Dagens musikår er 1967
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 06:57

Tak til Lars Holst for stafetten.

Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.

Det var året før 'ungdomsoprøret', året hvor rocken
(som vi kaldte 'beatmusikken') mildest talt eksploderede.
Især i England og på USA's vestkyst.

Det var året, hvor The Beatles kom med (efter min
mening) århundredets mest velproducerede plade:
"Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band". Og Cream
med: "Disraeli Gears" var også "øre-", "øjen-" og
"hjerneåbnere" dengang.
Jefferson Airplane - "After Bathing at Baxters"
Jefferson Airplane - "Surrealistic Pillow"

Rolling Stones - "The Satanic Majesties Request"

Frank Zappa - "We're Only In It For The Money"

Der kommer flere - skal også lige i gang med YouTube.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Broegger

Dato : 18-06-07 07:18

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev news:46761ecc$0
$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

Marvin Gaye og Tammi Terrell hittede med Ain't No Mountain High Enough
http://www.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg

Everybody Needs Somebody to Love med Wilson Picket (her i Blues Brothers
udgave)
http://www.youtube.com/watch?v=SW47o9GMnig

Bee Gees laver To love somebody og Holiday
http://www.youtube.com/watch?v=A0NvyG0dtqA

Somethin' stupid med    Nancy & Frank Sinatra
http://www.youtube.com/watch?v=1l0uU7AgQks
og her i en opdateret udgave
http://www.youtube.com/watch?v=kc6qns__xI8&mode=related&search=

Procul Harum laver A whiter shade of pale!
http://www.youtube.com/watch?v=PbWULu5_nXI

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 10:46

Broegger skrev:

> Procul Harum laver A whiter shade of pale!
> http://www.youtube.com/watch?v=PbWULu5_nXI

Det nummer står også højt på min "gåsehudsliste".
Husker de søndag-eftermiddage i 1967, hvor vi kørte
ture i Opel Rekorden, havde transistorradioen med
og lyttede til "top-20" (mellem kl. 16 og 17), hvor den
melodi lå højt i en lang periode.

Jeg har alle mulige Procol Harum-lp'er og cd'er, men
mærkeligt nok har jeg endnu ikke fået købt den med
lige dette nummer på. - Det må gøres.

--
Herluf :·)

Fra : kautaq

Dato : 18-06-07 19:31

"Herluf Holdt:

> Jeg har alle mulige Procol Harum-lp'er og cd'er, men
> mærkeligt nok har jeg endnu ikke fået købt den med
> lige dette nummer på. - Det må gøres.

Hvis jeg husker ret, så er nummeret ikke med på nogen
original-udgivelse med Procol Harum, men kun diverse
opsamlinger og US-releases. Det samme med Beatles
Sgt. Pepper og numrene Strawberry fields og Penny Lane,
som ikke var med.

Underligt noget dengang. Og Pink Floyd! - de bedste
numre var ikke med på debuten.

Stor Procul-fan.

/mike

Fra : Pernille

Dato : 19-06-07 07:35

> [...]
> melodi lå højt i en lang periode.
>
> Jeg har alle mulige Procol Harum-lp'er og cd'er, men
> mærkeligt nok har jeg endnu ikke fået købt den med

Meget smuk musik, - lånt af Bach.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 08:30

> Dagens år er *1967*.

> Det var året, hvor The Beatles kom med (efter min
> mening) århundredets mest velproducerede plade:
> "Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band".

(Reprise af titelnummeret):
http://youtube.com/watch?v=sRWF1dgitEU

> Og Cream med: "Disraeli Gears" var også "øre-",
> "øjen-" og "hjerneåbnere" dengang.

Kan ikke finde hele numre fra denne plade, men
her er et interview med de nu "ældre herrer",
snak om wow-pedal, samt nogle meget små
smagsprøver:

"Cream - Making of Tales of Brave Ulysses"
http://youtube.com/watch?v=sNUYuBk7j7k

> Rolling Stones - "The Satanic Majesties Request"

She's a Rainbow:
http://youtube.com/watch?v=1WIYo5JP7w8

2000 light years from home:
http://youtube.com/watch?v=hgc7FInALLA

--
Herluf :·)

Fra : Peter Westh

Dato : 18-06-07 09:20

On 18 Jun., 07:57, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.

