Bedste danske film 40/50erne ?
Fra : Kanten

Dato : 29-06-07 15:22

Får besøg af min røvirriterende familie fra jylland som er
helt VILDE med danske film i den periode. Fair nok.

Nogen hér i denne udemærket gruppe der kan anbefale
et par stykker. Det bedste af det bedste. Jeg skulle også gerne
selv kunne holde ud at kikke med.

BTW. Hvornår blev den første danske spillefilm udsendt
i farver ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-06-07 15:48

In news:yoydnaR2DLkbiBjbnZ2dnUVZ8qydnZ2d@giganews.com,
Kanten <none@none.dk> typed:
> [...]
>
> Nogen hér i denne udemærket gruppe der kan anbefale
> et par stykker. Det bedste af det bedste. Jeg skulle også gerne

Her er nogle af dem jeg har set og kan anbefale. (Har dog set
adskilligt mange flere)

1940'erne
Sørensen og Rasmussen
Thummelumsen
Frk. Kirkemus
Moster fra Mols
Affæren Birte
De røde heste
Støt står den danske sømand

1950'erne
De røde heste
Historien om Hjortholm
Café Paradis
Mosekongen
Mød mig på Cassiopeia
Det gamle guld
Rekrut 67 Petersen
Fløjtespilleren
Det var på Rundetårn

Du kan også selv prøve at finde nogle på dette link. Du skal bare
trykke på spillefilm, så kan du finde dem under årstal. Der er mange
flere gode end dem jeg har nævnt.

http://danskfilmogtv.dk/

Den første danske film i farver var "Kispus" fra 1956 (Nordisk Film)

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kanten

Dato : 29-06-07 16:29

> In news:yoydnaR2DLkbiBjbnZ2dnUVZ8qydnZ2d@giganews.com,
> Kanten <none@none.dk> typed:

Tak for din liste. Men hvilke 2 - 3 stykker syntes du er de bedste ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-06-07 18:43

In news:S7SdnbB0ofSkuBjbRVnytwA@giganews.com,
Kanten <none@none.dk> typed:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for din liste. Men hvilke 2 - 3 stykker syntes du er de bedste
> ?

Hej igen.

Det er søreme' svært at vælge en 2-3 stykker ud, for de var lige
gode allesammen. Det er jo også et spørgsmål om hvilken smag man
har.

Jeg kan da vælge 2-3 stk. der var gode i mine øjne, men det er jo
ikke sikkert at din familie vil synes det samme. F. eks. "Støt står
den danske sømand" gjorde et stærkt indtryk på mig. Den handler om
danske søfolk der var i britisk tjeneste (handelsflåden) under 2.
verdenskrig. Jeg så den som barn i Palladium biografen lige efter
krigen, og da filmen sluttede spillede de "Du danske mand af al sin
magt" hvor sangen ender med bl.a. ordene "støt står den danske
sømand på havet sin vikingvagt", og alle i biografen rejste sig da
den blev spillet, og der var ikke et øje tørt. Man skal nok have
oplevet krigen for at kunne se det for sig. Filmen var bl.a. med
Poul Reichardt og Lau Lauritzen junior.

Café Paradis var også en god men rigtig dyster film. Det var Ib
Schønberg og Ellen Gottschalck der spillede hovedrollerne. Schønberg
spillede en alkoholiker, og han gjorde det mesterligt.

"De røde heste" er jo en Morten Korch film, og er en klassiker. Den
er meget seværdig. Det er Fløjtespilleren med bl.a. Peter Malberg
sandelig også. Han var jo altid god og en rigtig lun "fætter".

"Mød mig på Cassiopeia" var også en ganske dejlig film med bl.a.
Lily Broberg som jo var alletiders livstykke, og Bodil Kjer og mange
andre gode skuespillere.

Det var så 5 af de film jeg gerne vil fremhæve, selvom det er synd
at fremhæve nogle frem for andre. De var gode allesammen, og så er
der jo stadig alle de mange andre på listen som jeg har set, men
ikke nævnt.

En gang imellem får de danske TV stationer jo et nostalgi-flip og
sender nogle af de gode gamle film. Det må du så prøve at holde øje
med.

Fra : Kanten

Dato : 29-06-07 19:08

> [...]
> og Ellen Gottschalck der spillede hovedrollerne. Schønberg spillede en
> alkoholiker, og han gjorde det mesterligt.

Det bliver ihverttilfælde Café Paradis, for min familie fra
jylland drikker som ind i helvede. Måske den film
kan få dem til at smække proppen på.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-06-07 19:25

In news:jPidnagZDYLz1xjbnZ2dnUVZ8turnZ2d@giganews.com,
Kanten <none@none.dk> typed:

> Det bliver ihverttilfælde Café Paradis, for min familie fra
> jylland drikker som ind i helvede. Måske den film
> kan få dem til at smække proppen på.

Det kan da godt være, at det giver dem noget at tænke over. Det var
efter den tids målestok en ret stærk film, og selve konceptet går jo
aldrig af mode. Du kan da prøve at servere sodavand for dem mens de
ser den

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-06-07 19:26

Tove Krieger wrote:
> [...]
>
> En gang imellem får de danske TV stationer jo et nostalgi-flip og
> sender nogle af de gode gamle film. Det må du så prøve at holde øje

Det er forkert at udelade fx. Palsbos fremragende "Familien Schmidt".

"Tag, hvad du vil have" og "Diskret ophold" er også film, der rangerer højt
over de nævnte.

Og af folkekomedierne er "Den gamle mølle på Mols", "Biskoppen" og "Ved
Kongelunden" i særklasse, alle med Ib Schjønberg i topform - og i vidt
forskellge roller.

Per V

--
CEPOS: Center for ekstraordinært prætentiøs organiseret selvtilfredshed

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-06-07 21:16

In news:46854eba$0$89213$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Per Vadmand <perve@post.tele.dk> typed:

> [...]
>
> Og af folkekomedierne er "Den gamle mølle på Mols", "Biskoppen" og
> "Ved Kongelunden" i særklasse, alle med Ib Schjønberg i topform -

Det var jo også det jeg forsøgte at sige. Der er *så* mange af dem
der er "forkerte" at udelade, men hvis familien fra Jylland har tid
til at blive resten af året på besøg, så er der jo en chance for, at
de kan nå at se de fleste af dem, men hvis de kun kan nå at se en
2-3 stykker, så er det godt nok svært at anbefale nogen.

Fra : Jesper

Dato : 29-06-07 16:38

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
> Historien om Hjortholm
> Café Paradis
> Mosekongen
> Mød mig på Cassiopeia
> Det gamle guld
> Rekrut 67 Petersen
> Fløjtespilleren
> Det var på Rundetårn
>
> Du kan også selv prøve at finde nogle på dette link. Du skal bare
> trykke på spillefilm, så kan du finde dem under årstal. Der er mange
> flere gode end dem jeg har nævnt.
>
> http://danskfilmogtv.dk/
>
> Den første danske film i farver var "Kispus" fra 1956 (Nordisk Film)

Hvorfor er Bundfald (1957) ikke nævnt blandt de bedste?

http://danskfilmogtv.dk/content.php?page=movies&value=10109

--
Jesper

Fra : Max

Dato : 29-06-07 17:28

Hej Jesper

> Hvorfor er Bundfald (1957) ikke nævnt blandt de bedste?

Måske fordi at det er en dårlig film ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper

Dato : 29-06-07 18:39

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Jesper

> Måske fordi at det er en dårlig film ?

Det er en fremragende film og den tager dengang stærkt tabuiserede
temaer op som homoseksualitet og trækkedrengemiljøet.
--
Jesper

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-06-07 18:47

In news:1i0hcx6.1w5uoc8g2qhhcN%spambuster@users.toughguy.net,
Jesper <spambuster@users.toughguy.net> typed:

> Hvorfor er Bundfald (1957) ikke nævnt blandt de bedste?
>
> http://danskfilmogtv.dk/content.php?page=movies&value=10109

LOL Ja, der kan du selv se. Det er endog *meget* svært at
udvælge, for der er jo et utal der er mindst lige så gode, (altså
efter min smag), og smag kan jo som bekendt ikke diskuteres

Fra : ML-78

Dato : 30-06-07 19:15

> Nogen hér i denne udemærket gruppe der kan anbefale
> et par stykker. Det bedste af det bedste. Jeg skulle også gerne
> selv kunne holde ud at kikke med.

