San Marino ingen moms !
Fra : urlex

Dato : 15-06-07 10:26

http://www.italy.dk/turisme/emilia-romagna/san-marino.htm
San Marino er en af de gamle by-stater, der helt ekstra-ordinært har
beholdt sin officielle status som selvstændig stat.
Republikken ligger i bakkerne vest for Rimini, og nyder i dag godt af
turister, der besøger indkøbs-centrene og butikkerne, der er moms-
fritagede.
Der kan altså spares ved at handle i San Marino.
Momsen (IVA) er normalt 20 % på forbrugsgoder i Italien, og den afgift
sparer man i San Marino.
Vi tankede også momsfrit benzin
vh urlex

Fra : Niels

Dato : 16-06-07 14:49

> Der kan altså spares ved at handle i San Marino.
> Momsen (IVA) er normalt 20 % på forbrugsgoder i Italien, og den afgift
> sparer man i San Marino.

Næh, for den skal du da betale, når du kører ind i Italien/Danmark
Medmindre du bosætter dig i San Marino ved samme lejlighed...

--
Niels

Fra : Elmer Fjort

Dato : 16-06-07 17:21

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Næh, for den skal du da betale, når du kører ind i Italien/Danmark
Medmindre du bosætter dig i San Marino ved samme lejlighed...

Et er hvad man skal, men er der nogen kontrol ved "grænsen" fra San Marino?

Elmer

Fra : urlex

Dato : 17-06-07 07:44

On 16 Jun., 19:20, "Elmer Fjort" <Whokn...@Whocares.com> wrote:

> [...]
> Medmindre du bosætter dig i San Marino ved samme lejlighed...
>
> Et er hvad man skal, men er der nogen kontrol ved "grænsen" fra San Marino?

Italien og San Marino har en toldunion, som den der gælder i EU
i øvrigt er der mange miniputstater/toldrie områder i EU, eks Gibraltar
+de engelske kanaløer, Andorra, Monaco, Vatikanet, Liechenstein,
Samnaun, Livigno, Athos (lige hvad jeg kunne komme i tanke om)
vh urlex

Fra : Asle Bjerva

Dato : 17-06-07 19:27

urlex wrote:

> [...]
> +de engelske kanaløer, Andorra, Monaco, Vatikanet, Liechenstein,
> Samnaun, Livigno, Athos (lige hvad jeg kunne komme i tanke om)

Fra Samnaun (som er i Sveits) er det FULL tollkontroll inn i Østerrike.
Siste to besøk der resulterte i utpakking av feriebil !
Samtlige biler ble kontrollert !
Men så er det toll og avgiftsfrihet i Samnaun.

Det samme gjelder Andorra, kontroller både inn i Frankrike og inn i Spania.
I Lichtenstein var det ingen kontroll inn/ut mellom Østerrike og Sveits, i
fjor sommer.

For øvrig er det ikke samme tollunion mellom EU og de tidligere EFTA stater
som innen EU
så det er tilbakebetaling av merverdiavgift for innkjøp i EU for eksport til
Norge, og motsatt.

--
AsleB;Oslo