Fare for Malaria i Nepal/Beijing?
Fra : Henrik

Dato : 10-07-07 05:43

Hej vi skal en tur til Nepal via Beijing og Tibet. Hvad er risikoen for
Malaia? Er det noget man bør tage medicin for profilaktisk eller bør
man vente til man får symptomerne??

Henrik

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 10-07-07 08:41

Henrik <dykRE@movemil.dk> wrote:
: Hej vi skal en tur til Nepal via Beijing og Tibet. Hvad er risikoen for
: Malaia? Er det noget man bør tage medicin for profilaktisk eller bør
: man vente til man får symptomerne??

Jeg ville ventet til jeg EVENTUELT fikk symptomene. Reisemedisinsenteret
i Katmandu har god oversikt over forholdene, og sier at i løpet av de
siste 20 årene har de registrert 2 - TO - utenlandske turister som har
blitt smittet med malaria i Nepal. Så sjansen er altså veldig liten.

I den grad det er noen fare, så er den størst i monsuntiden (august -
oktober) langs grensen mot India i øst. Det store turistmålet der er
Chitwan nasjonalpark, hvor du kan bli spist av tiger og neshorn.

Les http://www.ciwec-clinic.com/immune/malaria.html hvis du er
virkelig interessert i å sette deg inn i forholdene. Der ser du
blant annet hvilke spesielle områder det kan være aktuelt å
beskytte seg ekstra godt mot myggstikk i, og hvilke profylakser
som er aktuelle der.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Bjarne

Dato : 10-07-07 09:18

Henrik skrev:
> Hej vi skal en tur til Nepal via Beijing og Tibet. Hvad er risikoen for
> Malaia? Er det noget man bør tage medicin for profilaktisk eller bør man
> vente til man får symptomerne??

Det kommer an på hvor i Nepal
Jeg vil anbefale at lade din læge tjekke det hos Statens Seruminstitut
(eller hvad det efterhåneden hedder)

Bjarne

Fra : Niels

Dato : 10-07-07 11:28

On 10 Jul., 06:42, Henrik <d...@MOVEmil.dk> wrote:
> Hej vi skal en tur til Nepal via Beijing og Tibet. Hvad er risikoen for
> Malaia? Er det noget man bør tage medicin for profilaktisk eller bør
> man vente til man får symptomerne??
>
> Henrik

Gå ind på www.ssi.dk og svar på nogle få spørgsmål, så får du et
vaccinationsforslag. Se f.eks. her: