Romerne 3,31 Sætter vi så loven ud af kr~
Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 23-06-07 15:04

Jesus præsenteres ofte som én, der gør op med de brutale og
forstenede
Moselove i Det Gamle Testamente - som fx lovene om slaver og
voldtægt.

Intet kunne være mere forkert - det er rigtigt, at han selv ofte brød
loven, men det gjaldt ikke for almindelige dødelige. Tværtimod
udtalte
han, at han var kommet for at bevare loven:

Matthæus 5,17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller
profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
Matthæus 5,18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal
ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før
alt er sket.
Matthæus 5,19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer
mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget.
Men
den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i
Himmeriget.

Johannes 10,35 NÃ¥r loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til
– og Skriften kan ikke rokkes –

Matthæus 7,12 Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod
jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.

En mand spurgte Jesus, hvordan man kommer i Himmelen, og Jesus' råd
var at holde loven:

Matthæus 19,16 Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: »Mester,
hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?«
Matthæus 19,17 Han svarede ham: »Hvorfor spørger du mig om det gode?
Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!«

Faktisk kommer lovbrydere slet ikke ind i Himlen:

Matthæus 7,21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal
komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders
vilje.
[.. .. ..] [. . .]
Matthæus 7,23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig
kendt
jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Hygiejne eller barnemord
Jesus blev flere gange bebrejdet, at han ikke vaskede sig - og hver
gang flippede han ud:

Matthæus 15,1 Da kom der nogle farisæere og skriftkloge fra Jerusalem
til Jesus og spurgte:
Matthæus 15,2 »Hvorfor overtræder dine disciple de gamles
overlevering? De vasker ikke deres hænder, før de spiser.«
Matthæus 15,3 Men han svarede dem: »Hvorfor overtræder I selv Guds
bud
for jeres overleverings skyld?
Matthæus 15,4 For Gud har sagt: 'Ær din far og din mor!' og: 'Den,
der
forbander sin far eller sin mor, skal lide døden.'
Matthæus 15,5 Men I siger: Hvis nogen siger til sin far eller sin
mor:
Det, du skulle have haft som hjælp af mig, skal være tempelgave!
Matthæus 15,6 så behøver han ikke at ære sin far. I har sat Guds ord
ud af kraft af hensyn til jeres overlevering.

Her bebrejder Jesus farisæerne, at de ikke følger Moseloven og slår
deres uvorne børn ihjel.

Skilsmisse
På ét punkt strammede Jesus faktisk de gamle love. Moseloven gav
mulighed for skilsmisse, men ifølge Jesus, var det kun noget, Moses
havde tilladt, fordi jøderne var hårdhjertede:

Markus 10,3 Han svarede dem: »Hvad har Moses påbudt jer?«
Markus 10,4 Og de sagde: »Moses har tilladt manden at skrive et
skilsmissebrev og så skille sig fra hende.«
Markus 10,5 Jesus sagde til dem: »Det var med tanke på jeres
hårdhjertethed, at han gav jer dette bud;
Markus 10,6 men fra skabelsens begyndelse skabte Gud dem som mand og
kvinde.
Markus 10,7 ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig
til sin hustru,
Markus 10,8 og de to skal blive ét kød.‹ Derfor er de ikke længere
to,
men ét kød.
Markus 10,9 Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke
adskille.«
Markus 10,10 Da de igen var inden døre, spurgte disciplene ham om
dette,
Markus 10,11 og han sagde til dem: »Den, der skiller sig fra sin
hustru og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud mod hende;
Markus 10,12 og hvis hun skiller sig fra sin mand og gifter sig med
en
anden, begår hun ægteskabsbrud.«

Jesus kalder det ægteskabsbrud at gifte sig med en skilt kvinde!
Ægteskabsbrud er det, der også hedder hor, og det er der dødsstraf
for
i Moseloven. Som bekendt har katolikker det stadig dårligt med at
blive skilt.

Og nu hvor vi snakker om ægteskabsbrud, er det ikke ligefrem en
"slapper", der taler her:

Matthæus 5,27 I har hørt, at der er sagt: 'Du må ikke bryde et
ægteskab.'
Matthæus 5,28 Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik
på
en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit
hjerte.
Matthæus 5,29 Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det ud
og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer
går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede.
Matthæus 5,30 Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug den
af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af dine
lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede.

Altså: Bare man tænker tanken, har man begået forbrydelsen. Heldigvis
er "løsningen" enkel: Riv dit ene øje ud, så du ikke får flere grimme
tanker, og hug din hånd af, så du ikke kommer til at pille ved dig
selv!

Apostlene
Flere epistler understreger, at man ikke bare kan glemme Moseloven:

Romerne 3,31 Sætter vi så loven ud af kraft ved troen? Aldeles ikke!
Vi gør loven gældende.

