Bergman - død
Fra : Peter Heide

Dato : 30-07-07 13:35

Kan ikke sige jeg har været stor fan af hans film. Alt det dér Liv Ulmann-
føleri , dybe tanker og mennesker i evig krise , har været lidt
afskrækkende.

Men "De 7 Sejl" , "Fanny og Alexander" og "Den Blodrøde Pirat" er
mesterværker.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-07-07 14:33

Peter Heide skrev:

> Men "De 7 Sejl"

Det syvende sejl.

> "Fanny og Alexander"

Jotak.

> og "Den Blodrøde Pirat" er mesterværker.

Hvaba?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter G

Dato : 30-07-07 15:53

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> writes:

> Det syvende sejl.

> Jotak.

Vilde Jordbær/Jordbærstedet.

--
Med venlig hilsen, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-07-07 18:28

Peter G skrev:

> Vilde Jordbær/Jordbærstedet.

/Ved vejs ende, som var den hjemmegjorte danske titel.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 30-07-07 19:34

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Det syvende sejl.

Endnu en piratfilm?

Mikkel

Fra : -= JF =-

Dato : 30-07-07 14:41

Peter Heide skrev:
"Den Blodrøde Pirat"

Er det ikke den med Burt Lancaster eller Kirk Douglas, hvor en af
scenerne er at helten stikker sit sværd i sejlet og glider ned fra
mastetoppen og ned på dækket?
Den har Bergman da vist ingen aktier i?

--
Mvh. John

Fra : Per Hansen

Dato : 30-07-07 15:46

-= JF =- <null@null.null> mentioned this

> [...]
>
> Er det ikke den med Burt Lancaster eller Kirk Douglas, hvor en af
> scenerne er at helten stikker sit sværd i sejlet og glider ned fra

The Crimson Pirate hedder den rigtigt, den er med Burt Lancaster.
Bergman har ikke haft noget med filmen at gøre.
Her er IMDBs liste over det at Bergman har haft med at gøre.
http://www.imdb.com/name/nm0000005/

--
Per Hansen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-07-07 17:40

> The Crimson Pirate hedder den rigtigt, den er med Burt Lancaster.
> Bergman har ikke haft noget med filmen at gøre.
> Her er IMDBs liste over det at Bergman har haft med at gøre.
> http://www.imdb.com/name/nm0000005/

Den hed osse 'Den KNALDrøde Pirat' så vidt jeg husker.
--
sniper_Nolight

Fra : -= JF =-

Dato : 30-07-07 17:59

sniper_Nolight skrev:

> Den hed osse 'Den KNALDrøde Pirat' så vidt jeg husker.

Jeg tror at det er den titel jeg kender den under!
Det bringer minder om sort/hvid-fjernsyn og eftermiddagshygge-film i
barndomshjemmet
Thermokaffe og citronmåne, you know

--
Mvh. John

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-07-07 20:26

> Jeg tror at det er den titel jeg kender den under!
> Det bringer minder om sort/hvid-fjernsyn og eftermiddagshygge-film i
> barndomshjemmet
> Thermokaffe og citronmåne, you know

Nemlig. Jeg kan dog heldigvis huske vi så den på farvetv men resten
passer meget godt. Jeg elskede når den kom i tv - det var en hele familien
så sammen og ja, det var faktisk om eftermiddagen...
--
sniper_Nolight

Fra : Per Hansen

Dato : 30-07-07 20:38

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> mentioned this

> Nemlig. Jeg kan dog heldigvis huske vi så den på farvetv men
> resten passer meget godt. Jeg elskede når den kom i tv - det var en
> hele familien så sammen og ja, det var faktisk om eftermiddagen...

Jeg husker at hans sidekick ikke kunne tale, han fløjtede og piftede
altid istedet for.
Vi var også så heldige at have farve-tv i min barndom og det på
hele 21 tommer, det var sgu stort dengang i 70'erne

--
Per Hansen

Fra : -= JF =-

Dato : 30-07-07 21:52

Per Hansen skrev:

> Jeg husker at hans sidekick ikke kunne tale, han fløjtede og piftede
> altid istedet for.

