Dagens musikår er 1962
Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 11:28

Bob Dylan debutterer dette år.
Still going strong. Blowing in the wind.

I disse år bliver jazzen fusioneret med latinamerikanske rytmer samtidig
med at nogle gør oprør mod pænheden i jazzen og manifesterer Be-bop som
en stilart.

Rock'nroll lever stadig mens protestsangere, popsangere, crooners,
calypso, sydafrikansk jazz og mange andre stilarter vinder frem.

Frankrig vandt melodi Grand Prix med "Un premier amour".

Little Eva fik et mega hit med The Loco Motion:
http://www.youtube.com/watch?v=wyTn4xNsyvg

Jobim skrev Desafinado som Stan Getz har spillet mange gange siden:
http://www.youtube.com/watch?v=uUDUOOYYqsM

Harry Belafonte havde nogle år tidligere udgivet en plade med nogle af
årtusindets bedste sange. I 1962 var de stadig på hitlisterne og jeg
mener at de stadig burde ligge i toppen på listerne. Her en video med
nogle lidt infantile men søde animationer til:
http://www.youtube.com/watch?v=97up3RYcgmA

Brian Hyland fik et mega hit med denne: http://www.youtube.com/watch?
v=Tba-EcMnR08

Louis Armstrong smed denne her i æteren: http://www.youtube.com/watch?
v=y_5jYrZ0dMc

Her kan man høre lidt af det som Nina Simone Smed på gaden det år:
http://www.artistdirect.com/nad/window/media/player/0,,163278-399962-
WMLO,00.html
Dog har hun haft andre geniale år som f.eks. 1969 hvor hun lavede "To be
young, gifted and black.
Hun var en ener.

Jimmy Smith kunne noget med et rotations orgel allerede i 1962:
http://www.youtube.com/watch?v=mb5s3t65Q3Y

Dinah Washington sang denne her som i dag er mindst lige så aktuel:
http://www.youtube.com/watch?v=7bK8wZCSgzw

Denne her kender vi alle sammen og selv om der står oven over videoen at
den er fra 1963 er den altså tidsbestemt til 1962:
http://www.youtube.com/watch?v=uXtxhPljpSw

Booker T. & The MG's smed denne her på pladespilleren:
http://www.youtube.com/watch?v=ar-Z_l907DY

Acker Bilk skrev den her i 1962: http://www.youtube.com/watch?
v=Q7jZeXvpyZQ

King Curtis: http://www.youtube.com/watch?v=2ML3IQVSwog

Clyde McPhatter: http://www.youtube.com/watch?v=CSYhtwfegoI

Det var aldeles tilfældigt at jeg valgte 1962.
For mig kunne det være et hvilket som helst år fra 30'erne og op.
Jeg vil bare understrege at ikke kun de sidste 10 år er interessante i
musikverdenen.
Tværtom.

--
Lars Holst

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 17-06-07 14:08

On 17 Jun 2007 10:28:21 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
>Rock'nroll lever stadig mens protestsangere, popsangere, crooners,
>calypso, sydafrikansk jazz og mange andre stilarter vinder frem.

Ja, men hvor kan, især "Rock'n'Rollerne" være svære at holde styr på.
Mange indspillede de samme numre, i løbet af meget kort tid.

>Little Eva fik et mega hit med The Loco Motion:
>http://www.youtube.com/watch?v=wyTn4xNsyvg

Som er et nummer skrevet af en af mine favoritter, Carol king og Eric
Goffin, og som hun selv har indspillet:
http://www.youtube.com/watch?v=ikcM38Vfpno

> [...]
>WMLO,00.html
>Dog har hun haft andre geniale år som f.eks. 1969 hvor hun lavede "To be
Nina Simone - I Love You Porgy
http://www.youtube.com/watch?v=AE45ziAXKKs

> [...]
>For mig kunne det være et hvilket som helst år fra 30'erne og op.
>Jeg vil bare understrege at ikke kun de sidste 10 år er interessante i

Tiden dengang er også kend far en masse experimenter med stilarter og
blanding heraf.

The Spotnicks - The Rocket Man
http://www.youtube.com/watch?v=YAc1Mfy_lTM
Som er hentet fra en Russisk folkesang "Polyushka Polye" eller
"Polyushko-Pole".

Beatles optråtte i The Cavern Club i 1962
Her med "Some Other Guy". En af de tidligste optagelser med dem.
http://www.youtube.com/watch?v=JE_7ReW8Xic

Filmen Dr. No - James Bond kom også i 1962 og gas os det fantastiske
James Bond Theme:
http://www.youtube.com/watch?v=Ii1tc493bZM
Havde lyst til at give jer dette morsomme link:
http://www.youtube.com/watch?v=Xc17zmeMlSI

Og selv om det handler om musik her, skal vi så ikke lige se en af
verdens bedste fodbold spillere, "Pele" score, her mod Chile; et af
sine fantastiske mål
http://www.youtube.com/watch?v=sjTfF3tvybQ

og så minde
Marilyn Monroe: 1926-1962
http://www.youtube.com/watch?v=kzDfZz-rINo

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-07 14:28

Lars Holst skrev:

> [...]
> For mig kunne det være et hvilket som helst år fra 30'erne
> og op. Jeg vil bare understrege at ikke kun de sidste 10 år

Bravo! Et godt år i et godt årti.

The Beatles var i sin vorden i Hamburg det år, og kom bl.a.
med singlerne "Love Me Do" og Please Please Me".

"Love Me Do":
http://www.youtube.com/watch?v=ouzndIEbEsc

Følgende er *uden* YouTube-links, da jeg ikke er nogen
ørn til at finde dem:

1962 udgiver John Coltrane & Duke Ellington den fantastiske
Impulse-plade "Duke Ellington & John Coltrane":

http://www.amazon.com/Duke-Ellington-John-Coltrane/dp/B000003N7R

1962 indspiller den svenske pianist Jan Johansson flere af
numrene til Lp'en "Jazz på svenska".

1962:
John Coltrane (Quartet) - Coltrane
John Coltrane (Quartet) - Ballads

The Shadows - Out Of The Shadows

--
Herluf :·)

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 14:38

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> said in news:467536f3$0
$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
>
> http://www.amazon.com/Duke-Ellington-John-Coltrane/dp/B000003N7R
>
> 1962 indspiller den svenske pianist Jan Johansson flere af

Det er morsomt med Jan Johansson.

Meget få er klar over at han har haft meget stor indflydelse på fusionen
mellem jazz og folkemusik og meget få ved at det var ham der skrev "Här
kommer "Pippi Långströmpa".
(eller hvordan det nu skrives på svanska....

--
Lars Holst

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-07 18:55

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Bravo! Et godt år i et godt årti.

> The Beatles var i sin vorden i Hamburg det år, og kom bl.a.
> med singlerne "Love Me Do" og Please Please Me".

[supplement] "Please Please Me":
http://www.youtube.com/watch?v=qfzQyzZBd84

> 1962 indspiller den svenske pianist Jan Johansson flere
> af numrene til Lp'en "Jazz på svenska".

"Visa från Utanmyra" (med et beroligende videobillede af en
pladespiller, som spiller nummeret):
http://www.youtube.com/watch?v=mPzo3-ch-sc

> The Shadows - Out Of The Shadows

Her bestiger et par teenagere (på ca. min alder i 1962) et
engelsk "Kaninbjerg" til Shadows-melodien "Wonderful Land":

http://www.youtube.com/watch?v=rpmtRZij2Ds

--
Herluf :·)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-06-07 20:22

Ikke for at være flueknepper, men Please Please me udkom først i 1963.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-07 20:46

Allan Krautwald skrev:

> Ikke for at være flueknepper, men Please Please me udkom først i 1963.

Ja, Lp'en udkom i 1963. Singlen udkom (i UK) 11. januar 1963.
Men nummeret blev *indspillet* 26. november 1962.

http://en.wikipedia.org/wiki/Please_Please_Me_%28song%29

--
Herluf :·)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-06-07 22:22

> Ja, Lp'en udkom i 1963. Singlen udkom (i UK) 11. januar 1963.
> Men nummeret blev *indspillet* 26. november 1962.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Please_Please_Me_%28song%29

Ja det er så korrekt

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 23:53

> [...]

> http://www.amazon.com/Duke-Ellington-John-Coltrane/dp/B000003N7R
>
> 1962 indspiller den svenske pianist Jan Johansson flere af

Jeg udpeger Herluf Holdt som opfølgeren til tråden om dagens musikår.

Det betyder selvfølgelig ikke at denne tråd behøver at stoppe.
Fortsæt endelig med input.

Dette skriver jeg alt imens jeg har Gustav Winckler og Papa Bue's Viking
Jazz Band med Wild Bill Davidson i øregangen fra LP'en "All That Meat And
No Potatoes"
Det var en fødselsdagsgave fra Buerne til Gustav.

Nu hvor den slutter sætter jeg et kassettebånd på med Police Live fra
Grugehalle i Essen ca. slutningen af 70'erne/starten af 80'erne.

Tidligere på dagen hørte jeg forresten Jester Hairston i en
radioudsendelse fra 1965 som jeg har på spolebånd.
Her indtog han og Con Amore koret Tivolis Koncertsal med en Sing-a-Song
event hvor tilskuerne oplærtes i Gospel sangens kunst.

Det er jo bare begejstringen ved alle disse musikalske genistreger der
gør at jeg bare må have det med her. Sig endelig til hvis nogen af Jer
kender noget af den musik.

--
Lars Holst

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-06-07 06:09

Lars Holst skrev:

> Jeg udpeger Herluf Holdt som opfølgeren til tråden om dagens
> musikår.

Tak!

Så må jeg endda selv sætte mit eget absolutte yndlingsår på
tapetet i en ny tråd.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-06-07 14:48

Lars Holst skrev:

> Bob Dylan debutterer dette år.

Det gjorde Dionne Warwick også, med sangen "Don't Make Me Over", her i
en fin, nyere koncertudgave:
http://www.youtube.com/watch?v=WPwaZGqq4lg

Otis Redding fik sit første hit med "These Arms of Mine", her med, øh,
en slags musikvideo.
http://www.youtube.com/watch?v=KCp3O6h3kyU

Ray Charles udgav "Unchain My Heart", her fra Ray-filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZR4sX65QCZc

--
»Surprisingly, George Bush has the solution to global warming. He's
sending 20,000 troops to the sun.«

Fra : Michael Lund

Dato : 17-06-07 15:19

Fra 1962 har jeg valgt:

Jim Reeves - Adios amigos her i en optagelse fra ´64
http://www.youtube.com/watch?v=Z0JZVq-UK0E

Stan Getz - Desafinado her i en senere optagelse
http://www.youtube.com/watch?v=lo1SiVwVqic

Ray Charles - I can't stop lovin' you
http://www.youtube.com/watch?v=FN_O8Nq_gJI

Acker Bilk - Stranger on a shore http://www.youtube.com/watch?v=Q7jZeXvpyZQ

The Spotnicks - Rocket man http://www.youtube.com/watch?v=YAc1Mfy_lTM

Bert Kaempfert - Swinging Safari som her indgår i et medley, starter 1.50
inde http://www.youtube.com/watch?v=PU2W8lKNPxA

Mic.

Fra : Michael Lund

Dato : 17-06-07 16:56

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> The Spotnicks - Rocket man http://www.youtube.com/watch?v=YAc1Mfy_lTM
>
> Bert Kaempfert - Swinging Safari som her indgår i et medley, starter 1.50

Ups der var vist et par gengangere.
Mic.

Fra : Peter Westh

Dato : 17-06-07 16:01

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Jacques Brel udgav "Les Bourgeois"

http://www.youtube.com/watch?v=Z8h3qwTfPmk

/P

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-06-07 16:36

Lars Holst wrote:

> Det var aldeles tilfældigt at jeg valgte 1962.

'62 var året hvor Rolling Stones debuterede med dette navn, jeg har dog ikke
kunnet finde noget youtube link fra dengang.

Sam Cooke kom med "Twistin' The Night Away" fra albummet af samme navn:
http://www.youtube.com/watch?v=T4-kcjDhdNE

Neil Seadaka med "Breaking Up Is Hard To Do":
http://www.youtube.com/watch?v=tbad22CKlB4

Ellers har jeg ikke så mange erindringer fra det år, da jeg kun var -2 år
gammel

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-06-07 20:20

> '62 var året hvor Rolling Stones debuterede med dette navn, jeg har dog
ikke
> kunnet finde noget youtube link fra dengang.

Ja forståeligt nok. Deres første plade Come on udkom først i 1963

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-06-07 06:18

Allan Krautwald wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse news:Mxcdi.71$wH1.15@news.get2net.dk...

> Ja forståeligt nok. Deres første plade Come on udkom først i 1963

Ja men ikke desto mindre havde de jo spillet sammen inden '63,
(vistnok helt tilbage fra ca. '60), dog under andre navne end Rolling
Stones.
Det jeg hentydede til var, at de den 12/7-1962 for første gang brugte navnet
Rollin' Stones ved en koncert i "The Marquee Club" i London.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-07 16:55

Lars Holst skrev:

> Det var aldeles tilfældigt at jeg valgte 1962.

Beach Boys - Surfin' USA
http://www.youtube.com/watch?v=_WLf0m5Yd5g

--
Herluf :·)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-06-07 20:26

> Beach Boys - Surfin' USA
> http://www.youtube.com/watch?v=_WLf0m5Yd5g

Den udkom så også først i 1963

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-07 20:59

Allan Krautwald skrev:

> Den udkom så også først i 1963

Det må så være en fejl at der står 1962 på YouTube.
Ifølge "Verdensrock" (Politikens forlag) udkom den på
Lp i marts 1963, hvorimod "Surfin' Safari" udkom i okt.
1962.

P.s. Jeg regner normalt indspilningsåret for den reelle
"creationdate" når den ellers er kendt. Men der sjuskes
ofte med sådanne oplysninger på diverse pladecovere.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-06-07 21:12

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> P.s. Jeg regner normalt indspilningsåret for den reelle
> "creationdate" når den ellers er kendt. Men der sjuskes
> ofte med sådanne oplysninger på diverse pladecovere.

Eftersom der ikke er nogen, der har defineret nogen nærmere regler for
denne stafet, synes jeg, man er fri til at vælge, hvad man vil lægge
vægten på.

--
»If you wanted people to fight in an eight-sided cage, wouldn't the
natural choice of shape be an octagon?«

Fra : Per Hagemann

Dato : 17-06-07 22:20

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Det må så være en fejl at der står 1962 på YouTube.
> Ifølge "Verdensrock" (Politikens forlag) udkom den på
> Lp i marts 1963, hvorimod "Surfin' Safari" udkom i okt.
> 1962.

Surfin' Safari findes der en billedoptagelse af, så dan skal vi ikke snydes
for:

http://youtube.com/watch?v=jDtk5sNlyFk

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-06-07 22:27

> [...]
> "creationdate" når den ellers er kendt. Men der sjuskes
> ofte med sådanne oplysninger på diverse pladecovere.

Ja ja, det skal da heller ikke skille os ad
Men man kan altså ikke umiddelbart tage oplysninger på nettet for gode
varer...folk lægger ofte også for stor sandhedsværdi ind i oplysninger fra
f.eks. artikler på Wikipedia, som også er fyldt med fejl.
Der er også bunker af eksempler på booklets der medfølger CDer, hvor man har
ladet såkaldte eksperter skrive en tekst, som så viser sig at være helt ude
i skoven på det faktuelle område. Jeg skal lade være med at nævne navne og
eksempler her

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-06-07 22:40

Allan Krautwald skrev:

> [...]
> sig at være helt ude i skoven på det faktuelle område. Jeg skal
> lade være med at nævne navne og eksempler her

Hvis man nu spørger pænt?

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 18:10

On 17 Jun 2007 10:28:21 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

Der var den eviggrønne "I Can't Stop Loving You", med Ray Charles:
http://youtube.com/watch?v=p-Dsx6LaiVk i 1962. Stort hit det år.

Dernæst havde Little Eva et monsterhit med "The Locomotion":
http://youtube.com/watch?v=wyTn4xNsyvg

I 1962 var twist det hotte, og Sam Cooke hvade et gidigent hit med
"Twisting the night away":
http://youtube.com/watch?v=T4-kcjDhdNE

Sidst men ikke mindst, var der Pat Boones legendariske "Speedy
Gonzales": http://youtube.com/watch?v=JIFgouHdlro

Beklager at der ikke er live-billelder på de fleste af "videoerne",
men det brugte man vist ikke så meget den gang

/Alex

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-06-07 20:10

Alex Linaa skrev:

> Beklager at der ikke er live-billelder på de fleste af "videoerne",
> men det brugte man vist ikke så meget den gang

Jo længere tilbage man kommer, jo sværere bliver det at finde
egentlige musikvideoer eller liveoptrædender. Det bliver også
udfordringen, hvis nogen vælger at gå længere tilbage i tid.

--
»The day after tomorrow is the first day of the rest of your life.«

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 17-06-07 20:09

"Lars Holst" skrev i en meddelelse

> Harry Belafonte havde nogle år tidligere udgivet en plade >med nogle af
> årtusindets bedste sange.

rigtig , og "Jump in the line" er bare rigtig god

Mit bud , her høre vi hvad der er i vente op i gennem 1960'erne, check lige
det orgel.

http://www.youtube.com/watch?v=ptMlAGnx-go

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Per Hagemann

Dato : 17-06-07 22:31

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Det var aldeles tilfældigt at jeg valgte 1962.

Elvis Presley blev i starten af tresserne en sanger for hele den amerikanske
befolkning, og ikke som i 50erne kun for de rockinteresserede.

Her nummeret I Got Lucky fra en Elvis-film:

http://youtube.com/watch?v=swxsDKXh56c

Fra : Per Hagemann

Dato : 17-06-07 23:20

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Her nummeret I Got Lucky fra en Elvis-film:

En mere kendt Elvissang fra 1962 er Return to Sender:

http://youtube.com/watch?v=J6xYRLXc

Fra : Per Hagemann

Dato : 17-06-07 23:23

Rettelse: http://youtube.com/watch?v=J6xYRLXc_-U

Fra : Peter Westh

Dato : 17-06-07 23:43

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

For nu at bevæge sig over i en helt anden boldgade:

Dmitri Shostakovich skrev sin smukke og rædselsvækkende 13. symfoni i B-mol.

Den kaldes også Babi Yar symfonien, opkaldt efter den store massegrav uden
for Kiev i Ukraine.

Første sats af symfonien kan høres her, i en version for to klaverer, bas og
herrekor: http://www.mjhnyc.org/safrahall/podcasts/BabiYar.mp3

/P

Fra : Lars Holst

Dato : 18-06-07 01:31

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> said in

> [...]
> uden for Kiev i Ukraine.
>
> Første sats af symfonien kan høres her, i en version for to klaverer,

Rædselsvækkende. Intet mindre.

Segovia begik så i 1962 nogle LP'er hvoraf der på en af dem var en
fortolkning af Albeniz "Andaluzia":
http://www.iclassics.com/chooseTrackMultimediaFile?
selectionTrackAudioFromClipServiceId=14562712

Ikke meget klassisk musik fra efter 1920'erne fænger mig.

Men de Russiske komponister fortsatte med at komponere lidt guldkorn
halvvejs op i sidste århundrede.

Bl.a. Skrev Carl Orff Carmina Burana i 1934-1936. Genialt.

Men jeg har helt overset en genistreg af de store fra det år.

Oscar Petersons Night Train.
Uundværlig musik.

På Wikipedia fremgår det at Miles Davis udgav "Kind Of Blue" i 1962.
Sikke noget vrøvl. Det var i 1959.
Wikipedia kan man overhovedet ikke regne med. Måske er Wikipedia mere
brugbar om 25 år når de største fejl er rettet.

Det var også de år Leonard Bernstein gjorde det geniale at han på
pædagogisk vis lod børn og unge opdage klassisk musik ved særlige
opsætninger af orkestermusik for børn.
Disse seancer blev transmitteret i TV i USA og var til stor gavn for en
hele generation.
Jeg mener at de hed "Young Peoples Concerts"

Forresten var det da også året hvor Oscar Peterson jazzificerede West
Side Story på en udgivelse.
West Side Story blev skrevet af Arthur Laurents i 20'erne og senere
redefineret af Bernstein og smidt på lærredet i 1961 efter mange års
musical succes på Broadway.

--
Lars Holst

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-06-07 00:01

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Jeg fandt lige en skive der hedder 1962. Sådan noget partymusik. Foruden
nogen af dem der allerede er nævnt er der på den også

Jambalaya: Fats Domino

Sweet little sixteen; Lerry Lee Lewis

Og mit ynglingsnummer

Duke of earl: Geme Chandler

http://www.youtube.com/watch?v=uwBdU1kSfOM

Bjarne K.

Fra : Lars Holst

Dato : 18-06-07 01:43

Jeg MÅ altså lige tilføje Kyu Sakamotos verdenshit "Sukiyaki" som han skrev
i 1962 men fik stor verdens succes med i 1963.

Bl.a lavet på Dansk af Otto Brandenburg.

http://www.youtube.com/watch?v=DDrkAUi_k1I

--
Lars Holst

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-06-07 23:59

1962 var også året hvor Ib Nørholm skrev sin opus 25,
"Fluktuationer - Den usete Pan".

Radiosymfoniorkesteret kunne godt tage og opføre dette
stykke moderne musik igen. Nummeret varer kun ca. 18
minutter og spilles hovedsageligt pizzicato af orkestrets
strygere.

--
Herluf :·)