Sihanoukville/Cambodia - Sydvietnam!
Fra : Søs

Dato : 28-06-07 15:01

Hej!
Lige nogle løse tanker om evt. kommende rejsemål.

Nogle her der har været i Sihanoukville, eller andre steder ved kysten i
Cambodia ?
Synes det lyder spændende, men alle positive / negative
erfaringer modtages gerne!

"Badesteder" i Vietnam, kan det passe at der kun er 23-24 grader i jan-mar ?
Flere rejsebureauer oplyser også, at "man" ikke tar´ på badeferie i Vietnam.
Men findes der virkelig ikke nogle hyggelige steder? Med +30 grader

Skriv endelig hvad I ved!

På forhånd tak for hjælpen!
Hilsen Søs.

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 28-06-07 17:16

"Søs" <lars.irene@mail.dk> wrote:

: Nogle her der har været i Sihanoukville, eller andre steder ved kysten i
: Cambodia ?

Ja, og jeg har et lite "referat" fra opplevelsen på
http://www.pvv.org/~bct/indokina/
bildene 54 til 69.

Som du kan se så er det minst like så flott der som i Thailand,
naturmessig. Hvis du er ute etter fine hoteller så finnes de også,
men for det meste er det ganske enkel standard på ting.
Kambodsjanerne er enda mer hyggelige og vennlige enn thailenderne,
og alt er billigere enn de turisttrafikerte delene av Thailand.

Det går helt fint å ha en super badeferie i Kambodsja. Pass på at
du ikke bruker for mye tid på strendene i selve Sihanoukville,
men bli med på båttur ut til øyene eller lei en moped og kjør
noen kilometer ut av byen. DER er superstrendene!

: "Badesteder" i Vietnam, kan det passe at der kun er 23-24 grader i jan-mar ?

Vietnam er KJEEEMPESTORT. Eller, i hvert fall veldig langt fra nord til syd.
Helt i syd er det godt og varmt hele året, men det er helt riktig ikke
særlig mange badestrender. I nord kan det komme snø i fjellene om vinteren.
(Sjeldent, men det har skjedd.) At vannet da kan falle ned under 25
grader i deler av Vietnam er ikke så merkelig.

Værskillet går langs noen fjell omtrent midt i Vietnam. Nord for den
grensen kan det være kalde vinder og mye regn om vinteren. Lenger syd
er det bedre, men stadig med fare for massiv regntid over flere uker.

Dra heller til Kambodsja. Men om du vil kombinere Kambodsjas strender
og templer med en spennende jungelopplevelse i Mekongdeltaet helt syd
i Vietnam, så er det slett ingen dårlig ide!

God tur,

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : The Mip

Dato : 29-06-07 08:32

"Søs" <lars.irene@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Flere rejsebureauer oplyser også, at "man" ikke tar´ på badeferie i
> Vietnam. Men findes der virkelig ikke nogle hyggelige steder? Med +30

Cambodia kender jeg ikke ret meget til, men har hørt og set på lonely
planets hjemmeside at prisniveau der er væsentlig højere end øvrige lande i
regionen.

Viet Nam er prisniveau'et ca. 1/2 af thailand/malaysia (der i forhold til
europæiske priser er meget billige) - ex. 3/4 l tiger øl eller en stor skål
nudelsuppe med masser af grønsager - drysset med flæskesvær (Caw Lau) kan på
pæn resturant fåes til hver ca. 5 dkr.

Nævnte rejsebureauer aner ikke hvad de taler om:

Mange meget fine strande ex. ved halvstor (ca. 300.000) by Nha trang (hvor
jeg har været 2 gange)
(ex. http://www.vietscape.com/travel/nhatrang/) hvor der udover 7 km.
bestemt ikke overfyldt og meget fin strand langs byen, også er et par
håndfulde små koraløer udlagt som reservat, super sted at snorkle -
dagtur: bus hotel til havn, 8 timers sejltur rundt til og snorkling ved 5-6
rev, vand, spændende frokost af lokale specialiteter, eftermiddagsfrugt,
Happy hour i Ocean Bar (1 time hængende i redningskrans og alt hvad du
gidder af drikkende sød dalat vin, spisende ananas og rygende lokale
cigaretter) - denne dagtur (incl. lån af snorkleudstyr) kostede alt incl.
lidt under 50 dkr.

Mui Ne er nok største/kendteste badeby i det sydlige, især surfing og
paragliding, her er også en pragtfuld strand - prisniveau lidt højere (end
hvad jeg næsten kalder ca. gratis :)

Selv tæt på Ho Chemin city (Saigon) ca. 1 time med flyvebåd ned af floden og
krydse floddeltaet - ligger en hyggelig lille havneby Vung Tàu der også, på
siden ud mod oceanet har lang og nu fin strand
(var tidligere lidt overrendt, især week-ends, men har nu fået smag for
turisme og rydder strandene pænt for affald).

Jan./Feb./mar. er perfekt tid at komme, da netop der er tørtid - se ex.
http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_asien.htm?city=800084001&name=Ho+Chi+Minh

hvor du udover at se at det nu er regntid, kan se klimadata ex. jan.
dagtemp. 32 nattemp. 21 og i store træk ingen regn (jeg har kun oplevet
skyfri himmel hver dag).

Der er ca. samme temp. for ret stor del af det sydlige Viet Nam, men jo et
meget langt land så en del køligere i Nord og selvfølgelig også oppe i
højlandet (ex. Dalat - nævnte vinområde - også spændende).

Rigtig mange taler et vældig pæn engelsk (ældre tilsvarende fransk) og er
utrolig venlige, hjælpsomme (uden som ofte ses i ex. thailand bagefter at
stå med hånden fremme).

Viet Nam kan varmt anbefales, jeg har som skrevet kun været der 2 gange, men
det kunne bestemt være et sted at tilbringe nævnte 3 mdr. om året når jeg
(om ca. 15 år) går på pension.

Kræver visum, men der går ret let - se: http://www.vietnamemb.dk/Visum.htm

The_mip

Fra : J

Dato : 29-06-07 09:31

On Thu, 28 Jun 2007 16:00:53 +0200, "Søs" <lars.irene@mail.dk> wrote:

> [...]
>Flere rejsebureauer oplyser også, at "man" ikke tar´ på badeferie i Vietnam.
>Men findes der virkelig ikke nogle hyggelige steder? Med +30 grader

Ja, det passer vel meget godt med 23-24. Det er da varmere end i en
svømmehal. Hvad er problemet ?

Jeg har badet i Halong Bay i januar og i februar ved Qui Nhon.

Så er der desuden Hoi An, der er meget turisted med mange skræddere.

Den bedste strand er nok ved Qui Nhon, men det er ikke en decideret
badestrand. Der er klipper med sandstrand imellem, men yderøer tager
de værste bølger. En tysk pige gik rundt med et blåt øje, - man kan
være uheldig i brændingen med klipperne. Især ved højvande, hvor de
ikke kan ses.

mvh

John

Fra : Søs

Dato : 29-06-07 13:01

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de værste bølger. En tysk pige gik rundt med et blåt øje, - man kan
> være uheldig i brændingen med klipperne. Især ved højvande, hvor de

Hej John, Mip og Bjørn!

Mange tak for jeres svar!!

Når jeg skriver, at 23-24 grader ikke er nok, mener jeg ikke
vandtemperaturen, men luften!!
Jeg elsker varme, og er nu mere til +30 grader

Kan godt se at ordet "badesteder" kan misforstås,
men mente "badebyer" eller byer ved kysten!

Vi har været i Thailand, og kender godt til de billige priser der. Men kunne
godt tænke os noget andet.

Vil helst så langt væk fra "fine" hoteller som muligt, så hvis der mest er
"enkel standard" i Cambodia, passer det os fint.
Hvad med Vietnam?

Det bedste ved at rejse, synes vi, er at få så meget kontakt til
lokalbefolkningen som muligt!
Se hvordan de lever, og følge med i deres hverdag.

Så det lyder godt, at mip skriver at mange vietnamesere taler godt engelsk.
Hvad med dem i Cambodia?

Bjørns billeder og beskrivelse af Cambodia lyder jo også godt.

Som skrevet er det foreløbig bare løse tanker, da vi først skal tilbage til
vores "elskede" Indien, som vi helt har tabt vores hjerter til. Og ikke
mindst alle de mennesker, vi har lært at kende derude.

Men vi er altid igang med at undersøge nye rejse muligheder
Og synes at Cambodia og Vietnam lyder spændende.

Så skriv endelig hvis I har noget at tilføje eller fortælle!

På forhånd tak for hjælpen!
Hilsen Søs.

Fra : J

Dato : 29-06-07 13:21

On Fri, 29 Jun 2007 14:01:00 +0200, "Søs" <lars.irene@mail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg elsker varme, og er nu mere til +30 grader
>
>Kan godt se at ordet "badesteder" kan misforstås,
>men mente "badebyer" eller byer ved kysten!

Jeg mente vandtemperaturen. Det var vist over 20 grader, der hvor jeg
badede.

John