Nairobi - sikkerheden?
Fra : ___P.Sir

Dato : 01-07-07 09:20

Vi taget til Kenya om et par uger, far, mor og 2 teenagebørn, og skal
tilbringe et par date i Nairibo, før og efter safarien.
Giv mig lige lidt tips til sikkerhedsforanstaltninger i denne by, som jo har
et ret dårligt ry hvad angår røverier, overfald, tyveri og lignende
ubehagelige oplevelser - som vi godt kunne være foruden.
Og hvad med penge og værdiudstyr, og opbevaring af dette?
Alle gode råd modtages med tak.
preben

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-07 17:33

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ubehagelige oplevelser - som vi godt kunne være foruden.
> Og hvad med penge og værdiudstyr, og opbevaring af dette?

Hej,

Var i Afrika for 8 år siden som backpacker. Kom gennem Nairobi over 2
omgange af ca 1 uges varighed i alt.
Mit bedste råd, ud fra forholdene dengang, og som sikkert ikke har ændret
sig meget, er at bruge fornuften.
Det jeg mener er, at det er et fattigt land med megen kriminalitet, og man
tager derfor de fornuftige forholdsregler der skal til, når man besøger
deres land:

Smil og vær glad - det kommer man længst med.

Hvis man skal gå lidt i detaljer så:

Lad være at tro at alle er lige flinke, der er mange "venlige sjæle" som
bare vil tjene en skilling på at de fortæller dig et eller andet, det er ok.
Der er også nogle der er direkte røveriske.
Der er mange tricks for at lokke penge ud af folk/turister.
Der er enormt mange gadesælgere, og godt som man tror man sidder og taler
med en lokal på en restaurant, så viser det sig at han senere vil sælge et
eller andet.

_Ikke at rende rundt ude når det er mørkt_ er nok det vigtigste.

Lad være med at lege turist, og stå og fumle med et kort over byen eller
lign på åben gade.
Bær ikke kamera og lign. synligt.

Tag jer i agt for at der forlanges overpriser på f.eks at ringe hjem fra
udbydere af disse services.

Værdigenstande kan vel opbevares i en boks på hotel eller lign.

Men en "charmerende" by med heftig aktivitet - en oplevelse værd - bare kun
i en dag eller to

Safrien kan I godt glæde jer til - var på tur i Masai Mara - håber det er
der i skal hen

go tur.

--
/HB

Fra : ___P.Sir

Dato : 02-07-07 13:38

> Værdigenstande kan vel opbevares i en boks på hotel eller lign.

kan ikke lade være med at fortælle om en gang vi var på hotel i Mombassa, og
lagde kontanterne ind i en boks i receptionen. Sedlerne var bundtet som man
normalt gør, med 9 sedler og den tiende udenom - og det var så vidt jeg
husker 10 dollar sedler.
Da vi hentede pengene ved afrejse viste det sig, at der nu manglede `en
seddel i hvert bundt - selvom det jo så "rigtigt" ud...men der var altså 8
sedler med den niende rundt om. Men umuligt at komme efter. Men også smart,
det må man sige.
Moralen er at man ikke bare skal lægge kontanter i en boks - men også få en
kvittering på HVOR MANGE kontanter, det præcis drejer sig om.!

> Safrien kan I godt glæde jer til - var på tur i Masai Mara - håber det er
> der i skal hen

Jo da, 4 dage i Masai Mara, på Karen Blixen camp, og en ballontur hen over
savannen. Og måske med lidt held fange den store "migration" som skulle være
igang nu!

preben.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 13:56

> [...]
> Moralen er at man ikke bare skal lægge kontanter i en boks - men også få
> en kvittering på HVOR MANGE kontanter, det præcis drejer sig om.!

Ja det er Mombassa!
Byen er meget præget af kriminalitet, da den tiltrækker flere "fleredages
turister" end Nairobi som sådan. Nairobi er en slags "overnight" by, men det
er da ikke umuligt at der også i Nairobi er lange fingre - selv i en aflåst
boks.

Nice!

--
/HB