visa/dankort brug i europa
Fra : jytte jensen

Dato : 17-06-07 19:03

Sidste efterår var jeg på lynvisit i Hamborg. Og jeg troede selvfølgelig at
jeg kunne anvende mit visa/dankort hvor som helst.
Jeg kunne få lov til at gå i banken for at hæve, ingen andre steder kunne
jeg bruge det. Alle steder ville de kun have euro.

Er det almindeligt i europa ?
(jeg har brugt det i england, island og canada uden problemer).

Da jeg tog til Canada med Lufthansa, og skulle mellemlande i Frankfurt blev
mit kort også afvist med en bemærkning om at det var et lokalt kort !!!

Jeg skal til Lyon i august, er der nogle som har erfaringer med
visa/dankort dér ??

VH
Jytte

Fra : Bjarne

Dato : 17-06-07 19:09

jytte jensen skrev:
> [...]
> mit kort også afvist med en bemærkning om at det var et lokalt kort !!!
>
> Jeg skal til Lyon i august, er der nogle som har erfaringer med

Du må have været meget uheldig i Hamburg.
De fleste steder vi har handlet i Tyskland er de glade for VISA-kort.
Det gælder hoteller, varehuse, mange forretninger, restauranter osv.
I Flensburg f.eks. bruger vi stort set kun VISA/Dankort.
Bortset fra en irriterende forretning, som insisterer på at bruge det
som Dankort, hvilket udløser gebyrer i udlandet. De får sedler.

Mindre forretninger, iskiosker osv. vil kun lege med øvroer.

Sidst jeg var i Frankrig og Italien (januar) havde jeg ingen problemer
med VISA-kort.

Der er også masser af hæveautomater. Da gebyret altid er 30 kr., kan det
ikke betale sig at hæve i små sjatter.

Bjarne

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-06-07 19:10

On Sun, 17 Jun 2007 20:02:46 +0200
"jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> wrote:

> [...]
> et lokalt kort !!!
>
> Jeg skal til Lyon i august, er der nogle som har erfaringer med

Så vidt jeg husker, så skal restauranter og forretninger i tyskland
betale nogle sindsygt høje gebyrer når der bruges Visa/masters. Derfor
er de ikke glade for at kunderne bruger kortene.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Bjarne

Dato : 17-06-07 20:04

Kim Schulz skrev:

> Så vidt jeg husker, så skal restauranter og forretninger i tyskland
> betale nogle sindsygt høje gebyrer når der bruges Visa/masters. Derfor
> er de ikke glade for at kunderne bruger kortene.

De har ellers set glade ud, hver gang vi har betalt med kreditkort og
givet dem en lille slat i drikkepenge.

Man får generelt bedre service i Tyskland end i Danmark for de samme
penge. Vi har tre yndlingsrestauranter i Flensburg og to i Leck.

Bjarne

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 18-06-07 12:16

On Sun, 17 Jun 2007 21:03:46 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>
>Man får generelt bedre service i Tyskland end i Danmark for de samme
>penge. Vi har tre yndlingsrestauranter i Flensburg og to i Leck.

Nu er Flensborg/Flensburg altså ikke noget, der kan bruges "sår'n
rejti" for alvor, når man skal beskrive, hvordan det er at handle i
Tyskland.

Både før, mens og efter jeg boede ved grænsen (i Padborg) har
Flensborgenserne tilpasset sig de danske kunder - akkurat som de
handlende på den danske side af grænsen, har tilpasset sig
Flensborgensernes ønsker.

Flensborg er "grænseland", og det kan ikke sammenlignes med resten af
Tyskland (f.eks. Köln, Berlin, München). Selv Hamburg adskiller sig
tydeligt. Tilsvarende gælder for stort set alle (land)grænseområder i
Europa (Verden

Venlig hilsen og smil fra en gammel grænsebo

Fra : Bjarne

Dato : 18-06-07 19:38

Kurt Friis Hansen skrev:

> [...]
> Tyskland (f.eks. Köln, Berlin, München). Selv Hamburg adskiller sig
> tydeligt. Tilsvarende gælder for stort set alle (land)grænseområder i

Det eneste specielle ved Flensburg er så vidt jeg kan se, at nogle
forretninger tager imod Dankort. Og i grove tilfælde insisterer på at
betragte VISA/Dankort som Dankort.
Og som nævnt er det ikke ubetinget en fordel.

Bjarne

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 19-06-07 18:34

On Mon, 18 Jun 2007 20:38:05 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Det eneste specielle ved Flensburg er så vidt jeg kan se, at nogle
>forretninger tager imod Dankort. Og i grove tilfælde insisterer på at
>betragte VISA/Dankort som Dankort.
>Og som nævnt er det ikke ubetinget en fordel.

Eurocard (det samme som MasterCard) har traditionelt været langt det
mest udbredte kreditkort i Tyskland.

I dag udstedes i stedet "MasterCard" (det checker du lettest ved at
indtaste: "http://www.eurocard.de" og finde de historiske
informationer frem fra "overgangsfasen").

Venlig hilsen

Fra : bj

Dato : 17-06-07 19:44

"jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> !!!
>
> Jeg skal til Lyon i august, er der nogle som har erfaringer med

har aldrig haft problemer, hverken Frankrig, Tyskland, Italien, Østrig,
Spanien, Tjekkiet, Schweiz...

dog vil jeg sige, at jeg altid bare betaler på beløbet og ikke ønsker at
hæve. At betale på beløbet betyder også, at du slipper for gebyr:)

ved jeg, at jeg skal bruge kontanter må jeg i en bank og hæve eller have
kontanter med hjemmefra, hvilket jeg mener man nok måske bør have.

I mine ører lyder det som om du har været mere end uheldig. Sidst jeg var i
Hamburg, ja, eller Nürnberg mødte jeg ingen problemer.

Men jeg forstår da godt din bekymring og helt ærligt så virker det på mig
som lidt dårligt, at du ikke kan bruge dit visa-/dankort også set ud fra en
europæisk betragtning.

Håber du har heldet mere med dig næste gang, det tror jeg:)

mvh
bj

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-06-07 20:58

On Sun, 17 Jun 2007 20:02:46 +0200, jytte jensen wrote:

> [...]
> Jeg kunne få lov til at gå i banken for at hæve, ingen andre steder kunne
> jeg bruge det. Alle steder ville de kun have euro.

Der er da vist ikke noget i vejen for at hæve et euro-beløb på et visakort
.... Din bank omregner, og du får en lidt fordelagtigere kurs end ved
kontant betaling. Jeg har for ret nylig betalt med visadankort på flere
restauranter og i lufthavnen i Barcelona helt uden uden problemer.

> Er det almindeligt i europa ?

Ikke efter min erfaring. Der kan være problemer med småbeløb - ikke i alle
lande har samme skik som Danmark, at man kan betale med plastik når man
køber en pakke cigaretter eller en liter mælk. Betaling med visa er en
enkelt gang i Tyskland blevet mig nægtet med den begrundelse, at beløbet
var under 20 euro (eller der omkring, jeg husker ikke beløbet præcis).

> Da jeg tog til Canada med Lufthansa, og skulle mellemlande i Frankfurt blev
> mit kort også afvist med en bemærkning om at det var et lokalt kort !!!

Visa er da vist meget udbredt i Europa. Det virker også på pålidelig måde i
pengeautomater i fjernøsten. Om det er lagt sammen med et dankort burde
ikke gøre nogen forskel og har ikke gjort det hos mig.

> Jeg skal til Lyon i august, er der nogle som har erfaringer med
> visa/dankort dér ??

Ikke specielt Lyon, men generelt er betaling med kort, også visa, udbredt
overalt i Frankrig.

http://www.visa.dk/visa-dankort/

http://www.visa.dk/rejseguide/rejseguide_visadankort/

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : lhs

Dato : 17-06-07 21:06

hmm.. uden at generalisere, men nede ved Fleggaard i flensborg er der ingen
problemer med visa, og dete r jo ikke så langt fra Hamburg.. Nå, spøg til
side...

Har kun brugt visa i mange år og har rejst meget, specielt i de gamle øst
europæiske lande.. Specielt Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien, Kroatien.. men
også Østrig, Toscana og også en smule i tyskland.. specielt Berlin.. Og Visa
DK har altid være min gode ven og aldrig givet mig problemer, men hæv
strategisk - dvs. maks i automater, eller i supermarkeder hvor man kan
betale med kort uden gebyr..

Lars HS
Der smutter afsted om 14 dage på nævnte rute en 14-18 dage, glæder mig
allerede

Fra : Ped

Dato : 17-06-07 22:40

jytte jensen skrev:
> [...]
> mit kort også afvist med en bemærkning om at det var et lokalt kort !!!
>
> Jeg skal til Lyon i august, er der nogle som har erfaringer med

Selvom VISA er et rigtig godt kort, så betyder det ikke at det er et
stensikkert betalingsmiddel overalt. Jeg har lige været en tur i
Belgien, og var en dag ved at få svip over ikke at kunne få motorcyklen
tanket. Der er tankstationer udenfor motorvejene og de store byer stort
set alle automattankstationer, og selvom nogle af dem reklamerede med at
de modtog VISA fik jeg flere steder beskeden: Kortet ugyldigt. Det samme
har jeg prøvet i forretninger i Frankrig, hvor det franske VISA-kort
åbenbart er anderledes end vores. Til gengæld har jeg aldrig haft
problemer i hævekortautomater.

Jeg ville aldrig rejse nogen steder uden at have mindst to forskellige
kort med. Selvom det er flere år siden jeg sidst måtte ty til mit
Mastercard, så vil jeg stærkt anbefale at medbringe et andet
internationalt kort - just in case.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 18-06-07 12:30

<missmerkur@tele.dk> wrote:

>Sidste efterår var jeg på lynvisit i Hamborg. Og jeg troede selvfølgelig at
>jeg kunne anvende mit visa/dankort hvor som helst.

I Hamburg burde det ikke være noget problem.

>Jeg kunne få lov til at gå i banken for at hæve, ingen andre steder kunne
>jeg bruge det.

Hamburg har et "livligt" kvarter, hvor kontanter absolut foretrækkes
Hvad var det for en vare/tjenesteydelse, du ville have?

>Alle steder ville de kun have euro.

Selvfølgelig!

I Tyskland betaler man i Euro. Lige så i Spanien, Italien osv. I UK
betales i engelske pund. I Shanghai i kinesiske yuan, i Singapore i
Singapore dollars. INGEN af stederne betales i danske kroner. Beløbet
omregnes automatisk til "dagskurs", når det hæves på din konto.

Du insisterede vel ikke på at betale i danske kroner, vel?

>Er det almindeligt i europa ?
>(jeg har brugt det i england, island og canada uden problemer).

Nej, men det afhænger af den enkelte forretning. Ikke alle
forretninger accepterer alle kort, og små forretninger kan have valgt
at undgå unødigt besvær. Danske kort er ikke altid lige velset i
Tyskland (de påstår, at der har været en del svindel

>Da jeg tog til Canada med Lufthansa, og skulle mellemlande i Frankfurt blev
>mit kort også afvist med en bemærkning om at det var et lokalt kort !!!

Hvornår var det? Da Danmark for nogle år siden (???) ændrede
udløbstiden fra 2 til "mange" år, var der en del problemer i
overgangsfasen.

Det burde der ikke være i en lufthavn som Frankfurt i dag.

>Jeg skal til Lyon i august, er der nogle som har erfaringer med
>visa/dankort dér ??

Burde ikke være noget problem.

Fra : jytte jensen

Dato : 18-06-07 16:47

"Kurt Friis Hansen" <spam@kfriis.dk> skrev i en meddelelse

> I Hamburg burde det ikke være noget problem.

Næh, men det var det!

> Hamburg har et "livligt" kvarter, hvor kontanter absolut foretrækkes
> Hvad var det for en vare/tjenesteydelse, du ville have?

På kunstmuseeum, et par forretninger på banegården.

> [...]
> betales i engelske pund. I Shanghai i kinesiske yuan, i Singapore i
> Singapore dollars. INGEN af stederne betales i danske kroner.

Nej - men det har jeg da heller aldrig forventet det var visa/dankort der
var tale om.

> [...]
> overgangsfasen.
>
> Det burde der ikke være i en lufthavn som Frankfurt i dag.

Det var på flyet til Frankfurt, og det var i 2005.

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 19-06-07 18:26

On Mon, 18 Jun 2007 17:47:20 +0200, "jytte jensen"
<missmerkur@tele.dk> wrote:

>[cut...]
>På kunstmuseeum, et par forretninger på banegården.

Hmmm.... lyder besynderligt.

Ved småbeløb er "kortbetaling" mindre udbredt i Tyskland. Det gælder
iøvrigt mange steder, da forretningens gebyrer let overstiger enhver
fortjeneste, når vi taler om enkelt(e) Euro på betalesiden.

Eurocard (MasterCard) har iøvrigt altid været det mest udbredte i
Tyskland, sammenlignet med Visa.

>[cut...]
>Nej - men det har jeg da heller aldrig forventet det var visa/dankort der
>var tale om.

Sorry. Jeg var ikke helt vågen

Iøvrigt er det ikke alle danskere, der har fattet forskellen mellem
Dankort og Visa/Dankort.

Kort efter nytår i år oplevede jeg en dansker på det spisested, der
ligger ved ZDF's Haupstadtstudio ved Unter den Linden i Berlin. Han
sad ved et nabobord, og forsøgte at overbevise en tjener om, at hans
almindelige, "sydfynske" Dankort var et Visa/Dankort. Det der med at
der - også - skulle stå Visa på kortet oversteg mandens fatteevne (at
mandens sproglige evner også var mangelfulde, gjorde ikke oplevelsen
mindre).

Så, øh... jeg prøvede at se så lidt dansk ud, som muligt

>[cut...]
>Det var på flyet til Frankfurt, og det var i 2005.

Hvilket selskab og hvor meget?

Igen: Der er folk, der I ramme alvor forsøger at betale for et enkelt
frimærke med plastikkort. Det slipper man ikke helskindet fra ret
mange steder i Europa (eller andre steder i Verden).

Plastikkort er ikke velegnet som erstatning for møntbeløb eller helt
små sedler. Det er aaaalt for dyrt for forretningen.

Hvis vi taler om Europa, venter jeg ikke, at kunne bruge plastik til
at betale småbeløb under 10 Euro i butikker, og selv i mange
lufthavnes transitområder vil problemer med plastik ved betaling under
3-4-5 Euro slet ikke undre mig.

Venlig hilsen og smil

Fra : Inger Buchard

Dato : 18-06-07 16:52

Mine erfaringer i Tyskland - og de er mange - er, at detailhandelen kender
Eurocard, men ikke Visakortet. Hoteller, der får en god omsætning af
overnattende gæster, forretninger i turistcentre, vinhandlerne i Würzburg
med pæne priser - har vel lagt gebyret ind i prisen ydelsen, for det er
nogle % af omsætningen, modtageren skal betale til banken for transaktionen.
Vi har derfor altid to forskellige betalingskort med samt kontanter til
butikshandler. Jeg ved ikke om Mastercard kan udvides med
Eurocard-funktionen, men det ville for Tysklands vedkommende være optimalt.

Inger

Fra : jytte jensen

Dato : 18-06-07 18:03

OK - det må jeg huske hvis jeg skal til tyskland igen, men denne gang skal
jeg til frankrig.

Jytte

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:4676aa1a$0$30992$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-06-07 21:29

jytte jensen wrote:
> [...]
> Jeg kunne få lov til at gå i banken for at hæve, ingen andre steder kunne
> jeg bruge det. Alle steder ville de kun have euro.

Jeg har set lidt i samme retning i Hamborg. Dog kun få tilfælde.
Jeg var ude for - på en pænere restaurant - at de ikke ville tage
kortet. Det blev jeg godtnok noget irriteret/overrasket over.
Jeg måtte gå til en automat og hæve penge.

Men ellers er det EuroCard (som det vist hedder) der er udbredt i Tyskland.

Jeg har aldrig haft problemer med VIsa/Dankort andre steder i Europa,
eller i USA.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/