KLM - erfaringer (med at rejse med baby)
Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 22-06-07 13:08

Vi skal til SF til september og skal flyve med KLM (eller muligvis også NW i
USA, da vi har en mellemlanding der).

Da vi skal have vores lille pige med (som på daværende tidspunkt er 7½
måned) er jeg interesseret i at høre om gode (og dårlige???) erfaringer fra
at rejse med KLM. Kan man gøre noget for at få en "god" plads, hvor man
forstyrrer færrest muligt.

Vi har allerede været ude at flyve med vores datter - og det gik super fint,
og der var slet ingen vrøvl. Men det var kun to timer - og der er jo lidt
længere til SF

På forhånd tak.

Anne-Mette

Fra : Dorthe

Dato : 22-06-07 14:23

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:467bbbef$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> fint,
> og der var slet ingen vrøvl. Men det var kun to timer - og der er jo lidt

Der er pladser, som de gerne giver til folk med småbørn.
Eneste råd som jeg vil give dig er, Lad være med at mellemlande i Paris. Man
får en rigtig dårlig behandling der! Jeg taler af erfaring!
God tur!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-06-07 14:24

>Da vi skal have vores lille pige med (som på daværende tidspunkt er 7½
>måned) er jeg interesseret i at høre om gode (og dårlige???) erfaringer fra
>at rejse med KLM.

Jeg har rigtig gode erfaringer med KLM - flinke og imødekommende.

>længere til SF

Syd Florida?

SydFrankrig?

Sydfyn?

Jeg er allerede tabt :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-07 14:34

"Martin Johansen

http://www.google.com/search?num=50&hl=en&q=SF&btnG=Search

Fra : Helle

Dato : 22-06-07 15:28

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Johansen

> http://www.google.com/search?num=50&hl=en&q=SF&btnG=Search

Kun gode erfaringer med KLM. Nu er de jo overtaget af Air France, så jeg
ved ikke om det har ændret noget.
Mvh.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-06-07 16:00

>http://www.google.com/search?num=50&hl=en&q=SF&btnG=Search

Tak - men det var altså ikke givet på forhånd.. :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Holst

Dato : 22-06-07 15:42

Michael Nørgaard Andersen wrote:

> [...]
> at rejse med KLM. Kan man gøre noget for at få en "god" plads, hvor man

Bortset fra allerforreste, så man kun generer folk bagud, eller
allerbagerst, så man kun generer folk fremad, er der så noget bedre sted
i et fly med et så lille barn.

Børn i den alder kan være noget af det allerværste i et fly, og det
burde næsten forbydes.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 22-06-07 18:10

">
> Børn i den alder kan være noget af det allerværste i et fly, og det burde
> næsten forbydes.

Så små børn (spædbørn) bliver ALTID placeret på de midterste rækker, helt
oppe foran. Det er derfor, at jeg elsker at chekke ind over internettet på
forhånd - så kan man få pladserne lige bag business class eller lang nede i
flyet

Bare de gør det bedre end SAS. Man bad passagerer med små børn om at gå om
bord først. Vi andre gik så om bord bagefter, men så hurtigt, at vi
overhalede børnefamilierne på vej om bord. Latterligt, at man ikke kan
boarde på en ordentlig måde.

Kennet
--
Besøg vores hjemmeside. Alt om vores rejser på 6 kontinenter.
www.pernille-kennet.dk

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-06-07 19:03

On Fri, 22 Jun 2007 16:41:49 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Børn i den alder kan være noget af det allerværste i et fly, og det
>burde næsten forbydes.

Det er sandeligt heller ikke noget man gør uden at have en god grund
til det! Men nogen gange, så er der ingen vej udenom.

Vi har rejst meget med vores søn, hans første tur var over Atlanten
med Air France, da han var 3 måneder gammel. Siden har han rejst mange
gange, de fleste ture på omkring 5-6 timer. Da han var knap 2 år
gammel rejste vi endnu en gang over Atlanten med ham, denne gang med
SAS.

Min anbefaling er, at når børnene når en bestemt alder (omkring 18
måneder), så køb en sæde til dem. Man kan sagtens rejse med et barn på
skødet indtil de er 2 år, men det er ikke spor behageligt på lange
ture. Vores søn nød at have sit eget sæde, og da det var tid til at
sove, så slog vi armlænet op, så han kunne ligge ned.

