Slanger i gardasøen
Fra : rbw

Dato : 11-07-07 21:23

Hej NG.

Min familie og jeg har lige været på en pragtfuld ferie til gardasøen, hvor
min største pige så en slange i vandet ved byen Peshiera, vi troede ikke på
hende med det samme indtil at vi selv fik øje på en lidt længere henne.

Er der nogen, der ved hvilken slange det er ?

mvh Renee

Fra : Holst

Dato : 11-07-07 21:40

rbw wrote:

> [...]
> hende med det samme indtil at vi selv fik øje på en lidt længere henne.
>
> Er der nogen, der ved hvilken slange det er ?

Jeg skal absolut ikke gøre mig til ekspert, men det gode danske snog -
som er udbredt i det meste af Europa - er ganske glad for vand, og den
eneste slange, jeg har set blotre sig i vand (men på den anden side har
jeg også kun set snoge og en enkelt hugorm uden for zoologiske haver).

Så måske en snog. Men det kan måske også være andet eksotisk
sydeuropæisk, men så må du nok komme med lidt flere oplysninger om slangen.

Fra : Holst

Dato : 11-07-07 21:46

Holst wrote:

> [...]
>
> Så måske en snog. Men det kan måske også være andet eksotisk
> sydeuropæisk, men så må du nok komme med lidt flere oplysninger om slangen.

Jeg så lige, at dit indlæg var postet i news:dk.fritid.rejse. Du finder
nok nogle mennesker med en bedre baggrund til at besvare spørgsmålet i

XFUT: news:dk.natur

Fra : -=JF=- priv

Dato : 12-07-07 11:27

"rbw" <rbw@tomail.dk> skrev i meddelelsen

> Min familie og jeg har lige været på en pragtfuld ferie til gardasøen,
> hvor

Området omkring Gardasøer ER bare pragtfuldt!

> min største pige så en slange i vandet ved byen Peshiera, vi troede ikke
> på hende med det samme indtil at vi selv fik øje på en lidt længere henne.

Da vi ankom til Garda sidste sommer, gik vi naturligvis et smut ned til
promenaden som noget af det første, og knægtene drønede selvfølgelig ned og
klatrede rundt på stenene ved søen.
Indenfor de første 5 minutter (ikke overdrevet) fandt de 2-3 slanger og
nogle ham. Vi fandt MANGE slanger i løbet af vores 14 dage ved søen

> Er der nogen, der ved hvilken slange det er ?

Vi spurgte en af de indfødte, men jeg fattede ikke meget af hvad han kaldte
den, men han fortalte at den var ganske ufarlig.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-07-07 13:14

rbw skrev:

> Er der nogen, der ved hvilken slange det er ?

Prøv at google efter "rudesnog" eller "Natrix tessellata".
Den er ugiftig og spiser ikke turister. Måske lige bortset
fra lækre sild. - Den foretrækker fisk.

(Link i gruppen dk.natur).
--
Herluf :·)

Fra : Hansen

Dato : 12-07-07 15:41

"rbw" <rbw@tomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor min største pige så en slange i vandet ved byen Peshiera, vi troede
> ikke på hende med det samme indtil at vi selv fik øje på en lidt længere

Hvorfor troede I ikke på hende?

Fra : Holst

Dato : 12-07-07 16:01

Hansen wrote:

> Hvorfor troede I ikke på hende?

Mange tror, at slanger kun lever i tørre ørkner nær kaktusser og skorpioner.

Jeg mødte såmænd for nogle år siden en voksen kvinde, der blev meget
forundret over, at der levede slange i Danmark, for - som hun sagde -
var der jo så vådt i Danmark. Utroligt, at man kan blive så gammel her
til lands uden at have lært, at der findes slanger i landet.

Fra : -=JF=- priv

Dato : 12-07-07 22:11

"Hansen" <hansen@invalid.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor troede I ikke på hende?

Egentlig et ret godt spørgsmål
Men da vores knægt kom spurtende hen til os og råbte at han havde set en
slange var mit svar: Narh, tror du ikke bare at det var en gren

Jeg forventede tilsyneladende bare ikke at se slanger i Garda.
Som barn vvar jeg med mine forældre til Garda hver sommer i 6-7 år, og jeg
mindes aldrig at have set andre kryb end firben.

Fra : Bjarne

Dato : 12-07-07 23:37

-=JF=- priv skrev:
> [...]
> Som barn vvar jeg med mine forældre til Garda hver sommer i 6-7 år, og
> jeg mindes aldrig at have set andre kryb end firben.
Nu er det i hvertfald sikkert, at vi aldrig skal til Garda.
Tak for advarslerne.

Men man kan jo frygte, at det samme gælder andre søer i Italien og
Sydfrankrig. Øv.
Og Loch Ness.

Hvad man ved, har man ondt af.

Bjarne

Fra : Lars Ehlers

Dato : 13-07-07 03:35

On Fri, 13 Jul 2007 00:36:35 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>Tak for advarslerne.
>
>Men man kan jo frygte, at det samme gælder andre søer i Italien og

Hvor findes der IKKE slanger? Nok kun steder, hvor der er temmeligt
koldt.

Her hvor jeg bor, har vi da også slanger og andet kryb, men det er
ikke noget, man sådan tænker over til hverdag. Jeg er mere irriteret
over vaskebjørnene, der elsker at gennemrode min affaldscontainer
udenfor, hvis jeg glemmer at lukke låget helt.

--
Lars Ehlers

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-07 09:30

Lars Ehlers skrev:

> [...]
> over vaskebjørnene, der elsker at gennemrode min affaldscontainer
> udenfor, hvis jeg glemmer at lukke låget helt.

Det lyder ikke som om du bor i lille kolde Jantedanmark?

Vaskebjørne lyder hyggeligt.

Og ja, jeg ved da godt, at der er slanger alle steder, hvor det kan være
varmt, men jeg bryder mig altså ikke om dem som badedyr.

Bjarne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-07-07 05:51

Bjarne skrev:

> Men man kan jo frygte, at det samme gælder andre søer i Italien og
> Sydfrankrig. Øv.

Italien, ja. Men ifølge dette tyske link, findes rudesnogen
*ikke* i Frankrig og på den Iberiske Halvø.

http://www.herpetofauna.at/reptilien/Natrix_tessellata.php

Ellers er den udbredt i det sydlige Mellem- og Østeuropa, fra
det sydøstlige Schweiz til og med Sortehavet; på Balkan ned
til Lilleasien, osv.

--
Herluf :·)

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-07 09:27

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
>
> Ellers er den udbredt i det sydlige Mellem- og Østeuropa, fra
> det sydøstlige Schweiz til og med Sortehavet; på Balkan ned

Tak, det lyder godt, så kan vi stadig hoppe i Cassienne-søen.

Bjarne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-07-07 11:31

Bjarne skrev:

> Tak, det lyder godt, så kan vi stadig hoppe i Cassienne-søen.

"Le lac de Saint Cassien" i Provence (vest for Cannes).
Den skulle være god nok. Bare der så ikke er en anden
art, der plager turisterne dernede. Men som tidligere nævnt
- rudesnogen skulle være ugiftig, fredelig og harmløs.

--
Herluf :·)

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-07 11:52

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> "Le lac de Saint Cassien" i Provence (vest for Cannes).
Ja, det er et vidunderligt sted.

> Den skulle være god nok. Bare der så ikke er en anden
> art, der plager turisterne dernede. Men som tidligere nævnt
> - rudesnogen skulle være ugiftig, fredelig og harmløs.

Det tror jeg gerne.
Men vi har jo hver vore præferencer m.h.t. hvem vi kan lide eller ikke
lide at bade med.

Bjarne

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 09:56

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen

> Nu er det i hvertfald sikkert, at vi aldrig skal til Garda.

Det er jo dit valg, men hvis slangeløs ferie er et kriterie skal du nok
holde dig til arktis
Go' ferie

> Men man kan jo frygte, at det samme gælder andre søer i Italien og
> Sydfrankrig. Øv.

Nej - Du kan være temmelig sikker på at det gælder samtlige søer i 'de varme
lande'

Fra : Flottenheimer

Dato : 13-07-07 07:58

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> Som barn vvar jeg med mine forældre til Garda hver sommer i 6-7 år, og jeg
> mindes aldrig at have set andre kryb end firben.

Der er også slanger i balatonsøen. En masse små brune 20 - 30 cm slanger.
Ufarlige.