Bærbar på rejse
Fra : Kaj

Dato : 17-06-07 12:58

Hvor svært er det at opbevare sin bærbare på rejse. Jeg mener, når man
forlader hotellet om morgenen, er det så nok at låse den ned i sin kuffert,
eller skal man have den lagt i safetybox? Det er jo ikke alle lande der er
lige sikre. Vi er lige blevet bestjålet i Peru - dog ikke på hotellet.

--
Venlig hilsen
Kaj

Fra : Bjarne

Dato : 17-06-07 13:34

Kaj skrev:
> [...]
> eller skal man have den lagt i safetybox? Det er jo ikke alle lande der er
> lige sikre. Vi er lige blevet bestjålet i Peru - dog ikke på hotellet.

Jeg har tit haft den med i futtog.
Det er lidt bøvlet at have den i håndbagagen og den vil være meget utryg
i en kuffert, så det afhænger af rejsens karakter, og en lille PDA-dims
er absolut at foretrække.

Jeg har aldrig oplevet tyveri på hoteller, men hvis den er på værelset,
så er jeg sikker på, det bedste man kan er at opbevare den,så ingen
lægger mærke til den og fristes. F.eks. nede i kufferten mellem
snavsetøj og håndklæder.

Tænk på, at hotelansatte har en akkord med måske 12 minutter til at
klare et helt værelse på skiftedagenen og nogle få minutter til at
friske det op, så der er ikke meget tid til at gennemrode alting.

I nogle lande koster en bærbar en årsløn, så det er måske meget
forståeligt, hvis selv et nogenlunde hæderligt menneske kan falde i.

Det sikreste er selvfølgelig et sted, hvor man kan få den låst inde.

Bjarne

PS: Men der er efterhånen mange som har WLAN

Fra : Kaj

Dato : 17-06-07 14:21

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bjarne
>
> PS: Men der er efterhånen mange som har WLAN

Tak for svarene.
Og så må man som "uvidende" spørge: hvad er en WLAN?
Vi har rejst en del i såkaldte usikre lande, derfor spørgsmålet. Det var jo
rart, om man kunne skive sin dagbog og ordne billeder i de ofte mørke
aftener.

--
Venlig hilsen
Kaj

Fra : John

Dato : 17-06-07 14:53

Kaj skrev:

> Tak for svarene.
> Og så må man som "uvidende" spørge: hvad er en WLAN?

WLAN = Wireless Local Area Network (trådløs netværk).

Mvh

John

Fra : Bjarne

Dato : 17-06-07 16:35

John skrev:

> WLAN = Wireless Local Area Network (trådløs netværk).

Og der er flere og flere hoteller, som reklamerer med at de har det.
(Somme tider koster det lidt)
Så kan man gå på internettet som om man var hjemme.

Ellers kan man kun via mobilnet, og det er så dyrt og besværligt i
udlandet, at det gør ondt at tænke på.

Bjarne

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 17-06-07 19:43

:
: Det er lidt bøvlet at have den i håndbagagen og den vil være meget utryg
: i en kuffert, så det afhænger af rejsens karakter, og en lille PDA-dims
: er absolut at foretrække.

En liten avsporing, men vær altså oppmerksom på at reiseforsikring IKKE
gjelder for bærbar PC med mindre den er med som håndbaggasje. Legger du
den i kofferten og den ødelegges så får du altså ingen erstatning.

God tur,

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-06-07 13:52

"Kaj" <kasenxklatten@yahoo.dk> wrote in

> Hvor svært er det at opbevare sin bærbare på rejse. Jeg mener, når man
> forlader hotellet om morgenen, er det så nok at låse den ned i sin
> kuffert, eller skal man have den lagt i safetybox?

På utallige rejser i USA og Europa har jeg endnu ikke oplevet at blive
bestjålet. Overhovedet.

På hoteller tager jeg altid følgende forholdsregler:

Alle penge, kreditkort og værdigenstande opbevares i boks. Kun hvad der
forventes at skulle bruges umiddelbart, tages ud af boksen.

På værelset efterlades tasker og kufferter lukket. Når vi efterlader
drikkepenge, ligger de altid på et blankt stykke papir hvorpå vi tydeligt
skriver "drikkepenge" på lokalsproget.

Fra : Ped

Dato : 17-06-07 17:34

Kaj skrev:
> [...]
> eller skal man have den lagt i safetybox? Det er jo ikke alle lande der er
> lige sikre. Vi er lige blevet bestjålet i Peru - dog ikke på hotellet.

Jeg har aldrig været bekymret for at efterlade min på hotellet - men på
den anden side har jeg heller aldrig boet på hoteller, hvor jeg har haft
grund til at være bekymret... Hvis jeg havde ville jeg nok bruge en
kuffert der kunne aflåses. Så kan en tyv i hvert fald ikke umiddelbart
se hvad der er i, og han skal enten løbe med hele kufferten eller
sprætte den op for at få fat i indholdet.

På rejse derimod er jeg meget bevidst om hvor nemt det er at snuppe
sådan en, og jeg prøver at kamuflere den ved ikke at medbringe den i
dens sædvanlige PC-taske. I stedet sætter jeg de flamingotingester på,
som var på da den blev leveret i papkassen, og så passer den præcist ned
i min gamle, ramponere rygsæk, som ingen ville tro indeholdt noget af
værdi. Omformer, mus og det andet er der plads til i forlommen.

M.v.h.

Jens L. Pedersen