Dagens år er 1985
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-06-07 23:50

Stafetten fortsætter.

*1985*

Whitney Houston albumdebuterede, blandt andet med "Saving All My Love
For You", her minsandten fra David Lettermans daværende show:
http://www.youtube.com/watch?v=Df5aaUbRx_s

Aretha Franklin og Eurythmics udgav "Sisters Are Doin' It for
Themselves". Musikvideoen:
http://www.youtube.com/watch?v=xDQE4UMVhEQ

Madonna hittede blandt andet med "Material Girl", her i en meget sød
liveudgave:
http://www.youtube.com/watch?v=w88V0gh7ckg

I Danmark var årets hit Nannas "Afrika":
http://www.youtube.com/watch?v=p5LdCTemQ5k

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 25-06-07 06:56

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Stafetten fortsætter.
>
> *1985*

Talking Heads : Little Creatures hvorfra nedenstående er hentet:
http://www.youtube.com/watch?v=XBDA8hx_-NE

VH
/Carsten

Fra : Broegger

Dato : 25-06-07 07:08

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev news:467ef50c
$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:

> Stafetten fortsætter.
>
> *1985*

Runrig udgav Heartland med bla nummeret Skye der stadig spilles ved alle
koncerter.
http://www.youtube.com/watch?v=Z0BmUafGkb4

Wham red på bølgen fra albummet Freedom der udkom i 1984. Men Careless
Whisper hittede i 1985.
http://www.youtube.com/watch?v=bQtlrBziyzI

A-Ha kom med deres Hunting high and low med et forrygende debutalbum.
http://www.youtube.com/watch?v=AA57LGJygpY

Simple Minds udgav Once upon a time. Det store hit var Alive and Kicking.
http://www.youtube.com/watch?v=iIRHZ2lFeIA

Depeche Mode hittede med It's called a heart.
http://www.youtube.com/watch?v=ACOdiTE0q6s

Scorpions udgav World Wide Live som er en forrygende live skive.
http://www.youtube.com/watch?v=3uNyPefjS88 (undskylder det ikke er live)

Bryan Ferry udgav Boys and Girls med hittet Slave to love.
http://www.youtube.com/watch?v=VSqGwOmKEwU

Norske Bobby Socks vandt melodigrandprixet med La det svinge
http://www.youtube.com/watch?v=kEWtdF5zNB8

Det danske bidrag, Sku' du spør fra nogen blev nummer 11.
http://www.youtube.com/watch?v=lyFHEcGZYQc

Og sidst men ikke mindst var det i 1985 We are the world blev lavet!
http://www.youtube.com/watch?v=VfgPIgdFTE0

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Broegger

Dato : 25-06-07 07:21

Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev news:Xns995A532823E66tbr@
130.225.247.90:

> "Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev news:467ef50c
> $0$90269$14726298@news.sunsite.dk:

Jeg glemte lige samarbejdet mellem Dionne Warwick, Stevie Wonder, Gladys
Knight og Elton John der resulterede i Thats what friends are for!
http://www.youtube.com/watch?v=EtGF2m102Wg (Jeg kunne desværre ikke finde
en udgave med det rigtige line-up.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-06-07 16:17

Broegger skrev:

> [...]
> are for! http://www.youtube.com/watch?v=EtGF2m102Wg (Jeg kunne
> desværre ikke finde en udgave med det rigtige line-up.

Jeg giver stafetten videre til Broegger for at lede mig ud på en
længere tur gennem YouTubes ikke så få udgaver af denne gamle traver.
En enkelt udgave med originalbesætningen er der dog:

http://www.youtube.com/watch?v=bhaF34Pyt9w

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-06-07 16:18

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Jeg giver stafetten videre til Broegger

Her i øvrigt min liste over stafettens foreløbige forløb, så det
bliver lidt nemmere at undgå at gentage et år:

1974 Alex Linaa
1975 Per Beer Hansen
1969 Michael Lund
1983 Thomas Jespersen
1997 Peter Westh
1989 Holst
1994 Rasmus M. Jensen
1987 Lars Kyndi Laursen
1977 Michael Lund
1993 Per Beer Hansen
1980 Peter Westh
1976 Poul Erik Lindaa
1982 Broegger
1996 Bjarne K.
1962 Lars Holst
1967 Herluf Holdt
1958 Michael Meidahl Jensen
1979 Michael Lund
1971 Poul Erik Lindaa
1968 Herluf Holdt
1985 Peter Brandt Nielsen

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Michael Lund

Dato : 26-06-07 16:32

> Her i øvrigt min liste over stafettens foreløbige forløb, så det bliver
> [...]

Fint arbejde, det er jo lige før man skal have tungen lige i munden når man
vælger et år.

Mic.

Fra : Michael Lund

Dato : 26-06-07 16:49

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:46812e26$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Fint arbejde, det er jo lige før man skal have tungen lige i munden når

Og i bedste Lotto-stil kommer de her i numerisk rækkefølge:

Mvh.
Mic.

Fra : Broegger

Dato : 26-06-07 20:52

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev news:46812dd2$0
$90267$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg giver stafetten videre til Broegger for at lede mig ud på en
> længere tur gennem YouTubes ikke så få udgaver af denne gamle traver.
> En enkelt udgave med originalbesætningen er der dog:
<snip>

Tak! Det er ikke nemt, men jeg har fundet et rigtigt spændende år! Men det
kommer i en ny tråd.

--
Hilsen
Thomas Brøgger

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-06-07 10:02

Peter Brandt Nielsen skrev:

> *1985*

Miles Davis - "You're Under Arrest":

Time After Time - Miles Davis Live in Montreal 1985
http://youtube.com/watch?v=TNP9OuwCVJs
Jean Pierre - Miles Davis Live in Montreal 1985
http://youtube.com/watch?v=C0PPdKB5DPo

Miles Davis - "Aura" (Palle Mikkelborgs musik)
Den blev indspillet i København i 1985-85, men
CBS trak udgivelsen i langdrag - den kom først
ud i 1989. - - (Ingen video fundet).

Brian Eno - "Thursday Afternoon". Omkring 1985 blev
der udgivet en hel del "ambient-musik). Denne cd
består af ét nummer, som varer 60:58. - - (Ingen
video fundet).

1985 var også lige midt i den "gyldne" tid for begrebet
ECM-jazz. Wikipedia-link om plademærket ECM:
http://en.wikipedia.org/wiki/ECM_%28record_label%29
Med musikere som Keith Jarrett, Jan Garbarek,
Pat Metheny, Gay Burton og mange flere.

Ingen videoer fra ECM, men her er Keith Jarrett Trio fra
1985:
http://www.youtube.com/watch?v=KiWchoEo2Vw

--
Herluf :·)

Fra : Broegger

Dato : 25-06-07 10:06

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev news:467f84a2$0
$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Time After Time - Miles Davis Live in Montreal 1985
> http://youtube.com/watch?v=TNP9OuwCVJs

Damn hvor er det fedt!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-06-07 09:55

Broegger skrev:

> Damn hvor er det fedt!

Jeg synes, det er hæsligt. Samme meningsforskel kan meget sjovt
aflæses af YouTube-kommentarerne.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-06-07 10:48

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Jeg synes, det er hæsligt. Samme meningsforskel kan meget
> sjovt aflæses af YouTube-kommentarerne.

Jeg er enig i at det nummer lyder bedre på den omtalte cd.
Men jeg kan da også se og høre at gamle M.D. synger på
sidste vers. Han har simpelthen ikke luft nok i lungerne til
at "blæse igennem". Har hørt ham ved mange forskellige
koncerter i København/Frederiksberg. Han omgav sig jo
også i den sidste tid med flere og flere unge musikere,
som spillede med højere og højere styrke på de elektrisk
forstærkede instrumenter.

P.s. Er der et ord for den slags jazz, som spilles af gamle
koryfæer, der faktisk ikke har kræfter til det længere?
Jeg husker en anden kendt trompetist, som til sidst hverken
havde tænder i munden eller luft i lungerne. Har lige glemt
navnet. Det var så pinligt at jeg tænkte på om et ord som
"nekrojazz" var passende.

P.p.s. Giver du stafetten videre i dag?

--
Herluf :·)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-06-07 11:20

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> P.p.s. Giver du stafetten videre i dag?

Ja, men jeg tænkte, jeg lige ville give den nogle timer til.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-06-07 15:23

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> havde tænder i munden eller luft i lungerne. Har lige glemt
> navnet. Det var så pinligt at jeg tænkte på om et ord som

Jeg har nok tænkt på trompetisten Chet Baker (1929-1988).
Han blev dyrket ud over alle grænser, lige til han døde. Noget
lignende skete vist også med Stan Getz (1927-1991), men
han var jo tenorsaxofonist.

--
Herluf :·)

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-06-07 15:52

On Mon, 25 Jun 2007 00:50:06 +0200, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

>Stafetten fortsætter.
>
>*1985*

Eric Clapton - "Behind The Sun" her med "Forever Man"
http://youtube.com/watch?v=oqP4IRPluPU

Dire Straits lancerede "Brothers In Arms" med bl.a. "Brothers In Arms"
http://youtube.com/watch?v=k5JkHBC5lDs
"Money For Nothing"
http://youtube.com/watch?v=hMZeTDDS4xE
"Walk Of Life”
http://youtube.com/watch?v=vZxVC0GB838 og
"Your Latest Trick"
http://youtube.com/watch?v=Mff0oDxmx8U

Sting kom med "The Dream Of The Blue Turtles"
http://youtube.com/watch?v=Y-dVvhz3R4Y
"Russians"
http://youtube.com/watch?v=g90uQ0_Xa84

John Fogerty - "Centerfield"
http://youtube.com/watch?v=raysZf1-wnk og
"Big Train (From Memphis)" her i en morsom coverversion
http://youtube.com/watch?v=vnod5FSffBE

Kim Larsen gav "Kim I Cirkus" med hans sang "Rita"
http://youtube.com/watch?v=Bdn_Bx-ezdg
og "Sømanden Will Den Fromme"

Nena fulgte op med "Feuer & Flamme" med
"Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann"
http://youtube.com/watch?v=pFxa8NSMmD0

