Biltur fra New York til Toronto -Hvad skal~
Fra : Hjorth

Dato : 16-06-07 20:43

Vi tager til New York i juli og efter 3 dage planlægger vi en biltur
til Toronto og Niagara Falls. Planlægger at ramme New York
igen efter 7 dage.

Nogle ideer til rute, attraktioner, flot natur, ophold og andre oplevelser?

mvh

Jørgen

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 16-06-07 22:21

"Hjorth" <j.hjorth@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen efter 7 dage.
>
> Nogle ideer til rute, attraktioner, flot natur, ophold og andre

Hej Jørgen.
Jamen det er meget nemt at svare på, for den tur tog vi selv i 2003.
Jeg vil sige, at I ubetinget skal besøge amish-folket ved Lancaster i
Pennsylvania på vejen. Det er en uforglemmelig oplevelse, og man kan bo på
motel lige midt i herlighederne.
Se med her, og læs hvordan vi gjorde.
http://www.hejnfelt.dk/newyork.htm Kig også i billede-galleriet.
Jeg håber at I kan få lidt inspiration herfra, og rigtig god tur.
Med venlig hilsen
Niels Hejnfelt

Fra : Stig Nielsen

Dato : 17-06-07 21:56

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg vil sige, at I ubetinget skal besøge amish-folket ved Lancaster i
> Pennsylvania på vejen. Det er en uforglemmelig oplevelse, og man kan bo på

Hej Niels

Kan du ikke uddybe lidt mere omkring Amish.

Hvad skal man se når man er i området Lancaster, Harrisburg ?

Er der nogle museer man kan se, så man kan se hvordan de lever o.s.v.

Jeg ryger selv derover den 6/7, så det ville være rart med lidt forhåndsinfo
uden at jeg skal læse hele internettet igennem.

Stig

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 17-06-07 23:04

> [...]
>
> Jeg ryger selv derover den 6/7, så det ville være rart med lidt
> forhåndsinfo uden at jeg skal læse hele internettet igennem.

Hej Stig.
Jo da, men jørgen Hjorth skrev direkte til mig, og fik derfor direkte svar
udenom gruppen.
I bund og grund handler det om at have interesse for emnet eller ej. Vi
havde blot en enkelt overnatning på et Best Western motel i byen Intercourse
i Lancaster County, men i løbet af de 2 dage omkring overnatningen fik vi
besøgt et museum / working farm, et lysstøberi, flere quilt-udsalg, et
antik-salg på en gammel vandmølle og andet af samme skuffe.Vi fik
fremskaffet et kort over området og kørte rundt til alle de overdækkede
træbroer, der alle ligge indenfor en radius af ca. 1-20 km, vi spiste på
motellet der lavade gammeldags tysk mad, og flere af gæsterne i restauranten
var amish eller minoitter, og personalet der lavede mad og serverede var
også minoitter i gammeldags beklædning. Forskellen er, at det ikke er
UDklædning men BEklædning for dem! Desuden handlede vi noget frugt o.l. i et
par gårdudsalg.
Vi havde kort forinden set filmen "Vidnet" med Harrison Ford, der foregår
midt i dette område, hvilket havde vakt vores interesse. Hjemmefra satte vi
os ind i sagerne omkring levemønster, adfærd, regler osv så vi vidste hvad
der ventede os. Vores børn var på det tidspunkt 15 og 17 år, og den ene
holdt efterfølgende foredrag om emnet i skolen, og den anden lavede en
skriftlig opgave, begge med fremragende resultet til følge.
Se, det er jo ikke et frilandsmuseum men et område hvor folk bor og
arbejder, så der skal lidt pli med i tasken også, men som jeg begyndte med,
drejer det sig nok mest om at have interesse for emnet. Så kommer tingene af
sig selv når man bevæger sig lidt rundt. Bed om lov til at tage billeder,
hvis der er folk med, eller vent til de ikke ved at du tager det! Mange
ældre ønsker ikke at blive fotograferet!
Jeg håber, at du kan bruget dette til noget, og ønsker god tur.
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Stig Nielsen

Dato : 18-06-07 09:34

> [...]
> overnatningen fik vi besøgt et museum / working farm, et lysstøberi, flere
> quilt-udsalg, et antik-salg på en gammel vandmølle og andet af samme

Hej Niels

1000 tak

Vi glæder os og har allerede sat os lidt ind i emnet.

Rent geografisk set, er det så kun omkring Lancaster at de lever sådan meget
koncentreret, eller er der andre områder ?

Stig

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-06-07 11:34

> [...]
>
> Rent geografisk set, er det så kun omkring Lancaster at de lever sådan
> meget koncentreret, eller er der andre områder ?

Der bor også amish people andre steder, bl.a. i Ohio, men Lancaster County
er nok det største koncentrerede område, så vidt jeg ved.
I øvrigt har jeg lige et par andre guldkorn:
Amerikanerne kalder dem "Pennsylvania Dutch" = hollændere, men det er alene
deres uvidenhed mht Europa der her kommer til skue, for oprindeligt kaldtes
de "Pennsylvania deutsch" = tysk, men det er der jo ikke så mange der ved
derovre.
En anden interessant vinkel vedr. amish er, at amerikansk lov påbyder et par
ting der således har grebet ind i deres leveregler. Bl.a. er alle deres
hestevogne udstyret med batteridrevne blinklys og lygter. Det er også
forbudt at malke med hænderne, så der er opstillet dieseldrevne generatorer
til malkemaskiner rundt omkring, da el er bandlyst.Efterfølgende har de så
konstrueret flere forskellige husholdningsmaskiner der fungerer på damp,
kul, osv, men IKKE el, det går virkelig ikke
Da de tidligere gav sønnerne en del af deres jord, er der nu for lidt jord,
og flere og flere unge får arbejde udenfor deres eget område.Dette kræver
ofte kommunikation via mobiltelefon, transport i bil osv osv, men disse ting
må de så aflevere inden de kommer hjem til gården.
Ja, det var lidt mere til inspiration.
mvh
Niels Hejnfelt