DVD drev på dual G4
Fra : Tina H.

Dato : 07-07-01 16:16

Hej NG

Min veninde har en dual 450 MHz G4. Hun har endnu ikke afspillet DVD film på
den. Hvilken region er den født med. Eller bestemmes det af den første DVD
film den afspiller.

Kan man afspille VCD med det DVD drev.

Jeg har ude på nettet set et lille program, som hedder " DVD region Code
Reset" Virker det eller er det bare fup.

hilsen

Tina

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-07-01 22:42

tvlyd@worldonline.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>på
>den. Hvilken region er den født med. Eller bestemmes det af den første DVD

Et "friskt" dvd-drev kan - på en mac - skifte region fem gange. Derefter
låses drevet på den sidste region, man har anvendt.

>Kan man afspille VCD med det DVD drev.

VCD er ikke det samme som dvd. VCD-fil lagres på en helt almindelig cd-rom
og hvis jeg ikke tager meget fejl, kan du afspille dem via Quicktime.

>Jeg har ude på nettet set et lille program, som hedder " DVD region Code
>Reset" Virker det eller er det bare fup.

Det virker muligvis. Der findes flere måder at omgå region-systemet på alt
afhængigt af, præcis hvilken type dvd-drev, der sidder i maskinen (du kan
se i "Apple Systemprofil" hvilket drev, der sidder i maskinen).
Ældre drev er typisk rpc-1 drev, der forlader sig på at lade computerens
software styre, hvor mange gange der skiftes region. Har man et rpc-1 drev
i sin maskine, er det let at omgå regionskontrollen ved at at bruge en
ændret udgave af apples dvd-afspiller, der ikke har den triste vane at
holde styr på, hvilken region dvd'erne har.
Nyere dvd-drev er rpc-2, hvilket i al enkelthed betyder, at de selv - via
den i drevet indbyggede firmware - holder styr på, hvor mange gange der
skiftes region. Har man sådan et drev (og det har din veninde sikkert),
kan hun enten holde sig til én region eller opdatere firmwaren i
dvd-drevet til en, der er ændret så drevet tror, det er rpc-1.
Det er lidt noget snavs at ændre firmwaren. Dels fordi det indebærer en
(omend lille) risiko for at ødelægge drevet, dels fordi hun - såvidt jeg
ved - bryder garantien på drevet (hvis maskinen er under et år). Det
plejer nu ikke at afholde folk fra at gøre det og jeg har da heller ikke
læst om nogen mac-folk, der er kommet galt afsted.

Der er meget at læse om patchning af dvd-firmware på følgende side:
http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/

(her finder din veninde også en oversigt, så hun kan se om hendes dvd-drev
er rpc1 eller 2 - under "utilities" er der er linkt til et par gode små
programmer).

Mht. til viden om dvd på mac kommer man langt med et par søgninger på
google (kombinationer af "dvd+mac+region+hack+firmware")

Endelig er der både patchede firmwares og andet godt på
http://www.opuscc.com/download/

Skriv igen, hvis mit lidt rodede indlæg ikke forklarer tingene godt nok

Mvh Ben

Fra : Tina H.

Dato : 08-07-01 01:02

in article fc.0073fb6b034c7fad3b9aca004cc672ff.34c9662@net.dialog.dk, Ben
Knudsen at ben@net.dialog.dk wrote on 07/07/01 23:41:

> [...]
> http://www.opuscc.com/download/
>
> Skriv igen, hvis mit lidt rodede indlæg ikke forklarer tingene godt nok

Hej Ben

Jeg takker for din meget udførlige gennemgang. Jeg sender den straks videre.

hilsen

Tina

Fra : Pete

Dato : 07-07-01 23:48

in article B76CF437.3F43%tvlyd@worldonline.dk, Tina H. at
tvlyd@worldonline.dk wrote on 07/07/01 17:15:

> [...]
>
> Jeg har ude på nettet set et lille program, som hedder " DVD region Code
> Reset" Virker det eller er det bare fup.

Ovenstående sites patches har jeg benyttet med succes på adskillige
maskiner. Følg instruktionerne!!!

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Tina H.

Dato : 08-07-01 01:03

in article B76D5E28.3B23%pete@hldns.com, Pete at pete@hldns.com wrote on
08/07/01 0:47:

> in article B76CF437.3F43%tvlyd@worldonline.dk, Tina H. at

> http://www.opuscc.com/download/
>
> Ovenstående sites patches har jeg benyttet med succes på adskillige
> maskiner. Følg instruktionerne!!!

Hejsa Pete

Tak for dit svar. Det bliver straks sendt videre.

hilsen

Tina