At gense en film?
Fra : Anders Houmark

Dato : 07-07-01 14:34

Hejsa..

Der er to typer mennesker:
1: folk der kan se den samme film flere gange, med f.eks. ½-1 års mellemrum
og så har de i mellemtiden glemt handlingen
2: folk der når de har set en film kan huske alt handlingen flere år ud i
fremtiden

Jeg er nok en type 2, det siger jeg ikke for at "blære" mig eller lign. men
har jeg set en film så skal der nok gå ca. 2 år før jeg gider se den igen..
Sådan er det ihvertfald med de fleste film.

Ovenstående er et dårligt forsøg på at komme til selve indholdet af denne
post, og der er sikkert også nogle der vil kommentere det øverste istedet
for det som jeg gerne vil snakke om: film som kan ses igen og igen (næsten)
uden man bliver trætte af dem..

Film som Star Wars ( alle sammen! ) og The Matrix er nogle af mine.
Resten af de film jeg lige kan komme på er:
The 6.sense - jeg har set den en gang, og skal da sikkert se den en gang til
vinter igen..
X-men - vil jo gerne selv være sådan en mutant, de har jo været in ligesiden
Teenage Hero Ninja Turtles udkom :)
Blade Runner
The Fifth Element
The Boondock saints
Dune - tror hellere jeg vil læse bogen næste gang
Titan After Earth
Austin Powers - begge film Mike Meyers er geniel sjov
The Green Mile
Hackers ( den fra 1995.. har ikke en skid at gøre med crackere ( som det
rigtig hedder ) og det er også alt for poppet den måde de "hacker" på, hvor
de ligesom flyver rundt inde i en virtuel verden med højhuse osv... ) filmen
er bare sjov ( der hvor de tager pis på ham neger betjenten der altid kommer
og siger "hackere er farlige, de ødel....." osv :) og den er pakket ind i
noget fed musik, og så har det måske også lidt at gøre med at jeg første
gang så den sidene i en garage proppet op med computere og 4 andre drenge
:)

--
Anders Houmark
Man skal ikke kassere den gamle spand,

Fra : killgore

Dato : 07-07-01 14:59

--
"An expert is a guy who knows 47 ways to make love, but cannot find a
girlfriend."
"Anders Houmark" <alfaman@nospam.mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:9i734m$23l$ og 1@egon.worldonline.dk...

> Film som Star Wars ( alle sammen! ) og The Matrix er nogle af mine.
> Resten af de film jeg lige kan komme på er:

Matrix så jeg jeg egentligt først det fede i 2. gang hvor jeg modstridende
lod mig overtale til at se den igen. Der er dog rigtig mange ting i den, og
nogle ser man først og tænker over efter at have set den flere gange.

> The 6.sense - jeg har set den en gang, og skal da sikkert se den en gang
til

(lidt spoiler?)
Hvis jeg skulle se den igen så skulle det være for de fede
skuespilspræstationer og den fede stemning. Rent handlingsmæssigt kunne jeg
dog ikke forestille mig at den har den helt vilde underholdningsværdi 2.
gang, fordi filmens underholdnignsværdi jo ligger i overraskelsesmomentet...

> Blade Runner
Helt sikkert en film man kan se igen og igen...

> The Fifth Element
Absolut

Og ellers er der jo

- Bram Stoker's Dracula (Der som helhed dvs. både mht skuespilspræstationer
og især kulisser er noget af det flotteste jeg har set på film)

- Heat

- The Insider (Fælles for Heat og The Insider er de supertroværdige og
nuancerede karakterer som Michael Mann (og Al Pacino) formår at skabe)

- The Shawshank Redemption (Nok et af de mest vellykkede eksempler på
filmatisering af en roman (novelle) Som modsætning kan jo nævnes Hannibal -
sorry jeg kunne ikke lade være

- Aliens (Sådan set hele serien selvom 4'eren falder igennem rent
handlingsmæssigt)

- Starship Troopers. (Den film er en af de mest syrede jeg har set. En bizar
blandning mellem platte Beverly Hills 90210 kliche intriger og
volds-/kampscener der er noget af det mest afskyelige jeg har set. )

- og mange flere

/Killgore

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-07-01 23:37

killgore skrev i meddelelsen <9i74i1$1rc$1@sunsite.dk>...