Shu Bi Dua kom med deres 11. album

Slade - "Rogues Gallery" med "Myzsterious Mizster Jones"
http://youtube.com/watch?v=PcHBvJefhdE

TV 2 fortalte om "Rigtige Mænd"

Pete Townshend - "White City" med "Night School"
http://youtube.com/watch?v=oSt-epyl9OI

Supertramp udgav "Brother Where You Bound" her "Better days"
http://youtube.com/watch?v=0nmPZgkt2D4

Gnags men der var "En Underlig Fisk"

Phil Collins mente "No Jacket Required" med "Sussudio"
http://youtube.com/watch?v=O5Pi4oQsvqs

Anne Linnet og Marquis de Sade troede på "Hvid Magi"

Suzanne Vega kom med hendse album "Suzanne Vega" hvorfra vi kan tage
"Marlene on the Wall"
http://youtube.com/watch?v=eGslAD8J7fI
"The Queen & The Soldier" her sammen med The Infinite Mind.
http://youtube.com/watch?v=WpGeRgkOUCE

C.V. Jørgensen - "Vennerne Og Vejen"

Og så lavede en lang række danske kunstnere et album til Red Barnet"

Sidst var det også året der blev holdt "Live Aid" med en lang række af
tidens aller største kunstnere.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-06-07 16:00

On Mon, 25 Jun 2007 16:52:16 +0200, Poul Erik Lindaa
<poulerik@lindaa.cykeldk> wrote:

>Og så lavede en lang række danske kunstnere et album til Red Barnet"

Glemte lige linket hertil
http://youtube.com/watch?v=p5LdCTemQ5k

Fra : Broegger

Dato : 25-06-07 19:56

Poul Erik Lindaa <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev

> Dire Straits lancerede "Brothers In Arms" med bl.a. "Brothers In Arms"

Hvordan kunne jeg glemme den. Det er jo verdens bedste album... efter min
beskedne mening!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Anders

Dato : 25-06-07 19:54

Både "Kreator" og "Death" debuterede
(begge store legendariske navne indenfor metal-genren)

Fra : Anders

Dato : 25-06-07 19:58

Et andet legendarisk debut album fra 1985 er The Sisters of Mercy´s "First
and Last and Always"...det bedste Goth-album der nogensinde er udgivet.

-Anders

Fra : Michael Lund

Dato : 25-06-07 22:21

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Stafetten fortsætter.
>
> *1985*

The Highwaymen - Highwayman http://www.youtube.com/watch?v=LAn_qTDQY08

Laban - Kold som is http://www.youtube.com/watch?v=NcRJ0nc2c6g

Mic.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-06-07 23:08

On Mon, 25 Jun 2007 00:50:06 +0200, Peter Brandt Nielsen wrote:

> Stafetten fortsætter.
>
> *1985*

Eric B. & Rakim mødes og starter med at lave musik sammen. Her er en af
deres kendte:
http://www.youtube.com/watch?v=BZ-rEpM6OhQ

Pladeudgivelser

Dead Kennedys - Frankenchrist, som blev kendt på dens "penis"-landskab
cover:
http://www.youtube.com/watch?v=M-e7VjerzjY

Einstürzende Neubauten - ½ Mensch:
http://www.youtube.com/watch?v=QkUQmVQNq0c

Fra : Kaj Larsen

Dato : 26-06-07 07:03

Hejsa

Her er mine bud fra 1985

Don Henley/All she Wants Is dance:
http://www.youtube.com/watch?v=nuFZnnjlePo

Julian Lennon/Too Late For Goodbyes:
http://www.youtube.com/watch?v=Bj4ukVD5RNo

Cock Robin/When your Heart Is Weak:
http://www.youtube.com/watch?v=Qy8Ysa-RD0U

David Lee Roth/California Girls:
http://www.youtube.com/watch?v=cmbhfI8f_Ek

Bruce Springsteen/Glory Days:
http://www.youtube.com/watch?v=r3j9drdqfh8

Eddie Murphy/Party All The Time:
http://www.youtube.com/watch?v=m5LX16zia2k

Mvh
Kaj Larsen

Fra : -V-

Dato : 26-06-07 21:56

On Jun 25, 8:53 pm, "Anders" <n...@no.no> wrote:
> Både "Kreator" og "Death" debuterede
> (begge store legendariske navne indenfor metal-genren)

Ahh, er det nu også rigtigt?
Scream Bloody Gore er lidt senere, fra omkring '87?

OK, deres demo er måske fra 1985?

Til gengæld smed Anthrax 'Spreading The Disease' med Gung-HO på gaden:
http://www.youtube.com/watch?v=MlnIgY9HsVU

Dio sang om de stakkels børn, Rock'n'Roll Children:
http://www.youtube.com/watch?v=FzXuH7Ck34U

Helloween udgiver det første power metalalbum, Walls Of Jericho med
Heavy Metal:
http://www.youtube.com/watch?v=XCQ4wAf4API

Accept og Udo giver verden Metal Heart:
http://www.youtube.com/watch?v=lOp8Zz50f6U