Pearls Before Swine udgav "One nation Underground"
http://www.youtube.com/watch?v=OD53pDnVXHQ (videoen er ikke original).
PBS' psykedeliske folkrock blev senere en væsentlig inspirationskilde
for David Bowie. Bowie debuterede i øvrigt samme år (!)
http://www.youtube.com/watch?v=2jwUtzr5CPI

Scott Walker udgav sine to første soloalbums "Scott" og "Scott 2".
Musikken er ren flødebollepop, men så overdreven at det er ren kult,
og teksterne hander om vold og død, prostitution, kønssygdomme og
ensomhed:
http://www.youtube.com/watch?v=bbhGyD4ZZzY

/P

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 09:27

> Dagens år er *1967*.

Aretha Franklin - I Never Loved a Man (The Way I Love You)
Baby, baby,baby:
http://www.youtube.com/watch?v=5XKisuzJJKQ

Jimi Hendrix - Axis Bold As Love
Castles Made Of Sand:
http://www.youtube.com/watch?v=hl2r_4C8w-8

Wes Montgomery - A Day In The Life
(Beatles udsat for guitar-jazz) - (ingen video)

Otis Redding - (Sitting On) The Dock Of The Bay
http://www.youtube.com/watch?v=tvsp39URj_A

The Shadows - Jigsaw
The Shadows - From Hank, Bruce, Brian and John
Last Train To Clarksville (1967)
http://www.youtube.com/watch?v=qPwCJQpTKGo

The Ventures - Super Psychedelics
(instrumentalgruppen vil også være med på det
psykedeliske) - (ingen video)

--
Herluf :·)

Fra : Peter Westh

Dato : 18-06-07 10:12

On 18 Jun., 10:20, Peter Westh <pwe...@hum.ku.dk> wrote:

> [...]
> PBS' psykedeliske folkrock blev senere en væsentlig inspirationskilde

Pink Floyd debuterede også med albummet "Piper at the gates of dawn",
og singlen "See Emily Play" http://www.youtube.com/watch?v=8BptZA3qWBk

/P

Fra : kautaq

Dato : 18-06-07 19:32

"Peter Westh"

> Pink Floyd debuterede også med albummet "Piper at the gates of dawn",
> og singlen "See Emily Play" http://www.youtube.com/watch?v=8BptZA3qWBk

Uden sammenligning den bedste plade med Pink Floyd. Syd er gud!

Fra : Lars Holst

Dato : 18-06-07 21:52

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> said in news:4676cfaf$0$45849
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> "Peter Westh"

> Uden sammenligning den bedste plade med Pink Floyd. Syd er gud!

Der er jeg så ikke helt enig.

Jeg synes at PF var for udsyrede fra starten af.
Wish You Were Here er den bedste synes jeg (hvis jeg altså lige ser bort
fra "Any Colour You Like")

--
Lars Holst

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-06-07 11:28

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Tak til Lars Holst for stafetten.
>
> Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.

"Break On Through" med The Doors:
http://www.youtube.com/watch?v=T_JPydmj5bU

Jimi Hendrix med "Foxy Lady":
http://www.youtube.com/watch?v=MLzgiW5sFe0

Og så hvad der var årets hit (IMHO)
Van Morrison med "Brown Eyed Girl":
http://www.youtube.com/watch?v=SBNADJuOufs

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-06-07 11:30

Per Beer Hansen wrote:

> "Break On Through" med The Doors:
> [...]

Og der var jo selvfølgeligt også lige denne her med The Kinks:
http://www.youtube.com/watch?v=HCnh9omvd_c

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-06-07 11:44

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.

Aretha Franklin hittede med "Respect", her i en lækker, senere
version:
http://www.youtube.com/watch?v=_DZ3_obMXwU

Otis Redding hittede med "Try A Little Tenderness":
http://www.youtube.com/watch?v=3UlQVhMAbwg

The Supremes udgav den sublime "Reflections":
http://www.youtube.com/watch?v=jsufcpanMx4

Bacharach/David-sangen "The Look Of Love" udkom første gang ved Dusty
Springfield:
http://www.youtube.com/watch?v=in8SwbpQWy4

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 18-06-07 11:58

On 18 Jun., 11:11, Peter Westh <pwe...@hum.ku.dk> wrote:

"Songs of Leonard Cohen" udkom - det var Cohens første plade, og
følgende var svjv Cohens første offentlige optræden som sanger
overhovedet:
http://www.youtube.com/watch?v=ocq_noEO2uU

/P

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-06-07 13:25

Peter Westh skrev:

> "Songs of Leonard Cohen" udkom - det var Cohens første plade, og
> følgende var svjv Cohens første offentlige optræden som sanger
> overhovedet:
> http://www.youtube.com/watch?v=ocq_noEO2uU

Fantastisk!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Max

Dato : 18-06-07 14:03

Hej Herluf

> Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.
>
> Det var året før 'ungdomsoprøret', året hvor rocken
> (som vi kaldte 'beatmusikken') mildest talt eksploderede.
> Især i England og på USA's vestkyst.

