogant," arguing about it with no background whatsoever, and expecting to
be taken seriously, isn't. More of the Self-Appointed Expert syndrome. Aww,
pity-poo.

----

Return to Pseudoscience Index
Return to Professor Dutch's Home Page

Created 8 July 1998, Last Update 13 February, 2007

Not an official UW Green Bay site

=== citat slut ====

Øh ... Det fik jeg ikke så meget ud af, desværre ...

(mig ikke tale ikke-dansk så godt.)

Findes der en dansk version ?

> Hvilket nok siger mest om niveauet af 'beviser' som ung-jord-kreationister
> klamrer sig til.

Ja ...

Input memory:

6722 news:Csoji.8$qV1.1@news.get2net.dk

Men sålænge de ikke terrorbomber os pga. dette ...

... (eller noget andet, fx. at vi nægter at bøje knæ for en
*falsk* profet ved navn Muhammed, apropos SHIRK), ...

.... så går det jo nok ...

-

Last file-OUTPUT:
6780 news:pJpmi.31$%z5.14@news.get2net.dk

File-number: 6781

Fra : Claus Christiansen

Dato : 15-07-07 16:46

> "Claus Christiansen" skrev
>
> (mig ikke tale ikke-dansk så godt.)
>
> Findes der en dansk version ?
Ikke jeg kender til. Kort fortalt er kortet ikke specielt nøjagtigt og viser
langt mere sandsynligt Syd Amerikas kyst, hvilket noter på kortet
(http://www.prep.mcneese.edu/engr/engr321/preis/notes.htm) understøtter.
Samme noter angiver kortets kilde som andre Europæiske kort.

En anden påstand om, at kortet passer med Jorden set fra rummet, modbeviser
siden ved ganske simpelt at lægge kortets kystlinier ned på de ægte
kystlinier. Det passer fint for Europa og Afrika; men derudover er det helt
galt. De multiple kompasroser (se
http://www.prep.mcneese.edu/engr/engr321/preis/pirimap3.jpg) giver heller
ikke mening i en 'set-fra-rummet'-teori.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-07-07 07:03

"Claus Christiansen" skrev

[ ... file 6781 ... ]

> [...]
> http://www.prep.mcneese.edu/engr/engr321/preis/pirimap3.jpg) giver heller
> ikke mening i en 'set-fra-rummet'-teori.

Mange tak. Så fik vi lige dét sat på plads ...

-

Coming up:
DNA-kodesprogs-varianter (tegn på evolution)

Last file-OUTPUT:
6782 news:rrqmi.35$vh6.6@news.get2net.dk

File-number: 6783

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-07-07 15:47

"Claus Christiansen" skrev

[ ... ]
> -- snip en masse --
>
> Jo, Peri Reis 'gåden' er forlængst blevet tilbagevist:
> http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/PiriRies.HTM.

Ang. dette emne, jump ...
6781 news:s7qmi.33$Xa6.7@news.get2net.dk

Øh ... Som jeg citerede i mit første indlæg fra Udfordringen ...

6778 news:12kmi.9$aX1.3@news.get2net.dk

> ... professor Charles Hapgood ...
> Professor Hapgood samlede allerede i 1966 kortene og gennemgik dem i
> sin bog: "Maps of the Ancient Sea Kings", ... Desværre endnu ikke på
> dansk.
[ ... ]
> [...]
> iskappen. Og seismiske målinger har da også senere vist, at Grønland netop
> består af flere øer, ligesom Sydpolen under isskorpen er opdelt med en

Er påstandene korrekte, eller hva' ?

Findes der nogle *videnskablige* artikler (gerne også på dansk) om dette
emne ?

-

Last file-OUTPUT:

File-number: 6782

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-07 07:50

Claus Christiansen skrev i 469a0c61$0$2657$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

[... ]

> Hvilket nok siger mest om niveauet af 'beviser' som
> ung-jord-kreationister klamrer sig til.

Nej, det siger ikke en dyt "om niveauet af beviser ungjordskreationister
klamrer sig til" for ungjordskreationister "klamrer" sig slet ikke til den
slags beviser overhovedet. Geologien, astronomien og biologien er langt
bedre beviser for ungjordskreationismen!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside i *ny* udgave

Fra : Claus Christiansen

Dato : 16-07-07 18:38

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> slags beviser overhovedet. Geologien, astronomien og biologien er langt
> bedre beviser for ungjordskreationismen!

Ordene 'kreationister' og 'bevis' i samme sætning er altid lidt spøjst.
Kreationisternes facistliste (aka Biblen) er fyldt med fejl, John Mill fandt
omkring år 1700 over 30.000 fejl og afvigelser i gamle skrifter som datiden
Bibler var baseret på. Siden da er det antal kun vokset.

Og ja, de fleste fejl er af mindre betydning; men f.eks 'definitionen' af
den tre-enige Gud og de populære 'lad den uden synd kaste den første sten'
er digteri, som er tilføjet af opfindsomme skrivere. Selv Fadervor er der
pyntet på. Så i mine øjne er det ikke en bog man bør læse ukritisk.

En smule kendskab til den virkelige verden findes der dog. De fire
evangelier er valgt ud fra det 'faktum', at siden der er fire
verdenshjørner, så må der osse være fire evangelier! (i flg. biskop Ireneaus
i hvert fald...) Skeptikere ville nok snarere betragte det som en
efterrationalisering af et kompromis mellem stridende fraktioner med hver
deres 'favorit-evangelium'.

Så hvem ved, måske har du ret i, at kreationister ikke behøver
venstrehåndsarbejde som omtalte artikel om Peri Reis kortet. Kreationister
har langt større problemer med deres egen 'ufejlbarlige facistliste' og
bruger sikkert mere tid på at ignorere disse.

NB: dk.videnskab fjernet siden kreationisme intet har med videnskab at gøre

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-07 18:43

Claus Christiansen skrev i 469bad10$0$69135$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

[ ... ]
> Ordene 'kreationister' og 'bevis' i samme sætning er altid lidt
> spøjst.

Der er nok ingen grænser for hvilke fordomme og fejlslutninger du omgiver
dig med.

> Kreationisternes facistliste (aka Biblen) er fyldt med fejl,

Når du engang er i stand til at lade den slags stråmænd ude af betragtning
er der måske håb om en konstruktiv dialog!

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-07 18:49

> [...]

> kaste den første sten' er digteri, som er tilføjet af opfindsomme
> skrivere. Selv Fadervor er der pyntet på. Så i mine øjne er det ikke

Og de påstande kan du dokumentere hvordan?

Fra : Claus Christiansen

Dato : 18-07-07 18:17

> Claus Christiansen skrev i 469bad10$0$69135$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
> [ ... ]
>
> Og de påstande kan du dokumentere hvordan?

Formuleringen "there are three that bear witness in heaven, the father, the
word, and the holy spirit, and these three are one" er aldrig blevet fundet
i de ældste skrifter af det nye testamente. De er af nyere oprindelse og
f.eks. King James Bible er ikke baseret på de ældste - og dermed mest
originale - tekster. Kildemæssigt set er King James Bible et discount
produkt, der i høj grad er udslaget af bevidst selektiv udvælgelse af
datiden kirkelige overhoveder.

Historien om Jesus og kvinden som skulle stenes optræder heller ikke i
tidlige skrifter af Johannes Evangeliet - eller andre evangelier for den
sags skyld. Endvidere er ordbrugen forskellig i afsnittet. Endelig har man
gamle skrifter hvor historien er indsat forskellige steder. Dvs meget klare
tegn på, at afsnittet er digtet ind senere.

Passagen hvorfra Fadervor er sakset er langt kortere i de ældste skrifter.
De sidste tolv vers af Markus Evangeliet er der osse bred enighed om er
tilføjet på et langt senere tidspunkt. Men måske er de 'tilfældigvis' aldrig
blevet fundet i de ældste skrifter...

Check evt Bart Ehrman for letforståelige bøger om emnet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-07-07 19:22

Claus Christiansen skrev i 469e4af6$0$19319$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[... ]

[ ... ]
> Check evt Bart Ehrman for letforståelige bøger om emnet.

Og du kan give entydige referancer der underbygger påstandene?

Fra : Claus Christiansen

Dato : 18-07-07 23:00

> [...]
>
> [... ]
>
> [ ... ]
>
> Og du kan give entydige referancer der underbygger påstandene?
Ja da. Bart Ehrman: Misquoting Jesus. ISBN 978-0-06-085951-0.
Ehrman er specialist i analyse af gamle (bibelske) skrifter og de tidlige
variationer af kristendommen.

/Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-07-07 23:14

Claus Christiansen skrev i 469e8d4e$0$25402$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> Ja da. Bart Ehrman: Misquoting Jesus. ISBN 978-0-06-085951-0.
> Ehrman er specialist i analyse af gamle (bibelske) skrifter og de

Og så kan du også give helt konkrete referancer til de oldkirkelige
manuskripter der påstås af indeholde/ikke indeholde de tekstafsnit mv.v du
referede til i dit indlæg?