Det eneste jeg kan huske er at han glider ned ved at flænge sejlet med
sin dolk eller sabel - og så hans fandenivoldske perlehvide smil mens
han står med hænderne i siden og oppustet brystkasse og venter på the
bad guys... Han var nemlig sej, var han

> Vi var også så heldige at have farve-tv i min barndom og det på
> hele 21 tommer, det var sgu stort dengang i 70'erne

Jo, men vi havde såmænd også farvefjernsyn i 70'erne - endda et 26"
Philips. Fjernbetjeningen blev valgt fra, for det var da noget pjatteri
- og desuden syntes de gamle at det ville se dumt ud med ledningen
liggende over stuegulvet Det var vist før IR blev standard

Jeg er fra '57, og gætter at jeg ikke har været fyldt 10 da jeg så den i
fjerneren.

--
Mvh. John

Fra : Per Hansen

Dato : 31-07-07 00:58

> [...]

> liggende over stuegulvet Det var vist før IR blev standard
>
> Jeg er fra '57, og gætter at jeg ikke har været fyldt 10 da jeg så den i

Og så når man så også tænker på hvor store at videomaskinerne var dengang
de blev hvermands eje. Husker godt den JVC vi havde, den var næsten
4 gange større end dem at JVC laver idag, men det var jo før at micro
teknologien kom til.
Dengang var der også de såkaldte "video week-ender" til, sikken en masse
videofilm der blev set når vi gutter arrangerede dem rundt ved hendanden.

--
Per Hansen

Fra : -= JF =-

Dato : 31-07-07 08:40

Per Hansen skrev:

> [...]
> de blev hvermands eje. Husker godt den JVC vi havde, den var næsten
> 4 gange større end dem at JVC laver idag, men det var jo før at micro

Ja Og Sony's Betamax-maskine med store solide vippeknapper på
fronten...*K L I K* Man var ikke i tvivl om man havde tændt eller
slukket noget ))Og så lyden når man lagde et bånd i elevatoren og
lukkede den. Det snurrede, klikkede og hvæsede i et lille minut.

Så vidt jeg husker havde Video 2000-systemet mere elegante afspillere.
Grundig, tror jeg?

> Dengang var der også de såkaldte "video week-ender" til, sikken en masse
> videofilm der blev set når vi gutter arrangerede dem rundt ved hendanden.

Oh yes!
Vi kørte 45 minutter på vores Puch 3-gears for at kunne leje film. Og så
hørte der et bjerg af slik og chips samt spandevis af colaer til sådan
en weekend.

--
Mvh. John

Fra : Per Hansen

Dato : 31-07-07 10:32

> [...]

> Vi kørte 45 minutter på vores Puch 3-gears for at kunne leje film. Og
> så hørte der et bjerg af slik og chips samt spandevis af colaer til

Hvis man var rigtig slem, så lejede man en moviebox med så at man
også kunne få kopieret filmene over
Husker godt de gamle movieboxe fra Esselte, som man fik med i en stor
sort plastik kuffert med mærkater som "STOP, Don't Steal" klistret
overalt på dem.

--
Per Hansen

Fra : Peter G

Dato : 31-07-07 17:10

-= JF =- <null@null.null> writes:

> Jeg tror at det er den titel jeg kender den under!
> Det bringer minder om sort/hvid-fjernsyn og eftermiddagshygge-film i
> barndomshjemmet
> Thermokaffe og citronmåne, you know

Jamen, så skal man jo også gense selvsamme Burt og Nick Cravat i "The
Flame And The Arrow". Den er også barndomsnostalgi af samme skuffe.
http://www.imdb.com/title/tt0042464/

Eller visse af Tarzan-filmene med Weissmüller.

--
Med venlig hilsen, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-07-07 17:44

In news:87vec0lflj.fsf@nifty.my-fqdn.de,
Peter G <pg@fabel.dk> typed:

> [...]
> skuffe. http://www.imdb.com/title/tt0042464/
>
> Eller visse af Tarzan-filmene med Weissmüller.

Det var også mit store nummer som barn at se dem. Vidste du
forresten at den "originale" Cheetah der spillede sammen med
Weissmüller stadig lever. Den bor på et alderdomshjem for
pensionerede filmdyr i USA.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter G

Dato : 01-08-07 08:13

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Det var også mit store nummer som barn at se dem. Vidste du forresten
> at den "originale" Cheetah der spillede sammen med Weissmüller stadig
> lever. Den bor på et alderdomshjem for pensionerede filmdyr i USA.

Næeh, det vidste jeg ikke. Det kan man bare se hvordan det kan gå når
man spiser sine bananer, ikke drikker eller ryger og ikke jagter skørter
eller medvirkede i Marion Morrisons "The Conqueror".

