Tour de France
Fra : Andreas Frøsting

Dato : 04-07-07 10:53

Hejsa,

En kammerat og jeg har fundet hele tre dage i vores kalender, vi kan kalde
ferie.

Dagene falder tilfældigvis så vi kan køre ned og se 9. etape i Tour de
France, netop som de når Val d'Isere;
http://www.letour.fr/2007/TDF/COURSE/us/etape_par_etape_900.html

Det bliver sådan, at vi kører derned dagen før - og ja, jeg ved godt der er
langt

Vi kunne godt tænke os at stå og glo på cykeltosserne omkring Col du
Galibier (122km inde på etapen) på den sidste stigning før nedkørslen -
eller evt. på nedkørslen, så er der også lidt fart på.

Nu har jeg aldrig været dernede før i cykelløbssammenhænge, men jeg går ud
fra at campingpladser og hoteller i området omkring er fuldstændig booket op
omkring den dag, så det er lidt planen at overnatte et godt stykke væk og
køre op på bjerget relativt tidligt på dagen - men kan man det?

Jeg går næsten ud fra de spærrer ruten af på et eller andet tidspunkt, men
hvornår?
Skal man regne med et større trafikalt kaos i den forbindelse?

Det vil jo være lidt øv at køre fra Danmark for at se en etape - og så står
der ellers en betjent og holder en tilbage og ser gnaven ud...

Det vil være super at høre fra nogen, der er lidt mere erfarne på det punkt

- også gerne om ting jeg har svedt ud :)

Vi pakker i øvrigt bilen med telt mv. og soveposer, så det også vil være
muligt at overnatte i bilen.
Derudover selvfølgelig køletaske, tv (er der ikke noget med de kører DVB-T
dernede?), rødt/grønt kort, reg.attest, reservehjul og andet godt

--
På forhånd tak,
Andreas Frøsting

Fra : Henrik Berg

Dato : 05-07-07 11:49

Hej Andreas.

Jeg har selv set en etappe for et par år side på Alpe d´Huez, hvor vi
forinden boede i selve byen, hvilket var fedt. Den gang vandt Armstrong
foran Ullrich. Jeg husker tydeligt den menneskemængde, der flere dage
forvejen havde taget opstilling på ruten op ad bjerget. Her tænker jeg
specielt "Hollændersvinget" som holder afdæmpet fest et par dage forvej og
frem til selve dagen. Der er flere dansker, der ligeldes campere i svingene,
idet der er nem adgang til forplejning i byerne i nærheden.

Dit problem med Galibier og overnatning i bil eller telt, er at du nemt kan
risikere, at der er vinter med sne og en del blæst på toppen. Langs ruten
både op- og ned kørslen er der rig mulighed for at campere med sin bil. Se
billederne via vedlagte link af bjerget Galibier, som jeg selv har kørt op
ad...på cykel.
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.bvoksbol.dk/cykel/Oplevelser/Alperne%25202002/billed5.jpg&imgrefurl=http://www.bvoksbol.dk/cykel/Oplevelser/Alperne%25202002/billedoversigt%2520og%2520noter.htm&h=1300&w=1734&sz=325&hl=da&start=14&um=1&tbnid=seDSH-NAjA0PsM:&tbnh=112&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dcol%2Bdu%2Bgalibier%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dda%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-Address%26rlz%3D1I7PCTA%26sa%3DN

Som du kan se er der rig mulighed for at følge og campere ved selve ruten.

Jeg foreslår, at du overnatter de 3 dage ved foden af Alpe d,huez, hvor der
er to rigtig gode campingpladser med hytter, hvis i ønsker dette. Byen
hedder Bourg d´Oisans, som er midtpunktet/mekka for alt cykelsport i
området.. Derfra har i nem adgang til de forskellige etappper - også
Galibier.
Alternativ vil jeg overnatte i La Grave eller Valloire byen umiddelbart i
nærheden af Galibier. Jeg tvivler dog på, at der er overnatninger tilbage i
disse byer..
Jeg kan se, at de når toppen ca. kl. 16 og Caravanen kl. ca. 1440. Jeg
mener, at i skal være på toppen fra morgenstunden. I skal ikke forvente at
få plads, idet der er ekstrem mange mennesker på ruten. Søg oplysninger her
på nette, hvornår de lukker af.
Sidst vil jeg foreslå, at I campere lidt længere nede ad opkørslen for at få
de bedste billeder. Det biver en tur i ALDRIG vil glemme, men husk selv at
tage cykler med, det er et fedt område at bevæge sig i..

Se video fra Galibier og I kan danne jer et indtryk af de problemer der kan
være på toppen..
http://www.youtube.com/results?search_query=galibier

Henrik Berg

Fra : T.

