Mere rejse i Kina.
Fra : Henrik

Dato : 10-07-07 18:33

Hej NGer

Så er vi ved at skulle afsted, og er begyndt at læse rejse bøger for
alvor, der er nævnt 3 ting (jeg er faldet over) Tolddekleration! Bliver
de stadig brugt, og hvor langt ned i petitesser bør man gå?
Helbredstilstand! Hvad vil de vide? Er det blot om man er sund og rask eller?
Ankomstformular!!???

Er der nogle steder man kan finde dem så man evt kan udfylde dem
hjemmefra?? Eller får man dem først i flyet?

Hilsen Henrik

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 10-07-07 19:28

On Tue, 10 Jul 2007 19:32:56 +0200, Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>alvor, der er nævnt 3 ting (jeg er faldet over) Tolddekleration! Bliver
>de stadig brugt, og hvor langt ned i petitesser bør man gå?

Den bruges stadig.

For normale turister, der ikke har planer om at efterlade rejsegods i
Kina, er det ikke kompliceret (medmindre du insisterer på at udfylde
en kinesisk udgave

>Helbredstilstand! Hvad vil de vide? Er det blot om man er sund og rask eller?

De vil vide, om du er smittefarlig (det er du forhåbentlig ikke ,
hvor du kommer fra og om du f.eks. indrejser fra et "gul feber land"
og småting i den retning. Ikke noget stort ståhej.

Jeg har brugt ankomsthotellet som den kinesiske kontaktadresse, da jeg
normalt altid har været i tre byer = tre forskellige hoteller
(rejsebureauet kan anbefale andet).

>Ankomstformular!!???

Bl.a. pasnummer, flynummer og - så vidt jeg husker - adresse i Kina
(som ovenfor).

>Er der nogle steder man kan finde dem så man evt kan udfylde dem
>hjemmefra?? Eller får man dem først i flyet?

Du får dem i flyet. Du har (normalt) rigelig tid efter morgenkaffen -
ellers finder du sikkert en stille stund under flyveturen. Du kan
vælge engelsk eller kinesisk (jeg kan ikke huske, om der er udgaver
med begge sprog - f.eks. engelsk på den ene side og kinesisk på den
anden).

De gange, jeg har været i Kina - 2006 og 2007 - har papirerne - igen:
så vidt jeg husker - været stort set ens (der kan have været minimale
afvigelser i detaljen, som f.eks. værdien af RMB, der frit kunne
indføres osv.).

Check maksimum krav til fri ind/udførsel af RMB kort inden afrejsen
(din Bank eller endnu bedre Forex, kan oplyse data nær
afrejsetidspunkt). De fleste normale turister render ikke ind i
"loftet" i dag.

Et overblik over toldregler for indejse finder du her, men den er ikke
helt up-to-date: http://www.chinats.com/air/faq6.htm. Jeg har ikke
anvendt den officielle, kinesiske udgave.

Er du i tvivl om noget, så kontakt den kinesiske ambassade eller
konsulatet (det er også dem, der udsteder visum):

http://www.fmprc.gov.cn/ce/cedk/eng/Consular/default.htm

Formaliteterne er nogenlunde i samme størrelsesorden, som dem
englænderne praktiserede i 1970'erne. Sidst checkede jeg tiden fra
flyets gangbro, gennem indrejse og told til kuffertbåndet til omkring
20 minutter ved morgenankomst i en pænt fyldt Shanghai, Pudong
International Airport. Der var stort set kun tale om ventetid i
køerne, inklusive omkring et halv minuts tid ved selve
pas/visumkontrollen.

Rigtig god fornøjelse i Kina.

Venlig hilsen og rigtig god rejse

Fra : Henrik

Dato : 10-07-07 19:58

On 2007-07-10 20:28:15 +0200, Kurt Friis Hansen <spam@kfriis.dk> said:

Hej Kurt

Tak for det meget grundige svar.

Hilsen Henrik

Fra : Tågehornet

Dato : 10-07-07 19:40

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> wrote in message
> [...]
| Ankomstformular!!???
|
| Er der nogle steder man kan finde dem så man evt kan udfylde dem
| hjemmefra?? Eller får man dem først i flyet?

det er noget du udfylder i flyet...jeg har være der flere gang det er ren
rutine..