> [...]
>dog ikke forestille mig at den har den helt vilde underholdningsværdi 2.
>gang, fordi filmens underholdnignsværdi jo ligger i

Jeps det var også det jeg mente :)

>- The Shawshank Redemption (Nok et af de mest vellykkede eksempler på
>filmatisering af en roman (novelle) Som modsætning kan jo nævnes Hannibal -
>sorry jeg kunne ikke lade være

Jeg har ikke læst bogen, men jeg har både læst de seks bind og set filmen
The Green Mile, og jeg er ret imponeret over hvor stor ligheden er!

> [...]
>blandning mellem platte Beverly Hills 90210 kliche intriger og
>volds-/kampscener der er noget af det mest afskyelige jeg har set. )

Kan bedst lide den fraklippede scene der har cirkuleret rundt på skumler
sider, sådan et hvor hende den kvindelige hovedrolle og den mandlige sider i
en park, og så begynder han at gramse på hende :)

Fra : killgore

Dato : 08-07-01 08:26

> [...]
> sider, sådan et hvor hende den kvindelige hovedrolle og den mandlige sider
> en park, og så begynder han at gramse på hende :)

Det har jeg overhovedet ikke fået med, hvor finder man den henne???

/Killgore

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-07-01 12:15

killgore skrev i meddelelsen <9i91qf$50o$1@sunsite.dk>...

>Det har jeg overhovedet ikke fået med, hvor finder man den henne???

jeg skal nok lige emaile det hvis jeg finder det igen.. har lige spurgt en
ven over ICQ om han kunne sende det igen :)

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 08-07-01 19:33

> jeg skal nok lige emaile det hvis jeg finder det igen.. har lige spurgt en
> ven over ICQ om han kunne sende det igen :)

Det er også med på R1 DVDen som extra.

--
Anders Vind Ebbesen
Webudvikler

Fra : HKJ

Dato : 07-07-01 17:21

"Anders Houmark" <alfaman@nospam.mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> og så har de i mellemtiden glemt handlingen
> 2: folk der når de har set en film kan huske alt handlingen flere år ud i

3: Ser en film flere gange indefor nogle uger for at opdage detaljer.

> The 6.sense - jeg har set den en gang, og skal da sikkert se den en gang
til
> vinter igen..

Der er kælet for nogle detajler i filmen, farven rød har f.eks. speciel
betydning.

-------------
Nogle film jeg har nydt at se flere gange er:

Boogie Nights

L.A. Confidential

Midnight in Garden of Good and Evil.

Fra : KNL DtP

Dato : 07-07-01 18:50

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en news:9i7d2r$rjb$1@news.cybercity.dk...

>Nogle film jeg har nydt at se flere gange er:

> L.A. Confidential

Herlig film med mange detaljer og gode replikker og gode skuespillere - en
super film! Den har jeg set mange gange... hver gang opdager jeg nye ting,
og jeg underholdes stadig af den herlige historie og det lækre skuespil....

En film som The Usual Suspect er også fantastisk! Her er der nok at
tudere - nok til flere aftner

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-07-01 21:35

"Anders Houmark"
> [...]
> og så har de i mellemtiden glemt handlingen
> 2: folk der når de har set en film kan huske alt handlingen flere år ud i

Tja, jeg er nok mest en 1'er, for hvis jeg kun har set en film en enkelt
gang, kan jeg sjældent huske alt for meget af handlingen et halvt år
efter. Der er dog en lang række film, som jeg kender ud og ind, og som
jeg kan se igen og igen. De fleste af dem er nok komedier eller lidt
lettere film.

Her er nogle stykker:

Lunefulde måne
Fire bryllupper og en begravelse
Working Girl
The Bodyguard
Pretty Woman
JFK
Dave
Disneys Robin Hood og Junglebogen (kan jeg stadig fra barnsben)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : J.O.H.

Dato : 07-07-01 22:03

Hvis du har "Dave" på din liste, så bliver jeg nødt til at anbefale "the
American President" med Michael Douglas - den er laaangt bedre og romantisk!
http://us.imdb.com/Title?0112346
Herlig film!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 08-07-01 17:07

"J.O.H."
> Hvis du har "Dave" på din liste, så bliver jeg nødt til at anbefale "the
> American President" med Michael Douglas - den er laaangt bedre og romantisk!

Den har jeg da også set et par gange - og ja, den er sikkert lidt bedre.
Jeg vil nu lige pointere, at min liste ikke nødvendigvis var listen over
verdens bedste film (tm). Der er dog nogle virkeligt gode film iblandt.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-07-01 23:29

Anders Houmark <alfaman@nospam.mobilixnet.dk> skrev bl.a. i
en news:9i734m$23l$1@egon.worldonline.dk...:

> Der er to typer mennesker: (...)

Og det er jo ikke alverden. Heller ikke mht. film.

--
Ærb.: JG
**********

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 08-07-01 17:14

"Jørgen Grandt"
> Hvis du skriver ok når noget er i orden,
> så tænk på hvordan ok udtales.
> Hør selv: ok.
> Skriv derfor altid o.k.; okay?

Hvis du skriver EU når du taler om unionen
så tænk på hvordan eu udtales.
Hør selv: eu.
Skriv derfor altid E.U.; okay?

Hvis du skriver fx når du angiver et eksempel
så tænk på hvordan fx udtales.
Hør selv: fx.
Skriv derfor altid f.x.; okay?

Hvis du skriver tv når du taler om dit fjernsyn
så tænk på hvordan tv udtales.
Hør selv: tv.
Skriv derfor altid t.v.; okay?

FUT: dk.kultur.sprog

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-07-01 17:57

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> writes:

> "Jørgen Grandt"
> Skriv derfor altid E.U.; okay?
> Skriv derfor altid f.x.; okay?
> Skriv derfor altid t.v.; okay?

Det hedder:

Skriv derfor altid E.U.; eeyou?
Skriv derfor altid f.x.; effex?
Skriv derfor altid t.v.; teevee?
--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Fenris

Dato : 08-07-01 18:51

>Film som Star Wars ( alle sammen! ) og The Matrix er nogle af mine.

Jamen dem kan vi kun være rørende enige om at starte listen med!

>The 6.sense - jeg har set den en gang, og skal da sikkert se den en gang til
>vinter igen..

Tror jeg ikke jeg skal. Det lykkedes mig at gå 1½ år uden at høre om
slutningen, for så at få den afsløret 2 dage inden jeg skulle se den.
Som jeg husker den tror jeg den vil være lettere kedelig 2. gang.
Men det kan jo være p.g.a. mit uheld med slutningen.
Unbreakable, kunne jeg til gengæld godt tænke mig at se igen snart.

>X-men - vil jo gerne selv være sådan en mutant, de har jo været in ligesiden
>Teenage Hero Ninja Turtles udkom :)

Før, vel?
Og der skulle gerne være nogle omdrejninger tilbage i skiven endnu :)

>Blade Runner

Joeh, en gang i mellem. men ikke så ofte som de andre film.
Det er de færreste moody-sci-fi film jeg genser ofte.

>The Fifth Element

Her er vi jo så til gengæld helt ovre i den anden ende af sci-fi
spektret. Her er en film som jeg købte nr. 2 billet til ca. 15
sekunder efter jeg havde forladt salen første gang. Heldigt at
jeg havde valgt den tidlige forestilling, så skulle jeg ikke
vente en hel dag før jeg kunne se den igen! Stadig en af mine
favoritfilm. Den har jo det hele!

>Dune - tror hellere jeg vil læse bogen næste gang

Filmen og bogen er vidt forskellige universer. Fedt! Så får man
dobbelt så meget på ét koncept! Hvis man kan holde filmen adskilt
fra Herberts Dune, så er den faktisk ganske god - af en moody-sci-fi
film at være... :)

>Titan After Earth

Uuuh... Den har jeg ikke fået set endnu! Men jeg kan høre skiven ligge
på hylden og kalde på mig...

>The Green Mile

Lidt for lang til at jeg tør kaste mig over den foreløbig... Men den
var god første gang jeg så den. Skal helt sikkert ses igen på et
tidspunkt.

>Hackers

Herlig, herlig film.

--
Thomas Hejl Pilgaard | ICQ:23729247 mailto:Fenris@DeathsDoor.com
Kollegievej 7 - 35 | ------------------------------------------

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-07-01 20:58

Fenris wrote:

> Unbreakable, kunne jeg til gengæld godt tænke mig at se igen snart.

Nu så jeg den lige for første gang igår og var lettere skuffet over den.
Den var alt for langsom, indehold _præcis_ de samme elementer som 6'th
sense og havde en relativt plat slutning.

> [...]
> jeg havde valgt den tidlige forestilling, så skulle jeg ikke
> vente en hel dag før jeg kunne se den igen! Stadig en af mine

Helt bestemt! Enormt godt klippet sammen. Virkelig gode skarpe farver.
Noget flot action og gode effekter. Lyd og billede går op i en højere
enhed. Ja selv tøjdesignet så på samme tid Spændende og troværdigt ud.

> Uuuh... Den har jeg ikke fået set endnu! Men jeg kan høre skiven ligge
> på hylden og kalde på mig...

Jups, skynd dig at se den!