Nordkap til august
Fra : Dennis

Dato : 09-07-07 20:46

Hej i gruppen,

Vi er 3 personer som tager den lange rejse til Nordkap i bil, i august.

Er der nogle som kan fortælle hvor meget turen igennem Norge koster i færge,
vej og bro-afgifter ?
Vi havde forestillet os at vi holdte os til E6' eren det meste af vejen og
kører muligvis ind i Tronheim, Narvik o.s.v.

Mange hilsner
Dennis

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 09-07-07 21:53

Dennis <dennis@vapnet.dk> wrote:

: Vi er 3 personer som tager den lange rejse til Nordkap i bil, i august.

: Er der nogle som kan fortælle hvor meget turen igennem Norge koster i færge,
: vej og bro-afgifter ?

Du treffer på veiavgifter i Oslo og Trondheim, hvor jeg tror du kan regne
med 30-50 kroner hver. Om du holder deg på E6 er det bare 1 ferge du
må ta, ved Tysfjord. Med personbil koster det cirka 100 kroner,
pluss 20 kroner for hver passasjer. Dere kan trøste dere med at den
norske stat subsidierer nettopp deres fergetur med flere hundre
kroner her. #8D)

(Og det gjør altså ingenting om dere må vente en stund på fergen der,
fjellene ved fergeleiet er utrolig vakre. Norges nasjonalfjell, Stetinden,
ligger nettopp der. Gjør et bildesøk på Google, så forstår du hvorfor.

Den store utgiften kommer til sist, når dere skal opp på Magerøya,
hvor Nordkapp-platået ligger. Først skal dere betale bomavgift for å
få kjøre en laaang undersjøisk tunnel, og deretter skal dere inn på
Nordkapp-platået. For en familie på fire koster hver av delene
4-500 kroner...

Etter å ha kjørt 3-400 mil så tar man vel den kostnaden, men det
går an å gjøre det litt billigere. La være med å gå opp på selve
platået, og gå i stedet turen ut til Knivskjellodden. Det er en
vandretur på 6-7 kilometer hver vei, men den er UTROLIG flott, og
helt gratis. I tillegg så ligger altså denne odden lenger nord enn
selve Nordkapp, så det er det som er det "egentlig" Nordkapp...
Det er også derfra bildene som brukes på postkort av Nordkapp er
tatt.

Se utsikten på http://www.pvv.org/~bct/finnmark/imagepages/image13.html
http://www.pvv.org/~bct/finnmark/ finner du en del andre scener
fra Finnmark, som forhåpentlig kan gjøre turen fristende til tross
for avstanden og veiavgiftene.

HVIS det er fint vær når dere kjører strekningen mellom Trondheim og
Bodø så bør dere ta riksvei 17 i stedet for E6. Da må dere ta flere
ferger, og bruke mye lengre tid, men til gjengjeld er utsikten
usedvanlig vakker. Se www.kystriksveien.no

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Dennis

Dato : 10-07-07 17:54

> [...]
> Bodø så bør dere ta riksvei 17 i stedet for E6. Da må dere ta flere
> ferger, og bruke mye lengre tid, men til gjengjeld er utsikten

Hej Bjørn

Tusind tak for de gode råd til turen.
Det er altid rart at være forberedt på forskellige ting.
Vi har købt et godt telt at tage med og det skal vi nok bruge de fleste af
dagene,
men hvis vi skulle få lyst til
at overnatte på vandrehjem eller hotel,
tror du så det er livsnødvendigt at bestille på forhånd ?

Vi ville helst bare køre, uden reservationer af nogen art, da det jo er det
mest uforpligtende

Endnu engang tak for dit deltaljeret svar...

Hilsen
Dennis