Dato : 06-07-07 17:27

Hej Andreas og Henrik

Jeg tror slet ikke det er muligt at komme op på bjerget samme dag, man skal
helt klart være der mindst dage før, for at være heldig.
Vi prøvede for nogle år siden at komme på Alpe d'Huez, men vi måtte opgive
ca. 20 km inden op stigningen, det var 3 timer før karavanen kom.

Nu har jeg ikke rigtigt set rute i år, vi kommer først til Frankrig efter
det hele er overstået.(SURT)

Hvis i evt. har mulighed for at se en enkelt start, så er det rigtig fedt,
man skal bare stå et sted hvor det stiger for rytterne, så kommer de ikke
bare lige spurtene forbi.
Der har man rigtif god tid til at se dem arbejde for føden.
Vi stod det sted for nogle år siden hvor Bjarne smed hans ret dyre cykel i
grøftekanten, sammen med en del fransmænd, det var bare en af de fede
oplevelser. Dog ikke for Bjarne.

Hilsen

Fra : Henrik Berg

Dato : 07-07-07 13:12

Hej T og Andreas

Jeg vil give T ret i hans betragtning. Jeg mener stadig, hvis man kommer
tideligt, at man så har en mulighed, idet selve opkørslen til Galibier lang
som ind i fanden, og der er en del muligheder der.., men omvendt vil jeg
KLART anbefale, at man står på de sidste par km inden Telegraph, hvor
stigningen er ret strenge også... Der er klart bedre plads der, men den
endelige udskilning af løbet er sikkert startet med mindre en enkelt eller
en lille gruppe af ryttere kommer tidligere af sted.

Det er lidt pest eller kolera. Galibier er det fedste sted at stå, men meget
svært isært på toppen, mens Telegraph er nemmere at komme til, men løbet er
måske ikke kommet ind i sin afgørende fase, som en tv-journalist ville have
sagt..

Men "Kom tideligt derned" så er chancen størst..

Henrik

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 09-07-07 15:40

Hej Henrik og T

I skal have tusind tak for jeres svar.
Vi gør det, at vi kører fra Nyborg, enten d. 15. om aftenen eller kl. 2-3
stykker om natten d. 16.

Sidste nye spørgsmål må så gå på, hvor meget trafik vi kan forvente at møde
på turen gennem tyskland, selvom vi kører om natten?

Vi kører direkte ned til bjerget for at se på forholdene (ja, jeg har stadig
ikke glemt der er ca. 1500 km fra Nyborg .
Hvis folk allerede er begyndt at tage opstilling, så gør vi det samme og så
må vi finde på noget smart mht. proviantering og alt det her, alternativt
vil vi prøve at finde overnatning i nærheden og så ellers nyde omgivelserne
indtil etapen

Ifbm. en bytur her i weekenden overnattede vi i bilen, hvilket sagtens kan
lade sig gøre hvis det skal være, så overnatningen er jeg lidt mindre
bekymret for (den har også oliefyr hvis der skulle være koldt).

I dag regner jeg med at finde en go' kortbog til at supplere gps'ens
oplysninger og så vil vi prøve at finde nogen steder på stigningen hvor vi -
om muligt - har udsigt over andre dele af ruten, så vi kan følge med i løbet
også før de passerer os.

Vi satser på at stå og kigge på Galibier og vi opruster med div. kameraer.
Om muligt skal jeg nok prøve at skrive en slags dagbog, om ikke andet for at
udstille mit eget vanvid, hvilket det vel lidt er, når man tager tre dages
ferie for at køre bil de to af dem...

Hvad gør folk på den stigning når rytterne nærmer sig?
Står de som sild i en tønde rundt om, så rytterne kun lige kan passere,
eller er der lidt mere luft?
Det er jo trods alt den hårdeste bjergetape...

--
Mvh,
Andreas Frøsting

Fra : T.

Dato : 10-07-07 15:32

> [...]
> eller er der lidt mere luft?
> Det er jo trods alt den hårdeste bjergetape...

Hej Igen

Hvis i er 2 til at køre/sove (lidt) villle jeg helt sikkert køre om aften,
så kan i komme godt derned af.
Jeg kan ikke lige huske hvilken vej i skal derned, men mener at i kommer
igennem CH et lille stykke så husk sådan en til at sætte i forruden
En vigtig ting inden i begynder på jeres bjerg oplevelse, husk masser af mad
og drikke, især frugt og vand.
Også lidt fransk rødvin så har i straks nogle franske venner som i kan have
stor glæde af hele tiden, med diverse information om løbet,hvor langt de er
væk og hvad der ellers sker.
OG DET VIGTIGSTE ET DANSK FLAG TIL ÆRE FOR DEN ENESTE DANSKER DER ER MED I
ÅR.

Bare det var mig, vi skal først derned til august, surt.

Hilsen

Fra : T.

Dato : 06-07-07 17:19