Chip i pas, ved rejse til USA?
Fra : Pernille

Dato : 14-06-07 10:26

Vi er nogle stykker, der rejser til USA på ferie, snart.
Nu har én af os hørt, at for at komme ind i USA, skal man have nyt pas med
"chip" i.
Er det en ny regel? Jeg var der, for et par år siden, og da var det ikke
nødvendigt...
Kan der være forskel på de forskellige lufthavne, - hvad de kræver?
På forhånd tak!!

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 14-06-07 10:31

Pernille <Hovedst@den> wrote:
[...]

For et par år siden var det litt frem og tilbake, men nå er det ingen
bønn lenger. Passet MÅ være maskinlesbart, hvilket bare relativt nye
pass er. Det gjelder all innreise til USA nå.

Se

http://www.usembassy.dk/Visa/NonimmigrantVisa/VisaWaiverProgram.htm

for mer utfyllende informasjon.

(Du kan fremdeles reise inn i USA med et gammelt pass, men da må du
i så fall først til USAs ambassade og intervjues og få utstedt et
ordentlig visum til landet. Det er lettere og raskere å ordne seg
et nytt pass.)

Håper dere rekker det!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Bjarne

Dato : 14-06-07 11:09

"Pernille" <Hovedst@den> wrote in message
> [...]
> nødvendigt...
> Kan der være forskel på de forskellige lufthavne, - hvad de kræver?

Den eneste forskel der kan være på lufthavne er hvor irriterende spørgsmål
de stiller inden man kommer på flyveren, her kan jeg sige at jeg blev
fuldstændig intimideret i Amsterdam i vinters, kors et krydsforhør. Men
pasreglerne er de samme.
Ang pas så er alle maskinlæsbare gode nok endnu. Chip skal man kun have hvis
passet er udstedt efter en bestemt dato efteråret 2006.

Husk en kuglepen til flyveren og husk at have adressen hvor du skal bo de
næste 24 timer i USA klar, for det spørger de til.

www.politi.dk
Alle danske pas, som er udstedt efter 1. marts 1997, er maskinlæsbare. Pas
udstedt efter 1. august 2006 er biometriske og maskinlæsbare. Du skal altså
kun have fornyet dit pas i forbindelse med rejse til USA, hvis dit pas er
udstedt før den 1. marts 1997.

vh
Bjarne

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-06-07 13:17

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> wrote in message
> [...]
> udstedt efter 1. august 2006 er biometriske og maskinlæsbare. Du skal
> altså kun have fornyet dit pas i forbindelse med rejse til USA, hvis dit

Og da passet så er udløbet er det nok en rigtig god ide at få det fornyet
inden man står i lufthavnen

Keller

(der havde en lille pinlig episode på vej til Singapore i januar. Det
kostede lige en overnatning i Wien...)

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-07 09:13

> Og da passet så er udløbet er det nok en rigtig god ide at få det fornyet
> inden man står i lufthavnen
>
> Keller

Hehehe ja, det var skarpt set... 10 point...

Bjarne

Fra : Pernille

Dato : 14-06-07 12:13

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse
> [...]
> nødvendigt...
> Kan der være forskel på de forskellige lufthavne, - hvad de kræver?

Mange tak, til Jer begge!