--
Med venlig hilsen, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : -= JF =-

Dato : 01-08-07 09:01

Peter G skrev:

> Jamen, så skal man jo også gense selvsamme Burt og Nick Cravat i "The
> Flame And The Arrow". Den er også barndomsnostalgi af samme skuffe.
> http://www.imdb.com/title/tt0042464/

Der var nu en rigtig god hygge ved de film - dengang i hvertfald. Jeg er
ikke sikker på at jeg kunne se en hel film nu, uden at blive alt for
utålmodig.

Men der var også noget hygge ved at der kun blev vist film i fjernsynet
en gang i mellem. Jeg kan huske hvor hurtigt en legeplads blev tømt når
en af rødderne råbte "Der er film" ud over altankanten

> Eller visse af Tarzan-filmene med Weissmüller.

Ja da
Og så rende rundt som vilde på legepladsen og skrige Tarzan-kaldet (og
stoppe op og skændes om hvem der egentlig er Tarzan

--
Mvh. John

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-07 10:50

-= JF =- wrote:

> Der var nu en rigtig god hygge ved de film - dengang i hvertfald. Jeg er
> ikke sikker på at jeg kunne se en hel film nu, uden at blive alt for
> utålmodig.

Ja, der sker tit det (eksempelvis "Ocean's Eleven") med gamle film at
tempoet simpelthen er fuldstændig urimeligt i dag, hvilket medfører at
filmene i praksis ikke *kan* ses.

Jeg fik 3 1970'er-film fra lovefilm.dk her for et par uger siden, og to
af dem var ret dårlige. "Get Carter" på grund af tempoet (resten var for
såvidt udmærket - sex & vold, dvs. underholdning), og "The Conversation"
fordi jeg havde forventet noget thriller og ikke et eller andet
psykoanalytisk bavl.

Så var det rigtig rart at slutte af med "3 days for Condor" der stadig
holder 112%.

(Og i øvrigt fik jeg jo også set en Gene Hackman film jeg *ikke* kunne
lide, hvilket jeg ellers tidligere havde regnet som en fysisk umulighed.
Ikke at alle mandens film er vildt geniale, men bortset fra "The
Conversation" har jeg *altid* været godt underholdt.)

> Men der var også noget hygge ved at der kun blev vist film i fjernsynet
> en gang i mellem. Jeg kan huske hvor hurtigt en legeplads blev tømt når
> en af rødderne råbte "Der er film" ud over altankanten

Ja, og når der blev vist film, så så alle jo den samme film på det samme
tidspunkt. Jeg kan huske at jeg havde set "Ørneborgen" på en dansk eller
svensk TV-kanal, og næste uge i skolen ville jeg snakke med en af mine
venner om den, men fjernsynet i hans hjem kunne ikke tage den pågældende
kanal (har det været TV2?), hvilket overraskede mig meget. *Alle* kunne
jo se dansk TV, samt de svenske kanaler!

I dag ser jeg stort set kun de film jeg har lyst til at se.

(I praksis har jeg så, i snart halvandet år, stræbt efter at "fange" de
spændings-/actionfilm på TV der foregår i moderne tid, i højere grad end
hvad jeg før har gjort, da jeg skal bruge det til et lille projekt. Det
har tit føltes lidt som lektier, men jeg ville jo under alle
omstændigheder have set 85-90% af filmene alligevel...)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Brian P

Dato : 30-07-07 17:29

On 30 Jul., 15:32, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtniel...@gmail.com> wrote:

> Det syvende sejl.

Ifølge Politiken - http://politiken.dk/kultur/article350996.ece -
viser DR1 Det syvende sejl i aften kl. 23:15. Typisk nok fremgår det
ikke af DRs egen hjemmeside/programoversigt.

Fra : Brian P

Dato : 30-07-07 17:30

On 30 Jul., 18:29, Brian P <ka...@klog.dk> wrote:

> Ifølge Politiken -http://politiken.dk/kultur/article350996.ece-
> viser DR1 Det syvende sejl i aften kl. 23:15. Typisk nok fremgår det
> ikke af DRs egen hjemmeside/programoversigt.

Det syvende seGl...

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-07-07 18:24

Brian P skrev:

> Det syvende seGl...

Av for den. I dk.kultur.sprog har vi formuleret en regel for fejl, man
laver, når man retter andres fejl.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : -= JF =-

Dato : 30-07-07 18:49

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Av for den. I dk.kultur.sprog har vi formuleret en regel for fejl, man
> laver, når man retter andres fejl.