Generelt har det været en positiv oplevelse at rejse med et barn. Vi
har fået virkelig god behandlig fra Air France, SAS, United Airlines,
Alaska Airlines, JetBlue og flere andre. Vi har altid fået lov til at
gå ombord først, og vi har altid fået tre sæder sammen. Specielt SAS
har været imødekommende, f.eks. da vi rejste fra København til DC var
det ikke muligt at finde tre sæder sammen i Economy. Så de fandt tre
sæder sammen i Economy Extra. Fornemt. Og da vi ankom stærkt
forsinkede fra San Francisco til Seattle og SAS flyet stort set var
fuldt booket, blev der rokeret lidt rundt på nogle passagerer, og så
fik vi tre sæder sammen alligevel.

Min søn er nu 2 et halvt år gammel og er allerede Star Alliance Silver
medlem

--
Lars Ehlers

Fra : Holst

Dato : 22-06-07 19:19

Lars Ehlers wrote:

> Det er sandeligt heller ikke noget man gør uden at have en god grund
> til det! Men nogen gange, så er der ingen vej udenom.

Man kan jo altid diskutere, hvad en god grund er.

Som medpassager kan det være ganske forfærdeligt, når der er så små børn
ombord på flyet.

Jeg har engang prøvet at rejse fra Stavanger til København, hvor en unge
tre sæderækker eller så foran mig skreg stort set fra moderen satte sig
ned til de gik fra borde i København. Ganske forfærdeligt at høre på.

Hjemme igen fortalte jeg jo om min oplevelse til kammerater, og så hørte
jeg om lignende historier. En havde oplevet noget lignende på en tur med
en varighed af 5-6 timer. Så er mine halvanden time fra Stavanger jo
vand ved siden af.

Det burde næsten forbydes.

Fra : Henrik

Dato : 22-06-07 20:19

On 2007-06-22 20:19:07 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk> said:

> [...]
> hørte jeg om lignende historier. En havde oplevet noget lignende på en
> tur med en varighed af 5-6 timer. Så er mine halvanden time fra

Hørt.

Nu er problemet med pædbørn at de er utrolig følsomme overfor tryk
forskelle (øre problemer) og da trykket i et fly er under 1 bar, så
oplever man jævnligt at børn skriger hele vejen, så både for børn, en
selv men ikke midst andre, bør man overveje spædbørn og fly
meget........

Det næste der er et problem er forældre, der mener at deres ansvar
slutter når de har købt biletten, for så har de også betalt for at
børnene kan kravle rundt på vægen (for de keder sig jo) og se i nåde
til den der siger blot det mindste til deres små guld klumper....

Fra : Lars Ehlers

Dato : 23-06-07 00:06

On Fri, 22 Jun 2007 21:19:07 +0200, Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>oplever man jævnligt at børn skriger hele vejen, så både for børn, en
>selv men ikke midst andre, bør man overveje spædbørn og fly

Da min søn var ude og flyve for første gang, gav vi ham enten en sut
eller en sutteflaske, når vi lettede og landede. Virkede ganske
fortræffeligt.

> [...]
>børnene kan kravle rundt på vægen (for de keder sig jo) og se i nåde
>til den der siger blot det mindste til deres små guld klumper....

Det er jeg helt enig i. Jeg kan ikke fordrage forældre, der lader
deres børn sparke på sædet foran, eller generer de andre passagerer på
anden vis. Det er deres ansvar at sørge for at ungerne bliver
beskæftiget eller underholdt på en eller anden måde.

--
Lars Ehlers

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-06-07 21:25

On Fri, 22 Jun 2007 20:19:07 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Man kan jo altid diskutere, hvad en god grund er.

Vi er i en situation, hvor vi er langt væk fra familien, så det er
nødvendigt at rejse fra tid til anden. Vi er 6 timer væk fra min kones
familie, og 16 timer væk fra min familie. Så min søn er vant til at
flyve.

>Som medpassager kan det være ganske forfærdeligt, når der er så små børn
>ombord på flyet.

Det kan være svært at rejse med et barn. Vi har nok været meget
heldige, for vi har aldrig været i en situation, hvor vores søn har
forstyrret andre passagerer i længere tid. Der er som regel en hel del
planlægning forbundet med en rejse, sørge for at han får sin
middagslur, når han skal, medbringe legetøj, bøger, dvd afspiller,
snacks, osv. Og som jeg skrev før, der er langt mindre problemer, når
de har deres eget sæde i flyet.

