Jeg fandt lige denne butik.Jeg glemte
Fra : Børge

Dato : 09-07-07 10:43

"Børge" <b-h-j@oncable.dk> skrev i meddelelsen news:...
> Jeg fandt lige denne butik.
>
> http://www.jesusbutikken.dk/

--
Hej fra Børge se min hjemmeside.
http://frelse.gratissider.dk/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-07-07 16:18

Børge skrev:

> "Børge" <b-h-j@oncable.dk> skrev i meddelelsen news:...
>> Jeg fandt lige denne butik.
>>
>> http://www.jesusbutikken.dk/

Det må da siges at være mildt sagt /temmelig/ dristigt, ligefrem at åbne
en decideret forretning over en mand, der blandt meget andet i dèn grad
var arg modstander af selve konceptet i at misbruge religion til
lukrativt kræmmeri?

Jeg tror nu nok at der var nogle butiksejere i Norge og ganske mange
andre steder (blandt andet i forbindelse med forskellige "pilgrimsmål"),
der mulihvis ville risikere at få sig et solidt rap over nallerne
og/eller bagi, hvis Han havde været fysisk/dennesidigt til stede idag og
haft en krabask inden for rækkevidde...

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 09-07-07 16:44

meddelelse news:469251ae$0$25273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> var arg modstander af selve konceptet i at misbruge religion til lukrativt

Er det salget af selve hjemmesiden eller salget af indholdet du har noget
imod?

mvh. jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-07-07 23:25

jørgen skrev:
> [...]
> meddelelse news:469251ae$0$25273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Er det salget af selve hjemmesiden eller salget af indholdet du har noget

Det er såmænd selve denne /SOLGTE/ "Jesus-merchandise", de konceptuelt
bygger på godt gammeldags forretningsmæssigt /salg/ af, jeg finder
temmelig kritisabel:

Når Disney-koncernen således på en gang sjovt, men også afsindigt skarpt
og samtidssatirisk i tegnefilmen "Hercules" om den græsk-mytologiske
figur af samme navn lader hovedpersonen som ung mand møde højguden Zeus
og pointere det direkte absurde i, at han ligefrem "er udkommet som
action-figur", får det jo altså een til at tænke både eet og andet om
dèn Messiansk-begavede Menneskesøn, som tværtimod engang for næsten to
årtusinder siden til sine disciple sagde:

(Matthæusevangeliet kap 10, vers 7-13): "Gå ud og prædik: Himmeriget er
kommet nær! Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner
ud. I har fået det for intet, giv det for intet. Skaf jer ikke guld
eller sølv eller kobber i jeres bælter, heller ikke en taske til rejsen
eller to kjortler eller sko eller stav. For en arbejder er sin føde værd!"

Det ligger jo for så vidt blot i direkte historisk forlængelse af
Tempelkræmmeriet, når man således med mellemliggende udløbere i en
Middelalderlig-katolsk relikviehandel og pilgrimsindustri af den
"hårdere" økonomiske slags ser hele forretningsforetagender, som måske
nok hævder at "tjene Kristus", men måske retteligt snarere at "tjener PÅ
Kristus"?

Det tangerer jo desværre klokkeklar blasfemi, når folk således i enhver
trods mod noget så ellers Bibelsk-basalt som f.eks. Andet Bud i
Moseloven direkte åbner /en handelsforretning/ i Kristi navn?

Endnu engang havner vi - ganske ligesom visse kirkelige retningerns
kyniske gernings-/afladsspekulation - tilbage i ydre gerninger, hvor det
åbenbart sørgeligvis handler om at søgende kristenfolk med ulykkelig,
uheldssvanger succes bildes ind, at de mere eller mindre kan /KØBE/ sig
vej til Gud, når Frelsen via Evangeliet jo ellers lige præcis om noget
er /en hjerteligt gratis gave/ fra Kristus til hin enkelte?

(Hvis jeg tænker på, hvor såret jeg uvilkårligt selv ville blive over at
opleve et familiemedlem eller en kær ven, som skulle give sig til
ligefrem at bedrive /ÅBENLYS HANDEL/ med en virkelig /PERSONLIGT
HENVENDT/ gave, jeg lykkeligvis måtte have været i stand til blot at
kunne /GIVE/ dem på nogen som helst måde, tør jeg da slet ikke tænke på,
hvordan Vorherre - Sin allernådigste langmodighed til trods OGSÅ netop
kendetegnet ved nogle ellers påfaldende menneskelignende og således for
os dødelige faktisk utroligt umiddelbart forståelige frustrationer over
vor næsten grænseløse idioti? - måtte kunne have det med at der
skræmmende tydeligt dyrkes regulær "religionsindustri" i Hans Hellige
Navn...)

For at vende tilbage til udgangspunktet, så synes jeg altså mildt sagt
at det stemmer helt ufatteligt dårligt med Tempelrensningen ligefrem at
åbne en forretning under navnet "Jesusbutikken"...

Anders Peter Johnsen