Romerne 15,4 Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for
at
vi skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som
Skrifterne giver os, kan fastholde håbet.

2. Tim. 3,16 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til
undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i
retfærdighed,

2. Peter 1,20 Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet
kan tyde nogen profeti i Skriften;
2. Peter 1,21 for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et
menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det,
der
kom fra Gud.

Jakob 2,10 Den, som ellers overholder hele loven, men fejler blot på
ét punkt, er blevet skyldig i dem alle.

( Fra - ateisternes Bibel - )

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Vidal

Dato : 23-06-07 17:29

On Jun 23, 4:03 pm, Niels_Br...@yahoo.dk wrote:

> Jesus præsenteres ofte som én, der gør op med de brutale og
> forstenede
> ( Fra - ateisternes Bibel - )

Ja, vil I vil have farver og billeder på, så læs selv videre på:

http://home9.inet.tele.dk/mha/

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 23-06-07 17:37

On 23 Jun., 18:29, Vidal <vii...@gmail.com> wrote:

> Ja, vil I vil have farver og billeder på, så læs selv videre på:
>
> http://home9.inet.tele.dk/mha/

Det er da et yderst ringe argument, al den stund citaterne stammer fra
det Nye Testamente.
Men det tillader din optik dig ikke at opfatte ?

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Vidal

Dato : 23-06-07 18:23

On Jun 23, 6:37 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Det er da et yderst ringe argument, al den stund citaterne stammer fra
> det Nye Testamente.

Mit indlæg er ikke noget argument

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 23-06-07 18:29

On 23 Jun., 19:23, Vidal <vii...@gmail.com> wrote:

> Mit indlæg er ikke noget argument

I givet fald et vældigt ringe argument
Men i mangel af bedre er det vel iorden for en god fanatisk kristen at
rable et eller andet vrøvl af sig

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Vidal

Dato : 23-06-07 20:23

On Jun 23, 7:28 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> I givet fald et vældigt ringe argument

Det er ikke noget argument. Hvad synes du, jeg argumenterer for?

> Men i mangel af bedre er det vel iorden for en god fanatisk kristen at

Fanatisk? I hvilken henseende? Hvad er din definition på fanatisk.

> rable et eller andet vrøvl af sig

Hvordan synes du, min henvisning kan betegnes som vrøvl?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : kalleBSk

Dato : 24-06-07 18:09

On 23 Jun., 16:03, Niels_Br...@yahoo.dk wrote:

> [...]
> Men
> den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i

Men lige som den samaritanske kvinde får han dog nogle smuler. Der er
ingen trusler om evig ild, men et løfte om en ydmyg plads i himmelen.
Hvor den første skal være den sidste og vice versa, noget der vel godt
kan udlægges som afskaffelsen af hierarkiet..

> Matthæus 7,12 Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod
> jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.

Og her er loven så reduceret til en enkelt kliché der ikke skulle være
særlig vanskelig for en europæer at overholde og som nærmest
guddommeliggør os.

ja ja
mvh
Kalle

Fra : Vidal

Dato : 25-06-07 08:39

On 24 Jun., 19:09, kalleBSk <c...@skovgaard3.fthmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Og her er loven så reduceret til en enkelt kliché der ikke skulle være
> særlig vanskelig for en europæer at overholde og som nærmest

Jeg har tænkt på, hvis Gud er almægtig, gør vi da ikke
alle Guds vilje?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : kalleBSk

Dato : 25-06-07 13:28

On 25 Jun., 09:38, Vidal <vii...@gmail.com> wrote:

> Jeg har tænkt på, hvis Gud er almægtig, gør vi da ikke
> alle Guds vilje?
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

Det giver da god mening, hvis vi antager at Jesus døde på korset for
vore synders skyld - at vore synder blev aftvættet os ved hans blod
(Er det for hellenistisk?). Men da er vi jo ikke udstyret med en fri
vilje, hvilket jo nok er et tema i syndefaldet, hvis der med den fri
vilje forstås handling og ansvar for egne handlinger eller valget og
accepten af dets konsekvenser. Selvfølgelig kan man sige, at valget
består i at vælge troen, hvilket så medfører de rette handlinger
(Jakobs brev), men man så også sige at mange, der har påkaldt sig
troen som alibi, har begået bestiealiteter i Guds navn, der er svære
at forene med en kærlig Gud. Men i NT findes der antydninger om
prædestination, du ved nok bedre hvor de står, jeg kan ikke finde dem
lige nu.
mvh
Kalle

Fra : Patruljen

Dato : 25-06-07 22:56

On 23 Jun., 21:22, Vidal <vii...@gmail.com> wrote:

> Det er ikke noget argument. Hvad synes du, jeg argumenterer for?

Det sædvanlige omgang hjernespind, så du heldigvis undgår at forholde
dig til budskabet ?

> Fanatisk? I hvilken henseende? Hvad er din definition på fanatisk.

Indstilling med deraf følgende indre eller ydre adfærd, der er
kendetegnet ved hensynsløs forfølgelse af et bestemt mål; medfører
ensidighed og snæverhed i opfattelse og holdninger, adfærden kan få
karakter af tvangshandlinger eller manier, som -

Aftenbøn.
Bordbøn.
Gudstjeneste. etc osv etc -

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Vidal

Dato : 26-06-07 12:19

On 25 Jun., 23:55, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Det sædvanlige omgang hjernespind, så du heldigvis undgår at forholde
> dig til budskabet ?

Hvilket budskab. Udsender du budskaber?

> [...]
> ensidighed og snæverhed i opfattelse og holdninger, adfærden kan få
> karakter af tvangshandlinger eller manier, som -

Så over halvdelen af jordens befolkning kendetegnes ved hensynsløs
forfølgelse af et bestemt mål.

Hvad er det mål efter din mening?

Desuden er over halvdelen af jordens befolkning præget af
tvangshandlinger eller manier.

Det er en farlig verden du lever i. Det må være en slags angst
for kristne, der motiverer dig til disse rent ud sagt forrykte
holdninger?

Hvordan kan du være bange for en tro, der prædiker ikke-vold:

Hvis nogen slår dig på højre kind, så vend den venstre til, elsk
din fjende, elsk din næste som dig selv osv. Det er der vel ikke
noget angstskabende i?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-06-07 14:49

Vidal skrev i 1182856725.112006.216210@w5g2000hsg.googlegroups.com:

[ ... ]
> Hvilket budskab. Udsender du budskaber?

Han udsender kun gyllestinkende falbelader. Det er den slags han har lært
via sin darwinistiske livssynsdannelse.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside i *ny* udgave

Fra : Patruljen

Dato : 26-06-07 12:53

On 26 Jun., 13:18, Vidal <vii...@gmail.com> wrote:

> Hvilket budskab. Udsender du budskaber?

Er det virkelig som sædvanlig lykkedes dig ikke at opfatte noget

> Så over halvdelen af jordens befolkning kendetegnes ved hensynsløs
> forfølgelse af et bestemt mål.

Nu skrev jeg om din personlighed, Vidal. Og ikke om halvdelen af
jordens befolkning

> Hvad er det mål efter din mening?

Kunne det være et mål, som hedder - ikke at opfatte så meget

> Desuden er over halvdelen af jordens befolkning præget af
> tvangshandlinger eller manier.

Er de det ?

> Det er en farlig verden du lever i. Det må være en slags angst
> for kristne, der motiverer dig til disse rent ud sagt forrykte
> holdninger?

Jeg har ligeså lidt angst for kristne som jeg har for psykisk syge og
psykisk handicappede.
En ting har de dog alle som fællesnævner. De har brug for hjælp -

> Hvordan kan du være bange for en tro, der prædiker ikke-vold:

Jeg er ikke bange for kristne. I er hovedsageligt selvskadende på
nuværende tidspunkt i historien, hvor vi har afskaffet jeres
rettigheder på at udøve tortur, bålafbrænding mv af anderledes
tænkende -

> Hvis nogen slår dig på højre kind, så vend den venstre til, elsk
> din fjende, elsk din næste som dig selv osv. Det er der vel ikke
> noget angstskabende i?

Når nogen må brænde andre mennesker af på bål, kan vi vist fint
diskutere, hvem som er bange - Specielt når de ved samme lejlghed
omtaler sigselv som næstekærlige

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Patruljen

Dato : 26-06-07 18:41

On 26 Jun., 15:49, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> Vidal skrev i 1182856725.112006.216...@w5g2000hsg.googlegroups.com:
>
> [ ... ]

> Han udsender kun gyllestinkende falbelader. Det er den slags han har lært
> via sin darwinistiske livssynsdannelse.

Så du sidder der på prærien med gyllestank i dine næsebor -
Kære Falck. Hvis du lugter en fæl stank af gylle, er det nok ikke
fordi lugte er i stand til at trænge gennem webben

Den må stamme et andet sted fra Falck -

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-06-07 18:56

Patruljen skrev i 1182879684.999159.16950@m36g2000hse.googlegroups.com:

[ ... ]
> Den må stamme et andet sted fra Falck -

Nu ikke så snæversynet. LOL

Fra : Patruljen

Dato : 01-07-07 12:17

On 26 Jun., 19:55, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> Patruljen skrev i 1182879684.999159.16...@m36g2000hse.googlegroups.com:
>
> [ ... ]

> Nu ikke så snæversynet. LOL

Du kunne eventuelt forsøge dig med at samle benene.

Mvh. Niels Bruun.