Chalte Chalte
Fra : Carsten Agger

Dato : 30-06-07 14:32

Hvor Bollywood-klassikere som KUCH KUCH HOTA HAI og DILWALE DULHANIA LE
JAYENGE kan ses som klassiske Bollywood-kærlighedshistorier mellem to i
begyndelsen umage elskende, er CHALTE CHALTE (IMDB:
http://www.imdb.com/title/tt0346723/) den lidt mindre naive historie
om, hvordan det går det umage par efter ægteskabets indgåelse, når
hverdagen indfinder sig.

Raj Mathur er en self-made man, indehaver af et transport-firma, han
selv har banket op fra en fattig baggrund. Raj (spillet af Shahrukh
Khan) forelsker sig hals over hoved i Priya (Rani Mukherjee), som han en
dag er lige ved at køre ind i med sin lastbil.

Priya er betaget af den unge mand, men skal snart forloves med
barndomsvennen Sameer (Jas Arora). Da hun tager afsted til forlovelsen i
familiens hus i Grækenland, følger Raj efter for at overtale hende til
at gifte sig med ham i stedet - hvilket ikke overraskende (hvis man
kender denne type film) lykkes trods stor modstand fra især Priyas mor,
der ser mere end skævt til den unge opkomling.

Det unge par flytter sammen i en sky af lykke. Efter et år knager
forholdet imidlertid kraftigt: Raj er rodet, uformel og meget jordnær,
hvor Priya både er vant til at leve i et rigmandshjem med styr på
tingene; Priya er som modedesigner vant til at være udadvendt, hvor Raj
ikke bryder sig om hendes high society-cirkler og foretrækker sine egne
mere jordnære venner. Det bliver hurtigt klart, at de lever mere eller
mindre som hund og kat: Skænderier afbrudt af forsoning afbrudt af
skænderier afbrudt af ...

Galt går det imidlertid, da Rajs firma er ved at gå konkurs, og Priya
bag hans ryg låner de penge, der mangler - af sin tidligere forlovede.

Raj er meget prikken med hendes families velstand, og har altid nægtet
at tage imod nogen form for økonomisk hjælp overhovedet. Hans stolthed
har fået et knæk, og efter et kort amokløb til en fest tager Priya
grædende hjem til sine forældre.

Men - til syvende og sidst, og deres forskelligheder til trods, elsker
Raj og Priya jo hinanden. Hvordan og hvor længe kan de leve uden at være
sammen?

CHALTE CHALTE ("Mens vi er på vej") er ikke nogen stor film, men hvis
man kan nøjes med mindre, er den en hyggelig og livsglad komedie - godt
hjulpet på vej ikke mindst af Rajs farverige naboer og kolleger.
Shahrukh Khan ses her i en noget mere sammensat og sårbar rolle end i
hans øvrige romancer, hvor den fortryllende Rani Mukherjee lever op til
sin egen (høje) standard.

I birollerne holdt jeg mest af den evige klovn Johnny Lever som
drukkenbolten, der altid synger den samme sang, nemlig titelsangen fra
Dilwale Dulhania Le Jayenge: Live once, die once, get married once, love
once ... and sing one song, som Raj kommenterer.

En som sagt hyggelig og livsbekræftende fortælling om nogle af de
strabadser, som kærligheden også skal overvinde: Det forekommer lige så
sikkert, at Raj er Priya er nødt til at skændes, som at de er nødt til
at være sammen; læg hertil en smuk musikside med flere gode sange, og vi
har en god lille film, der sagtens kan anbefales.

CHALTE CHALTE, Indien 2003. Instrueret af Aziz Mirza med manuskript af
Aziz Mirza og Robin Bhatt. Hindi/urdu med engelske undertekster. Købes
over nettet eller f.eks. i Bazar Vest, Århus.
--
Indiske film mm.:
http://www.modspil.dk/film/indiske_film_p__modspil_dk.html

Fra : Jesper

Dato : 30-06-07 14:52

Carsten Agger <agger@NOSPAMdotcdot.DK> wrote:

> [...]
> http://www.imdb.com/title/tt0346723/) den lidt mindre naive historie
> om, hvordan det går det umage par efter ægteskabets indgåelse, når

[SNIP]

> [...]
> Aziz Mirza og Robin Bhatt. Hindi/urdu med engelske undertekster. Købes
> over nettet eller f.eks. i Bazar Vest, Århus.

Og nu når vi er ved Bollywood genren, så vil jeg da gerne anbefale den
engelskproducerede Bollywood Queen fra 2004 med den dejlige Preeya
Kalidas. Det er en sød og sjov kærlighedshistorie mellem indisk
pige/engelsk dreng. Den er komplet med Boolywoodsk sang og dans. Engelsk
og Hindi dialog.

http://www.imdb.com/title/tt0321494/
--
Jesper

Fra : Carsten Agger

Dato : 30-06-07 15:30

Jesper skrev:

> [...]
> Kalidas. Det er en sød og sjov kærlighedshistorie mellem indisk
> pige/engelsk dreng. Den er komplet med Boolywoodsk sang og dans. Engelsk

Tak for tippet! Den vil jeg helt bestemt gerne se, hvis jeg falder over
den ... (og det er slet ikke helt utænkeligt