Kroatien eller Italien ???
Fra : Jas

Dato : 14-07-07 10:06

Hejsa

Hvad ville i vælge og hvorfor...

Bibione (lejlighed) i Italien
eller
Camping (telt der er stillet op) på Bi-Village i Kroatien

Vi er 2 voksne og 2 børn på 7 og 10 år....

Jan

Fra : Fl. Baumann

Dato : 14-07-07 11:08

"Jas" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad ville i vælge og hvorfor...
>
> Bibione (lejlighed) i Italien eller Camping (telt der er
> stillet op) på Bi-Village i Kroatien?

Bi-Village er uden sammenligning det værste jeg har oplevet i de
tredive år jeg rejst ud i verdenen, og hvorfor så det?

Da vi kom tog det mere end en time at få lavet check-in, de sagde
at de ville beholde vores pas og vi kunne hente dem senere og da
vi dagen efter skulle hente vores pas fik vi at vide at vi først
kunne få dem når vi rejste hjem.
Vi havde betalt forud og derfor skulle det ikke være nødvendigt
at have dem liggende, hvilket forøvrigt ikke er tilladt da
Kroatien har underskrevet konventionen vedr. pas, der bl.a.
beskriver passet som en persons vigtigste dokument og at dette
skal være i personens varetægt. Dette sked Bi-Village på og en
meget aggeresiv mand hylede og skreg (virkelig!!) inde bag ruden
at han ville ringe til politiet og sørge for at vi blev
udvist...ret skræmmende adfærd på et roligt udtrykt ønske om at
få vores pas, da en tur til Postoina grotterne skulle afvikles.
Det endte med at de ville have vores sygesikringskort og
forlangte at vi skulle betale resten af vores ophold, hvilket vi
nægtede, så enden blev at vi afleverede sygesikringskortene for
at få vores pas, og måtte så håbe at vi ikke blev syge og havde
brug for lægehjælp, men de fik sq ikke en øre, noget måtte vi
have som "pression" imod piraterne.

Nå, men lægehjælp fik vi brug for da min kone knaldede knæet ned
i en af de tusindvis af klippesten der ligger i vandet.
Lægen på Bi-Village der skulle være til stede i følge deres
reklamer, var lukket og vi måtte finde et hospital, da vi kunne
se at der sad nogle sten i knæet der helt sikkert skulle fjernes.
Nu havde vi brug for fruens sygesikringskort, hvilket ikke sådan
lige var at få fat i, receptionen var lukket og efter en del
skænderier fik vi kortet og satte kurs mod Pula, hvor der var et
hospital. Desværre for os var røngteafdelingen lige lukket (efter
15:00) og vi skulle til et andet hospital, men inden vi kørte
skulle vi lige betale 250 kr. for slid på venteværelse og det
gule sygesikringskort var de overhovedet ikke interesseret at se.
Det endte med at vi på det andet hospital fik renset knæet, lagt
en forbinding og fik betalt yderligere små 500 kr. Så meget for
sygesikringskortet.

Da vi kom hjem ville vi selvfølgelig ind på pladsen, men da vi
ikke havde fået en vignet da vi ankom første dag, så kunne vi
ikke komme ind med bilen, hvilket ikke havde været noget problem
de tidligere dage. (gaaab) efter en laaaang diskussion, måtte min
kone så gå på sit dårlige ben den lille kilometer ind til
bungalowen, mens bilen måtte stå ude for feriebyen. Det lykkedes
mig senere at få en vignet og få bilen med ind igen.

På andendagen lugtede bungalown fælt af gas og jeg går op og
meddeler i receptionen at de nok lige skulle sende en tekniker
ned for at se på det og han komme da også efter at have rykket
mange gange...dog først to dage senere.

Efter en uges tid skulle vi vaske og jeg går op og køber tre
poletter og går ud for af vaske, og efter at have fodret de tre
møntkasser og sætter maskinerne i gang, må jeg konstatere ar den
ene maskine ikke går igang, men bliver ved at at bede om mønt.
Ved at nærlæse det ret afblegede A4 ark på væggen, kan jeg se at
der i tilfælde af fejl IKKE refunderes mønter.... great!!

Som du, kære læser, sikkert allerede nu fornemmer, så var vi ved
at være godt trætte af stedet, men der var mere i vente...

Der var en legeplads til ungerne, men alt kostede penge for en
tur, 8 minutter... osv., og en dag da jeg gik en tur rundt, så
jeg en lille pige på max. 10 år. kravle op ad en klatrevæg, mens
en ung ansat holdt i snoren til hendes vest. jeg bemærkede at der
ingen kø var og ingen andre børn tilstede i området overhovedet,
men lige som hun var ved at nå toppen, bibbede hans ur og han
trak hårdt i snoren så hun blev løftet hårdt op og udad, og ned
gik det... så slut med turen og pigen syntes nok at hun kunne
have fået lov til at markere toppen, men nej, tiden var gået, han
kunne gå tilbage til sin plastikstol og tyndsprælleren kunne
slumre videre.

Ude i vandet ligger der nogle plastikpontoner man kan springe
fra, hvis man altså betaler 20 kr. og sådan er det med alt, og
jeg undrer mig over at man ikke tager lidt mere for pladsleje og
i det mindste gør børneaktiviteterne gratis.

I vores lejebetingelser for bungalowen står der at der er
aircondition indeholdt i lejemålet, hvilket ikke er tilfældet og
deres aircon er opdelt i to så du har brug for 2 kort til de 2
slots og de er ikke billige skal jeg hilse at sige... De har
efterfølgende rettet deres beskrivelse af lejebetingelserne for
hytterne mht. aircon. Dette sammen med gas-sagen skabte en del
surhed hos både os og dem, og vi var helt sikkert røvirreterende
krævende turister.

Deres svømmebassiner (2 stk´s) var lukket en dag om ugen og hver
dag åbent mellem 9 - 13 og 15 - 19., og selve feriebyen var også
lukket ml. 13 og 15, så du kunne ikke komme ind eller ud i det
tidsrum, det skal dog siges at dette ikke er unormalt at de har
stilletimer midt på dagen.

I betingelserne for afregning skal man dagen før afrejse gå til
receptionen og betale og aftale tid for inspektion og dag jeg kom
var der en del familier før mig og stort set alle havde en masse
frustrationer og historier omkring deres ophold og en familie tog
afted en uge tidliger end planlagt i protest mod de facistiske
kroater og deres total mangel på service... Måske lidt overkill,
men til dels forståeligt, for der var ingen service overhovedet,
det er en ren pengemaskine og vi kommer gerne tilbage til
Kroatien, men aldrig, aldrig Bi-Village.

For øvrigt kom inspektionen aldrig og vi snød dem for et smadret
glas... intet for småt at glædes over

Tag til Bibione....I bliver flået, men de gør det med et
charmerende smil.

--
Fl. Baumann

Fra : -=JF=- priv

Dato : 14-07-07 17:50

"Jas" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad ville i vælge og hvorfor...

Kroatien kender jeg kun fra en smuttur ind i landet for nogle år siden da vi
var på bilferie i Italien.
Jeg kan ikke sige meget om landet på så lille et grundlag - men mit
overordnede indtryk er "Østblok"
Røv-triste byer, små beskidte butikker, intet cafe-liv... GAAB!
Men tag det nu med det forbehold at vi kun var i landet en dags tid, og kun
var i to byer!

Vi har været i Bibione en enkelt gang på en 14-dages bilferie.
Helt ærligt - det kan gøres meget bedre!
Der er ikke meget at se, og selve byen er overstået på et par dage. Der er
ingen af de små skæve italienske gyder med vasketøj i luften , ingen
gamle kvarterer , ingen gamle cafeer eller barer - kort sagt ingen typisk
italiensk atmosfære. Byen er så vidt jeg er orienteret bygget op omkring
turismen og er en 'kunstig' by. Stranden er til gengæld stor og flot, så
hvis man vil tilbringe ferien på stranden er Bibione sikkert god.
Hvis I er i bil derned, så vær forberedt på at når man vil på tur så er der
LANGT til alting.
Så vidt jeg husker, skal man sætte 30-45 minutter af bare for at komme ud
til hovedvejen, og læg dertil at Bibione er så'n lidt væk fra alting...

Hvis I har mulighed for andre destinationer vil jeg ikke tøve med at
anbefale Gardasøen, og specielt den sydlige del af søen. Super landskab,
MASSER af små idylliske gamle byer, gode gå-ture og basis for nogle rigtigt
gode bilture i det bjergrige landskab.
Til gengæld er strandene ikke voldsomt lækre. Det er stenstrand, og man skal
ikke langt ud før det bliver dybt.
Man kan sagtens bade med børn i jeres børns alder, men husk badesandaler og
hold øje med hvor langt ud de går

Mvh John

Fra : Bjarne

Dato : 14-07-07 19:24

Jas skrev:
> [...]
> eller
> Camping (telt der er stillet op) på Bi-Village i Kroatien
>
> Vi er 2 voksne og 2 børn på 7 og 10 år....

Det der ovre ved Adriaterhavet så ret ensformigt og kedeligt ud fra
luften, da vi fløj over for nyligt. Kun Rimini så mere spændende ud.

ER det ikke noget med at ligge i lag ved strandene?

Hvis i er i bil og Syditalien er for langt så er der masser af meget
skønne steder i Ligurien - især Albenga - og i Toscana.

Men smag er jo forskellig.

Bjarne