Snart ikke flere kristne i Irak
Fra : Cyril Malka

Dato : 15-06-07 09:44

Selv om det er det eneste land, hvor man stadig fejrer messen på
aramæisk, risikerer kristendom at forsvinde derfra.

Mord, overfald, kidnapning, og nu "jizah'en", som er den historiske skat
som muslimerne indkasserer fra de "vantro" (kristne og jøder), de, som
ikke endnu er flygtet fra landet.

I den blodige krig som foregår i Irak, hvor muslimerne bekæmper andre
muslimer og de vantro, er de irakiske kristne de eneste som hverken
bruger våben eller bomber, end ikke for at forsvare sig. Der findes
ikke, i Irak, nogen bevæbnet milits, hvorfor gruppen er i dag den mest
skrøbelige og forfulgt. De var over 1,5 mio. i 2000 (altså 3% af
befolkningen) og i dag, regner man med at der er mindre end 500.000
tilbage.

De kristne flygter i kurdistan.

I området omkring Mossul, lever man farligt. I det, der betragtes som
kristendommens vugge, i Irak, finder man stadig kirker og klostre fra
det første århundreder. I nogle landsbyer taler man stadig en aramæisk
dialekt (sureth), som var det sprog, der blev talt i bibelens tid. Der
er stadig gamle ritualer: kaldæer, syro-katolikker, orientale-assyrer,
katolsk-armæner, osv.

De kristne landsbyer er dog omringet af fjendtligsindet muslimske
befolkning og livet er, om muligt, endnu farligere i områdets hovedstad,
Mossul.

Dér er det almindeligt at kristne bliver kidnappet og ofrene kan kun
befris når familien har betalt 10.000 til 20.000 dollars eller hvis de
accepterer at give deres hus fra sig og forlade byen.

Men kidnapningerne kan også ende i blodbad, da imamerne prædiker i
moskeerne, at det ikke er en forbrydelse at slå en kristen ihjel. Jagten
er gået løs.

Den irakiske regering ville forsøge at lave en beskyttet zone for de
kristne og for yazidene (en oldgammel pr-zoroastrisk religion), men
muslimske overfald er for voldsomme og gør at det er umuligt at føre
dette ud i livet. I april måned, blev 22 yazide tvunget ud af den bus,
de kørte i, for at blive massakreret.

I Mossul er islamiste grupper begyndt at forlange af de kristne, at de
betaler skat, jizah'en, som muslimerne traditionnelt forlangte af deres
"dhimmis" (underkastet), som var kristne, jøder og sabeer.

I Bagdad, er Jizah'en påtvunget de kristne på en mere og mere generel
måde. I Dora (10 km sydvest for hovedstaden), hvor der er en stor
kristen befolkningsgruppe, kræver grupper knyttet til Al Qaida dette
skat, som er på 150 til 200 dollars pr. år (hvilket svarer til de penge,
som bruges af en familie på 6 i en måned). Skatteopkrævningen spredes
til andre af Bagdads kvarterer

I Dora blev nogle kristne familier advarer: De kan kun få lov til at
blive, hvis de giver en af deres datter som ægte til en muslim, så
familier lidt efter lidt bliver omvendt.

En fatwa forbyder at bære kors om halsen, og for hvad kirker angår, blev
disses kors pillet ned med granater.

Medio maj, blev Sankt Georg assyriske kirke brændt til grunden.

Ifølge en beregning udført af det irakiske regering, er ca. det halve af
den kristne befolkning rejst fra Bagdad og på vej sydpå. De som ikke
stopper i Kurdistan flygter til udlandet: man regner med at at ca.
700.000 kristne er blokeret i Syrien, 80.000 i Egypten og 40.000 i
Libanon. Dér venter de på en påstået visa for Europa, som naturligvis
ikke bliver udleveret til dem.

Kilde:
http://www.aleloo.com/journal/index.php/2007/06/14/665-bientot-plus-un-se
ul-chretien-en-irak

===

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... Have I found God? What? Did you lose him AGAIN?!

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-07 11:30

Cyril Malka <news@nytestamente.org> wrote:

> [...]
> skrøbelige og forfulgt. De var over 1,5 mio. i 2000 (altså 3% af
> befolkningen) og i dag, regner man med at der er mindre end 500.000

Ja, derfor bør de kristne irakere tilbydes asyl, også i Danmark.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-06-07 13:18

Per Rønne skrev:

> Ja, derfor bør de kristne irakere tilbydes asyl, også i Danmark.

Tillykke. Du har lige vundet 10 point i det politiske lotteri, for i
Danmark har man ellers ikke indset, at der er grundlag for asyl.
Heriblandt også medregnet eksempelvis tolke, som har medvirket for det
flere irakiske militser opfatter som "fjendtlige invasionsstyrker".

Præcis *derfor* er det tankevækkende, at vi nu som meddelagtigt land i
invasionen af Irak gerne vil vaske hænder UDEN at tage et medansvar.
Ikke fordi folk har en bestemt religion, men *fordi* de forfølges på
grund af den.

Den forståelse er forsvundet, og det er skammeligt!

Henrik, Dianalund
Sikker kontaktformular til din hjemmeside: www.voupti.com/cs-formular
Prisen? *Kun* 7$ (knap 40,-)

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-07 14:00

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> [...]
> grund af den.
>
> Den forståelse er forsvundet, og det er skammeligt!

Lars Hedegaard har foreslået det samme, og rent faktisk også 'djæveler'
som Søren Krarup og Jesper Langballe.

