Dagens år 1973
Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 18-07-07 08:41

Takker for valget, jeg har så valgt 1973 fordi det for mig står som et af de
bedste år i rocken.-Rock i videste betydning.
Jeg boede i kollektiv på det tidspunkt og var omgivet af musik fra morgen
til ja, næste morgen.
Men selv vil jeg tage hul på det, der er mange klassikere
Men først albummet over dem alle

Pink Floyd: dark side of the moon - nærmere præsentation vel overflødig
http://www.youtube.com/watch?v=Jtj8she1mgg

Rolling Stones : Angie - fra Goats head soup
http://www.youtube.com/watch?v=zY24FA6pZdc

Ikke mindst et album der af personlige grunde kom til at betyde meget for
mig

Jefferson Airplane: Thirty seconds over winterland
Læseren kan selv vælge et ønsket klip med Airplane her
http://www.youtube.com/results?search_query=jefferson+airplane&search=

Led Zeppelin`s 5 album: Houses of the holy herfra The song remains the same
http://www.youtube.com/watch?v=Dnrch6NQ1Ug

Den politiske musik, dansk og svensk fik også sit indtog
Røde Mor udsendte grillbaren, her må i dog nøjes med andet klip
http://www.youtube.com/watch?v=OV1aoopc82Q

Jeg kunne egentlig blive ved, gad vide om det ikke var det år jeg var til
Zappa koncert i København ?
Jeg vil slutte med et af de mere dystre albums fra det år
Lou Reed: Berlin - her med en optagelse med John Cale

http://www.youtube.com/watch?v=4be4Az5BM-c

God jagt her midt i rockmusikkens guldalder

VH
/Carsten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-07-07 09:38

Carsten Dettmaring skrev:

> Jeg kunne egentlig blive ved, gad vide om det ikke var det
> år jeg var til Zappa koncert i København ?

Lørdag den 18. august 1973 var min fætter og jeg til en
Zappa-koncert i K.B.-Hallen. Kan det have været den?

Samme år kom lp'en "Overnite Sensation".
Montana - (her i en liveversion fra Stockholm):
http://www.youtube.com/watch?v=1Z1BLha4cnM

--
Herluf :·)

Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 18-07-07 09:59

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Zappa-koncert i K.B.-Hallen. Kan det have været den?
>
> Samme år kom lp'en "Overnite Sensation".
> Montana - (her i en liveversion fra Stockholm):

Sikke dog et klip, wauw, og jo, det har nok været den koncert - det passer
med tid og sted, sådan som jeg husker det.
Nu er der lige dømt Zappa herhjemme de næste par timer, så tak for det!
VH
/Carsten

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 18-07-07 12:37

On Wed, 18 Jul 2007 09:40:30 +0200, "Carsten Dettmaring"
<dettmaring@fjerndettemail.dk> wrote:

> [...]
>bedste år i rocken.-Rock i videste betydning.
>Jeg boede i kollektiv på det tidspunkt og var omgivet af musik fra morgen

Så må du kende og huske nogle af dem jeg har fundet. Det er desværre
ikke mange af de gamle danske sange der er videoer til.

Bachman-Turner Overdrive udgav deres "Not Fragile" album. Deres bedste
efter min mening.
Og det bedste nummer er "You Ain't Seen Nothing Yet"
http://www.youtube.com/watch?v=lJmBPCYt5LY

Lindsey Buckingham og Stevie Nicks udgav albummet "Buckingham Nicks",
her med nummeret "Races Are Run"
http://www.youtube.com/watch?v=KIjpBB4aH3k

The Carpenters kom med albummet "Now And Then", her nummeret
"Yesterday Once More"
http://www.youtube.com/watch?v=L0aPkXU49ME

Povl Dissing og Benny Andersen leverede et kæmpehit med "Svantes
viser"

Electric Light Orchestra - "The Light Shines On" som bl.a. indeholdt
deres "Roll over Beethoven"
http://www.youtube.com/watch?v=5oDeRUJKmtQ

Elvis Presley gav den første koncert sendt via Satelit "Aloha From
Hawaii"

Gnags sagde "Go'dag Go'dag" og "Kloden Rocker"

The Hollies "The Day That Curly Billy Shot Crazy Sam"
http://www.youtube.com/watch?v=nratsrciPyM

Midnight Sun leverede nummeret "Kul På"

Queen udsendte deres første album "Queen" indeholdene bl.a. nummeret
"Liar"
http://www.youtube.com/watch?v=9fad25vmn4U

Røde Mor besøgte og sang om "Grillbaren"

Sebastian udgav "Over Havet Under Himlen" som indeholdt nummeret
“Wascomat Liza”, Danmark's (i følge hamselv) første "RAP" nummer.

Shu Bi Dua gjorde som Queen, og udgav deres første album "Shu Bi Dua"
med bl.a. "Står På En Alpetop" og "Fed Rock"

Slade udsendte sidst på året deres juleplade "Merry Xmas evrybody"
http://www.youtube.com/watch?v=iLqxMzm6COM

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Per Tolbøll

Dato : 18-07-07 12:56

> [...]
> med bl.a. "Står På En Alpetop" og "Fed Rock"
>
> Slade udsendte sidst på året deres juleplade "Merry Xmas evrybody"

Glam-rivalerne fra Sweet hittede big time:

Januar: Block Buster: http://www.youtube.com/watch?v=mCyMFPHUQE4

Maj: Hell Raiser: http://www.youtube.com/watch?v=Q4v1_VQ5foY

September: Ballroom Blitz: http://www.youtube.com/watch?v=ZrBDivsSe3k

/Per

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-07-07 21:58

Poul Erik Lindaa wrote:

> Elvis Presley gav den første koncert sendt via Satelit "Aloha From
> Hawaii"

absolut et af de bedste numre fra den koncert:
http://www.youtube.com/watch?v=06eNbLViE18
og: http://www.youtube.com/watch?v=Ntgij-u_27k
og: http://www.youtube.com/watch?v=FImwVKsBfEM

> Shu Bi Dua gjorde som Queen, og udgav deres første album "Shu Bi Dua"
> med bl.a. "Står På En Alpetop" og "Fed Rock"

nej... den er fra 1974!
her er hvad shubberne udgav i 1973:
PASSPORT
Tomorrow (M. Hardinger) + Everything's wrong (M. Hardinger)
(BASF 05-5163-2)

Fed rock + Tynd Blues
(Polydor 2054 079)

PASSPORT
Change of the Guard (W. Becher/D. Fagan) + Highway of living (M. Hardinger)
(Polydor 2054 081)

Stærk tobak (Bert Russel & Phil Medley) + Laila (José Feliciano)
(Polydor 2054 095)

Rap Jul (Irving Berlin) + Det kimer nu til julefest
(Polydor 2054 098)

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Michael Lund

Dato : 18-07-07 17:19

"Carsten Dettmaring" <dettmaring@fjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse
> Takker for valget, jeg har så valgt 1973 fordi det for mig står som et af
> de bedste år i rocken.-Rock i videste betydning.

Jeg faldt lige umiddelbart over disse perler:

Golden Earring med Radar Love http://www.youtube.com/watch?v=AGdSmNnz2ZA

Stevie Wonder - Superstition http://www.youtube.com/watch?v=_ul7X5js1vE

Thin Lizzy - Whiskey in the jar http://www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o

James Gang med den senere Deep Purple guitarist Tommy Bolin - Must be love
http://www.youtube.com/watch?v=T2uImpkuits

Focus - Hocus pocus http://www.youtube.com/watch?v=RFDW9b_ejfI

Mic.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 18:05

On Wed, 18 Jul 2007 18:18:44 +0200, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

>Stevie Wonder - Superstition http://www.youtube.com/watch?v=_ul7X5js1vE

Mere funky fås det vist ikke

>James Gang med den senere Deep Purple guitarist Tommy Bolin - Must be love
>http://www.youtube.com/watch?v=T2uImpkuits

Deep Purple stand-in guitarist, mener du vist

>Focus - Hocus pocus http://www.youtube.com/watch?v=RFDW9b_ejfI

Theis Van Leer er totalt vanvittig, men for pokker hvor er der megen
musikalitet samlet i den gruppe.
Skal vi ikke lige tage "Sylvia" med, når vi nu er ved Focus? Det står
for mig som det allerflotteste nummer de har lavet:
http://www.youtube.com/watch?v=y5gju-jrFzE

/Alex

Fra : Michael Lund

Dato : 18-07-07 20:09

> Deep Purple stand-in guitarist, mener du vist

Egentlig ikke! Hører til det mindretal der rent faktisk godt kan li' Come
taste the Band og Bolin's bidrag til den og jeg kan kun ærgre mig over at
det gik som det gjorde med Tommy og hans overdrevne misbrug. Ville gerne
have hørt hvordan et andet DP album med ham havde lydt. Hans 2 solo albums
viser hvilket potentiale der rent faktisk var i knægten.

> [...]
> Skal vi ikke lige tage "Sylvia" med, når vi nu er ved Focus? Det står
> for mig som det allerflotteste nummer de har lavet:

Ja for hulen da - det er også total fedt!!

Mic.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 22:07

On Wed, 18 Jul 2007 21:09:12 +0200, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

> [...]
>have hørt hvordan et andet DP album med ham havde lydt. Hans 2 solo albums
>viser hvilket potentiale der rent faktisk var i knægten.

Tommy Bolin var helt klart en gudsbenådet guitarist, det anfægter jeg
ikke. Men han havde alligevel en anden sound end Blackmore, så vel som
de øvrige guitarister der har optrådt med DP.
Mk II er den sound jeg forbinder med Deep Purple, og den her ingen
anden kunne eftergøre, men det er helt og aldeles en smagssag.

/Alex

Fra : Erling Jensen

Dato : 18-07-07 20:22

> [...]
> Skal vi ikke lige tage "Sylvia" med, når vi nu er ved Focus? Det står
> for mig som det allerflotteste nummer de har lavet:

For ikke at tale om Kim Larsens første solo album " værsgo" der bl.a.
indeholder "Joanna"
http://www.youtube.com/watch?v=aZBrSuU7sqE

Abba med albummet "Ring Ring" herfra nummeret " Nina, Pretty Ballerina"
http://www.youtube.com/watch?v=pu0XB3-AQaQ

Rolling Stones med deres "Goats Head Soup" indeholdende " Angie"
http://www.youtube.com/watch?v=X8zBq7wmxBQ&mode=related&search=

Dolly Parton med albummet " My atennessee Mountain Home"
http://www.youtube.com/watch?v=Y1Rijkd7FMI&mode=related&search=

Tanya Tucker med albummet "What's your Mama's name" og ¨Rainy Girl
http://www.youtube.com/watch?v=Vrl-QxC9ihw

lidt herfra
Erling

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 17:34

> [...]

>bedste år i rocken.-Rock i videste betydning.
>Jeg boede i kollektiv på det tidspunkt og var omgivet af musik fra morgen

Ja det var tider :)

Du har ganske ret i, at der var lige midt i rockens glansperiode, så
jeg vil lægge ud med Deep Purple, der udgav albummet "Who Do We Think
We Are".
Det var ikke så stor en succes som "Machine Head", der udkom året før,
men det leverede alligevel et gedigent hit, som er blevt en klassiker,
nemlig "Woman From Tokyo":
http://youtube.com/watch?v=Na865z6Xbo4

Led Zeppelin udgav albummet "Houses Of The Holy", hvor dette nummer
"The Song Remains The Same" var på, her i en koncertoptagelse fra
samme år:
http://youtube.com/watch?v=Dnrch6NQ1Ug

Black Sabbath smadrede deres navn fast med teltpløkke, med albummet
"Sabbath Bloody Sabbath", her titelnummeret:
http://youtube.com/watch?v=1uReAUILc1w

Wings udsendte albummet "Band On The Run", med nummeret "Let Me Roll
It", som er en af mine all time favoritter med gruppen:
http://youtube.com/watch?v=w30K1GUpYwI

Sidst, men ikke mindst vil jeg fremhæve et ikke så kendt navn, nemlig
Wishbone Ash, som i 1973 udgav live-albummet "Live Dates".
Her nummeret "The King Will Come", som efter min mening er et nummer
der er genialt opbygget, i en langsom melodiøs progression:
http://youtube.com/watch?v=biG5CNlu3dM

/Alex

Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 18-07-07 18:21

> Sidst, men ikke mindst vil jeg fremhæve et ikke så kendt navn, nemlig
> Wishbone Ash.....