Fra : Claus Christiansen

Dato : 19-07-07 19:00

> Og så kan du også give helt konkrete referancer til de oldkirkelige
> manuskripter der påstås af indeholde/ikke indeholde de tekstafsnit mv.v du
> referede til i dit indlæg?
Nu er du direkte ynkelig. Ehrman er leder af afdelingen for religiøse
studier ved University of North Carolina, så kilden er tilstrækkelig og fra
en specialist på området. Men dit barnagtige flæberi viser, at du ikke
magter at se i øjnene, at ikke-bible-fanatikere sagtens kan vide mere om
biblens og de tidligere kristne bevægelser end du selv.

Men søg på nettet efter Codex Vaticanus og Codex Sinaiticus og ... de
indeholder IKKE de sidste 12 vers i Markus. Det er et generelt accepteret
faktum. De indeholder HELLER IKKE historien med horen der skal stenes. Det
er der så vidt jeg ved ingen tekst frem til år ca 800 der gør, så stort set
ethvert tilstrækkeligt manuskript er reference!

Prøver du at flygte fra kendsgerningerne én gang mere? Det ser ud til din
barnlige 'vis dokumentation' som du kæfter op med i tråd efter tråd ikke
ligefrem virker særlig godt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-07 23:22

Claus Christiansen skrev i 469fa69c$0$25397$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]
> Nu er du direkte ynkelig.

Ja, jeg tænkte nok at du ikke var så saglig og seriøs at du ville fremlægge
nogen dokumentation.

Jeg kan også henvise til en lang række autoriteter at høj kaliber, men som
ikke er enig med den af dig nævnte autoritet.

Men da du hellere vil vil være hånlig og nedladende på et personligt plan
end forsøge dig med saglig stopper jeg her.

*PLONK*

Fra : Claus Christiansen

Dato : 21-07-07 22:02

> Claus Christiansen skrev i 469fa69c$0$25397$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> [ ... ]
>
> Ja, jeg tænkte nok at du ikke var så saglig og seriøs at du ville
> fremlægge nogen dokumentation.
Nå nej. En forfatter ved navn og stilling ved et universitet, samt en bog,
samt referencer til hvilke gamle skrifter der understøtter påstandene er jo
ikke meget. Det kræver selvfølgelig tankevirksomhed og initiativ at Google
sig frem til og evaluere disse.

> Jeg kan også henvise til en lang række autoriteter at høj kaliber, men som
> ikke er enig med den af dig nævnte autoritet.
Hvilket du meget belejligt ikke har gjort. Forglemmelse eller løgn?

> Men da du hellere vil vil være hånlig og nedladende på et personligt plan
> end forsøge dig med saglig stopper jeg her.
Oversættelse: Waaaaaaaaa

> *PLONK*
Jøsses. En fundamentalist med en evne til debat på folkeskoleniveau har
smidt mig i sit killfilter. I sandhed en grum skæbne.

Fra : Bekan

Dato : 20-07-07 11:18

Claus Christiansen wrote:

> [...]
> du ikke magter at se i øjnene, at ikke-bible-fanatikere sagtens kan
> vide mere om biblens og de tidligere kristne bevægelser end du selv.

Sådanne som du nævner kan sagtens vide mere om bibelen end andre, men det er
jo ikke ensbetydende med at de fortæller det som det er vel, eller at der
ikke er andre interesser som også spiller ind.
Ham Bart Ehrman lyder som om han har en god portion idologiske betragninger
som skal bibeholdes i sine skrivelser, bevidst eller ubevidst.

Det er nok ikke så enkelt som du prøver at fremstille det - - han er
ekspert, så han fortæller den endegyldige sandhed. Det er jo lidt guruagtigt
i det.

> [...]
> skal stenes. Det er der så vidt jeg ved ingen tekst frem til år ca
> 800 der gør, så stort set ethvert tilstrækkeligt manuskript er

Hvorfor henviser du til disse to codexer?

> Prøver du at flygte fra kendsgerningerne én gang mere?

Og sandheden, kan jeg forstå, den har bare fundet dig.

Fra : Claus Christiansen

Dato : 21-07-07 21:56

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jo ikke ensbetydende med at de fortæller det som det er vel, eller at der
> ikke er andre interesser som også spiller ind.
Fuldstændig korrekt. Pointen er, at bibelsk litteralisme (eller hvad man nu
kalder den form for fundamentalisme, som mener Biblen skal læses og forstås
fuldstændig bogstaveligt har et enormt forklaringsproblem. Et problem som
reelt har været kendt siden Mills i 1707. For skabs-kristne og de fleste
moderne kristne er det fløjtende underordnet, i og med de færreste
nogensinde har læst eller vil læse bogen og slet ikke vil opfatte den som
noget der skal læses bogstaveligt.

Højtråbende fanatikere som Andreas Falck lever højt på at kunne *foregive*
kendskab; men det ser ikke ud til at kildekritik overhovedet er ham bekendt
og så er hans 'kendskab' ikke meget værd.

> Ham Bart Ehrman lyder som om han har en god portion idologiske
> betragninger som skal bibeholdes i sine skrivelser, bevidst eller
> ubevidst.
Ehrman lægger ikke skjul på disse. Han blev tidligt dybt overbevist
kristen - faktisk bibelsk litteralist - og uddannede sig i bibelske studier
af samme grund. I jo højere grad han læste de ældste skrifter jo mere gik
det op for ham, at der *er* fejl - endog ganske store fejl. Igen er disse
fejl i bund og grund fløjtende ligegyldige for de fleste; men for Ehrman -
som vitterlig betragtede Biblen som ufejlbarlig - betød det at han i dag
kalder sig selv for agnostiker (han er af samme grund kaldt for en 'ateist
uden nosser').

> Det er nok ikke så enkelt som du prøver at fremstille det - - han er
> ekspert, så han fortæller den endegyldige sandhed. Det er jo lidt
> guruagtigt i det.
Korrekt. Hans bøger og meninger er ikke hævet over tvivl. Man kan sagtens
finde sider på nettet, der er kritiske. Men bemærk manglen af fagfolk i den
kategori. Jeg synes ikke Ehrman selv søger at gøre sig til guru - i
modsætning til f.eks Dawson.

> Hvorfor henviser du til disse to codexer?
Andreas Falck spurgte om dokumentation. Han fik en præcis angivelse af en
ekspert på området (inkl hans stilling ved University of North Carolina)
samt en af hans (mange) bøger, hvori der redegøres for påstanden.
Oplysninger der er tilstrækkelige til på egen hånd at checke hvem Ehrman er
og om han er troværdig; om bogen findes og hvilken kritik den har fået. Ja,
det kræver lidt arbejde på egen hånd; men det er *markant* bedre end tumpede
links til en eller anden webside skrevet af en flok anonyme amatører.

Dét var åbenbart ikke nok for Andreas, som så ville have referencer til
hvilke oldskrifter der er tale om (man *kunne* fristes til at tro, at han
desperat forsøger at flygte fra kendsgerningerne). Dem har han så osse fået.
Hvad han vil bruge dem til ved jeg egenlig ikke; jeg tvivler stærkt på han
kan læse dem endsige tolke hvad afvigelserne/udeladelserne/tilføjelserne
betyder i en større sammenhæng.

> Og sandheden, kan jeg forstå, den har bare fundet dig.
Sandheden generelt: næppe. Men med hensyn til det tåbelige i at betragte
Biblen (eller hvilken version af samme man har preference for) som
ufejlbarlig, så ja. Hvis der kommer saglig argumentation for et andet
synspunkt, kan jeg sagtens skifte mening - jeg er nemlig ikke
fundamentalist.

/Claus

Fra : Vidal

Dato : 22-07-07 19:51

Claus Christiansen wrote:

> [...]
> men for Ehrman - som vitterlig betragtede Biblen som ufejlbarlig - betød
> det at han i dag kalder sig selv for agnostiker (han er af samme grund

Dette krav om biblens nøjagtighed, er en trussel
mod enhver god fundamentalists tro.

Jeg læste for nogle år siden en bog af David Mills:
"Science Shams & Bible Bloopers ", hvor han skrev:

"What finally turned me toward atheism was my
realization that science not only could not
confirm Christian teachings, but offered
powerful evidence against the Bible as well.
For example, the Genesis accounts of Creation,
Noah's flood, and the age of the Earth are
provably false, as are numerous other Old
and New Testament fables."

Fundamentalister må frygte verden og forskningen.
Der kan hele tiden komme et resultat, der kan
omstyrte deres tro. Så selv om de fremtræder
yderst skråsikre i deres fastholdelse af et 3000
år gammel verdenssyn, er deres tro en yderst
skrøblig indretning.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-07-07 20:27

Vidal skrev i 46a3a716$0$2134$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

[... ]
> [...]
> omstyrte deres tro. Så selv om de fremtræder
> yderst skråsikre i deres fastholdelse af et 3000
> år gammel verdenssyn, er deres tro en yderst

Ham David Mills har da bestemt ikke fattet meget af hvad hverken Bibel eller
kristendom går ud på!

Men det er da bemærkelsesværdigt, at der næppe findes nogen der forlanger
Bibelen læst mere bogstavtro og fjernt fra al realisme end ateister!

End ikke selv den "værste bibelfundamentalist" er i stand til at læse
Bibelen så bogstavtro og blottet for fornuft som ateisterne læser Bibelen.

Og det lader til at også du har ladet din opfattelse af hvad bibeltro
kristendom er, farve af hvad sådanne forkrøblede ateister forlanger som
standard for bibellæsning. Og meget tyder på at din lidelsesfælle Claus
Christiansen også lider af samme ateist-bacille så han end ikke fatter hvad
bibellæsning og bibeleksegese drejer sig om.

En oprigtig bibeltro kristen gør nemlig rigtig meget ud af at forstå de
bibelske tekster ud fra den kultur, historie og tid hvori teksten er blevet
til, og det giver næsten altid et helt andet billede end det den
ateist-fundamentalsitiske bogstavslæsning som f.eks. David Mills og Erhmann
står for.

Fra : Vidal

Dato : 23-07-07 08:31

Andreas Falck wrote:
> Vidal skrev i 46a3a716$0$2134$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
> [... ]

> Ham David Mills har da bestemt ikke fattet meget af hvad hverken Bibel
> eller kristendom går ud på!

Enig.

> Men det er da bemærkelsesværdigt, at der næppe findes nogen der
> forlanger Bibelen læst mere bogstavtro og fjernt fra al realisme end
> ateister!

I mange tilfælde har du ret. Men får de ikke den
opfattelse fra de mere fundamentale kredse, f.eks
fra USA.

> End ikke selv den "værste bibelfundamentalist" er i stand til at læse
> Bibelen så bogstavtro og blottet for fornuft som ateisterne læser Bibelen.

Måske har du ret.

> Og det lader til at også du har ladet din opfattelse af hvad bibeltro
> kristendom er, farve af hvad sådanne forkrøblede ateister forlanger som
> standard for bibellæsning.

Nu gik det ellers lige så godt, vi var enige om det
hele.

> Og meget tyder på at din lidelsesfælle Claus
> Christiansen også lider af samme ateist-bacille så han end ikke fatter
> hvad bibellæsning og bibeleksegese drejer sig om.

Jeg er næsten aldrig med i diskussionen om Darwin
og ET eller om ungjordskreationisme. De holdninger,
visse kristne giver udtryk for, er i den grad
skadelige for kristendommen, fordi folk tror, det
mindretal, der har de opfattelser, er kendetegnende
for kristendommen.

Og det er de jo ikke, det er kun de få. Faktisk
troede jeg selv for nogle år siden, at de
opfattelser overhovedet ikke eksisterede i Danmark,
men denne gruppe har gjort mig klogere.

> [...]
> blevet til, og det giver næsten altid et helt andet billede end det den
> ateist-fundamentalsitiske bogstavslæsning som f.eks. David Mills og

Det er vigtigt at kristendommen ikke distancerer
sig til samfundet mere end højst nødvendigt,
specielt da ikke på de målbare områder.

Kristendommen kan sagtens trives i den moderne
kontekst, i verden, i dag. Men når man begynder
at tale om jordens alder, hvilket der vel reelt
ikke skrives noget om i hverken GT eller NT, og
sætter den til et latteligt lavt tal, så bliver der
sat et totalt forkert fokus på, hvad kristendommen
i realiteten handler om. Hvorfor er det så vigtigt
at fastholde en flertusindårig kosmologi.

Hvad har det med kristendom at gøre?

Ingen kristen med en bare nødtørftig fornuft i behold,
begynder at bestride universets indretning, ihvertfald
på et kristeligt grundlag. Det er ikke det kristendom
handler om. Det er andre værdier, der er på spil.

Ungjordkreationisterne og modstanderne af ET gør
kristendommen skade, de er med til støtte frafaldet
og til at gøre kristendommen til en umulig tro.

Og til hvilken nytte hævder de deres umulige synspunkter?
Til gavn for hvad? Har man private synspunkter på det
område, hvorfor så ikke holde det for sig selv.

Det er uvigtigt i forhold til troen.

Hvis dette var en strikte kristen-gruppe eller en
mailing-gruppe, var det måske fint nok. Men her
kommer jo alle mulige, hvorfor give dem den tro,
at dette er vigtige spørgsmål i kristendommen.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-07-07 10:22

Vidal skrev i 46a4596c$0$2480$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

[ ... ]
> Hvis dette var en strikte kristen-gruppe eller en
> mailing-gruppe, var det måske fint nok. Men her
> kommer jo alle mulige, hvorfor give dem den tro,
> at dette er vigtige spørgsmål i kristendommen.

Fordi det er vigtige spørgsmål, om end langt fra det vigtigste!

Den ateistisk-darwinistiske verdensforståelse er helt igennem uforenelig med
kristendommen.

Evolutionsteori renset for darwinistisk troslære er fint forenelig med
kristendommen. Men den udgave der som oftest præsenteres her i gruppen af
evolutionstilhængere er langt mere darwinistisk tro end det er
naturvidenskabelige fakta de præsenterer.

En tro der fjernes Gud helt fra både universet og naturen har intet med
kristendom at gøre.

Og det er ikke rigtigt at sige at skabelsestro skader kristendommen. Det
forholder sig omvendt. Benægter man skabelsen skader man netop
kristendommen. Og sætter man sig blot lidt ind i de naturvidenskabelige data
der støtter skabelses- og grundtypeteorien vil man ret hurtigt se, at der
rent faktisk findes endda temmelig megen evidens der understøtter skabelses-
og grundtypeteorien. Jeg snakker her skabelse generelt og ikke en bestemt
retning eller gren deraf. Men bortset fra det så findes der faktisk også
meget god støtte i de naturvidenskabelige data for en temmelig ung jord.

Fra : Vidal

Dato : 23-07-07 10:53

Andreas Falck wrote:
> [...]
>

> Fordi det er vigtige spørgsmål, om end langt fra det vigtigste!
>
> Den ateistisk-darwinistiske verdensforståelse er helt igennem uforenelig

Er 'ateistisk-darwenistisk' ikke et begreb, du selv
finder på? Og dem man eventuelt kan bruge udtrykket
om, er vel ikke kristne?

> [...]
> af evolutionstilhængere er langt mere darwinistisk tro end det er
> naturvidenskabelige fakta de præsenterer.

Er der kristne, der bruger den model?.

> En tro der fjernes Gud helt fra både universet og naturen har intet med
> kristendom at gøre.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener. Bekan
spurgte her fornyligt, om de fysiske love var
justeret til at opretholde livet. Jeg svarede nej,
tværtimod, fordi de fysiske love er forud for livet.

Men man kunne måske sige, at da Gud har skabt de
fysiske love, er de indrettede til det menneske,
som Gud vil skabe. Men det er jo ikke noget, der
kan føres bevis for, det kan være en tanke, men ikke
andet.

> Og det er ikke rigtigt at sige at skabelsestro skader kristendommen.
> Det
> forholder sig omvendt. Benægter man skabelsen skader man netop
> kristendommen.

Det gør jeg heller ikke. Min tro er, ligesom
din formoder jeg, at Gud skabte himlen, jorden,
mennesket osv. Det, der adskiller os, er metoden.
Hvordan Gud skabte ... Og det er uvigtigt, fordi
ingen kan *vide* noget om det.

Og hvorfor du vil fastholde en mening om det, der
får folk til at flygte bort fra kristendommen, er
mig ubegribelig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaarf

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-07-07 11:19

Vidal skrev i 46a47aa8$0$78110$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

[ ... ]
> Og hvorfor du vil fastholde en mening om det, der
> får folk til at flygte bort fra kristendommen, er
> mig ubegribelig.

Du glemmer helt at det samtidig er en holdning der får folk til at vende sig
til kristendommen. Der er faktisk slet ikke så få der er blevet kristne ved
at studere naturvidenskab, hvor de er blevet klar over på hver spinkelt et
grundlag den traditionelle evolutionsteori egentlig bygger, og hvor gode de
naturvidenskabelige argumenter for en skabelse egentlig er.

Fra : Bekan

Dato : 23-07-07 15:16

Claus Christiansen wrote:
> [...]
> læses og forstås fuldstændig bogstaveligt har et enormt
> forklaringsproblem. Et problem som reelt har været kendt siden Mills

Når det forlanges at biblen skal forstås 'fuldstændigt bogstaveligt' er det
oftest et spejlbillede af et menneske med lidt betændt idologisk bagage som
f.x. Ehrman og åbenbart til dels dig.
Dem der bliver beskyldt for det har som regel ikke noget problem med at
skille tingene ad.

Det næste der normalt sker er så at samme individ som beskylder for den
'bogstavelige fortolkning' med brask og bram (som du kan se dig selv m.fl.
gøre) definerer hvad det præcis vil sige at være 'fundamental religiøs' dvs
hvordan man skal føre sig frem samt hvordan ens tro skal udmøntes i livet.

Dette er jo en klassisk 'stunt', manipulering eller hvad man også kan kalde
en form for psykisk operation.

> [...]
> *foregive* kendskab; men det ser ikke ud til at kildekritik
> overhovedet er ham bekendt og så er hans 'kendskab' ikke meget værd.

Hvis man udøver kildekritik overfor Ehrman, er det så ikke kildekritik?
Er det kun kildekritik når det er dig der udøver det eller er Ehrman hævet
over det?

> [...]
> ufejlbarlig - betød det at han i dag kalder sig selv for agnostiker
> (han er af samme grund kaldt for en 'ateist uden nosser').

Så HAR Ehrman altså et større problem end først antaget, i forhold til sin
fortid, et problem som åbenbart afspejles i hans bøger.

Dermed vil jeg sige hans udsagn og fortolkning er under al kritik og kan
ikke anvendes til ret meget, bortset fra som benzin på bålet af dem som
allerede i forvejen har et læs idologi og filosofi i bagagen som skal
understøttes.

> [...]
> ikke; jeg tvivler stærkt på han kan læse dem endsige tolke hvad
> afvigelserne/udeladelserne/tilføjelserne betyder i en større

Hvis du henviser til Vaticanus og Sinaiticus Codex'er som dem som bibelen
bygger - eller rettere, burde bygge på, så er der noget du har misforstået.

Ihvertfald burde du læse andet end Ehrmann og den type litteratur om dette
emne.
Se f.x. efter her: http://watch.pair.com/preservation.html Jeg siger ikke
denne er fejlfri, men den er en pegepind.

> [...]
> for) som ufejlbarlig, så ja. Hvis der kommer saglig argumentation for
> et andet synspunkt, kan jeg sagtens skifte mening - jeg er nemlig ikke

kan du se hvad jeg sagde længere oppe med at man kan reagere på og
kommenterer /ens/ /egne/ mistolkninger af en skrivelse eller andre forhold?

Der er masser af folk som regelret hallucinerer ting og sager som de
projicerer på bestemte andre, hvorefter de i ramme alvor beskylder dem for
det og med alt det der følger med.

Det mest besynderlige i dette scenarie er at mange ikek engang er klar over
at de gør det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-07-07 17:20

Bekan skrev i 46a4b839$0$90264$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Dette er jo en klassisk 'stunt', manipulering eller hvad man også kan
> kalde en form for psykisk operation.

Det er også derfor jeg, af masser af tidligere erfaring, hurtigt fandt det
toalt formålsløst at trænge igennem alle de selvgjorte stråmænd og stunt'ede
manupuleringer Claus Christiansen omgav sig med. Og det er jo ganske
tydeligt fremgået at han ikke agter at at lytte til andre "eksperter" end
den meget forudindtagede og stærkt tendentiøse Erhmann, hvis faglighed
ligger på et ganske lavt niveau.

Fra : Claus Christiansen

Dato : 23-07-07 19:18

> [...]
> toalt formålsløst at trænge igennem alle de selvgjorte stråmænd og
> stunt'ede manupuleringer Claus Christiansen omgav sig med.
Din erfaring består i at råbe op på dk.videnskab og flæbende skrive *PLONK*
når folk gang på gang leverer entydig dokumentation, som du bare ikke vil
acceptere.

> Og det er jo ganske tydeligt fremgået at han ikke agter at at lytte til
> andre "eksperter" end den meget forudindtagede og stærkt tendentiøse
> Erhmann, hvis faglighed ligger på et ganske lavt niveau.
Uha, det må ha' været en bitter pille (tudekiks?) at æde, at en stærkt
overbevist kristen som Ehrman, mister sin tro netop ved at studere Biblen -
og leder afdelingen for Religiøse Studier. Ignorance is Bliss. Men check
anmeldelserne af Ehrman på Amazon og Barnes & Noble. Nu kræver det
selvfølgelig evnen at kunne engelsk at kunne læse hans bøger og andres
anmeldelser...

Fra : Claus Christiansen

Dato : 23-07-07 19:01

> [...]
> det
> oftest et spejlbillede af et menneske med lidt betændt idologisk bagage
Jeg forlanger ikke fuldstændig bogstavelig forståelse. Småfejl om hvorvidt
hesten er et hovdyr eller klovdyr rager mig en høstblomst. De omtalte
passager er mere vidtrækkende. Om historien med skøgen er original eller ej
eller hvor den egenlig hører hjemme antyder at NT i sin 'ungdom' var
selektivt og langt fra fast. Alvorligere er de to andre, der tager fat i
opstandelsen (de sidste 12 vers) samt Jesus' guddommelighed (treenigheden).

Hele pointen er, at det journalistiske makværk der i trådstarten blev
refereret til, desperat griber efter de tyndeste halmstrå i et forsøg på at
miskreditere etableret videnskab. Dermed ikke sagt, at folk der baserer sig
på tro ikke er berettigede til at kritisere en given teori. Men hvis den
eneste basis reelt ligger i et udsagn a la 'fordi det står i Biblen', så er
en kritisk analyse, om Biblens troværdighed på sin plads.

> Hvis man udøver kildekritik overfor Ehrman, er det så ikke kildekritik?
> Er det kun kildekritik når det er dig der udøver det eller er Ehrman hævet
> over det?
Du skriver åbenbart før du læser. Mit næste afsnit omhandler præcis dette.
Jeg opfordrer endda direkte til at søge oplysninger uafhængigt af
ligegyldige links.

> Så HAR Ehrman altså et større problem end først antaget, i forhold til sin
> fortid, et problem som åbenbart afspejles i hans bøger.
Ja så, det er et problem at Ehrman har studeret de tidlige bibelske skrifter
og revideret sin tro baseret på dem? Hvorom alt er, så er manglende passager
eller indflettede passager ikke noget, der skal fortolkes. Konsekvensen af
disse afvigelser kan fortolkes.

> [...]
> ikke anvendes til ret meget, bortset fra som benzin på bålet af dem som
> allerede i forvejen har et læs idologi og filosofi i bagagen som skal
Vi checker lige manden:
Bart D. Ehrman is the James A. Gray Professor and Chair of the Department of
Religious Studies at The University of North Carolina at Chapel Hill, where
he has been teaching for over 15 years.
Professor Ehrman has received several teaching awards, including the
Students' Undergraduate Teaching Award, the Ruth and Philip Hettleman Prize
for Artistic and Scholarly Achievement, and the Bowman and Gordon Gray Award
for Excellence in Teaching.

Så din kritik kan tydeligvis ikke rettes mod mandens kvalifikationer.

Åbenbart ikke et afsnit du læste :-/

> [...]
> Se f.x. efter her: http://watch.pair.com/preservation.html Jeg siger ikke
> denne er fejlfri, men den er en pegepind.
Siden er én blandt flere jeg allerede har læst; som alene prøver at
*efterrationalisere* hvorfor omtalte afvigelser er til stede. I selvsamme
link du leverer kan du se tyngden (eller manglen af samme) for at de 12 vers
skulle være med:
mht a) No satisfactory theory has been advanced to explain how Mark's Gospel
could have ended at chapter 16, verse 8
Sprogbrugen afviger fra resten og overgangen virker sær - specielt på græsk.
Altså i følge Ehrman, som - på trods af en ledende stilling indenfor
områden - du ikke anser som en god kilde pga han ikke har samme religion som
du.

mht c) Bla Irenaeus og Justin Martyr refererer til Markus i et angreb på
Marcion (allerede dengang blev modstandere kaldt kættere); men ikke så vidt
jeg ved til den sidste del, hvilket netop er den del der er blæst om.

> kan du se hvad jeg sagde længere oppe med at man kan reagere på og
> kommenterer /ens/ /egne/ mistolkninger af en skrivelse eller andre
> forhold?
En generel påstand, der virker begge veje. Ikke specielt underfundigt IMO.

Fra : Bekan

Dato : 24-07-07 10:25

Claus Christiansen wrote:
> [...]
> sin 'ungdom' var selektivt og langt fra fast. Alvorligere er de to
> andre, der tager fat i opstandelsen (de sidste 12 vers) samt Jesus'

Her ramte du faktisk noget meget centralt.

Det handler nemlig om Jesus' guddommelighed. Det er dét der står for skud.

Og ja, du har helt ret, mange bibeloversættelser (naturligvis de codexer der
ligger til grund) i dag har lanceret et frontalt angreb på lige akkurat
denne centrale lære. Uden denne ville der slet ikke være nogen kristendom,
men bare en lære reduceret til at gå omkring og prøve på at være etisk og
moralsk, hvilket er meget præcis hvad der sigtes og arbejdes efter.

> [...]
> teori. Men hvis den eneste basis reelt ligger i et udsagn a la 'fordi
> det står i Biblen', så er en kritisk analyse, om Biblens troværdighed

Det er jo just ikke 'kun' 'fordi det står i bibelen'. Dette er jo een af de
ting du hænger dig op i og jeg vil endda gå så langt som at sige at du
aldrig ville kunne forstå, ikke med den ideologiske ballast du lægger for
dagen - og du må så tro som du ønsker, men jeg siger det ikke bare fordi du
'ikke har samme religion som mig' , men fordi der kræves en vis indsigt i de
'åndelige mekanismer', i mangel på bedre beskrivende ord.

Der er tale reel og substantiel kritik af denne 'etablerede videnskab', også
fordi den er behæftet med ideologisk problematiske forhold. Den er i sin
natur, ikke uvildig.

> Du skriver åbenbart før du læser. Mit næste afsnit omhandler præcis
> dette. Jeg opfordrer endda direkte til at søge oplysninger uafhængigt
> af ligegyldige links.

beklager.

> [...]
> Gordon Gray Award for Excellence in Teaching.
>
> Så din kritik kan tydeligvis ikke rettes mod mandens kvalifikationer.

Bevares, nei.

Men hvilken magi gør at mandens kvalifikationer pr. def. fører til at han
har fat i den rette ende?

> Åbenbart ikke et afsnit du læste :-/

> Siden er én blandt flere jeg allerede har læst; som alene prøver at
> *efterrationalisere* hvorfor omtalte afvigelser er til stede. I

Ser du det med dine øjne, kan du jo med rette kalde ALT af denne type for en
efterrationalisering, inkl det du kommer med.

Hele historien omkring Westcott & Hort (m.fl på1900 tallet) er ganske
informativ. Men sålænge du kun ser hvad du selektivt plukker ud og fortolker
det så det flugter med din mening ellers, så er der ikke rigtigt noget at
komme efter her. Du vil kun blive bekræftet i dine meninger som de er.

> [...]
> græsk. Altså i følge Ehrman, som - på trods af en ledende stilling
> indenfor områden - du ikke anser som en god kilde pga han ikke har

Absolut nej, til det sidste.
Som sagt , en ledende stilling og kredentialer er absolut ingen garanti for
en korrekt fremstilling. Der er stik imod al logik at antage at det skulle
være sådan fordi han besidder en ledende stilling.
Men hvis man ikke har forsået det, dette er et betændt område, interesser
spiller ind og man skal forstå det i et større perspektiv, hvor Ehrman efter
alt at dømme skal forlade sig på andres information.
Det ville føre for vidt at gå videre ind i det her, men det du er eksponent
for er en meget almindelig og moderistisk måde at se det på.

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 24-07-07 11:36

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Bevares, nei.
>
> Men hvilken magi gør at mandens kvalifikationer pr. def. fører til at han
> har fat i den rette ende?

Der er ingen, der siger, han har fat i den rigtige ende.
Hans konklusioner på stoffet er som sådan ligegyldige.

Det er vel kun for mennesker, hvis tro er afhængig af
nøjagtigheden af de faktiske oplysninger i NT eller GT,
Ehrman bliver farlig.

Men den slags menneskers tro er ikke til at redde, de må
bygge en mur mellem sig og verden og bestandigt forstærke
den og se de mennesker, der ikke er bogstavtro, som fjender
og tilskrive dem alle slags suspekte motiver for at kunne bevare
deres troen.

De mener, at uden den bogstavtro opfattelse reduceres
kristendommen til en art morallære, hvilket i høj grad
demonstrerer deres manglende forståelse af troen.

> [...]
> noget at komme efter her. Du vil kun blive bekræftet i dine meninger som

Vi to har diskuteret KJ, du har åbebart ikke lært det
ringeste af det. Hvorfor kigger du ikke *selv* på
KJs oprindelse og historie, istedet for blindt at følge
dine læremestre, hvem det så måtte være?

KJ var den første samlede folkelige udgave af biblen,
men det gør den ikke nødvendigvis bedre eller mere
troværdig.

> Som sagt , en ledende stilling og kredentialer er absolut ingen garanti
> for en korrekt fremstilling. Der er stik imod al logik at antage at det
> skulle være sådan fordi han besidder en ledende stilling.

Hans stilling som sådan er ligegyldig, hans viden ikke.
Han er blot en tilfældig budbringer. Nu har jeg kun
læst meget lidt af ham, så i hvor høj grad hans
oplysninger er originalt materiale eller han blot bringer
dem frem, er jeg ikke i stand til at se endnu.

Men oplysningerne er det interessante, ikke hans
fortolkning af dem.

> [...]

> Det ville føre for vidt at gå videre ind i det her, men det du er
> eksponent for er en meget almindelig og moderistisk måde at se det på.

Måske er det en nødvendig måde at se det på, hvis vi
skal gøre os en forhåbning om at bevare troen uden at
forkaste verden.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-07-07 17:40

vidal@mail.dk skrev i 46a5d8d9$0$2300$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

[ ... ]
> Det er vel kun for mennesker, hvis tro er afhængig af
> nøjagtigheden af de faktiske oplysninger i NT eller GT,
> Ehrman bliver farlig.

Ehrmann og hans lige er ikke spor farlige for nogen som helst. Hvis nogen
mister troen på grund af Ehrmann og det stærkt tendentiøse holdningsapparat
er talsmand for, havde de såmænd mistet troen alligevel af en anden grund.

Personer som Ehrmann og Finkelstein m.fl. er i bund og grund så uendeligt
ligegyldige mullerter at de faktisk slet ikke er værd at beskæftige sig med.
Der skal ikke megen læsning af deres arbejder til at finde ud af hvordan de
tilsidesætter tilgængeligt kildemateriale og groft forvansker andet for at
få det til at kunne støtte deres særegne holdninger.

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 24-07-07 18:49

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> mister troen på grund af Ehrmann og det stærkt tendentiøse
> holdningsapparat er talsmand for, havde de såmænd mistet troen alligevel

Vi er enige.

> [...]

> de tilsidesætter tilgængeligt kildemateriale og groft forvansker andet for
> at få det til at kunne støtte deres særegne holdninger.

Jeg kender ikke Finkelstein ret meget, så jeg er ikke
i stand til at vurdere hans arbejde. Ehrmans seriøsitet
drager jeg ikke i tvivl, og jeg tror ikke han forvansker
og tilsidesætter, men hans konklusioner giver jeg ikke
ikke noget for.

Det er min fornemmelse, han sandsynligvis vender tilbage
til troen.

Hans måde at konkludere på er lidt ligesom, en person
siger, du ankom til Ravsted svømmebad kl kvart i fem,
mens en anden siger, du først var der kvart over fem.

Så konkluderer Ehrman, du sandsynligvis slet ikke var
der, fordi kilderne er uenige.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bekan

Dato : 24-07-07 18:53

vidal@mail.dk wrote:
> [...]
> kristendommen til en art morallære, hvilket i høj grad
> demonstrerer deres manglende forståelse af troen.

Guuud, gør de forfærdelige mennesker det? Hvordan /kan/ de dog de...
hedninge.

Jeg tror Harald vitterlig har en pointe når han beskylder dig for at
forfølge en - mildt sagt - uheldig misinfo-strategi og klippeteknik.
Forstår du virkelig ikke eller der andet som plager dig? Som du kan se har
jeg problemer med at tage dig alvorlig.

> Vi to har diskuteret KJ, du har åbebart ikke lært det
> ringeste af det. Hvorfor kigger du ikke *selv* på
> KJs oprindelse og historie, istedet for blindt at følge
> dine læremestre, hvem det så måtte være?

Nej, klart. Jeg kan se det er dig der burde være min læremester.

> KJ var den første samlede folkelige udgave af biblen,
> men det gør den ikke nødvendigvis bedre eller mere
> troværdig.

Ikke det alene, absolut ikke.

Et sidepoint her:
Det der er påfaldende er at nu er du, Villy, som i
jeg-ved-ikke-hvor-lang-tid har reklameret med din fine og flotte
kristendomsudfoldelse og forståelse, nu er du ikke kun tilfreds med at at
undergrave bibelsk skabelse med alt det fører med sig, nu står så resten af
kristendommens og bibelens centrale forhold for skud.
Dette må du da så endelig fortsætte med at gøre så meget du lyster, men for
mig er du dermed beklageligvis utroværdig og det kan måske være lidt
vilkårlig hvad for en sag du er ude at missionere for.

> [...]
> oplysninger er originalt materiale eller han blot bringer
> dem frem, er jeg ikke i stand til at se endnu.

Hvad enten hans oplysninger er 'originale' (hvad så end det betyder i denne
samemnhæng) eller fra andre steder, skal det gennem et filter - fortolkes.
Fortolkningen af info er ikke ligegyldig, det er hvor det oftest går galt,
afhængig af filterets art.

> [...]
> fortolkning af dem.

> Måske er det en nødvendig måde at se det på, hvis vi
> skal gøre os en forhåbning om at bevare troen uden at

Man skulle tro du også stiler efter medalje i en 'popularity contest'...

Fred være med dig Villy.

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 24-07-07 21:32

?

> Jeg tror Harald vitterlig har en pointe når han beskylder dig for at
> forfølge en - mildt sagt - uheldig misinfo-strategi og klippeteknik.

Heh - jeg har bemærket, du ofte, måske, når du ikke
har ord for, hvad du egentligt tror eller synes, griber
til den disse insinuerende påstande.

Jeg kan forestille mig, at du ikke vil (eller ikke kan?), forklare
hvad denne uheldig misinfo-strategi og klippeteknik består i.

Prove me wrong.

> Forstår du virkelig ikke eller der andet som plager dig?

Jeg har svært ved at forstå din sætning, men du har
vist eller andet mod det, jeg skriver, men du er ude af
stand til at udtrykke, hvad det er?

> Som du kan se har
> jeg problemer med at tage dig alvorlig.

Se, hvis du virkeligt havde et eller andet at sige, så
ville du fremføre din sag. Hvad er det nøjagtigt, du
har svært ved at tage alvorligt?

Jeg vil da meget hellere have en diskussion om kristendom
end at forholde mig til dine følelser for mig.

> Nej, klart. Jeg kan se det er dig der burde være min læremester.

Det siger jeg ikke, men prøv dog selv at kaste et blik
på bedømmelsen af kilderne til KJ.

> Ikke det alene, absolut ikke.

??

> Et sidepoint her:
> Det der er påfaldende er at nu er du, Villy, som i
> jeg-ved-ikke-hvor-lang-tid har reklameret med din fine og flotte
> kristendomsudfoldelse og forståelse,

Er det en slags jantelov, du giver udtryk for?

Kunne du ikke reklamere lidt for din egen forståelse
af kristendommen, for du er da kristen, ikke?

> nu er du ikke kun tilfreds med at at
> undergrave bibelsk skabelse med alt det fører med sig, nu står så resten
> af
> kristendommens og bibelens centrale forhold for skud.

Kan du være lidt mere nøjagtig? Hvad vil det sige at
undergrave bibelsk skabelse?

Så kan jeg måske forklare dig det, du ikke kan forstå.

> [...]
> mig er du dermed beklageligvis utroværdig og det kan måske være lidt
> vilkårlig hvad for en sag du er ude at missionere for.

Altså, alt i biblen skal forstås bogstaveligt, selv når
der fremkommer selvmodsigelser?

> Hvad enten hans oplysninger er 'originale' (hvad så end det betyder i
> denne
> samemnhæng)

Det betyder, er det noget han selv har konstateret eller
videregiver han blot det stof, der har været kendt i
mange år.

> eller fra andre steder, skal det gennem et filter - fortolkes.

?

> Fortolkningen af info er ikke ligegyldig, det er hvor det oftest går galt,
> afhængig af filterets art.

OK, hvordan forholder du dig generelt til modsigelser i
biblen?

> Man skulle tro du også stiler efter medalje i en 'popularity contest'...

Næh, jeg vil fremhæve det essentielle i kristendommen,
istedet for at diskutere, hvor mange engle, der kan stå
på en nålespids.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bekan

Dato : 25-07-07 11:09

vidal@mail.dk wrote:
> [...]
> har svært ved at tage alvorligt?
>
> Jeg vil da meget hellere have en diskussion om kristendom
> end at forholde mig til dine følelser for mig.

Fint nok. Hvorfor spør du så til det?

> Det siger jeg ikke, men prøv dog selv at kaste et blik
> på bedømmelsen af kilderne til KJ.

Jeg kender udmærket godt bedømmelsen...

> ??

> Er det en slags jantelov, du giver udtryk for?
>
> Kunne du ikke reklamere lidt for din egen forståelse
> af kristendommen, for du er da kristen, ikke?

Da får du lov til at bedømme.

> [...]
>
> Næh, jeg vil fremhæve det essentielle i kristendommen,
> istedet for at diskutere, hvor mange engle, der kan stå

Så gør det.

Fra : Vidal

Dato : 27-07-07 16:19

> Fint nok. Hvorfor spør du så til det?

Jeg spørger ikke om dine følelser, men om du kan konkretisere
din sparsomt begrundede påstande.

> Jeg kender udmærket godt bedømmelsen...

Men det gør ikke noget indtryk?

> Da får du lov til at bedømme.

Bedømme på hvad?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bekan

Dato : 30-07-07 08:51

Vidal wrote:

> Men det gør ikke noget indtryk?

Burde det det, synes du?

> Bedømme på hvad?

Dit spørgsmål bunder tilsyneladende i at du mener dig som indehaver af det
eneste korrekte kristne synspunkt. Dig om det.

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 30-07-07 10:26

> Dit spørgsmål bunder tilsyneladende i at du mener dig som indehaver af det
> eneste korrekte kristne synspunkt. Dig om det.

Det misforstår du. Naturligvis har jeg det korrekte
kristne synspunkt, men ikke det eneste. Men jeg
er til enhver tid parat til at argumentere for, at min
tro er den rigtige.

Du kan eller vil du ikke. Du om det det.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 18-07-07 19:58

"Claus Christiansen" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> [...]

> originale - tekster. Kildemæssigt set er King James Bible et discount
> produkt, der i høj grad er udslaget af bevidst selektiv udvælgelse af

Jeg er delvis enig med dig i synet på KJ.

> [...]
klare
> tegn på, at afsnittet er digtet ind senere.

Jeg troede, det var sætningen - Gå, og synd fra nu af ikke mere,
der var tvivlsom og ikke hele historien.

Er det fra Bart Ehrman?

Fra : Claus Christiansen

Dato : 18-07-07 23:12

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> "Claus Christiansen" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> the
> fundet
>
> Jeg er delvis enig med dig i synet på KJ.

KJ er baseret på de latinske skrifter og ikke de græske og jeg mener man
betragtede de græsk-skrivende skrivere som levebrøds-skrivere, hvorimod de
romerske i højere grad var kristne som tilfældigvis kunne (af)skrive. Alt
andet lige må skrivere der havde afskrivning som levebrød betragtes som
dygtigere og mere præcise.

> klare
>
> Jeg troede, det var sætningen - Gå, og synd fra nu af ikke mere,
> der var tvivlsom og ikke hele historien.
Johannes 8:3-11

> Er det fra Bart Ehrman?
Ja; men præcis Johnannes 8:3-11 er der ikke megen kontrovers over, dvs der
er almindelig enighed om det. Så vidt jeg forstår, så er der knap så udbredt
enighed i Ehrman's udlægning af de 12 sidste vers i Markus.

Fra : Vidal

Dato : 19-07-07 14:05

> [...]

udbredt
> enighed i Ehrman's udlægning af de 12 sidste vers i Markus.

Nu er Johannes i det hele taget diskutabel i indholdet, også
fordi det er skrevet under tydelig græsk indflydelse. Og 8:3-11
er jo faktisk et tydeligt indskud i den øvrige historie.

Nu passer hele historien om kvinden meget fint ind i min
opfattelse af Jesus, bortset fra slutreplikken, så jeg vælger
personligt at *tro* den.

Bart Erhman kender jeg faktisk kun fra diskussionen med Craig,
hvor Craig logisk påviser at historien om opstandelsen er (kan
være?) sand.

Det historiske har aldrig interesseret mig så meget, jeg synes fint
kristendommen består uden miraklerne.

Jeg vil se mere på Ehrman, jeg faldt tilfældigt over hans bøger , så
det er måske det, min sommerferie skal gå med.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 19-07-07 14:33

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Bart Erhman kender jeg faktisk kun fra diskussionen med Craig,
> hvor Craig logisk påviser at historien om opstandelsen er (kan
> være?) sand.

Det kan være, matematisk interesserede læsere vil se diskussionen.
Harald?

http://www.holycross.edu/departments/crec/website/resurrection-debate-transcript.pdf
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Claus Christiansen

Dato : 19-07-07 19:04

> Nu passer hele historien om kvinden meget fint ind i min
> opfattelse af Jesus, bortset fra slutreplikken, så jeg vælger
> personligt at *tro* den.
Fuldstændig rigtigt. Historien har så nogle løse ender; hvad med manden? Man
må vel gå ud fra at der var en mand indblandet i utugten... Hans skyld
(iflg datidens jødiske normer) skulle osse straffes med stening; men ham
hører man ikke om.