Der skete jo også noget i DK, Young Flowers udsendte Blomsterpistolen.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 15:38

Max skrev:
> Hej Herluf

> Der skete jo også noget i DK, Young Flowers udsendte
> Blomsterpistolen.

Ja, og endnu et band på hjemmefronten blev dannet i
1967: "Savage Rose". Men det var først året senere at
der udkom en lp.

--
Herluf :·)

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 18-06-07 15:35

On Mon, 18 Jun 2007 07:57:29 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Frank Zappa - "We're Only In It For The Money"
>
>Der kommer flere - skal også lige i gang med YouTube.

Lollipops - "Susie Moore"

Poul Dissing - "25 Minutter Endnu"

Freddy Fræk - "Damevalsen"

Young Flowers - "Like Birds"

Basse Og Beefeeders - "Hashhundenglammer"

The Foundations - "Baby Now That I Found You"
http://youtube.com/watch?v=S7CvuadC8_c

The Tremeloes - "Silence Is Golden"
http://youtube.com/watch?v=THB7pvOQKVw

P.P. Arnold - "The First Cut Is The Deepest"
http://youtube.com/watch?v=IvxO6fZF8sg

The Small Faces - "Tin Soldier"
http://youtube.com/watch?v=wcKZoFRpZCI

The Move - "Flowers In The Rain"
http://youtube.com/watch?v=_3UU3agWmW0

The Hollies - "Carrie Anne"
http://youtube.com/watch?v=wLfTr8V8C5w

Keith West - "Excerpt From A Teenage Opera"
http://youtube.com/watch?v=Lc9hvAZ4tpA

Miles Davis Quintet - "Footprints"
http://youtube.com/watch?v=bkUULYE-LAA

Sandie Shaw - "Puppet on string" (Eurovision 1967)
http://youtube.com/watch?v=HRgAZL2Oz44

Buffalo Springfield - "For What It's Worth" (Monterey 1967)
http://youtube.com/watch?v=0g9PiEgYYUU

The Who - "My Generation"
http://youtube.com/watch?v=YdRs1gKpeGg

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 18-06-07 18:32

"Poul Erik Lindaa" skrev i en meddelelse ...

> P.P. Arnold - "The First Cut Is The Deepest"
> http://youtube.com/watch?v=IvxO6fZF8sg

Det var sjovt , den har jeg ikke set før .
Det er et Cat Stevens nummer, han må da selv havde hittet
med det i 1967.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_First_Cut_Is_the_Deepest

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 18-06-07 20:10

On Mon, 18 Jun 2007 19:32:20 +0200, "Michael Meidahl Jensen"
<mmjFJERNDETTE@tidsfaktoren.dk> wrote:

>Det var sjovt , den har jeg ikke set før .
>Det er et Cat Stevens nummer, han må da selv havde hittet
>med det i 1967.
>http://en.wikipedia.org/wiki/The_First_Cut_Is_the_Deepest

Jo, og det kender jeg godt, men det vasjovest med det andet, og når
man så har en signeret version af singlen, så er det klart det
største. Og med det samme. NEJ, den er ikke til salg.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 19-06-07 19:26

"Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 18 Jun 2007 07:57:29 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
>
> Basse Og Beefeeders - "Hashhundenglammer"

Det var nu godtnok Hasse & The Reefers som indspillede den.

Beefeaters udgav i øvrigt deres første LP det år.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 16:51

On Mon, 18 Jun 2007 07:57:29 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Tak til Lars Holst for stafetten.
>
>Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.

Soul-dronningen Aretha Franklin havde et gedigent hit med "Respect".
Her er en ret sjælden optagelse, som godt nok er fra 4 år senere.
http://youtube.com/watch?v=GWUrxtu1dJw

Så var der Ray Charles fantastiske sang "Here We Go Again", her i en
endnu mere fantastisk duet med Norah Jones:
http://youtube.com/watch?v=C9pi-gTt580

Til slut har jeg en original "video" fra 1967, nemlig The Monkees med
"Daydream Believer": http://youtube.com/watch?v=dRr-sNlddRo
Det er altså en flot sang

Enjoy
/Alex

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 18-06-07 18:17

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Tak til Lars Holst for stafetten.
>
> Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.

Skal det være skal det være.
Dansk Beat så det klodser, teksterne bliver nok aldrig overgået.
http://www.youtube.com/watch?v=U6yJQen7bXc

Her et udrag af teksten

""En biskop brænder bål i byens gader
Af flere vognlæs Peter Belli-plader
Undskyld hvis jeg lyder tem'lig bitter
Det skyldes at jeg elsker mr. Peter
Rødderne prygler
Menigheden hyler
Hr. pastor hvis De tror der er en chance
Så send den blå vogn og en ambulance ""

http://www.1960erne.dk/musteppeulvene.php

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 18-06-07 20:21

> Tak til Lars Holst for stafetten.
>
> Vi bliver i samme årti. Dagens år er *1967*.

Ingen har nævnt "Bananpladen" - Velvet Underground - forud for sin tid,
synes jeg

VH
/Carsten

Fra : kautaq

Dato : 18-06-07 20:36

Carsten Dettmaring skrev:

> Ingen har nævnt "Bananpladen" - Velvet Underground - forud for sin tid,

Ja for søren da! Verdens første plade med "kan ikke spille, men
gør det alligevel" Genialt!

Her er et John Cale nummer udsat for britiske Bauhaus (1980)

http://www.youtube.com/watch?v=gqVdKRa0g2s

SKRU OP!

Fra : Peter Westh

Dato : 18-06-07 20:47

"Carsten Dettmaring" <dettmaring@fjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen har nævnt "Bananpladen" - Velvet Underground - forud for sin tid,
> synes jeg

Der var nogn der nævnte den i forbindelse med 1969, så jeg blev i tvivl.

/P

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-06-07 21:13

> Tak til Lars Holst for stafetten.

Jeg kan huske et program i TV hvor man besøgte Jim Morrisons "grav" .
Der var, blandt mange andre turister, en Americaner som havde kørt Europa
tyndt på MC, for til sidst at ende i Paris. Han havde kun taget et
kassettebånd med på turen(The Doors).
Om ikke det eneste, så iblandt de "kassettebånd" jeg skulle have med, hvis
jeg skulle på samme tur.

Her et klip fra 1967 albummet "Strange Days". Nok ikke de mest kendte numre,
men stadig guf for mellemøret.

http://www.youtube.com/watch?v=slvPMU-7OyI

Fra "The Doors" albummet samme år. "Light my fire"

http://www.youtube.com/watch?v=Py_JN5lPCC0

Lidt andet ¨gufff

Van Morrison "Brown eyed girl" Ved ikke om den er fra 67, men wiki påstår
den var et hit i 67.

http://www.youtube.com/watch?v=152aG-jbHGM (lyden er ikke super god)

1967 er ellers et næsten uudtømmeligt skatkammer af musik, som stadig holder
her 40 år senere. Fint valg Herluf.

Bjarne K.

Bjarne K.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 22:48

> *1967*.

> Det var året før 'ungdomsoprøret', året hvor rocken
> (som vi kaldte 'beatmusikken') mildest talt eksploderede.
> Især i England og på USA's vestkyst.

Foruden de tidligere nævnte "syre- og blomsterhoveder"
fra San Francisco, skal vel også nævnes:

Country Joe and the Fish.
"I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die Rag" (1967)
http://youtube.com/watch?v=6wvpEQg08Sk

Big Brother & The Holding Company (m. Janis Joplin)

Grateful Dead (første lp "Grateful Dead" kom i 1967)

samt et andet vestkystband: Captain Beefheart,
som i 1967 lavede lp'en "Safe As Milk".

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 23:20

Stafetten går videre til
Michael Meidahl Jensen.

Dels fordi han var en af dem der huskede os på
*danske* udgivelser, og dels for at undgå flere
"gengangere", som trådstartere.

Tak for legen - og fortsæt endelig med input til
denne og de andre årstals-tråde.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt