Prince nye CD / The Sunday Mail
Fra : Peter Heide

Dato : 15-07-07 16:47

Hvis man køber avisen The Sunday Mail i dag får man den nye Prince CD
med i købet.

Er ikke klar over om den er med i avisen der bliver solgt i DK eller det kun
er i england.

Hans pladeselskab er totalt pissed off og vil ikke udgive hans skive i UK.

Fra : Per Hansen

Dato : 16-07-07 14:12

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> mentioned this

> [...]
> det kun er i england.
>
> Hans pladeselskab er totalt pissed off og vil ikke udgive hans skive i

Avisen hedder nu The Mail On Sunday, men ok
Avisen har også et oplag på lidt over 2 millioner og der følger en CD med
hver avis.
Albummet der var med avisen er også allerede tilgængelig på nettet som mp3.

--
Per Hansen

Fra : Peter Heide

Dato : 17-07-07 00:14

"Per Hansen" <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hver avis.
> Albummet der var med avisen er også allerede tilgængelig på nettet som

Jep. Et rip der (også) stammer fra den vedlagte CD . Det må vel være
i orden at skaffe den, forøvrigt ikke særligt interessate CD, via et
download
når Prince forærer 2.000.000 eksemplarer gratis væk.

Fra : Holst

Dato : 17-07-07 06:56

Peter Heide wrote:

> [...]
> download
> når Prince forærer 2.000.000 eksemplarer gratis væk.

Nej, det er umiddelbart ikke i orden.

Fra : Per Hansen

Dato : 17-07-07 12:27

Holst <newsnov06@shelter.dk> mentioned this

> Nej, det er umiddelbart ikke i orden.

Der ser jeg også en smule anderledes på det.
Skiven er freeware, så om nogen kan finde på at rippe den og så
smide den ud på nettet som mp3 ser jeg også som ok.
Var det et album der er købt i en butik, så var snakken en anden.
Freeware er nu engang freeware.

--
Per Hansen

Fra : Holst

Dato : 17-07-07 12:51

Per Hansen wrote:

> [...]
> smide den ud på nettet som mp3 ser jeg også som ok.
> Var det et album der er købt i en butik, så var snakken en anden.

Ja, hvis den er freeware er det nok ok.

Men blot fordi den er blevet foræret væk med en avis i 2.000.000
eksemplarer, er det jo ikke ensbetydende med, at den er freeware.

Fra : Peter G

Dato : 17-07-07 17:52

Per Hansen <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> writes:

> Holst <newsnov06@shelter.dk> mentioned this

> Der ser jeg også en smule anderledes på det.
> Skiven er freeware,

BT!!!

Skiven er åbenbart blevet leveret med avisen. Det kræver at du _køber_
avisen med CD. Den er bestemt ikke delt gratis ud. Og selv om den var
(f.eks til en koncert), er det stadigvæk ikke lovligt at sprede kopier
af den.

At din personlige holdning er anderledes ændrer ikke på at det påtænkte
download er ulovligt.

--
Med venlig hilsen, Peter.
http://www.last.fm/group/dk-kultur-musik/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-07-07 22:40

On Tue, 17 Jul 2007 11:26:45 GMT, Per Hansen
<onoman99****opoetikon@yahoo.dk> wrote:

>Der ser jeg også en smule anderledes på det.
>Skiven er freeware,

Skiven er jo ikke freeware på nogen måder.

Fra : lhs

Dato : 17-07-07 12:36

Jfr. CNN sidder avisen med regningen, Prince skulle have fået en god chek
fra avisen...

Lhs

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-07-07 19:16

lhs skrev:

> Jfr. CNN sidder avisen med regningen, Prince skulle have fået en
> god chek fra avisen...

Ja, hvorfor ikke? De har kunnet bruge det som PR og sælger sikkert
flere aviser. Men det er dobbelt smart af Prince, fordi hans musik
bliver distribueret til større mængder end normalt.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-07-07 22:39

On Tue, 17 Jul 2007 01:14:25 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>download
>når Prince forærer 2.000.000 eksemplarer gratis væk.

Nej da, Prince forærer ikke noget væk og det er stadig ulovligt at
videregive piratkopier. Prince har givet avisen lov til at udgive
uddele albummet gratis via avisen én dag - det har han fået ganske
megen omtale ud af. Pladeselskabet er ikke sur over idéen og afprøver
vel idéen for at se hvad der sker. Til gengæld er pladeforhandlerne
sure for de hævde de mister omsætning.... Tja.... det vil tide jo vise
om de gør.

Har selv kun hørt Guitar i radioen - men nogen der ved om man kan få
Planet Earth i dk?

Fra : iSteen

Dato : 18-07-07 15:23

On 15 Jul., 17:46, "Peter Heide" <phe...@ofir.dk> wrote:

> Hans pladeselskab er totalt pissed off og vil ikke udgive hans skive i UK.

Det /kunne/ jo osse være et smart mediestunt, som selskabet ikke er
helt uvidende om?
Jeg tror det var 8 dage før avisen+cd kom på gaden, at pladebranchen
skabte sig over det.
Det handler vel osse i bund og grund om rettigheder.
Har Prince rettighederne til at give musikken væk, eller er det
pladeselskabet der sidder på alle rettighederne?

En kunstner afgiver vel de fleste rettigheder, når vedkommende
underskriver en kontrakt.

Jeg ved som podcaster, at kunstnere ikke har noget at skulle have
sagt, hvis man som podcaster gerne vil spille deres musik gratis. Der
er det suverænt pladeselskaberne der har rettighederne til at bestemme.

Fra : Peter G

Dato : 19-07-07 13:41

iSteen <isteen@gmail.com> writes:

> Det handler vel osse i bund og grund om rettigheder.

Korrekt.

> Har Prince rettighederne til at give musikken væk, eller er det
> pladeselskabet der sidder på alle rettighederne?

Omkring 1996 blev Prince ret klar over vigtigheden af forskellige former
for rettigheder ang. sit sangkatalog. Det var dengang han var gal på
Warner Brothers - som han tidligere havde indgået en længerevarende
kontrakt med -, kaldte sig mærkelige ting og rendte rundt med ordet
"slave" på kinden.

> En kunstner afgiver vel de fleste rettigheder, når vedkommende
> underskriver en kontrakt.

Som begynder, ja. Efter et stykke tid bliver de mere og mere
uafhængige (Bowie, Zappa, Joni Mitchell, Prince, David Sylvian, George
Michael m.fl).

Prince er efter 1996 ret varsom med at beholde sine rettigheder, og
indgår SVJV ret tidbegrænsede distrubutionsaftaler med diverse
medier/selskaber.

> Jeg ved som podcaster, at kunstnere ikke har noget at skulle have
> sagt, hvis man som podcaster gerne vil spille deres musik gratis. Der
> er det suverænt pladeselskaberne der har rettighederne til at bestemme.

Mere korrekt, distributionsrettighedhaveren.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-07-07 22:44

On Wed, 18 Jul 2007 07:23:14 -0700, iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

>Har Prince rettighederne til at give musikken væk, eller er det
>pladeselskabet der sidder på alle rettighederne?

Yeps - Prince har selv rettighederne på sine sange og der ligger mere
i "The Vault"....

De senere år har han nærmere blot lavet distributionsaftaler. Men det
er da spændende at se om albummet kommer til at klare sig lige så godt
som 3121 og om albummet gør sig godt i hjemlandet. Der har jo de
sidste mange år været meget stor forskel på salget i Europa og USA og
Prince vil jo ikke "nøjes" med Europæisk interesse - tværtimod.

Fra : iSteen

Dato : 20-07-07 09:51

On 19 Jul., 23:39, Karsten Jensen <k-
j_absolute_no_spamm...@direkte.org> wrote:

> [...]
> om de gør.
>
> Har selv kun hørt Guitar i radioen - men nogen der ved om man kan få

Prince (og hans pladeselskab) har nærmest fået en ubetalelig reklame,
og at han dermed har afskrevet det engelske marked i den forbindelse,
er nok ikke noget større tab. England er et meget lille marked for ham
- og da han på denne måde solgte 2-3 milioner skiver, har det sikkert
været en fed marketingsfidus for ham og pladeselskabet.

Pladen er vist officielt på gaden herhjemme på mandag (en uge senere
end først planlagt), men den kan sikkert købes via download på nettet.