Bodil Ipsens "Mordets Melodi" fra 1944 er for nylig udkommet på DVD. Den
er helt klart anbefalelsesværdig, hvis man kan tåle at se danske film,
der ikke er folkekomedier.

ML-78

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-06-07 19:48

In news:46869d89$0$25410$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
ML-78 <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> typed:

> Bodil Ipsens "Mordets Melodi" fra 1944 er for nylig udkommet på
> DVD. Den er helt klart anbefalelsesværdig, hvis man kan tåle at se
> danske film, der ikke er folkekomedier.
>

> ML-78

LOL jeg kan godt more mig over det idag. Første gang jeg
stiftede bekendtskab med "Mordets melodi" var da radioteatret i sin
tid sendte den. Jeg var ikke så forfærdelig gammel, og jeg kan
huske, at jeg havde forfærdelige mareridt om natten over den sang,
men høre udsendelsen det skulle jeg altså. Jeg kan stadig få gåsehud
når jeg hører Odettes sang ....... "Si petit".

Fra : Brian P

Dato : 12-07-07 23:57

On 29 Jun., 16:22, "Kanten" <n...@none.dk> wrote:
> [...]
>
> Nogen hér i denne udemærket gruppe der kan anbefale
> et par stykker. Det bedste af det bedste. Jeg skulle også gerne

Du bad om det bedste af det bedste, desværre er de endnu ikke alle ude
på DVD:

En herre i kjole og hvidt, Bodil Ipsen 1941
Ta' det som en mand, Johan Jacobsen 1941 *kommer på DVD i 2008*
Ballade i Nyhavn, Johan Jacobsen 1942
Vredens dag, Carl Th. Dreyer 1943
Mine kære koner, Johan Jacobsen 1943 *kommer på DVD i 2008*
Som du vil ha' mig, Johan Jacobsen 1943 *kommer på DVD i 2008*
Otte akkorder, Johan Jacobsen 1944 *kommer på DVD i 2008*
Mordets melodi, Bodil Ipsen 1944 *ude på DVD*
Ta' hvad du vil ha', Ole Palsbo 1947
Familien Schmidt, Ole Palsbo 1951
Tre år efter, Johan Jacobsen 1948

Fra : Brian P

Dato : 12-07-07 23:59

On 30 Jun., 20:14, "ML-78" <nneew...@DELETETHISkabelmail.dk> wrote:

> Bodil Ipsens "Mordets Melodi" fra 1944 er for nylig udkommet på DVD. Den
> er helt klart anbefalelsesværdig, hvis man kan tåle at se danske film,
> der ikke er folkekomedier.

YES! Hvad syntes gysereksperten så om den? ;)

Fra : ML-78

Dato : 20-07-07 21:37

Brian P skrev:

Den

> YES! Hvad syntes gysereksperten så om den? ;)

Det skal jeg ikke kunne sige, men du kan da få min mening: Jeg syntes
det var en overraskende god (måske ikke så overraskende igen - jeg havde
jo hørt godt om den i forvejen!) dansk thriller, som formår at skabe
spænding og levere en overraskelse eller to selv når man tror, man har
regnet den ud. Og så er sådan en film jo lidt af et særsyn herhjemme.
Hvad mon dens inspirationskilder er, om nogen? Der er lidt "Gaslight"
over historien, men ellers synes kan jeg ikke rigtig komme på nogen.

ML-78

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-07-07 19:03

ML-78 skrev:

> Hvad mon dens inspirationskilder er, om nogen? Der er lidt
> "Gaslight" over historien, men ellers synes kan jeg ikke
> rigtig komme på nogen.

I "100 års dansk film" (2001, red. Peter Schepelern) rubricerer Eva
Jørholt filmen som en af en række danske film, som kan ses som danske
varianter af den franske og amerikanske film noir. Hun nævner også
Ipsens "Afsporet" og "Besættelse" og efterkrigsfilm som "John og
Irene" og "Kristinus Bergman". Hun skriver, at

"såvel i Danmark som i USA havde man hentet inspiration til
disse dystre, desillusionerede og psykologisk intense
spændingsfilm i bl.a. Marcel Carnés, Julien Duviviers og
Jean Renoirs poetisk realistiske franske 30'er-dramaer - film
som "Quai des brumes" (Carné, 1938, Tågernes kaj), Pépé le
Moko (Duvivier 1937) og La bête humaine (Renoir 1938,
Menneskedyret)"

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Brian P

Dato : 21-07-07 08:36

On 20 Jul., 22:36, "ML-78" <nneew...@DELETETHISkabelmail.dk> wrote:

> [...]
> Hvad mon dens inspirationskilder er, om nogen? Der er lidt "Gaslight"
> over historien, men ellers synes kan jeg ikke rigtig komme på nogen.

