Rippe cd'er til mp3, hvilket program?
Fra : TGJ

Dato : 27-06-07 21:59

Hej,

Jeg vil til at rippe mine cd'er til computeren

Hvilke programmer kan I anbefale?

Har hørt at Nero 7 skulle kunne gøre det, men jeg synes det er lidt dyrt.

Skal jeg til at indtaste kunstner, titel etc manuelt?

Thomas

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 27-06-07 22:02

"TGJ" <tgsj@FJERNDETTEmail.dk> enriched usenet with:

> Jeg vil til at rippe mine cd'er til computeren
>
> Hvilke programmer kan I anbefale?

CDex
http://cdexos.sourceforge.net/

Den kan lave opslag i CDDB

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: De Nattergale - Åh, Karen

Fra : Michael Lund

Dato : 27-06-07 22:08

"TGJ" <tgsj@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har hørt at Nero 7 skulle kunne gøre det, men jeg synes det er lidt dyrt.
>
> Skal jeg til at indtaste kunstner, titel etc manuelt?

Jeg bruger CDex http://cdexos.sourceforge.net/

og nej, den finder selv alle oplysninger om cd'en

Mvh.
Mic.

Fra : TGJ

Dato : 27-06-07 22:25

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger CDex http://cdexos.sourceforge.net/
>
> og nej, den finder selv alle oplysninger om cd'en

OK, det der er edder... smart og så til prisen

Tak begge to

Thomas

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-06-07 22:22

On Wed, 27 Jun 2007 22:58:46 +0200, TGJ wrote:

> Hej,
>
> Jeg vil til at rippe mine cd'er til computeren
>
> Hvilke programmer kan I anbefale?

...og jeg bruger Exact Audio Copy. Her er en glimrende guide:
http://users.pandora.be/satcp/tutorials.htm

Og nej du behøver ikke indtaste kunstner osv. Det klarer online-databaser
for dig hvis du bruger et ordentligt program.

Overvej også hvilket format du vil bruge, typisk mp3 eller flac. Flac er
tabsfri og giver nøjagtig samme lydkvalitet som den originale CD men fylder
derfor også lidt mere.

Fra : TGJ

Dato : 28-06-07 08:24

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> tabsfri og giver nøjagtig samme lydkvalitet som den originale CD men
> fylder
> derfor også lidt mere.

Er det "universelle" format ikke mp3?

Hvis jeg nu vil flytte noget musik til en ipod / mobil telefon senere ?

Thomas

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-06-07 09:29

"TGJ" <tgsj@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har hørt at Nero 7 skulle kunne gøre det, men jeg synes det er lidt dyrt.
>
> Skal jeg til at indtaste kunstner, titel etc manuelt?

Øh, måske har jeg misforstået noget, men hvorfor bruger du ikke bare
mediaplayer. Den kan rippet til flere formater, deriblandt mp3.
(den finder også alle oplysninger og covers hvs tilgængeligt)

Bjarne K.

Fra : Peter Westh

Dato : 28-06-07 16:10

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> Øh, måske har jeg misforstået noget, men hvorfor bruger du ikke bare
> mediaplayer. Den kan rippet til flere formater, deriblandt mp3.
> (den finder også alle oplysninger og covers hvs tilgængeligt)

Mediaplayer ripper ikke i særlig høj kvalitet, medmindre du køber en licens.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 18:51

Peter Westh wrote:
> Mediaplayer ripper ikke i særlig høj kvalitet, medmindre du køber en
> licens.

Kan du høre forskel på 192 kbps og noget der er højere?

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : -=JF=- priv

Dato : 28-06-07 22:24

"Trekroner" <xx> skrev i meddelelsen

> Kan du høre forskel på 192 kbps og noget der er højere?
Noget af mit musik er rippet i 128 kbps, og det er ganske udmærket.
Det er ikke umuligt at man kan høre forskel hvis man skifter mellem det
samme stykke musik i hhv. lav- og høj kvalitet, men til 'hverdagslytning'
hvor man alligevel som oftest laver noget andet er det som sagt helt fint!

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 22:46

On Thu, 28 Jun 2007 23:24:12 +0200, "-=JF=- priv"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

>Noget af mit musik er rippet i 128 kbps, og det er ganske udmærket.

Prøv for sjov at sende noget der er rippet med 128 kbps gennem et
oscilloskop. Det der burde være runde sinus-kurver er stort set
firkantede.
Der ryger altså for meget dynamik og detalje ved 128 kbps, og får alt
til at lyde som synth-pop synes jeg.

192 kbps er minimum, men jeg ripper som regel i 320.

Prøv at rippe i hhv 192 og 320, brænd det tilbage på CD, og afspil det
på et ordenligt anlæg. Så vil forskellen være markant.

/Alex

Fra : -=JF=- priv

Dato : 28-06-07 23:42

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> firkantede.
> Der ryger altså for meget dynamik og detalje ved 128 kbps, og får alt

Jo, men som jeg også sagde ville forskellen nok være der når man direkte
analyserer på musikken.
Men jeg må nok indrømme at jeg ikke lægger mærke til noget kvalitetstab når
jeg hører musik mens jeg læser, sidder ved computeren, laver mad, (fortsæt
selv

> Prøv at rippe i hhv 192 og 320, brænd det tilbage på CD, og afspil det
> på et ordenligt anlæg. Så vil forskellen være markant.

Jeg spiller musikken gennem et rimeligt OK surroundanlæg, men aldrig fra CD.
Alt kører som MP3.

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-06-07 00:13

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Mediaplayer ripper ikke i særlig høj kvalitet, medmindre du køber en
> licens.
>
> /P

Jeg har ikke købt en licens, men hvis jeg går inder under Kopier fra cd (
dansk xp), vælger format mp3, så kan jeg vælge bithastighed 320.

Bjarne K.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-07 12:03

> [...]

> Har hørt at Nero 7 skulle kunne gøre det, men jeg synes det er lidt dyrt.
>
> Skal jeg til at indtaste kunstner, titel etc manuelt?

iTunes som også kan slå op i CDDB

/thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 28-06-07 16:13

"TGJ" <tgsj@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg vil til at rippe mine cd'er til computeren
>
> Hvilke programmer kan I anbefale?

Jeg bruger audiograbber, som er freeware. Det kan genkende de fleste CD'er,
og man er ret frit stillet mht hvordan filer navngives.

http://www.pcworld.dk/download/35/1224

/P

Fra : -=JF=- priv

Dato : 28-06-07 22:16

"TGJ" <tgsj@FJERNDETTEmail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilke programmer kan I anbefale?

Jeg har lige været turen igennem, og har rippet samtlige mine ca 500 skiver.

Jeg brugte programmet FreeRip http://www.mgshareware.com/frmmain.shtml der,
som navnet antyder, er ganske gratis.
Det er helt utroligt nemt at sætte op og at bruge, det laver selv opslag og
er der tvivlstilfælde får du nogle valgmuligheder.
Ud af mine ca. 500 skiver har jeg vist ikke tastet mere end 4-5 ind manuelt.

Du kan indstille hvilket format du vil rippe i og hvilken kvalitet.

Det får mine varmeste anbefalinger.