/Claus

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-07-07 19:43

Claus Christiansen wrote:

> [...]
> Man må vel gå ud fra at der var en mand indblandet i utugten... Hans
> skyld (iflg datidens jødiske normer) skulle osse straffes med stening;

Nu må du ikke opptre så useriøst at du kommer med fakta. Fakta
forstyrrer nemelig "Troen".

HM

Fra : Rado

Dato : 15-07-07 15:44

On Sun, 15 Jul 2007 09:29:56 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote:

> [...]
>om jordens geografi, som efterhånden forsvandt - indtil den blev genopdaget

[...]
> - Bevismaterialet i dette kort tyder på, at der i meget gamle tider
>eksisterede en verdensomspændende civilisation, ... (Side 145).

Ifølge visse kilder er megen af denne viden opnået gennem mental
projektion (ud-af-kroppen-projektion, hvor bevidstheden kan bevæge sig
frit rundt i kosmos).

ET message:

"There have indeed been civilizations upon your planet that understood
as well as you, and without your kind of technology, the workings of
the planets, the positioning of stars - people who even foresaw later
global changes. They used a mental physics. There were men before you
who journeyed to the moon, and who brought back data quite as
"scientific" and pertinent. There were those who understood the origin
of your solar system far better than you. Some of these civilizations
did not need spaceships. Instead, highly trained men combining the
abilities of dream-art scientists and mental physicists cooperated in
journeys not only through time but through space. There are ancient
maps drawn from a 200-mile-or-more vantage point - these meticulously
completed on return from such journeys.

There were sketches of atoms and molecules, also drawn after trained
men and women learned the art of identifying with such phenomena.
There are significances hidden in the archives of many archaeological
stores that are not recognized by you because you have not made the
proper connections - and in some cases you have not advanced
sufficiently to understand the information." (Unknown Reality, vol1).

--
Rado

"The only real valuable thing is intuition."
- Albert Einstein

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-07-07 18:49

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:l8ck93d8i1epeblvojlrmbn5dkt77q7bb3@4ax.com...
> [...]

> proper connections - and in some cases you have not advanced
> sufficiently to understand the information." (Unknown Reality, vol1).

Sidder lige og bladder i Graham Hancocks "FINGERPRINTS OF THE GODS"
som var pakket sammen med 'The Mysterious Origins of Man.avi' postet i
alt.binaries.documentaries / alt.binaries.multimedia.documentaries
http://en.wikipedia.org/wiki/Graham_Hancock

Fascinerende stof med alle de civilisationer og deres astronomiske 10.500BC tilknytning.

Når anyway,,,

Bogen starter med denne her,,,

8 RECONNAISSANCE TECHNICAL SQUADRON (SAC)
UNITED STATES AIRFORCE
Westover Airforce Base
Massachusetts

SUBJECT: Admiral Piri Reis World Map

To: Professor Charles H. Hapgood,
Keene College,
Keene, New Hampshire.

Dear Professor Hapgood,

Your request for evaluation of certain unusual features of the Piri Reis World Map of 1513
by this organization has been reviewed.
The claim that the lower part of the map portrays the Princess Martha Coast of Queen
Maud Land Antarctica, and the Palmer Peninsula, is reasonable. We find this is the most
logical and in all probability the correct interpretation of the map.
The geographical detail shown in the lower part of the map agrees very remarkably
with the results of the seismic profile made across the top of the ice-cap by the
Swedish-British Antarctic Expedition of 1949.
This indicates the coastline had been mapped before it was covered by the ice-cap.
The ice-cap in this region is now about a mile thick.
We have no idea how the data on this map can be reconciled with the supposed
state of geographical knowledge in 1513.

HAROLD Z. OHLMEYER
Lt Colonel, USAF
Commander

Jan Rasmussen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-07-07 16:25

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
> 100.000 år ... (Søkortene) måske 2-3-4.000 år gamle. Og i så fald var isen

Der er ingen tvivl om at Piri Reis og andre gamle søfarene var
pioneerer, men kortet var og er ikke supernøjagtigt som hævdet:

http://da.wikipedia.org/wiki/Piri_Reis

> [...]
> stamme fra ca. 3.000 f.Kr.)
>

> En tidligere civilisation ?
>
> - Men babyloniernes videnskab var muligvis arvet fra en meget ældre

Lidt om:

http://da.wikipedia.org/wiki/Babylonien
http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8nikerne
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Hapgood

-

Jeg fandt for kort tid siden følgende, men der er al mulig grund til at
være kildekritisk (tilfældigvis ligger øen Andros i midten af
"Burmudatrekanten"):

Download printudgaven nederst, da dens billeder er bedre opløste (læs
den - du vil blive overrasket flere gange - tror jeg):

The Ancient Bimini Harbor: Uncovering the Great Bimini Hoax.
Dr. Greg Little.
http://www.mysterious-america.net/biminihoax.html

-

http://www.edgarcayce.org/am/index.html

Video Clips of The Bimini Road and Andros Platform.
Manmade or Natural Formations?:
http://www.edgarcayce.org/am/biminiandrosvide.html
http://www.edgarcayce.org/am/Resources/bimini.mov

-

Med lidt fantasi kan alle hidtidige konspirationsteorier overgås - så
vær kildekritisk - eller opfat det som underholdning:

http://www.mysterious-america.net/videoclips.html

http://www.mysterious-america.net/yucatanhallclips.html

Andros Anomaly - f.eks.:
http://www.mysterious-america.net/Resources/Search%207.mov
http://www.mysterious-america.net/Resources/Search%209.mov

Masser videoer med direkte adgang:
http://www.mysterious-america.net/Resources/

-

Man kan sagtens få en aften til at gå med indholdet.

-

Her er information om den holocæne tid:
http://da.wikipedia.org/wiki/Holoc%C3%A6n

Havniveauet stiger betydeligt i starten af Holocæn fra ca. 11.000-6.000
år siden:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Post-Glacial_Sea_Level.png
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Post-Glacial_Sea_Level.png

-

Hvis der har været en hvis migrering af kvinder og mænd, vil det kunne
ses i folks DNA - derfor dette:

Fra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Menneske

Ved hjælp af mitokondrie-DNA har man sporet menneskets (kvindernes)
vandring gennem tiden:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Human_mtDNA_migration.png
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Human_mtDNA_migration.png

http://da.wikipedia.org/wiki/Mitokondrie

Glenn

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-07-07 07:03

"Glenn Møller-Holst" skrev

[ ... file 6778 ... ]

> [...]
> http://www.mysterious-america.net/Resources/
>
> -
>
> Man kan sagtens få en aften til at gå med indholdet.

Og lidt til ...

> [...]
>
> Fra:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Menneske
>
> Ved hjælp af mitokondrie-DNA har man sporet menneskets (kvindernes)

Mange tak for dit indlæg, Glenn ...

-

6783 news:6SDmi.3$jE6.1@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5.39@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 6784

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 18-07-07 11:10

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
>
> Fra:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Menneske
>
> Ved hjælp af mitokondrie-DNA har man sporet menneskets (kvindernes)

Fandt lige nogle flere interessante historier:

June 05 2007 Why did the chicken cross the sea?
http://www.int.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=588&art_id=nw20070605092126395C425148
Citat: "...
The DNA in the bone carries a rare mutation that links it to chickens in
Tonga and Samoa, and radiocarbon dating shows it is around 600 years old
- meaning it predates the arrival of Spanish conquerors in South America.
...."

June 28 2006 Remnants of 'sophisticated culture' uncovered:
http://www.int.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=31&art_id=qw1151458020945R131
Citat: "...
Last month, archaeologists working on a hillside north of Lima, Peru,
announced the discovery of the oldest astronomical observatory in the
Western Hemisphere - giant stone carvings, apparently 4 200 years old,
that align with sunrise and sunset on December 21.
"No one has ever described something like this before. This is an
extremely novel find - a one of a kind type of thing," said Michael
Heckenberger of the University of Florida's department of anthropology.
...."

18 May 2007, Chinese writing '8,000 years old':
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6669569.stm

-

Kortet fra genographic viser oven i købet hvornår hvilke dele af jorden
var vandfri og/eller dækket med is:

April 20 2006 Study of human migration over 60 000 years:
http://www.int.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=588&art_id=qw1145551320467B252
https://www3.nationalgeographic.com/genographic/

Glenn

Fra : none

Dato : 15-07-07 17:51

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
> stand til at gennemskue udokumenterede religiøse skabelsesteorier, mener
> forsker. Naturvidenskaben er forudindtaget, lyder det fra talsmand for

Prøv at finde en gruppe, der passer med dine interesser.
Diskussionen har ikke hjemme her, fordi den mangler videnskabelig
iagtagelse. Det er trælst, at du og BO ikke har den ringeste forståelse
af videnskab,
Bliv i dk.livssyn.kristendom.
Diskusionen har ikke hjemme her!
mvh
jhp
FUT: dk.admin.netikette

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-07-07 07:36

"none" skrev

[ ... ]

> [...]
> Diskussionen har ikke hjemme her, fordi den mangler videnskabelig
> iagtagelse. Det er trælst, at du og BO ikke har den ringeste forståelse

PLONK-funktion OFF.

Skønt jeg har proppet dig i mit virtuelle kill-filter (PLONK-funktionen)
under henvisning til ...

Fra : none

Dato : 16-07-07 19:18

Jesus-loves-you wrote:
> "none" skrev
>
> [ ... ]

> PLONK-funktion OFF.
>
> Skønt jeg har proppet dig i mit virtuelle kill-filter (PLONK-funktionen)
> under henvisning til ..

Lad mig forblive i dit kill-filter.
Der er ingen,
jeg gentager ingen videnskabelig
substans bag dine tanker.

Hvor Herre Bevares!
Du har ikke hjemme i denne geuppe!
mvh
jhp

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 17-07-07 08:20

"none" skrev

> Jesus-loves-you wrote:

[ ... file 6785 ... ]

> Lad mig forblive i dit kill-filter.
> [...]
[ ... file 6704 ... ]
[ ... ]
[ ... ]
[ ... ]
[ ... ]

(Sorry, men jeg ka' altså ikke dy mig:)

Endnu et *konkret* eksempel på, at du IKKE er i stand til at læse og forstå
en tekst ...

Øh ... Kunne du ikke gøre mig den tjeneste, at proppe mig i dit kill-filter
(i hvert fald indtil du har lært at læse og forstå) ?

(Gad i grunden vide *om* "klienten" er i stand til at fatte disse nye
"svære" linier ? - Tja, måske: Den lille gæve fyr Kanzi, som jo blot er en
abe, var jo sådan set meget dygtig til at tolke et TV-billede og anvende
denne sin nye tilegnede viden i praksis. Så man har jo lov at håbe. Kan-ske
"klienten", når det kommer til stykket, er klogere end Kanzi ... ... )

-

Last file-OUTPUT:
6787 news:niJmi.43$Tw2.10@news.get2net.dk

File-number: 6787

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-07-07 21:20

On 16 Jul., 08:50, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
> slags beviser overhovedet. Geologien, astronomien og biologien er langt
> bedre beviser for ungjordskreationismen!

Hvor gammel siger disse videnskaber efter din mening jorden er?

Fra : none

Dato : 16-07-07 21:42

Poul E Hansen wrote:

> Hvor gammel siger disse videnskaber efter din mening jorden er?

Kære Paul E. Hansen
Videnskab kan ikke sættes i flertal.
mvh
jhp
xfut:dk.admin.netikette

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-07-07 07:29

Poul E Hansen skrev i 1184617218.553013.259630@m3g2000hsh.googlegroups.com:

[... ]

> Hvor gammel siger disse videnskaber efter din mening jorden er?

Der er mange der mener at jorden sagtens kan være 4 mia år gammel, eller
endda en hel del ældre!

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 17-07-07 08:33

"Andreas Falck" skrev

[ ... file 6778 ... ]

> Poul E Hansen skrev i
1184617218.553013.259630@m3g2000hsh.googlegroups.com:

> [... ]
AF skrev (som kommentar til Claus Christiansen, se filerne 6781-2)

> Der er mange der mener at jorden sagtens kan være 4 mia år gammel, eller
> endda en hel del ældre!

Memory on:
(isotopers halveringstider)
http://isotoptabel.komplet.da.ogarnij.pl/
http://www.matpack.de/Info/Nuclear/Nuclids/nuclids0.html

Tja ... 2 + 2 plejer jo (som oftest) at være = 4 ...

-

Last file-OUTPUT:
6787 still NOT on-line, apropos §77 ...
(Sent: Tuesday, July 17, 2007 CET 09:19, GMT 07:29)
6786 news:niJmi.43$Tw2.10@news.get2net.dk

File-number: 6788

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-07-07 10:01

Jesus-loves-you skrev i 6h_mi.4$2x1.3@news.get2net.dk:

[ ... ]
> Tja ... 2 + 2 plejer jo (som oftest) at være = 4 ...

Og hvad har det lige med emnet at gøre?

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-07-07 01:24

"Andreas Falck" skrev

[ ... file 6788 ... ]

> Og hvad har det lige med emnet at gøre?

At dine ytringer, som lød ...

6788 news:6h_mi.4$2x1.3@news.get2net.dk

> "Andreas Falck" skrev
[ ... ]

.... var logiske (for mig at se); altså sunde og nøgterne og dermed også
sandhedssøgende hvad angår forståelsen af *realiteternes* verden ...

-

Last file-OUTPUT:
6791 ... still NOT on-line, apropos §77 ...
6790 news:Ccbni.45$%95.30@news.get2net.dk

File-number: 6792

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 01-08-07 11:43

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]

> tilsidesætte sund fornuft (bygget på simpel logik), for sæt nu der findes
> en naturlig forklaring på søkort-gåden (vel og mærket UDEN at

Jeg var i går med mine gode venner Jens Erik og hans kone på Geologisk
Museum, og jeg kunne selvfølgelig ikke lige dy mig for at undersøge
dateringen af den Grønlandske indlandsis ...

Der er i alt blevet foretaget 4 boringer på Grønland:

Summit, 3.230 meter over havet
Dye 3, 2.490 m.o.h
Camp Century, 1.890 m.o.h
(Renland), (2.350) m.o.h

Hertil stod der følgende tekst:

(File IMG_0988.JPG)

=== citat start ===

Mængden af stabile iltisotoper O-18 i gammel is er et direkte mål for
temperaturen på dannelsestidspunktet. At måle O-18-indholdet langs en
isborekerne er derfor som at sænke et termometer tilbage gennem tiden.

Høje O-18-værdier er et mål for sommersne og lave for vintersne. At tælle
sommerlag fra isoverfladen er som at tælle årringe fra barken og indefter på
et træ.

Klimakurver tegnet på baggrund af den målte mængde af O-18 i de 4
isborekerner på Grønland. De fire kurver er arrangeret således at de
tidsmæssigt repræsenterer samme tidsrum. O-18-kurven angiver varme- (røde)
og kuldeperioder (blå) ca. 37.000 år tilbage i tiden.

Det er bemærkelsesværdigt, at klimaudviklingen siden sidste istids
afslutning for 11.500 år siden er meget stabil, sammenlignet med de meget
store klimasvingninger, der er karakteristiske for de foregående 35.000 år
under sidste istid.

=== citat slut ====

I naturen findes der følgende ilt-isotoper:

Isotop___Half life (år)___Forekomst (%)
8-O-12 Unknown____ 0
8-O-13 2,7189 E-10 0
8-O-14 2,2374 E-06 0
8-O-15 3,8736 E-06 0
8-O-16 Stable _____ 99,762
8-O-17 Stable ______ 0,038
8-O-18 Stable ______ 0,200
8-O-19 8,5274 E-07 0
8-O-20 4,2812 E-07 0
8-O-21 1,0838 E-07 0
8-O-22 7,1300 E-08 0
8-O-23 2,5985 E-09 0
8-O-24 1,9330 E-09 0
8-O-25 Unknown____ 0
8-O-26 Unknown____ 0

Et praktisk spørgsmål melder sig:

Hvorledes dannes ilt-isotopet 8-O-18 ?

Tja ...

Input memory (from Geologisk museum):

(File IMG_0868.JPG)

=== citat start ===

Kulstof-14 metoden

Den radioaktive kulstof-14 isotop dannes ved kosmisk bestråling af
kvælstof-molekyler i atmosfæren. Herfra optages den i form af kuldioxid i
levende organismer. Når organismerne dør, vil kulstof-14 optagelsen ophøre,
og de allerede indbyggede kulstof-14 atomer vil gradvist nedbrydes.
Kulstof-14 koncentrationen i en prøve af dødt, organisk materiale målt i
forhold til koncentrationen i levende stof vil altså give et mål for prøvens
alder.

Metoden er begrænset til de sidste godt 50.000 år, idet kulstof-14
koncentrationen i ældre prøver er blevet for lille til at kunne måles.

=== citat slut ====

8-O-18 kan dannes udfra 8-O-16 givetvis på tilsvarende vis ved kosmisk
bestråling.

Vi kan altså her-ud-af konkludere, at der er et videnskabeligt *bevis* for,
at indlandsisen i hvert fald er 35.000 år gammel.

Compare with ...

> [...]
> ... De gamle kort tyder på, at verdens geologiske og klimamæssige
> "udvikling" slet ikke strækker sig over millioner, men kun få tusinde år.

Måske BURDE Udfordringens redaktør Henri Nissen (og andre) *revidere* deres
pseudovidenskabelige indfaldsvinkel. Det vil da i hvert fald være en god
idé, dersom man ønsker *troværdighed* !

-

Last file-OUTPUT:
6816 news:wsZri.25$zl2.15@news.get2net.dk