Safari i Afrika
Fra : Kim Andersen

Dato : 11-07-07 20:16

Hej NG!

Jeg overvejer at tage på safari i december / januar - men hvor ligger de
bedste safariparker?

Mit primærer mål er at se dyrene og at tage billeder af dem.

Har i nogle anbefalinger af rejsebureauer?

MVH

Kim Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-07 21:19

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bedste safariparker?
>
> Mit primærer mål er at se dyrene og at tage billeder af dem.
>
> Har i nogle anbefalinger af rejsebureauer?

Da Afrika er lidt stort´ er det måske en god ide at fortælle hvilken del
af Afrika du har tænkt dig at besøge

--
/HB

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-07-07 11:03

"Kim Andersen"
> [...]
> safariparker?
>
> Mit primærer mål er at se dyrene og at tage billeder af dem.
>
> Har i nogle anbefalinger af rejsebureauer?

Den nordlige del af Botswana er nok noget af det bedste
der findes, men det kommer jo meget an på hvad du er
interesseret i..

Laurent er meget enthusiastisk med base i Sydafrika:
www.backpackersjohannesburg.co.za/
Han arrangerer selv foto safari eller kan sammensætte noget
til dig med andre arrangører. Foto safari er meget anderledes
end standart safari ture

I Namibia er denne arrangør højt estimeret og et hyggeligt
luksus backpacker sted i Windhoek, et godt sted at starte.
www.chameleonbackpackers.com/chameleon_backpackers.asp

Flyv til Johannesburg, udforsk de lokale parker, Krüger, swaziland,
kwazulu natal evt i lejet bil og flyv til parkerne i Botswana, Namibia,
lej bil eller tag een af de arrangerede safarier. Der er uendeligt mange
muligheder, Lonely Planet guiden er måske en inspirations kilde, og
den gratis Coast to Coast guide, som du finder overalt i det sydlige
Afrika - Du kan også bare lave en google på "safari rejser" og få tiden
til ag gå frem til januar, som forøvrigt ikke er høj sæson.. -max-

Fra : ___P.Sir

Dato : 19-07-07 20:33

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Andersen"

er lige kommet hjem fra Kenya idag, efter fotosafari i et par af parkerne
dernede. Har lært en del til næste gang som du måske kan bruge, hvis du
beslutter at skulle den vej. Sig til.
Kan dog ikke sammenligne med Sydafrika og andre safarilande, da jeg kun har
været i Kenya (et par gange).
preben

Fra : Kim Andersen

Dato : 21-07-07 14:34

Hvilke ting /tricks har du så lært???

Har du kørt selv eller været med en guide?

MVH

Kim

Fra : ___P.Sir

Dato : 21-07-07 18:39

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilke ting /tricks har du så lært???
>
> Har du kørt selv eller været med en guide?

Vi bookede det hele selv, altså ingen pakkerejse. Ordnede det hele
hjemmefra, via nettet.
Bookede en bil med chauffør i 5 dage, som stod klar ved ankomst til Nairobi
lufthavn, bookede selv en lodge i Masai Mara, og kunne altså fuldstændig
selv bestemme hvor og hvornår vi ville køre. Men selvfølgelig med stor
lydhørhed for chaufførens anbefalinger, da de jo også er erfarne guider i
disse områder.
Det kan man spare penge på - men jeg ved godt, at ikke alle "tør" ordne det
hele selv.
Vi kunne have sparet endnu mere ved at vente med at booke bil til vi var
kommet derned, opdagede vi. Der er masser af safaribureauer på gaden i
Nairobi, hvor man kan få en god pris til f.eks. dagen efter - hvis de har
ledig kapacitet, selvfølgelig. Samme gælder hvis man vil købe en pakkesafari
til en af parkerne med kort varsel. Men selvfølgelig risikerer man også at
man ikke kan få lige det, man ønsker. Så det er en satsning, man må gøre op
med sig selv. Har vel også at gøre med høj- contra lavsæson.
Fælder:
Har man ikke købt en pakkerejse, skal man så selv betale parkfee - og da er
Masai Mara et af de dyreste steder: 40 usd pr. dag pr. person ! - så det
løber op for en famlie på 4, og skal indkalkuleres! Derudover et mindre
beløb for bil+chauffør.
Vi gjorde endvidere den fejl, at vi boede på en lodge lige udenfor gaten til
Masai mara - og denne lå i et "conservation area" - ejet af nogle masaier -
og her forfaldt et lignende parkfee hver dag! Så man skal sørge for at bo
indenfor hegnet i den park, man vil se. Så slipper man for èn gang parkfee
pr. dag i det mindste.
Så er der jo mange parker i Kenya - de fleste er der hegn omkring. Det synes
jeg er lidt "snyd". Masai Mara/Serengeti er "the real thing", ingen
indhegning, og det er jo også her, den store "Migration" foregår, og man kan
være heldig at se de mange gnuer og zebraer krydse Mara River - med stort
frafald til krokodiller og flodheste!
Men det er så det næste: Hvornår kan man nu se det? Vi kom lidt for
tidligt - det skyldes at der var kommet regn i Tanzania, hvilket satte den
nordgående vandring lidt i stå nogle dage. En del dyr stod dog klar ved
floden, men det er jo umuligt at sige, hvornår de beslutter sig for at
krydse...(Der bor masser af mediefolk i området dernede i ugevis, og bare
venter på at det skal ske.) Det gjorde samtidig at gnuerne endnu ikke var
kommet op sydfra og havde "klippet" græsset på savannen, hvilket gjorde det
sværere at spotte f.eks. løverne - selvom vi da så mange alligevel. Men
klart at det er lettere, når græsset er kort, senere på sommeren. Man kan
følge flokkenes vandring på nettet, og hvis man er fleksibel kan man måske
afpasse sin rejse til at være fremme samtidig med, at de store flokke nærmer
sig sydfra.
Så er der turen fra Nairobi til Masai Mara - ca. 250 km, tog ca. 9 timer! Vi
valgte at flyve tilbage - koster ca. 5-600 kr for en enkelbillet. Næste gang
flyver vi også derud. Vejene er frygtelige!
Det er de også i selve Masai Mara - men det hører ligesom med til oplevelsen
dér. "Vejene" er et flot ord i den sammenhæng -tro mig.
Regn ikke med at tilbagelægge store afstande samme dag i parken - en
gennemsnitsfart på måske 30-40 km/t er realistisk, vil jeg synes.
Og endelig Nairobi: Udgang efter mørkets frembrud er no-no. Men mange
restauranter henter og bringer ved dit hotel.
Og pas på i lufthavnen, når I skal hjem: Der står mange klar til at hjælpe
med bagagen, når I ankommer. Men de er hurtige - og løber med en taske før I
opdager det. Så en af Jer bør stå af bilen først, checke omkring og holde
konstant øje, mens andre tager bagagen ud. Vi så det ske for en bil lige ved
siden af os. Ham fangede de dog med det samme.
En ting til: Tag rigeligt med USD og Kenya shilling med. For hvis en pris er
angivet i KSH, og I vil betale med dollars, så er det en meget ufordelagtig
omregningskurs, de benytter, selv i taxfree shops i lufthavnen. Så det er
billigst altid at kunne betale med den valuta, som er angivet.
Til sidst: Ballontur over savannen er en dyr oplevelse - men til min egen
overraskelse fandt jeg faktisk bagefter, at det var pengene værd! Både selve
turen, men også morgenmaden midt ude i bushen efterfølgende. Helt specielt,
og turens højdepunkt. Så snyd ikke Jer selv for det, hvis I kan få det ind i
budgettet (ca. 2500 kr. pr. person).
Det er hvad jeg kan komme på lige nu. Sig endelig til, hvis der er
yderligere spørgsmål.
Og bare for at der ikke skal være tvivl: Jeg er på ingen måde Kenya ekspert,
så der er sikkert andre, som sidder og har andre meninger om hvad jeg lige
har skrevet. Og korriger endelig, hvis jeg har givet indtryk af noget
forkert. Jeg har bare netop været dernede og drager mine egne konklusioner.
Næste gang vil vi forsøge at komme med en af disse "moving camps", som
følger Migration op gennem Serengeti dag for dag, for bedst muligt at være
til stede, hvor "the action" er.
m.v.h.
preben

PS: sørg om muligt for at have visum ordnet hjemmefra, selvom man kan få det
i lufthavnen ved ankomst. Men den kø er MEGET længere end køen for de, som
har visum i forvejen! Nærmeste Kenya konsulat er vist i Stockholm, men det
kan ordnes via post.

Fra : Kim Andersen

Dato : 22-07-07 11:43

Takker for input!!

Men har du nogel web adresser på de steder hvor du har booket overnatning,
ture mv?

Fra : ___P.Sir

Dato : 22-07-07 12:08

> [...]
> Takker for input!!
>
> Men har du nogel web adresser på de steder hvor du har booket overnatning,

Vi boede bl.a. på en pragtfuld ny camp, som Albatros har bygget/finansieret,
dansk ledet: www.karenblixencamp.com
En meget lækker luksus camp, super service, flinkt personale - men prisen er
jo så også derefter. Og den ligger altså udenfor gaten til masai Mara game
reserve, så man skal betale for at komme derind, som nævnt i mit tidligere
indlæg, samt for at bo i det pgl. masai conservation area (hvis man
arrangerer alt selv. Det vil være inkluderet i en pakkeløsning).
Man behøver dog ikke at skulle ind i selve M.M. parken hver dag - der er jo
masser af dyr udenfor også.
Kørsel og chauffør, www.bigtimeholidays.com, som også laver komplette
safariture, hvilket fremgår af hjemmesiden (og iøvrigt også kan hjælpe med
hotel osv.)
Hotel i Nairobi: Vi brugte Panafric,
http://www.sarovahotels.com/panafric/contact_us.php som har den fordel at
ligge lidt i yderkanten af centrum, så man undgår det værste/farligst
område. Men en taxi ind til byen (om dagen) koster kun lidt.
Et hotel som jeg ofte ser anbefalet, primært p.gr. af prisen, er "Comfort
hotel" http://www.kenyacomfort.com/, som vist er et typisk backpacker hotel.
Vi kom forbi tilfældigt i bil, og vi var MEGET glade for at vi ikke havde
booket dette, da det lå i den absolut mest dystre del af byen, med mange
suspekte personer hængene omkring dette. Så pas på!

Iøvrigt: Medbring kikkert, især hvis I har børn med, det er et must.
Ligeledes spar ikke på kamera med tele, om så det skal lånes, lejes el.lign.
I vil fortryde det dernede, hvis udstyret ikke er i orden. Der skal lidt
held til at komme MEGET tæt på dyrene, da der er kommet restriktioner med
hensyn til at køre væk fra vejene (læs hjulsporene) og ind i græsset, hvis
man vil tæt på. Har at gøre med evt. dyrebørn i græsset, som man kan komme
til at køre over. Derfor har parkmyndighederne strammet reglerne
desangående, så derfor kikkert og tele.

preben