Jo, dem kender jeg udmærket, specielt da der var et par guitarister i
kollektivet - se i øvrigt nogle flere forrygende klip på deres
hjemmeside www.wisboneash.com . Vi hørte også meget med BrandX, Mahavishnu
Orchestra, og lign.
I øvrigt : britisk musik på det tidspunkt var da et mareridt at følge med i,
husker jeg, de sprang fra plade til plade, medvirkede på hinandens i en grad
der gjorde det næsten umuligt at følge med i. Men her lidt mere kuriøst :
Softmachine
http://www.youtube.com/watch?v=ahBzZ55De8k

mere af den kuriøse slags:
King Crimson kommer med Lark`s tongue in Aspic , her i en live udgave året
før
http://www.youtube.com/watch?v=1-V6OZdvygo

Brian Eno: here comes the warm jets
Den kan jeg ikke finde noget fra på "tuben", men til gengæld
Eno, Bono og Edge i nummeret "One"
http://www.youtube.com/watch?v=emfgp1ktEd4

VH
/Carsten

Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 18-07-07 21:18

Hej :

Jeg lukker stafetten for i dag, det er svært at finde en "vinder", men
retten til at vælge "næste år" går til Herluf Holdt, ikke mindst fordi han
spolerede dele af min dag, i det jeg efter det forrygende klip med Zappa,
absolut måtte høre et par skiver.
YouTube er jo en sand guldgrube af godbidder.
Tak for god inspiration og lytning/kigning, listen skulle nu se sådan ud:

1941 Alex Linaa
1958 Michael Meidahl Jensen
1959
1960 Michael lund
1961
1962 Lars Holst
1967 Herluf Holdt
1968 Herluf Holdt
1969 Michael Lund
1970
1971 Poul Erik Lindaa
1972 Michael Lund
1973 Carsten Dettmaring
1974 Alex Linaa
1975 Per Beer Hansen
1976 Poul Erik Lindaa
1977 Michael Lund
1978 Dennis Nielsen
1979 Michael Lund
1980 Peter Westh
1981 Holst
1982 Broegger
1983 Thomas Jespersen
1984
1985 Peter Brandt Nielsen
1986 Poul Erik Lindaa
1987 Lars Kyndi Laursen
1988
1989 Holst
1990
1991
1992 Broegger
1993 Per Beer Hansen
1994 Rasmus M. Jensen
1995
1996 Bjarne K.
1997 Peter Westh
1998 Erling Jensen
2002 Peter Westh

VH
/Carsten

Fra : Michael Lund

Dato : 18-07-07 21:27

Syntes lige vi skulle have lidt god Jazz fra Oscar Petersons trio med
Niels-Henning Ørsted Pedersen på bas og en gæstevisit af Ben Webster på sax.
http://www.youtube.com/watch?v=rgMg-HXyQzE

Mic.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-07-07 22:48

"Carsten Dettmaring" <dettmaring@fjerndettemail.dk> wrote:

> Takker for valget, jeg har så valgt 1973

Uha, tænk at ingen endnu har nævnt følgende:

Mike Oldfield - Tubular Bells

<http://en.wikipedia.org/wiki/Tubular_Bells>
<http://www.youtube.com/watch?v=P4eZJh3FFg0>
<http://www.youtube.com/watch?v=4Q-YH0QLhcM>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk
»Whatever my eulogy, my only regret is that I won't be alive

Fra : Peter Westh

Dato : 19-07-07 15:12

"Carsten Dettmaring" <dettmaring@fjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse
> Takker for valget, jeg har så valgt 1973

King Crimson udgav "Lark's tongues in Aspic", med bl.a. "Easy Money"
http://www.youtube.com/watch?v=EZIPwZ6BaBg

Robert Fripp og Brian Eno udgav den banebrydende "No Pussyfooting"
(ingen video, men man kan høre en lillebitte udpluk her:
http://mp3cooler.org/listen/1008321.m3u )

Genesis udgav "Selling England by the Pound"
http://www.youtube.com/watch?v=p_EYU75uhKk (typisk liveoptræden fra
perioden)

/P