simon søjlehelgen
Fra : ks

Dato : 16-06-07 09:52

Hvor finder jeg historien om Simon Søjlehelgen (ca.390-459 e.k.f) gerne
skrevet i et sprog der passer sig for en folkeskoleklasse (5-6kl) og i sin
fulde længde?

på forhånd tak.

mvh
kenneth

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 10:44

ks <kenned@FJERNSPAMofir.dk> wrote:

> Hvor finder jeg historien om Simon Søjlehelgen (ca.390-459 e.k.f) gerne
> skrevet i et sprog der passer sig for en folkeskoleklasse (5-6kl) og i sin
> fulde længde?

Gyldendals DVD-leksikon, langt opslag [+ det samme i SDE] skriver:

Simon Søjlehelgen, Simon Stylites, ca. 390-459, oldkristen asket i
N-Syrien. Som eneboer levede han på en lille platform øverst på en 20 m
høj søjle og fik med tiden mange tilhørere til sine prædikener. Mange
kristne asketer antog siden hans leveform, se stylitter.
=

En googling giver 223 svar:

<http://www.google.dk/search?q=%22Simon+S%C3%B8jlehelgen%22&ie=utf-8&oe=
utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>

En søgning på det latinske navn 'Simon Stylites' giver 619 svar:

<http://www.google.dk/search?q=%22Simon+Stylites%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq
=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>

Hvoraf de første er på engelsk.

Wikipedia giver en fyldig beskrivelse [men så skal du oversætte fra
enelsk]:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Simeon_Stylites>

Og her gives der også eksterne links, heriblandt noget der ser ud til at
være en oversættelse af den græske original:

<http://www.balamand.edu.lb/theology/Josymeon.htm>

Hvis du skulle have haft græsk i skolen [altså være klassisk-sproglig
student] burde du kunne finde frem til originalen, og selv oversætte den
til et dansk, børn i 5. og 6. klasse kan læse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ks

Dato : 16-06-07 12:38

> [...]
> student] burde du kunne finde frem til originalen, og selv oversætte den
> til et dansk, børn i 5. og 6. klasse kan læse ...

jo, så langt var jeg altså, men jeg mindes min egen skoletid (way back...)
hvor min lærer læste denne historie højt for klassen. Og det var et blindt
skud i tæt tåge jeg skrev min forespørgsel...

Jeg kan hverken hæbraisk, græsk eller andet "sort" sprog og latin var
desværre ikke en valgmulighed jeg havde på HF skjønt jeg gjorde forespørgsel
derom...

mvh
kenneth

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 13:44

> [...]

> desværre ikke en valgmulighed jeg havde på HF skjønt jeg gjorde forespørgsel

Og hvis du ikke kan finde den danske oversættelse, må du så selv
oversætte den fra engelsk til et børnevenligt dansk - hvilket burde
kunne lade sig gøre.

Og så kan jeg konstatere, at du gjorde en åbenbar fejl, da du valgte hf
i stedet for gymnasiet eller studenterkursus. Hvor du så skulle have
været blevet klassisk-sproglig student.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ks

Dato : 16-06-07 22:14

> [...]
>
> Og så kan jeg konstatere, at du gjorde en åbenbar fejl, da du valgte hf
> i stedet for gymnasiet eller studenterkursus. Hvor du så skulle have

sikke noget vås!!!
mit liv er glimrende og jeg har fået den uddannelse jeg har ønsket mig. Alle
kan løbe ind i spørgsmål eller problemer.
Jeg tror du kan spørge 8 ud af 10 klassisk-sproglige studenter om hvor meget
de kan huske 17år efter deres gym til oversættelser i dag!!!
kenneth

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-07 12:44

> [...]

> Jeg tror du kan spørge 8 ud af 10 klassisk-sproglige studenter om hvor meget
> de kan huske 17år efter deres gym til oversættelser i dag!!!

Det var nu dig selv der beklagede dig over, at du ikke kunne få latin på
hf ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-06-07 13:21

ks skrev:

> [...]
> Jeg tror du kan spørge 8 ud af 10 klassisk-sproglige studenter om hvor meget
> de kan huske 17år efter deres gym til oversættelser i dag!!!

Så er jeg åbenbart en af de sidste to. Jeg blev student for 28 år siden
- ikke engang klassisksproglig, men musiksprolig. Og mit latin
fungerer ganske udmærket til oversættelsesbrug.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-07 10:14

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> wrote:

> Så er jeg åbenbart en af de sidste to. Jeg blev student for 28 år siden
> - ikke engang klassisksproglig, men musiksprolig. Og mit latin
> fungerer ganske udmærket til oversættelsesbrug.

Alle sproglige havde i grengymnasiets tid mindst tre års latin; et år i
2. real eller 4. mellem, to år i gymnasiet. De klassisk-sproglige havde
så mere latin [og græsk] i 2g, lige som de to klassiske sprog fortsatte
i også 3g.

Og ja, Benedikte, det ved du naturligvis godt selv; det er beregnet på
ks ...

Jeg er i øvrigt selv mat-fys.
--
Per Erik Rønne