Systemet vil bare ikke vide af hvem der er kristne, hvem der er
shia-arabere og hvem der er sunni-arabere. Vel også af hvem der er
kurdere. Så sådanne oplysninger findes altså ikke tilgængelige - de to
præster har allerede forlængst prøvet at at få oplysningerne frem, med
henblik af få de kristne givet asyl.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jørgen

Dato : 15-06-07 16:06

Jeg mener man bør adskille politik og religion, sådan at det er de som har
størst behov for asyl som får asyl, uanset om de er kristne, muslimer eller
noget helt tredie. Systemet skal være "farveblindt" mht. til religion, men
være i stand til tydeligt at se de menneskelige behov.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-06-07 16:52

jørgen wrote:
> [...]
> noget helt tredie. Systemet skal være "farveblindt" mht. til religion, men
> være i stand til tydeligt at se de menneskelige behov.

Hmm?
Det høres bra ut, nen, blir det det samme om vi sier: "Vi må adskille
religion og politikk." Personlig kjenner jeg ingen religioner som ikke
samtidig handler om politikk. Grett nok. Jeg kjenner ikke religionene så
inngående, men når jeg bedømmer religionene slik de opptrer i
dagliglivet, så /er/ (nesten) alle religioner politiske organisasjoner.
Det er mulig jeg tar feil.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-07 18:30

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> [...]
> inngående, men når jeg bedømmer religionene slik de opptrer i
> dagliglivet, så /er/ (nesten) alle religioner politiske organisasjoner.

Det er særligt grelt i islam, der som bekendt er et samlet,
altomfattende politisk, juridisk, økonomisk og religiøst troslæresystem.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-06-07 18:51

Per Rønne wrote:

> Det er særligt grelt i islam, der som bekendt er et samlet,
> altomfattende politisk, juridisk, økonomisk og religiøst troslæresystem.

Skjønner. Noe missliker å se seg selv i speilet

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 09:14

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Skjønner. Noe missliker å se seg selv i speilet

Kristendommen skelner mellem hvad der er kejserens og hvad der er Guds.
I islam er embederne som kejser og pave forenet i kalif-embedet.

Hvor mener du i øvrigt at kristendommen indeholder et økonomisk
troslæresystem? I islam er rentetagning forbudt ...

I det politiske, så er kirken i de lutherske lande med statskirker
underlagt staten, ikke omvendt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 12:17

Per Rønne wrote:

> Kristendommen skelner mellem hvad der er kejserens og hvad der er Guds.

/Noen/ kristne har slik evne. Mange kristne mangler den evnen.

> I islam er embederne som kejser og pave forenet i kalif-embedet.

Og katolikkene har sin pave og sine kardinaler.

> Hvor mener du i øvrigt at kristendommen indeholder et økonomisk
> troslæresystem?

Hvilke økonomikunskaper har du? Du må ha en del slike kunskaper for å
skjønne virkeligheten.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 12:44

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> /Noen/ kristne har slik evne. Mange kristne mangler den evnen.

Skeln mellem kristendom og de kristne. Den skelnen mellem hvad der er
kejserens og hvad der er Guds er helt central i kristendommen, og jeg
kender ingen kristne retninger, der ikke gør den skelnen.

Men på de psykiatriske hospitaler skal du nok finde patienter uden den
skelneevne.

> Og katolikkene har sin pave og sine kardinaler.

Men som nævnt er paven ingen kalif, idet det verdslige embede hedder
'kejser', lige som kardinaler og ærkebiskoppers verdslige modstykke
er/var 'konge'.

> Hvilke økonomikunskaper har du? Du må ha en del slike kunskaper for å
> skjønne virkeligheten.

Jeg har læst nationaløkonomi på Københavns Universitet.

Hvilket du åbenbart har lidt svært ved at forholde sig til.

Og det kunne du heller ikke greje.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 13:46

Per Rønne wrote:

> Skeln mellem kristendom og de kristne.

Å?
Det skulle innebære at du betrakter kristendom som en rekke filosofiske
manifester eller lignende. Disse manifestene er irelevante for de
kristne sin oppførsel. Når kartet ikke stemmer med terenget, så er det
kartet som gjeld.

Jeg håper at du utreder problemstillingen.

> Den skelnen mellem hvad der er
> kejserens og hvad der er Guds er helt central i kristendommen, og jeg
> kender ingen kristne retninger, der ikke gør den skelnen.

Snakker du om teori, eller bedømmer du praksisen?

> [...]
>
> Men som nævnt er paven ingen kalif, idet det verdslige embede hedder
> 'kejser', lige som kardinaler og ærkebiskoppers verdslige modstykke

Men alle er venn med mammon!

> Jeg har læst nationaløkonomi på Københavns Universitet.

Da kan du repetere historien om Moses som instiftet presteskapet. Da
historien helt ut til Mose død (var det korekt genetiv ).

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 14:14

> [...]

> kartet som gjeld.
>
> Jeg håper at du utreder problemstillingen.

Kristendommen er et system af /dogmer/, og har ikke nødvendigvis meget
med hvordan /de kristne/ opfører sig.

> Snakker du om teori, eller bedømmer du praksisen?

Faktisk begge ting.

> Men alle er venn med mammon!

Og hvad skulle det sige?

> Da kan du repetere historien om Moses som instiftet presteskapet. Da
> historien helt ut til Mose død (var det korekt genetiv ).

Hvad har det med økonomi at gøre? I islam er rentetagning forbudt, og
noget tilsvarende findes altså ikke i kristendommen. Kristendommen har
ganske simpelt ingen økonomiske dogmer.

Prøv at forholde dig til dette:

<http://www.islamic-bank.com/islamicbanklive/ModesOfFinance/1/Home/1/Hom
e.jsp>

Stadig kan du ikke forholde dig til disse ting.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 15:26

Per Rønne wrote:

> Kristendommen er et system af /dogmer/, og har ikke nødvendigvis meget
> med hvordan /de kristne/ opfører sig.

Altså: En delegasjon kan reise til Kina, okupera et tempel for en natt
eller to, vedta et system med dogmer, fremsi noen rituelle formler og
kanskje synge noen gamle sanger, eventuellt kompanjert av orgelmusikk
fra en ipod, og så er Kina kristnet.

Smart altså. Nei, en skulle vært lærd.

> Faktisk begge ting.

Ja, jo, det er dogmene som teller. Det er ikke nødvendigvis relevant hva
praksisen er.
Tilhører du samme sekten som Villy?

> Og hvad skulle det sige?

Kristne er noen kløpperer til å samle inn penger til gud. Se sier at de
skal "vedta kristendommen innført" i hedningland.

> Hvad har det med økonomi at gøre?

Dersom du ikke skjønner det, så har du enten ikke forstått økoni gjennom
studiene dine, eller så har du ikke forstått de økonomiske konsekvensene
som Mose presteskap førte til.

> I islam er rentetagning forbudt,

Du blir ikke ren av å sverte fienden.

> og
> noget tilsvarende findes altså ikke i kristendommen.
Bortsatt fra set med ågerrente, - men det var i GT.

> Kristendommen har
> ganske simpelt ingen økonomiske dogmer.

Er du /helt/ sikker op at du har bakkekontakt?

" , gå og selg alt det du eier og gi det til de fattige, - - -." Eller
ønsker du motstykket?

> Prøv at forholde dig til dette:
>
> <http://www.islamic-bank.com/islamicbanklive/ModesOfFinance/1/Home/1/Hom
> e.jsp>

> Stadig kan du ikke forholde dig til disse ting.

De tingene er irelevante i /ditt/ forhold til /din/ gud og /din kristendom/.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 17:44

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Tilhører du samme sekten som Villy?

Jeg er medlem af folkekirken, og holder fast ved den
nikæokonstantinopolitanske konfession som definition af hvad ret
kristendom er.

> Dersom du ikke skjønner det, så har du enten ikke forstått økoni gjennom
> studiene dine, eller så har du ikke forstått de økonomiske konsekvensene
> [...]

Kristendommen har altså intet med et økonomisk system at gøre, og i
øvrigt gælder moseloven ikke i kristendommen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 21:18

Per Rønne wrote:

> Jeg er medlem af folkekirken, og holder fast ved den
> nikæokonstantinopolitanske konfession som definition af hvad ret
> kristendom er.

Wikipedia er ikke enig med deg i hva kristendommen er.

> Kristendommen har altså intet med et økonomisk system at gøre, og i
> øvrigt gælder moseloven ikke i kristendommen.

Jeg tar deg ikke seriøst.
Når vi tar bort "metafysikken" og de pene ordene, og så analyserer
resten, så er det klart: Kristendom handler om makt og penger. Det doble
nestekjærlighetsbudet er ikke implementert i kristendommen.

HM

Fra : jørgen

Dato : 16-06-07 22:10

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
> Når vi tar bort "metafysikken" og de pene ordene, og så analyserer resten,

Jamen så er dit udgangspunkt jo heller ikke seriøst, hvis du starter med at
fjerne alt det som ikke passer med din forudfattede holdning.
Der er jo mange pæne ord i bibelen og fjerner du dem er der altså ikke meget
tilbage.

Jeg ved ikke hvad du mener med det metafysiske? Er det alt det
overnaturlige? Og hvorfor skal det så fjernes?

Hvis du fjerner tilstrækkeligt meget fra Guds åbenbarede ord, ja, så kan du
få kristendommen til at ligne snart sagt hvad som helst, men så er det jo
ikke kristendom længere.

> nestekjærlighetsbudet er ikke implementert i kristendommen.

Nej, ikke når du først har fjernet det, sammen med det hav af skriftsteder
der taler om kærlighed til Gud og næsten.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 23:31

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
>
> Jamen så er dit udgangspunkt jo heller ikke seriøst, hvis du starter med at
> fjerne alt det som ikke passer med din forudfattede holdning.

Np missforstår du, Jørgen. Jeg reiner med ar det er den norske måten å
si det på. Det betyr ikke at vi bokstavelig skal ta det bort. Det betyr
nærme at vi skal legge det til sides slik at vi kan se hva som ligger bak.

> Der er jo mange pæne ord i bibelen og fjerner du dem er der altså ikke meget
> tilbage.

Joda, der er masser av annet også. Der er til og med enkelte ting som
ikke er så pene.

> Jeg ved ikke hvad du mener med det metafysiske? Er det alt det
> overnaturlige? Og hvorfor skal det så fjernes?

Slå opp i ordboken du. Det er et begrep som ofte blir brukt, og ofte
blir det brukt feil. Les du den rette betydningen, så har du lært det.
Neida, men det betyr å trekke det til sides slik at vi kan se hva som
ligger bak.

> Hvis du fjerner tilstrækkeligt meget fra Guds åbenbarede ord, ja, så kan du
> få kristendommen til at ligne snart sagt hvad som helst, men så er det jo
> ikke kristendom længere.

Det har du nok rett i.

> Nej, ikke når du først har fjernet det, sammen med det hav af skriftsteder
> der taler om kærlighed til Gud og næsten.

Dette er feil Jørgen. Bibelen snakker om nestekjærlighet. Særlig er det
doble kjærlighetsbudet kjent. Det er, blant annet, etpåbud både fra gud
og Jesus om å elske nesten som seg selv. Det er en måte å leve på å leve
på. Det er det påbudet som kristendommen ikke hat tatt innover seg slik
at nestekjærligheten er blitt en del av dagliglivet blant de kristne.
Det er ikke fordi jeg gjør eller sier noe som helst, rett eller galt,
for dersom det var jeg som forhindret det, så skulle det være tilfelle
bare i Norge, og kanskje i Danmark.

HM

Fra : jørgen

Dato : 17-06-07 21:39

> [...]
> Det er det påbudet som kristendommen ikke hat tatt innover seg slik at
> nestekjærligheten er blitt en del av dagliglivet blant de kristne.

Nu består en kirke jo af enkeltmennesker. Har du 2 kristne sammen er der i
princippet en kirke. Alle kristne afspejler noget af Gud's kærlighed i deres
liv. Hos nogen ses det tydeligt og hos andre ikke så tydeligt. Denne
kærlighed kommer fra Gud, som er dens ophav og kilde, og er et resultat, en
frugt, af at leve i Kristus. Prøv at studere 1 Joh 4:7-21 som faktisk viser
at det ikke er muligt at være en (ægte) kristen uden at man også har
kærlighed.

Læs også Gal 5:22 "Men Åndens frugt er kærlighed..."

mvh jørgen.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-06-07 00:14

jørgen skrev:
> [...]
> kærlighed.
> Læs også Gal 5:22 "Men Åndens frugt er kærlighed..."

Noget af det mest tomme der findes er kristen snak om "kærlighed"
Ved du hvorfor?
Fordi du, og mange andre, ikke definerer den.

Når nogen forbryder sig mod lov, kaldes det en enegænger, et
"enkeltstående tilfælde" - også selvom en hel kirke bare kigger på, mens
misbruget foretages.

Hvor er det lige at linjerne trækkes op? Som gruppe og som individ?

Prøv at sætte dig ind i hvad din tro siger. Prøv at læse det Harald
faktisk forsøgte at sige, frem for straks at misforstå.

Guds lov er klar, for kærlighed går ud til andre. Det er opadrettet -
kærlighed TIL Gud, respekten FOR Gud. Når der derfor tales med
overbevisning skræmmer det de lunkne - dem som er så usikre, at de
anbefaler ét i denne uge og noget andet i næste uge.

Oops. Nu ramte jeg "nerven"...

Henrik, Dianalund

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-07 06:51

Henrik Vestergaard skrev i 4675C02D.50905@gmx.net:

[ ... ]
> [...]
> overbevisning skræmmer det de lunkne - dem som er så usikre, at de
> anbefaler ét i denne uge og noget andet i næste uge.

Nej, det gjorde du ikke!!

Guds lov er nemlig klar. Men du glemte altså noget meget væsentligt: Loven
siger nemlig kærlig hed til Gud og kærlig til næsten. Disse er uadskillige.

Det er jo nok ikke uden grund at Jesus fortalte lignelsen om den
barmhjertige samaritaner!!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-06-07 05:01

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
>
> Nu består en kirke jo af enkeltmennesker.

Akkurat her har vi språkproblemer, fordi ordet: "kirke" har flere
betydninger. Det kan bety: "en kirkebyggning." Som i "den katolske
kirke" betyr "kirke" hele katolisismen, pave, kardinaler og munker,
kirkebyggninger med landområder, folk og fe, skjønt, jeg er ikke sikker
på at feet er tatt med, muligens fårene.

> Har du 2 kristne sammen er der i
> princippet en kirke.

Jeg er ikke enig, men jeg aksepterer at du ser det slik, og det skal jeg
forsøke å forholde meg til.

> Alle kristne afspejler noget af Gud's kærlighed i deres
> liv.

Den synes jeg er noe drøy. Skal vi nøyes med å si "de fleste"?

Der finnes noen mennesker som fulstendig mangler evnen til omtanke for
andre mennesker en seg selv, også innenfor de kristnes rekker.

Her møter vi to problem, minst. Hvem er "kristen"? "Ikke hver den som
sier : "herre herre", -" (og så husker jeg ikke mer

> [...]
> frugt, af at leve i Kristus. Prøv at studere 1 Joh 4:7-21 som faktisk viser
> at det ikke er muligt at være en (ægte) kristen uden at man også har

Kjære Jørgen, vi kan ikke lese i bibelen for å finne ut hvordan de
kristne praktiserer nestekjærligheten i dagliglivet. /Du/ kan fortelle
oss andre hvordan /du/ praktiserer nestekjærligheten i dagliglivet og
hvordan /du/ opplever nestekjærligheten , daglig, fra dine menighetsfeller.

Jeg minner deg på at du lever i stor ensomhet fordi du ikke har noen som
er snill med deg til daglig. Kristne mennesker flest lærer seg ikke
nestekjærlighet i menighetene sine. Rett nok er der mange flinke prester
og predikanter som prater bra, men nestekjærligheten må praktiseres for
å virke.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-06-07 06:50

Harald Mossige skrev i 467441ba$0$1440$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Jeg tar deg ikke seriøst.

Du ta'r jo også kun dem seriøst der vil tilsvine kristne og kristendommen,
så det er jo inderligt ligegyldigt hvem du tager seriøst eller ej!

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-07 18:30

jørgen <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> noget helt tredie. Systemet skal være "farveblindt" mht. til religion, men
> være i stand til tydeligt at se de menneskelige behov.

Alle kristne i Irak [og i store dele af den islamiske verden i øvrigt]
er i fare for en fysisk udslettelse.

Det er den virkelighed vi må forholde os til.

Derudover ønsker jeg naturligvis ikke en islamisering af hverken Danmark
eller det øvrige Europa ved genoptagelse af tidligere tiders
masseindvandring.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-06-07 18:54

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Derudover ønsker jeg naturligvis ikke en islamisering af hverken Danmark
> eller det øvrige Europa ved genoptagelse af tidligere tiders

Men inkvisisjonen?
Den lever fortsatt. Ikke bare i kristendommen.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-06-07 18:55

Harald Mossige skrev i 4672ce49$0$1436$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Men inkvisisjonen?
> Den lever fortsatt. Ikke bare i kristendommen.

Og du kan dokumentere at der foregår inkvission i kristendommen, eller er
det blot en af dine sødvanlige udokumenterede tilsvinger af kristne og
kristendommen?

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 07:22

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Og du kan dokumentere at der foregår inkvission i kristendommen, eller
> er det blot en af dine sødvanlige udokumenterede tilsvinger af kristne

Så så gneldrebikkje.
Jeg skal vurdere å ense svarene dine dersom du demonstrerer såpas IQ at
du er iatand til å lære hva inkvisisjon var "den gang" og hva den er nå
i dag, og hvor den er.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-06-07 14:01

Harald Mossige skrev i 46737d9c$0$1431$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Så så gneldrebikkje.
> Jeg skal vurdere å ense svarene dine dersom du demonstrerer såpas IQ
> at du er iatand til å lære hva inkvisisjon var "den gang" og hva den
> er nå i dag, og hvor den er.

Det var langt bedre om du fik kendsgerninger på plads: nemlig at
inkvissition intet har med krsitendom at gøre, men alene blev udøvet af
politisk magtbegærlige personager der ikke havde fattet en dyt af hvad
kristendom er for en størrelse.

Men du er da velkommen til at citere de tekster fra NT du mener beviser
sammenhængen mellem kristendom og inkvissition.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 17:44

Andreas Falck <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> [...]
> inkvissition intet har med krsitendom at gøre, men alene blev udøvet af
> politisk magtbegærlige personager der ikke havde fattet en dyt af hvad

Magtbegærlige kirkefyster.

> Men du er da velkommen til at citere de tekster fra NT du mener beviser
> sammenhængen mellem kristendom og inkvissition.

Harald lider tilsyneladende af samme vildfarelse som man lider af på
religionsvidenskab, hvor man siger at dem der mener at de er kristne per
definition er kristne.

På denne måde bliver også mormonisk polyteisme til kristendom, og skulle
asatroende komme frem til at Balder er den genopståede Kristus, og Odhin
er Jahveh, så ville også de være sande kristne, når de bloter til Odhin
.... ofrer en hane ved midnatstide ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-06-07 06:54

"Per Rønne" skrev i 1hztcb9.lw9kpu1xoan9cN%per@RQNNE.invalid:

[ ... ]
> [...]
> Kristus, og Odhin er Jahveh, så ville også de være sande kristne, når
> de bloter til Odhin ... ofrer en hane ved midnatstide ...

Ja, og derfor harr "religionsvidenskab" faktisk ikke en dyt forstand på hvad
kristendom er for en størrelse. De fatter sikkert heller ikke meget af hvad
mange andre religioner går ud på, for de har jo på forhånd defineret det
hele som de vil have det, uanset hvor forkert deres definitioner end måtte
være.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 10:14

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Men inkvisisjonen?

Inkvisitionen /var/ et katolsk fænomen.

> Den lever fortsatt. Ikke bare i kristendommen.

Såeh? Kan vi lige få at vide noget om 'den lutherske inkvisition'? Og
eksempelvis den jødiske?

Inkvisitionen var et rent katolsk fænomen, og blev på et tidspunkt
omdøbt til Troslærekongregationen - den forrige 'storinkvisitor' hed så
Joseph Ratzinger, som for godt to år avancerede til hvad man vel godt
kan kalde sin 'slutstilling'.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 12:39

Per Rønne wrote:

> Inkvisitionen /var/ et katolsk fænomen.

Den /var/ /også.

> [...]
> omdøbt til Troslærekongregationen - den forrige 'storinkvisitor' hed så
> Joseph Ratzinger, som for godt to år avancerede til hvad man vel godt

Du kjenner saktens "den historiske" versjonen. Kjenner du den praktiske
utførelsen, både den fysiske og den psykiske delen, slik at du er istand
til å gjenkjenne den når den oppstår i Norge eller i Danmark?

Vi kan diskutere saken hvis du setter deg inn i den.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 13:44

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Den /var/ /også.

Den var kun et katolsk fænomen.

> [...]
> til å gjenkjenne den når den oppstår i Norge eller i Danmark?
>
> Vi kan diskutere saken hvis du setter deg inn i den.

Jeg kender til 'Den romerske og universelle inkvisition', som nu hedder
troslærekongregationen, og så kender jeg til forskellige nationale
udgaver, som den spanske.

Jeg kender intet til en dansk eller norsk, eller nogen anden luthersk,
inkvisition. Ej heller til nogen kætterbrænding i Danmark-Norge. Men
naturligvis måtte enhver i landet være lutheranere, med undtagelse af de
ganske få, der havde speciel tilladelse - som jøderne.

Selv Kongen skulle være lutheraner; en nordisk monark der blev katolik
mistede både trone og hjemland, som du kan se af dronning Christinas
skæbne. I Danmark-Norges forfatning, Kongeloven, var det udtrykkeligt
nævnt at kongen /skulle/ være luthersk, noget der gjorde at en Frederik
IV så absolut ikke havde lyst til at møde paven.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-06-07 15:33

Per Rønne wrote:

> Den var kun et katolsk fænomen.

> Jeg kender til 'Den romerske og universelle inkvisition'

Det du skriver, indikerer at systemets karakter er ukjent for deg. Du
kjenner det ikke igjen når det opptrer innenfor f.eks. det norske
fengselvesenet. Menneskerettighetskomisjonen har påtalt det norska systemet.

<klipp>

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-06-07 15:25

Harald Mossige skrev i 4673f0fa$0$1447$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> [...]
> kjenner det ikke igjen når det opptrer innenfor f.eks. det norske
> fengselvesenet. Menneskerettighetskomisjonen har påtalt det norska

Hvad i al verden har norsk fængselsvæsen med kristendom og inkvisition at
gøre?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 17:44

> [...]

> [ ... ]
>
> Hvad i al verden har norsk fængselsvæsen med kristendom og inkvisition at

Harald virker efterhånden ikke særlig seriøs ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-06-07 06:56

"Per Rønne" skrev i 1hztdbp.xq8tnp1fvcawjN%per@RQNNE.invalid:

[ ... ]
> Harald virker efterhånden ikke særlig seriøs ...

Det er snart meget længe siden han har skrevet et seriøst indlæg. Han kan jo
godt hvis han vil. Og han har ganske stor viden om mange ting, men hans sind
er formørket af et forkvaklet had til alt hvad der har med kristne og
kristendom at gøre.

Kunne han blot komme ud over dette stade er jeg sikker på at han kunne
bidrage med mange seriøse og saglige indslag i debatterne.

Fra : jørgen

Dato : 15-06-07 19:26

> Alle kristne i Irak [og i store dele af den islamiske verden i øvrigt]
> er i fare for en fysisk udslettelse.
>
> Det er den virkelighed vi må forholde os til.

Jamen det gør vi jo også når de banker på vor dør og beder om asyl.
Så bliver de sorteret udfra den situation de befinder sig i, uanset om de er
muslimer eller kristne.

> Derudover ønsker jeg naturligvis ikke en islamisering af hverken Danmark
> eller det øvrige Europa ved genoptagelse af tidligere tiders
> masseindvandring.

Jeg kan altså ikke få øje på nogen islamisering af Danmark når jeg kigger
udover folketinget, eller når jeg ser hvordan den danske kultur og egenart
trives i vor hverdag.

mvh jørgen.

Fra : @

Dato : 16-06-07 08:57

On Fri, 15 Jun 2007 20:25:46 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Jeg kan altså ikke få øje på nogen islamisering af Danmark

manglende vilje

eller manglende evne?

--
Mennesket er et mærkeligt væsen. Det kan ikke læse skriften på muren,
før det står med ryggen mod den

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 10:44

> [...]

> Jamen det gør vi jo også når de banker på vor dør og beder om asyl.
> Så bliver de sorteret udfra den situation de befinder sig i, uanset om de er

Det gælder for de kristne dels at de uhyre let lader sig integrere [og
assimilere], dels at de alle er forfulgte.

For muslimerne drejer det sig 'kun' om at de skal vælge at bosætte sig i
for dem sikre områder, alt efter om de er kurdere, shia-arabere eller
sunni-arabere.

> Jeg kan altså ikke få øje på nogen islamisering af Danmark når jeg kigger
> udover folketinget, eller når jeg ser hvordan den danske kultur og egenart
> trives i vor hverdag.

Nu brugte jeg vendingen 'genoptagelse af tidligere tiders
masseindvandring'. Antallet af muslimer voksede eksponentielt, og det
medførte at landet ville have islamisk befolkingsflertal inden udgangen
af dette århundrede - hvis altså ikke vi havde fået strammet op på
udlændingeområdet.

Eyvind Vesselboe påviste at antallet af tyrkere i Ishøj firedobledes for
hver generation. Selv i 3. generation hentede 98% af dem ægtefællen i
det oprindelige hjemland, og de fik op mod 4 børn per kvinde.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 16-06-07 08:53

On Fri, 15 Jun 2007 17:06:03 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Jeg mener man bør adskille politik og religion

god ide'

er du så med på at alle som ikke kan finde ud af den øvelse
bør nægtes indrejse og opholdstilladelse her i landet?

hvad med dem som allerede er her?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-06-07 16:21

Per Rønne skrev:
> [...]
[...]
> Lars Hedegaard har foreslået det samme, og rent faktisk også 'djæveler'
> som Søren Krarup og Jesper Langballe.

Jeg mener ikke de nødvendigvis skulle være 'djæveler' bare fordi de har
en holdning der er anderledes end ens egen. Tværtimod forstår jeg godt,
at vore grænser er blevet lukket for opportunisme. Det jeg anholder er
spekulationen i en "hård kurs mod indvandrere" som alene bunder i
vælgertække og stemmesøgning. Skruen *kan* strammes for hårdt.

> [...]
> kurdere. Så sådanne oplysninger findes altså ikke tilgængelige - de to
> præster har allerede forlængst prøvet at at få oplysningerne frem, med

Men tolkene, som jeg fremhævede udover artiklen, er velkendte. Vi véd,
at de står til mulig dødsstraf fordi nogle mener de har begået
landsforrædderi ved at arbejde for det irakerne opfatter som værende
"fjenden."

Dem vi ikke kender kan vi hverken rent matematisk eller principielt tage
stilling til uden at kende forholdene nærmere...

Anyway: God weekend eller Shabbat.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-07 18:30

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> [...]
>
> Jeg mener ikke de nødvendigvis skulle være 'djæveler' bare fordi de har
> en holdning der er anderledes end ens egen.

Ja, men rigtigt mange opfatter dem som netop 'djæveler', fordi de ikke
ønsker et islamisk Danmark. Hvad vi uundgåeligt ville få med De
Radikales udlændigepolitik.

> [...]
> opportunisme. Det jeg anholder er spekulationen i en "hård kurs mod
> indvandrere" som alene bunder i vælgertække og stemmesøgning. Skruen *kan*

Ja, men jeg er altså modstander af at en genopførelse af retterstedet på
Gammel Torv ved Strøget. Med offentlige halshugninger og
håndsafhugninger. Noget der jo unægtelig er en del af islam, således som
dette troslæresystem er defineret af Muhamed.

