Hvem var IRMA
Fra : Søren M

Dato : 22-06-07 13:15

Hej Gruppe,

Hvem var IRMA?

Var hun en helgen, gudinde eller andet?

Mvh.
Søren M

Fra : Kaj Sørensen

Dato : 22-06-07 15:39

"Søren M" <momsendesignDELETE-LARGE-LETTERS@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:t5Pei.23$z7.21@news.get2net.dk...
> Hej Gruppe,
>
> Hvem var IRMA?
>
> Var hun en helgen, gudinde eller andet?
>
> Mvh.
> Søren M

Irma er en tegneserie-figur i Tintin (af Hergé).

Hilsen
Kaj

Fra : Kaj Sørensen

Dato : 22-06-07 16:21

"Kaj Sørensen" <gjingur@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:t5Pei.23$z7.21@news.get2net.dk...

> Irma er en tegneserie-figur i Tintin (af Hergé).

Jeg har undersøgt sagen nærmere: Der findes ikke nogen gudinde i nogen kendt
religion, der hedder Irma. Helgener er der jo så mange af, så det skulle
være mærkeligt, om der ikke er en, der hedder Irma.

Ciao

Kaj

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-06-07 16:46

Kaj Sørensen skrev:
> [...]
> religion, der hedder Irma. Helgener er der jo så mange af, så det skulle
> være mærkeligt, om der ikke er en, der hedder Irma.

Gad mon vide om det er INRI (den gængse forkortelse af den latinske
udgave af den tresprogede domskundgørelse på Jesu Kors, lydende "IESVS
NAZARENVS REX IVDAEORVM" eller på dansk "Jesus af Nazareth, Jødernes
Konge"), han mener?

Det er i øvrigt historisk set en ret spændende detalje at den idag så
berømte Rosetta-sten faktisk slet ikke er så pokkers unik i at gengive
een eller anden "officiel-administrativ skriftlig magthaverkundgørelse"
på hele tre sprog samtidig. Det hedder sig nemlig i Johanneesevangeliets
kap. 19, v. 19-22:

"Pilatus havde lavet en indskrift og sat den på korset. Den lød: »Jesus
fra Nazaret, jødernes konge.« Den indskrift læste mange af jøderne, for
stedet, hvor Jesus blev korsfæstet, lå nær ved byen, og den var skrevet
/på hebraisk, latin og græsk/. Jødernes ypperstepræster sagde nu til
konge‹.« Pilatus svarede: »Hvad jeg skrev, det skrev jeg.«"

Anders Peter Johnsen

Fra : Lynge-parabol Servic~

Dato : 22-06-07 16:38

"Søren M" <momsendesignDELETE-LARGE-LETTERS@hotmail.com> skrev i en
> [...]
IRMA betyder arm på sanskrit, men jeg tror ikke at der findes nogen
forklaring andet end at grundlæggerens datter eller lign hed Irma.

Fra : Søren M

Dato : 22-06-07 21:26

"Lynge-parabol Service" <fl@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> IRMA betyder arm på sanskrit, men jeg tror ikke at der findes nogen
> forklaring andet end at grundlæggerens datter eller lign hed Irma.

Ja på IRMA´s hjemmeside står der ikke noget om baggrunden for navnet.

Hmm.. men vi kender jo de andres navne og deres betydning fx:

NETTO
FAKTA

BRUTTO ( når NETTO og BRUGSEN bliver lagt sammen)

Mvh.
Søren M

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 02:06

"Søren M" skrev i en meddelelse:

> BRUTTO ( når NETTO og BRUGSEN bliver lagt sammen)

Så må Brugsen være det samme som TARA...

-- Ib

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-07 17:42

Søren M <momsendesignDELETE-LARGE-LETTERS@hotmail.com> wrote:

> Hvem var IRMA?
>
> Var hun en helgen, gudinde eller andet?

Vi har da stadig en Irma hvor jeg bor - lige på Husum Torv ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk