Historiske film.
Fra : Lykke

Dato : 02-08-07 20:49

Hej alle!

Jeg har tænkt mig at skrive en opgave om historiske film på mit
historiestudie og i den forbindelse mangler jeg noget litteratur hvori
analyse af historiske film behandles.

Jeg har allerede et værk, nemlig Robert A. Rosenstones "Visions of the
Past. The Challenge of Film to our Idea of History". Er der nogle som
kan anbefale lignende bøger, artikler eller hjemmesider?

Vh.

Lykke

Fra : Zeki

Dato : 02-08-07 23:23

"Lykke" <hemmelig@adresse.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> Past. The Challenge of Film to our Idea of History". Er der nogle som kan
> anbefale lignende bøger, artikler eller hjemmesider?

Med "historiske film" mener du så nye film der skal forestille at foregå i
fortiden som f.eks 'Braveheart' eller 'Gladiator', eller gamle film der er
blevet legendariske, som f.eks 'Casablanca' eller 'Metropolis'?

Mvh
Zeki

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 06-08-07 23:13

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> , eller gamle film der er blevet legendariske, som f.eks 'Casablanca'

Ohh den så jeg i går den holder bare !!!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-08-07 07:04

Lykke wrote:
> Hej alle!

Hej

> [...]
> Past. The Challenge of Film to our Idea of History". Er der nogle som
> kan anbefale lignende bøger, artikler eller hjemmesider?

Jeg så engang en hjemmeside om middelalderhistoriske film, men det er et
par år siden, måske mere. Hvor meget haster det med din opgave?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 03-08-07 09:44

> i den forbindelse mangler jeg noget litteratur hvori
> analyse af historiske film behandles.

Med analyse, mener du da filmkunstnerisk analyse eller historievidenskabelig
analyse?

Hvis det er det første, adskiller analysemetoderne sig da så meget fra
"almindelige" film? (spurgte han dumt).

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Lykke

Dato : 04-08-07 09:57

Filmene jeg vil analysere er historiske film,; altså nogle som omhandler
en historisk begivenhed eller person etc.

Analysen skal derfor være med en historievidenskabelig vinkel.
F.eks. overvejer jeg at se på hvordan film fra forskellige perioder har
beskrevet Marie Antoinette, der findes en film fra 1938 og så den nyeste
fra 2006. Der findes også en fra 1903, men den er nok svær at få fat på...
Ved at sammenligne dem kan man se på hvordan synet på hende og den
franske revolution har udviklet sig og man kan også se på filmens
fremstilling hvilken tid filmen er produceret i.

Mvh.
Lykke