Prisniveau i tyskland.
Fra : jytte jensen

Dato : 03-07-07 16:29

Jeg prøver lige igen.

Er prisniveauet i Tyskland lavere end i Danmark ? Mao. kan det betale sig at
handle ind dernede ?

VH
Jytte

Fra : Bjarne

Dato : 03-07-07 16:55

jytte jensen skrev:
> Jeg prøver lige igen.
>
> Er prisniveauet i Tyskland lavere end i Danmark ? Mao. kan det betale sig at
> handle ind dernede ?

Det kan det godt, men afhænger af, hvad man skal have.
Vi overvejer et smut syd for grænsen i denne uge.
Det er også billigere at spise på en god kinesisk eller italiensk
restaurant syd for grænsen.

Her er et udmærket center i bl.a. Flensburg: http://www.citti.de/

Bjarne

Fra : jytte jensen

Dato : 03-07-07 22:44

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Det kan det godt, men afhænger af, hvad man skal have.
> Vi overvejer et smut syd for grænsen i denne uge.
> Det er også billigere at spise på en god kinesisk eller italiensk
> restaurant syd for grænsen.

Det er tøj jeg er ude efter, men det bliver nu ikke Flensborg, men nok
snarere lübeck.

Jytte

Fra : Bjarne

Dato : 03-07-07 23:37

jytte jensen skrev:

> Det er tøj jeg er ude efter, men det bliver nu ikke Flensborg, men nok
> snarere lübeck.

Lübeck er under alle omstændigheder en skøn by, og meget nem at komme
til med futtog fra København.

Bjarne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-07-07 07:46

Bjarne skrev:

> Lübeck er under alle omstændigheder en skøn by, og meget
> nem at komme til med futtog fra København.

Ja, men som handelsby vil jeg lige nævne *Kiel* også.

Da jeg som ung boede i Slesvig, tog vi altid til Kiel, når
vi skulle have nyt tøj. En menneskealder senere var jeg
dernede igen, og fandt ud af at Kiel faktisk har bevaret
sit ry som en god "tøj-handelsby".

Og så ligger der et rigtig skønt italiensk "trattoria" ude i
Lutherstraße 32. :·)

Kiel har også et godt Citti-Markt, plus flere andre store
af slagsen i sydkanten af byen.

--
Herluf :·)

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 03-07-07 17:38

"jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver lige igen.
>
> Er prisniveauet i Tyskland lavere end i Danmark ? Mao. kan det betale sig
> [...]

....øhhhhhh..., ja, de har væsentlig lavere moms dernede, så det kan godt
betale sig.
Momsen er i øvrigt forskellig på forskellige varegrupper: fødevarer ca. 7 %,
elektronik m.v. ca. 16 %, og det er jo lavere end den danske på 25 %, selv
om grundprisen måske er den samme.
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : John

Dato : 03-07-07 18:36

Niels Hejnfelt skrev:

> [...]
> elektronik m.v. ca. 16 %, og det er jo lavere end den danske på 25 %, selv

Væsentlig og væsentlig. På nogle ting ja. "Standardmomsen", hvis man kan
bruge det udtryk, er dog sat op til 19 %.

Der er da klart noget at spare på mange ting, men jeg synes nu lige så
tit jeg kan finde tingene på tilbud i Danmark til samme pris.
Men om ikke andet er fx Flensborg da en ganske hyggelig by.

Mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 18:32

"jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg prøver lige igen.
>
> Er prisniveauet i Tyskland lavere end i Danmark ? Mao. kan det betale sig
> at handle ind dernede ?

Ja, prøv at kigge efter sko, der kan være rigtig mange penge at spare ved at
gå en tur i Flensborg.

--
/HB

Fra : John

Dato : 03-07-07 18:47

jytte jensen skrev:
> Jeg prøver lige igen.
>
> Er prisniveauet i Tyskland lavere end i Danmark ? Mao. kan det betale sig at
> handle ind dernede ?

Det kommer an på hvad du går efter og hvor langt du skal køre.
Fødevarer er der en del at spare på pga. den lave moms på 7 %. Bøger og
lignende har også kun 7 % moms.

Jeg synes ofte man kan finde mange ting til stort set de samme priser i
Danmark, men udvalget er ofte større i Tyskland.

Flensborg er en ganske hyggelig by med flere gode indkøbsmuligheder, fx:

Gågaden med blandt andet Karstadt og Flensburg Galerie (www.karstadt.de
og www.flensburg-galerie.de)

Desuden er der Citti Park og Förde Park (www.cittipark.de og
www.foerdepark.de)

- Og så selvfølgelig alle grænsebutikkerne.

Mvh

John