> [...]
> at de står til mulig dødsstraf fordi nogle mener de har begået
> landsforrædderi ved at arbejde for det irakerne opfatter som værende

Regeringen har gjort det klart at der vil blive aget hånd om dem, men
ikke nødvendigvis i Danmark.

I øvrigt tyder intet på at de ville blive henrettet. Derimod ville de
godt kunne risikere at blive myrdet.

> Dem vi ikke kender kan vi hverken rent matematisk eller principielt tage
> stilling til uden at kende forholdene nærmere...

Næh, og jeg kender ikke selv forholdene nærmere.

> Anyway: God weekend eller Shabbat.

I lige måde .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-06-07 18:44

Per Rønne skrev:
> Ja, men rigtigt mange opfatter dem som netop 'djæveler', fordi de ikke
> ønsker et islamisk Danmark. Hvad vi uundgåeligt ville få med De
> Radikales udlændigepolitik.

Som ikke længere er "ultimativ", så den vil nok gennemgå en vis
procesbehandling ud fra det jeg kunne se på TV2's nyheder.

> [...]
> håndsafhugninger. Noget der jo unægtelig er en del af islam, således som
> dette troslæresystem er defineret af Muhamed.

Mange akademiske kredse lider af berøringsangst på dét område, for andre
taler jo om flere "former" - ganske som Naser's "nye alliance" med bl.a.
"Demokratiske Muslimer."

Når muslimer er indbyrdes er uenige om hvad Muhammed sagde eller ikke
sagde, og folk der læser op af selvsamme koran overfaldes.... så
vanskeliggøres en debat. :'-(

> Regeringen har gjort det klart at der vil blive aget hånd om dem, men
> ikke nødvendigvis i Danmark.

Det er svagt. For svagt. "Hvad du end gør, gør det fuldt og helt. Ej
stykkevis og delt," som Piet Hein sagde det.

> I øvrigt tyder intet på at de ville blive henrettet. Derimod ville de
> godt kunne risikere at blive myrdet.

Slutresultatet er det samme. :'-(

> I lige måde .

Tak.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 10:14

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> Som ikke længere er "ultimativ", så den vil nok gennemgå en vis
> procesbehandling ud fra det jeg kunne se på TV2's nyheder.

Efter hvad jeg forstår er politikken uændret, mens indpakningen af
taktiske grunde er ændret. Det framgår i øvrigt også af dagens dækning
af lederskiftet, i Berlingske Tidende.

I øvrigt er der på det nærmeste lagt op til at en Morten Helveg Petersen
[og Niels Helveg + Charlotte Fischer] efter week-enden meddeler, at de
nu er medlemmer af Ny Alliance. Det var de tre der stemte på Morten
Helveg som ny næstformand.

> Mange akademiske kredse lider af berøringsangst på dét område, for andre
> taler jo om flere "former" - ganske som Naser's "nye alliance" med bl.a.
> "Demokratiske Muslimer."

Naser Khader er jo på det nærmeste 'kulturmuslim'.

> Når muslimer er indbyrdes er uenige om hvad Muhammed sagde eller ikke
> sagde, og folk der læser op af selvsamme koran overfaldes.... så
> vanskeliggøres en debat. :'-(

Nu står Koranen jo ikke alene [og selv her skal man jo huske at skelne
mellem Mekka- og Medina-versene]. Man må aldrig glemme Hadith.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-06-07 22:29

Per Rønne skrev:
> Efter hvad jeg forstår er politikken uændret, mens indpakningen af
> taktiske grunde er ændret. Det framgår i øvrigt også af dagens dækning
> af lederskiftet, i Berlingske Tidende.

Hvis politikken på udlændingeområdet *var* ultimativ, er det allerede et
skridt i en mere forhandlingsvenlig politik, at den ikke længere *er*
ultimativ.

Det rent sproglige behøver jeg ikke Berlingske til at tolke. Jeg har
fået et godt tilbud på JP samt BT og de to aviser modtages i weekenden.
Til daglig er det for det meste internet jeg forlader mig på da jeg i
sommersæsonen ikke kan følge med til optænding i brændeovnen.

> [...]
> [og Niels Helveg + Charlotte Fischer] efter week-enden meddeler, at de
> nu er medlemmer af Ny Alliance. Det var de tre der stemte på Morten

At Morten vil stemme på sig selv er vel såre naturligt?

Jeg ville være meget overrasket, hvis nogen i den nuværende situation
tør lægge op til Ny Alliance. Et valg kan være nært forestående og så
længe de ikke har de næsten 20.000 underskrifter tror jeg ikke flere har
lyst til at "springe".... Men jeg *kunne* tage fejl.

> Naser Khader er jo på det nærmeste 'kulturmuslim'.

Jeps. Ingen tvivl dér.

> Nu står Koranen jo ikke alene [og selv her skal man jo huske at skelne
> mellem Mekka- og Medina-versene]. Man må aldrig glemme Hadith.

Jeps. Det er jeg klar over.

Hvilket i øvrigt minder mig om spørgsmålet: er der nogensinde lavet en
ordentlig dansk oversættelse af Hadith?

Det gør en evt. debat/diskussion med en muslim lidt nemmere hvis man
kender teksten.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-07 12:44

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> Hvilket i øvrigt minder mig om spørgsmålet: er der nogensinde lavet en
> ordentlig dansk oversættelse af Hadith?

Nej, her må man søge til de engelsksprogede.

I øvrigt skal der være mere end én hadith-tradition.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 03:30

"Henrik Vestergaard" skrev i en meddelelse:

> Jeg mener ikke de nødvendigvis skulle være 'djæveler' bare fordi de har en
> holdning der er anderledes end ens egen.

En 'djævel' eller 'satan' genkendes på hans forgræmmede hadske
ansigt og kropssprog, hans fordrejning af kendsgerninger, hans
fristelse af andre mennesker ved at appellere til 'den indre svinehund',
hans bagtalelse af personer, der ikke kan forsvare sig, hans iklæden
sig falske klæder (f.eks. som præst).

Den slags typer kan man muligvis vælge at betegne som "havende en
anderledes holdning end ens egen". En særdeles relativ karakteristik.
På psykiatersprog kaldes de karakterafvigere, på kristensprog 'djævle'.

Djævleuddriver -- Ib

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-06-07 08:12

Ib Baagøe skrev:
> [...]
> fristelse af andre mennesker ved at appellere til 'den indre svinehund',
> hans bagtalelse af personer, der ikke kan forsvare sig, hans iklæden

Når bagtalelse er en synd, devalueres udtrykket vel hvis man i stedet
for 'synder' begynder at definere vedkommende som 'djævel' eller 'satan'...

> [...]
> anderledes holdning end ens egen". En særdeles relativ karakteristik.
> På psykiatersprog kaldes de karakterafvigere, på kristensprog 'djævle'.

Mon ikke det ville være "karakterafvigelse" at betegne enhver som måtte
afvige fra ens egen holdning som 'djævel' og/eller 'karakterafviger'
alene af dén grund?

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-06-07 08:32

Ib Baagøe wrote:

> [...]
> fristelse af andre mennesker ved at appellere til 'den indre svinehund',
> hans bagtalelse af personer, der ikke kan forsvare sig, hans iklæden

Det var da en meget præcis definition... Hvor har du den fra, lige præcis?

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - fortæller man dig alt? : http://www.nytestamente.org/
.... Evil is just live, spelt backwards.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 04:18

"Cyril Malka" skrev i en meddelelse:

> Det var da en meget præcis definition... Hvor har du den fra, lige præcis?

Tja, bortset fra min livslange semiprofessionelle interesse for psykologi,
(med kristendom og politik som tilgrænsende emner), så sandsynligvis
min børnelærdom fra nazitiden. (Jeg er født 1938 og var meget tidligt
ved bevidsthed - nødvendigt for at overleve psykisk og fysisk dengang).

De bedste eksempler på min definition på djævle var folk som Göbbels
og Himmler (i nogen grad også Adolf). Eventuelt interesserede i studiet
af Det tredie Rige anbefales filmen 'Der Untergang', som er en tro kopi
af den historiske virkelighed, både mht. begivenhederne og aktørernes
psyke og gestalt.

Der har været flere (mislykkede) forsøg gennem historien på at hente
paradis ned på jorden. Kommunismen er det nyeste og mest udskældte.
Fælles for disse forsøg er, at de har taget afsæt i kristendommen og
har forsøgt på at gøre Guds rige til kejserens rige.

Nazismen (der helt fejlagtigt bliver slået i hartkorn med kommunismen)
er præcis det modsatte: Det er et helt bevidst forsøg på at skabe et
alternativ til kristendommen - en direkte negation, der tilbeder døden
i stedet for livet. Djævle af den beskrevne type kunne derfor gøre
lynkarriere under denne religions vinger. Og havde stort held med at
implementere deres udgave af paradiset (det vi andre kalder helvede)
i rekordtempo på denne jord.

Filmen 'Der Untergang' (som fås på DVD) skildrer dødskultens sidste
par uger, i en klar analogi til Jesu lidelseshistorie. Det strengt
historiske
hændelsesforløb klarlægger, at 'Tusindsårsriget' nødvendigvis måtte
ende, som det gjorde, eftersom døden var det bærende princip. Al
kynismen, grusomheden, hadet, destruktionen udsprang af tilbedelsen
af døden. En sådan religion æder sig selv op.

Menneskehedens fuldskala-eksperiment nazismen opfatter jeg som
et indirekte bevis på kristendommens nødvendighed - et gudsbevis.
Kristendommen havde for 100 år siden kørt sig selv så langt ud på
et sidespor, at en afprøvning af negationen åbenbart var nødvendig
for livets fortsatte beståen på denne planet. Det kostede, ud over
ufattelige lidelser, 50 mill. døde. Vi, der overlevede, har pligt til at
fortælle om dette eksperiment.

Mht. nutidige djævle siger jeg: "Vogt Dem for dårlige efterligninger!".

Hejl! -- Ib

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-06-07 08:53

Ib Baagøe wrote:

> [...]
> min børnelærdom fra nazitiden. (Jeg er født 1938 og var meget tidligt
> ved bevidsthed - nødvendigt for at overleve psykisk og fysisk dengang).

Djævel er et religiøst begreb (tilmed især kristent da i de hebraiske
skrifter er satans rolle ikke så utvetydigt) og har ikke sit plads
hverken i psykologiens eller politikens verden.

Medmindre du finder en definition, der passer med det, du siger i
anerkendte opslagsbøger, må det forblive _din_ opfattelse og mening og
altså ingen almen definition.

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - fortæller man dig alt? : http://www.nytestamente.org/
.... I like Boolean logic. NOT

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-06-07 19:20

Ib Baagøe skrev i 46774acf$0$50759$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Kommunismen er det nyeste og mest udskældte.
> Fælles for disse forsøg er, at de har taget afsæt i kristendommen og
> har forsøgt på at gøre Guds rige til kejserens rige.

Og hvilken dokumentation kan du fremføre for at kommunismen har taget afsæt
i kristendommen?

Fra : Ben ny

Dato : 19-06-07 22:25

Andreas Falck wrote:

> Og hvilken dokumentation kan du fremføre for at kommunismen har taget
> afsæt i kristendommen?

ja - sikke da noget sludder!! Det erlige omvendt - se bare jonestown -
vi er alle lige og vi skal alle dø samtidigt.....