--
Lars Ehlers

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 23-06-07 08:05

On Fri, 22 Jun 2007 14:08:27 +0200, "Michael Nørgaard Andersen"
<michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>at rejse med KLM. Kan man gøre noget for at få en "god" plads, hvor man

På mange af de store fly findes specielle sæder på "slaveklasse" til
folk med småbørn, hvor børnene placeres i en vugge på væggen foran
forældrene. Jeg har bl.a. oplevet det på vej til Singapore (KLM - 747)
og Shanghai (Finnair - MD11).

Begge selskaber virkede meget imødekommende overfor forældrene, og
"ungerne" var noget mindre "støjfyldte", når de kunne ligge og "gasse
den" i en vugge.

Så vidt jeg husker koster disse pladser ikke ekstra, men man skal
huske at reservere dem specielt. Prøv at kontakte KLM.

>Vi har allerede været ude at flyve med vores datter - og det gik super fint,
>og der var slet ingen vrøvl. Men det var kun to timer - og der er jo lidt
>længere til SF

Og sikkert også større fly med langt mere plads til "specialiteter".

Venlig hilsen

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 24-06-07 23:07

> På mange af de store fly findes specielle sæder på "slaveklasse" til
> folk med småbørn, hvor børnene placeres i en vugge på væggen foran
> forældrene.

Langt hovedparten af langrutefly (rutefly) har sådanne "bassinettes" -
der er lidt forskel på hvor store børnene må være for at benytte dem -
hos nogle selskaber er det 6 mdr - andre 12 mdr. Ring til flyselskabet
og forhør nærmere, så kan de også hjælpe dig med at reservere sådan et
basinnette, hvis der er en ledig. De er ofte eftertragtede og
bestilles i god tid.

...og så lige en kommentare til det at have børn ombord på fly:

Jeg tror ikke der er nogen der rejser med helt små børn for sjov
skyld. Det vil der oftest være en god årsag til. Dog er det sjældent
de helt spæde der er det største problem. Op til 6 mdr's alderen er de
ikke særligt påvirket af trykket ombord, da deres mellemøre ikke er
fuldt udviklet endnu, men derefter kan det blive et problem for nogle.
Et godt råd er at give dem en sutteflaske med vand el.lign under start
og landing - det plejer at virke.

Det vigtigste for at et barn er roligt ombord på fly er dog
forældrene. Min kone er stewardesse og vi flyver af gode grunde meget
og har set mange eksempler på hvordan forældre opfører sig. Men sjovt
nok er børn af flyvende personale oftest dem der opfører sig pænt
ombord og sidder stille og roligt på deres plads. Først om fremmest
fordi mor og far tager det roligt og er afslappede - og ikke mindst
har en holdning til at børnene skal sidde stille, da det ikke er nogen
legeplads ombord. At et barn en gang imellem så kan skrige er der
desværre ikke altid noget man kan gøre noget ved - det er beklageligt
for dem der sidder omkring, men tro mig - det er absolut heller ikke
sjovt for forældrene. Jeg tror de fleste får en noget mere overbærende
holdning når de selv bliver forældre, så bliver man automatisk lidt
mere tolerant.

Tilbage til at børn skal sidde på deres sæde: Faktum er at turbulens
kan komme uden varsel og er den enkeltstående ting, der er skyld i
flest skader på flypassagerer. Derfor råder de fleste flyselskaber
også folk til at spænde sikkerhedsbæltet når de sidder ned. Det gør de
ikke blot for at genere - de er faktisk en mening med det. Det gælder
naturligvis også børn - og netop derfor skal de sidde i deres sæde med
bæltet spændt - ikke blot under start og landing.

Alt andet er i mine øjne uansvarligt af forældrene (med mindre de skal
på toilettet et kort øjeblik eller det er et spædbarn man har i
skødet, der absolut nægter at have sele på når det skal sove el.lign,
så må man vurdere fra gang til gang)

Jeg har set forældrene der prøvede at tale personalet fra at deres
børn skulle have sele på under landing??? Sådanne forældre burde
fratages forældremyndigheden. hvad nu hvis der sker noget under
landing og flyet skrider af banen? Hvem skraber så dit barn ned fra
forvæggen? I sådanne tilfælde opfører små børnekroppe sig som
projektiler.

netop af samme grund skal børn spændes fast i sædet under flyvning.
Ved meget turbulens kan barnet nemt ramme stole, loftet el.lign med
meget alvorlige skader til følge.

Tænk blot over disse ting (hvilket alt for mange ikke gør) og så
ellers god flyvetur med jeres børn - også selvom i skulle løbe ind i
andre passagerer der ikke er tolerante eller overbærende.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 25-06-07 16:14

"Flemming Poulsen" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse

og så
ellers god flyvetur med jeres børn - også selvom i skulle løbe ind i
andre passagerer der ikke er tolerante eller overbærende.

Tak for dine gode og kloge råd, som jeg håber forældrene vil lytte til.
Måske burde flyselskaberne udarbejde en lille folder, som blev vedlagt
billetter til rejsende med småbørn, og hvori de mest basale hensyn til både
børnene og de øvrige medrejsende er anført.

Ja tolerance og overbærenhed er udmærket, men disse begreber kan blive
tyndslidte hos passagere, der eksempelvis har betalt for et helt flysæde,
men som kun får et halvt, fordi overfede "sidekammerater" vælter sig ind på
den stakkels midterpassager, som dårligt kan komme til at "nyde"
serveringerne.
De stærkt fede passagerer burde burde henvises til - og betale for - ekstra
brede sæder. Var det mon en ide også at indrette lydtætte børnekupeer i
flyet? Eller hvad med sovemedicin i sutflasken! -:)
Mvh
Aksel

Fra : Henrik

Dato : 25-06-07 17:25

On 2007-06-25 17:14:18 +0200, "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> said:

> [...]
> brede sæder. Var det mon en ide også at indrette lydtætte børnekupeer i
> flyet? Eller hvad med sovemedicin i sutflasken! -:)

OT Sjovt at det kommer op.

Stod en dag i lufthavnen og overværet et intermetzo, en splejs (mit gæt
75 kg) kom anstiene og skulle tjekke bagage ind, han havde 35 kg med.
(han måtte have 20 kg) efter lidt disput måtte han betale for de 10 kg.
75 + 35 = 110 kg. (grunden er angiveligt at flyet bruger mere
brændstof... Fair enough)

Et par stykker længere nede i rækken stod en fyr på, 130 kg (+ -) han
havde små 20 kg med, han skulle så ikke betale, men alligevel 130 + 20
= 150 kg.... Hvem sagde mere brændstof..

Med far for at blive hængt ud...

Mit forslag, alle passagere får f.eks. 150 kg til rådighed, så må de
selv fordele..

Når tilbage til emnent

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 25-06-07 21:58

Hej

Flemming Poulsen <feedback@flyrejsen.dk> wrote:

Klip:
>Jeg tror ikke der er nogen der rejser med helt små børn for sjov
>skyld. Det vil der oftest være en god årsag til.
Klip:

Tak for et godt og sobert indlæg !.

Jeg kan nu alligevel ikke lade være med at klippe en lille sekvens ud af
dit indlæg, se ovenfor.

Prøv at ta' et charterfly til Sydeuropa i almindelighed, og her i
feriesæsonen i særdeleshed, så vil du opdage at op imod halvdelen af
passagererne (lidt overdrivelse fremmer forståelsen) er børn mellem 0 og
5 år, som alle prøver at overdøve hinanden, og konkurrerer om hvem der
hurtigst kan kravle over ryglænet osv. - Og når folk tar' deres børn
med på ferie må det vel være "for sjov" ?, selv om børn under en 8-9 års
alderen havde det meget bedre hjemme hos mormor. - Sådan en flok kan
simpelhen drive de øvrige passager til vanvid, og forældrerne er
tilsyneladende fuldstændig ligeglade, for deres afkom skal skam ha' lov
tl at skabe som præsis som de vil. Det er ganske enkelt ren terror :)
Det er jo heller ikke uden grund at visse rejsebureauer nu er begyndt at
indføre "Børne-fri fly" (Startours).

Når det er sagt, så har jeg for såvidt forståelse for at forældrene tar'
poderne med på ferie, for det er jo stort det det eneste tidspunkt de
ser dem på !, hjemme er det jo bare, "aflevere, hente, lægge i seng" Og
det prøver jeg at sige til mig selv hver gang jeg sidder i et fly og er
ved at gå op i limningen pga. hysteriske unger Og dette med at ta'
børnene med på flyrejser er jo noget der er accellereret voldsom de
seneste 10 - 15 år.... Tidligere var det nærmest ukendt.

Jeg er iøvrigt ikke bedre selv, vi har også haft vores søn med på masser
af flyrejser lige fra han var et par måneder, men, det var nok en anden
tid dengang, han er 35 idag :) Når ungerne dengang fik besked på at
holde mund og sidde stille, ja så gjorde de det....

/Ole - Med 47 års erfaring med charterrejser...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"