Der var jo tale om en filmatisering af et populært radioteater-stykke
af Tavs Neiiendam, som muligvis kan have været inspireret af Hamiltons
teaterstykke. Under besættelsen var film fra de allierede lande
forbudt, så der blev generelt produceret en del danske film i hidtil
udyrkede genrer - kriminalfilm, screwballkomedier og altså en enkelt
gyser med Mordets melodi. Jeg tror primært inspirationen er kommet fra
Tyskland (Fritz Lang) og England (Hitchcock). Der findes i øvrigt et
eksempel på et direkte dansk remake af en britisk thriller med Lau
Lauritzens Jeg mødte en morder (1943) - efter James Mason-filmen I met
a murderer (1939). Den er dog knap så vellykket.

Fra : Brian P

Dato : 21-07-07 20:09

On 21 Jul., 20:03, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtniel...@gmail.com> wrote:

> [...]
> som "Quai des brumes" (Carné, 1938, Tågernes kaj), Pépé le
> Moko (Duvivier 1937) og La bête humaine (Renoir 1938,

Eva Jørholt har givetvis ret i, at den amerikanske film noir var
inspireret af fransk film, men der blev så sandelig også lavet
"dystre, desillusionerede og intense spændingsfilm" i Tyskland og
England i 1930erne. Først og fremmest af Fritz Lang (M, Das Testament
des Dr. Mabuse) og Hitchcock (Sabotage), men også af mere ukendte
instruktører som Roy Kellino (I Met a Murderer, 1939) og Thorold
Dickinson (Gaslight, 1940).

Det er desuden væsentligt at huske på, at man under Anden Verdenskrig
var afskåret fra at se amerikanske film i det meste af Europa. De
film, vi siden er kommet til at opfatte som "films noirs" blev først
almindeligt tilgængelige - og genren navngivet - EFTER 1945. Ikke
desto mindre blev der også i Europa, uafhængigt af hvad der foregik i
USA, produceret adskillige mørke film. Udover Mordets melodi (1944),
Afsporet (1942) og Besættelse (1944), kan af danske film nævnes Arne
Weels En forbryder (1941) og Svend Methlings Natekspressen P903
(1942). Ingen af disse film har indlysende amerikanske forbilleder og
kun i begrænset grad franske og tyske. For den umiddelbart mest
franskinspirerede af filmene, Afsporet, gælder, at det teaterstykke af
Karl Schlüter, filmen er baseret på, er skrevet i 1932, længe inden
den franske poetiske realismes storhedstid.

Af disse grunde er det tvivlsomt at se film noiren i almindelighed som
en amerikansk genre og Mordets melodi i særdeleshed som en bevidst
variant af noget amerikansk eller fransk. Da Danmark historisk set
havde tættere bånd til Tyskland og England end til Frankrig og USA,
vil jeg derimod mene, at inspiration herfra er mere nærliggende.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-07-07 20:29

Brian P skrev:

> Af disse grunde er det tvivlsomt at se film noiren i almindelighed
> som en amerikansk genre og Mordets melodi i særdeleshed som en
> bevidst variant af noget amerikansk eller fransk.

Jeg tror ikke, Jørholt hævder bevidst inspiration fra det amerikanske,
blot at der er et genrefællesskab.

> Da Danmark historisk set havde tættere bånd til Tyskland og
> England end til Frankrig og USA, vil jeg derimod mene, at
> inspiration herfra er mere nærliggende.

Det er nok rigtigt.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Brian P

Dato : 22-07-07 11:48

On 21 Jul., 21:28, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtniel...@gmail.com> wrote:

> Jeg tror ikke, Jørholt hævder bevidst inspiration fra det amerikanske,
> blot at der er et genrefællesskab.

Ja, og fællesskabet består i inspiration fra fransk film, hævder det.
Jeg er uenig.

Præcis.