Hvad så når man, som Brian P, retter sin egen fejl

--
Mvh. John

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-07-07 19:00

-= JF =- skrev:

> Hvad så når man, som Brian P, retter sin egen fejl

Så er man lovligt undskyldt.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Brian P

Dato : 30-07-07 17:50

> [...]
> viser DR1 Det syvende sejl i aften kl. 23:15. Typisk nok fremgår det
> ikke af DRs egen hjemmeside/programoversigt.

Ifølge den tidlige tv-avis på DR1 er det først i morgen, at Det
syvende SeGl vises. Gad vide, hvad det bliver til.

Fra : Brian P

Dato : 30-07-07 21:48

On 30 Jul., 21:38, Per Hansen <onoman99****opoeti...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> Vi var også så heldige at have farve-tv i min barndom og det på
> hele 21 tommer, det var sgu stort dengang i 70'erne

Tillad mig midt i citronmånen at bukke for Bergman.

Fanny og Alexander var første gang jeg stiftede bekendtskab med hans
værk. Det var stort - og ganske uhyggelig kost for en ca. 11-årig.
Fordi den forbrændte biskop Vergerus, pigespøgelset der brækkede sig
ud over Alexander og kvinde-manden Ismael skræmte mig ekstremt, gik
jeg for en tid udenom Bergman og affærdigede ham bl.a. som pornograf
(! - jo, men der var jo bl.a. bare bryster i Persona og pigesex i
Tavsheden). Kom på bedre tanker via Smultronstället (1957), som jeg
stadig synes er en af Bergmans bedste film. Sætter derudover stor pris
på Sommernattens smil (1955), Sommeren med Monika (1953) og Fanny og
Alexander (1982).

Fra : Brian P

Dato : 31-07-07 09:51

On 30 Jul., 18:49, Brian P <ka...@klog.dk> wrote:

> Ifølge den tidlige tv-avis på DR1 er det først i morgen, at Det
> syvende SeGl vises. Gad vide, hvad det bliver til.

DR1 i aften 23.15: Det syvende seGl
Svensk drama fra 1957.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-07 10:40

Peter Heide wrote:
> Kan ikke sige jeg har været stor fan af hans film. Alt det dér Liv Ulmann-
> føleri , dybe tanker og mennesker i evig krise , har været lidt
> afskrækkende.

Det er netop på grund af det ry (og se nedenfor) at jeg har så vidt
mulig har undgået den mands film.

> Men "De 7 Sejl" , "Fanny og Alexander" og "Den Blodrøde Pirat" er
> mesterværker.

Jeg har kun set en film af Bergman, vistnok "Hvisken og råb", en dybt,
dybt styg kunstfilm som kun var interessant af én grund, nemlig at jeg
oplevede den som meget hurtigt overstået. Normalt går tiden jo meeegeeet
laaangsooomt når man sidder og ser en tæskekedelig film, men her var
effekten omvendt, og de halvanden til to timer føltes hurtigt overstået.
Sært!!

Desuden havde jeg gået rundt og troet at han var død for længst.

Men nu hvor han endelig er kradset af, så vil jeg da egentlig gerne
prøve at se af hans film, hvis han altså har kunnet finde ud af at lave
nogle som gør det som film *skal* gøre, nemlig at *underholde*.

Forslag?

("De 7 Segl" lyder umiddelbart som noget interessant middelalder-noget,
og en af de andre film du nævner har ordet "pirat" i titlen, og så er
der vel næppe tale om overvældende socialrealisme... det kunne være man
skulle begynde der, så?)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-08-07 11:07

In news:46b05507$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:

> [...]
> prøve at se af hans film, hvis han altså har kunnet finde ud af at
> lave nogle som gør det som film *skal* gøre, nemlig at

Jeg kan da foreslå "Fanny og Alexander", som jeg synes er den
bedste. TV-serien "Scener fra et ægteskab" vil jeg *ikke* anbefale.
Det er den værste omgang dødkedelige bras jeg nogensinde har set.

Fra : ML-78

Dato : 01-08-07 12:43

Peter Knutsen skrev:

> [...]
lave
> nogle som gør det som film *skal* gøre, nemlig at *underholde*.

Jeg tror bare, du fortsat bør holde dig fra at se Bergman-film.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 03-08-07 19:46

On 1 Aug., 11:40, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> Det er netop på grund af det ry (og se nedenfor) at jeg har så vidt
> mulig har undgået den mands film.

Det her er dk.kultur.film og tråden handler om Bergman. Måske skulle
du finde en anden gruppe, en anden tråd, eller se noget tv3.