Solvenserklæring ved rejse til USA?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-06-07 23:49

Hej,

Jeg skal afsted til USA i 3 uger sammen med et par af mine venner her til
juli, og prøver at få styr på de sidste ting.

http://www.usembassy.dk/Visa/NonimmigrantVisa/VisaWaiverProgram.htm
skriver de at man skal 'Have proof of financial solvency', og så tænker jeg
på hvad de helt præcist mener med det?

Jeg har spurgt min bank, og de siger at de kan godt lave en solvenserklæring
hvis det virkeligt er nødvendigt, men de havde aldrig hørt om at det skulle
være nødvendigt ved ferierejser til USA, selv om de tydeligvis skriver om
det på ambassadens hjemmeside. Spørgsmålet er også hvad den erklæring skal
indeholde. Jeg har prøvet at søge en del efter flere detaljer, men alle
steder skriver de mere eller mindre det samme som der står på hjemmesiden..

Hvad er det de kan tænkes at ville se? Blot en kontooversigt (siger ikke så
meget), nogle kreditkort (siger heller ikke så meget), kontanter (jeg vil
ikke have så mange kontanter på mig)? Og hvor meget mener de at man skal
have til 3 ugers ophold? I princippet kunne man vel godt leve for nogle
hundrede $, hvis man f.eks. havde tænkt sig at bo i telt..

Flere af dem jeg har snakket med ligner et spørgsmålstegn når jeg nævner
det, men der må vel være en grund til at amerikanerne skriver det på
hjemmesiden?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 12-06-07 23:57

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> wrote:
: På http://www.usembassy.dk/Visa/NonimmigrantVisa/VisaWaiverProgram.htm
: skriver de at man skal 'Have proof of financial solvency', og så tænker jeg
: på hvad de helt præcist mener med det?

Hvis du "ser dansk ut" blir du helt sikkert ikke bedt om å fremvise noe
slikt bevis. Det er en klausul de kan trekke frem dersom det dukker opp
noen i immigrasjonskøen som det kan se ut som ikke har så mange penger å
leve for.

Ta uansett med deg et par hundre dollar i cash (ta ut i bankomat i
lufthavnen hjemme) i "nødpenger", så kan du vise frem dem om nødvendig,
og så selvfølgelig minst ett Visa-kort eller MasterCard, helst
tilknyttet Cirrus-nettverket (dvs med den logoen på), så er alt i
orden.

Og HVIS du må bevise noe, så vil du før en eventuell utvisning helt
sikkert få anledning til å logge inn på din nettbank, hvor en
"live" kontoutskrift bør være godt nok.

Men dette blir altså ikke noe problem, det lover jeg. #8D)

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Kong Gulerod

Dato : 13-06-07 08:57

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> wrote in message
> [...]
|
| På http://www.usembassy.dk/Visa/NonimmigrantVisa/VisaWaiverProgram.htm
| skriver de at man skal 'Have proof of financial solvency', og så tænker

at du har et visa/dankort med dig!.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 13-06-07 12:20

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> skriver de at man skal 'Have proof of financial solvency', og så tænker
> jeg på hvad de helt præcist mener med det? signing off.. Martin Sørensen

Hej Martin
Jeg har rejst ind i USA 6-7 gange nu, og jeg er aldrig blevet bedt om noget
i den retning.
I skal bare tage det helt roligt, og ikke spekulere på noget i denne
retning. Det er som tidligere nævnt alene for at have muligheden for at
afvise en "ikke ønsket".

Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-06-07 22:32

> [...]
> skriver de at man skal 'Have proof of financial solvency', og så
> tænker jeg på hvad de helt præcist mener med det?

Tak for svarene - det lyder som om jeg nok ikke skal bekymre mig om det,
hvis jeg bare lader være med at gå for meget i solarie inden jeg skal
afsted.

Men de samme ting har jeg også hørt fra nogle af mine kolleger som har rejst
derover, så jeg tager bare mine kreditkort med mig, og regner med at de er
til at snakke med.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rikke

Dato : 15-06-07 12:13

Hej :)

Jeg husker blevet fortælle noget i den retning af at man skulle, altid
have sit pas på sig,
så man kunne fremvise hvem man er og så MINDST 100$ i kontanter.

Andre af mine amerikanske venner mener også at du som udlænding skal
have kontanter på dig,
det for at du ikke bliver 'taget for at være bums'.
Du skal bevise du kan klare dig selv. Så pas, eller papir på hvem du
er, dit sygesikring,
mindst 100$ og dit kreditkort, så skulle du være dækket. :)

Jeg er misundelig :) rigtig god tur der over :)
Rikke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-06-07 17:28

Hej,

> Jeg husker blevet fortælle noget i den retning af at man skulle, altid
> have sit pas på sig,
> så man kunne fremvise hvem man er og så MINDST 100$ i kontanter.

Jeg vil også have kontanter med mig under turen (og pas selvfølgeligt - bør
man altid have på sig i udlandet), men jeg er ikke sikker på at jeg har
kontanter før jeg skal igennem immigration (kortautomaterne er vel først på
den anden side).

Men jeg tror næppe at det bliver noget problem ud fra hvad jeg har hørt
flere steder. Hvis man er så fattig at man ikke ejer $100, så kan man vel
heller ikke ankomme med et fly.. Det er nok et større problem hvis man kører
over grænsen, f.eks. fra Mexico og ind i USA.

> Andre af mine amerikanske venner mener også at du som udlænding skal
> have kontanter på dig, det for at du ikke bliver 'taget for at være bums'.

I lufthavnen ved ankomsten eller blot generelt under hele turen?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 15-06-07 19:06

On Fri, 15 Jun 2007 18:27:41 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.dk.invalid> wrote:

> [...]
>kontanter før jeg skal igennem immigration (kortautomaterne er vel først på

Som regel er der ikke nogen automater eller noget før man går gennem
immigration. Men hvis du har et kreditkort, så kan jeg ikke se, at der
er noget problem overhovedet.

Når jeg rejser i udlandet, så har jeg stort set aldrig mit pas på mig
med mindre, at jeg er i et udviklingsland. Ellers har jeg en kopi af
billedsiden i mit pas samt en kopi af dokumenter, der beviser min
immigrationsstatus (noget jeg kun bruger i USA). Jeg har altid
kontanter på mig, men næppe hvad der svarer til $100.

> [...]
>heller ikke ankomme med et fly.. Det er nok et større problem hvis man kører
>over grænsen, f.eks. fra Mexico og ind i USA.

Præcis. Og du har jo også et bevis på, at du rejser ud igen efter 3
uger (din flybillet), så jeg kan ikke forestille mig, at du løber ind
i problemer overhovedet.

>I lufthavnen ved ankomsten eller blot generelt under hele turen?

Lidt kontanter er vel fint kombineret med et kreditkort. Det er nok de
færreste bumser, der render rundt med et MasterCard eller Visa

--
Lars Ehlers