1 uge til Mallorca / EU sygesikringsbevis
Fra : smoelfmus

Dato : 12-06-07 21:41

Vi skal en uge til Mallorca i sommerferien, og er meget i tvivl om
vi skal bestille et EU sygesikringsbevis til alle i hustanden.

Som vi læser os til, så er det kun krævet hvis man skal være
afsted i mere end en måned, eller hvis man har en kronisk sygdom.

Det virker ikke på os som om det er nødvendigt, men er der
noget vi ikke er opmærksomme på ?

Vi er opmærksom på at der er en behandlingstid på 3-4 uger,
så skal være nu, hvis vi skal have det bestilt.

Mvh
Anne-Mette

Fra : michael

Dato : 12-06-07 22:43

Hvis I kan nå at bestille det inde I skal afsted, så ville jeg gøre det
hvis det var mig. Det var netop i Spanien, at der i Kontant på DR var
problemer med det gule.

/michael

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 12-06-07 23:10

On Tue, 12 Jun 2007 22:41:13 +0200, "smoelfmus"
<smoelfmus@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>noget vi ikke er opmærksomme på ?
>
>Vi er opmærksom på at der er en behandlingstid på 3-4 uger,
>så skal være nu, hvis vi skal have det bestilt.

Der findes et hav af forskellige udmeldinger; enkelte er helt ude i
hampen. Af én eller anden grund forsøger de danske myndigheder at
undgå at udlevere det blå kort. Aner ikke hvorfor.

Hvorfor ikke bare bestille det blå kort?

Det er gratis! Det bruges alle andre steder i EU (endnu er vi medlem,
så hvorfor ikke bruge fordelene

Hvis uheldet er ude, kan du altid afgøre, hvad der skal ske i den
enkelte situation. Hvis du kun har "det gule med", har du "lissom" et
problem, hvis lægen/hospitalet siger "MasterCard" i stedet. Ikke alle
render rundt med "Platinum dækning" til "no'ed meget akut", og ingen
gider lytte på, at du siger "Jamen, sundhedsministeren lovede..."
(hvad hedder det nu liiige på spansk .

Er uheldet rigtigt ude - f.eks. fordi du møder en bus i en
fodgængerovergang, mens familien er i indkøbscentret - med deraf
følgende problemer med mælet og en masse andet, og har du ingen andre
danskere omkring dig, hjælper det gule kort i tegnebogen næppe ret
meget. En lokal læge aner ikke hvad det er (uanset hvad danske
ministre så mener, så ser f.eks. spanske læger eller spanske
papirskubbere sjældent TV-Avisen eller Kontant på DR1 .

Du risikerer, at du ikke får andet end "minimum-behandlingen", indtil
hospitalet har fundet ud af, hvem der betaler for hvad. De vil sikkert
checke dit kreditkort før de begynder at "ringe rundt" til numre på
alle (i deres øjne) besynderlige kort i din tegnebog, hvis de ikke
finder et blåt kort.

Det blå kort kan lægen/ambulancefolket/hospitalet bruge med det samme,
og du behandles som udgangspunkt lige så godt som de lokale (i dit
tilfælde: som de indfødte spaniere/mallorkinere).

Lægerne her i landet opfordres til at kræve det blå
EU-sygesirkingskort for andre EU-borgere. Hvorfor skulle de andre
lande se anderledes på tingene?

Jeg kan ikke se, at spaniere, portugisere, grækere, italienere osv.
skal drukne sig selv i papir og usikkerhed, når brugen af "det blå
kort" er normen i EU (også i Danmark). Det ved lægen/administratoren,
hvad er. Da ved lægen/administratoren fra starten, hvad der dækkes. Og
han/hun skal ikke slås med et komplet ukendt forsikringsselskab
(Europæiske) i Danmark, som skal forhåndsgodkende enhver behandling.

Er der ikke tale om noget akut - eller ikke længere noget akut - da
kan man sagtens forsøge sig med det gule kort, hvis man har lyst og
mulighed.

Husk, at selv om du kun har reageret på en enkelt E-mail/SMS fra
firmaet, så dækker det gule kort ikke noget som helst derefter (da er
du ikke længere på ferie). Det gule kort er på mange måder designet
til industrisamfundets turisme, hvor mobilos, e-mails og computere var
utænkelige til ikke-eksisterende for normale dødelige

En laaaang omgang, der kan sammenfattes til:

I en ægte - måske akut og livstruende - nødsistuation, kan det blå
kort være afgørende for din senere livskvalitet.

Er der ikke tale om noget "alvorligt", kan du jo altid forsøge dig på
"udenlandsk", hvis du vil prøve "det gule". Vi trænger vel alle til en
bureaukratisk udfordring i ny og næ. Ik'?

Venlig hilsen og smil

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-06-07 23:15

> [...]
> afsted i mere end en måned, eller hvis man har en kronisk sygdom.
> Det virker ikke på os som om det er nødvendigt, men er der

I er fint dækket ind med det gule sygesikringsbevis, så længe i er villige
til selv at skulle risikere lægge pengene ud i første omgang, hvis lægen
ikke vil kendes ved det gule. Udgifterne vil så blive refunderet senerehen.
Det foregår på præcis samme måde som med en typisk forsikring fra
Europæiske, Gouda el. andre.

Det blå kort har en dårligere dækning end det gule (så husk stadig at tage
det gule med), men der er flere der vil kendes ved det blå i Spanien, da det
er fælles for hele EU, så det kan være en fordel at have hvis man helst ikke
selv vil lægge ud for eventuelle lægeudgifter. Det gule dækker dog
lægebesøget hvadenten den lokale læge vil kendes ved det eller ej.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 13-06-07 09:13

"smoelfmus" skrev

> Vi skal en uge til Mallorca i sommerferien, og er meget i tvivl om
> vi skal bestille et EU sygesikringsbevis til alle i hustanden.

Alle læger på Mallorca kender det gule kort, det har de modtaget i mange år,
jeg ville ikke være det ringeste bekymret.
Læger er jo ikke dummere end andre mennesker, de smider jo ikke indehavere
af gule kort ud, bare fordi der kommer nogle andre med blå kort.

Man kan sikkert godt finde nogle læger rundt omkring i Europa, der kender
det blå men ikke det gule kort, her kunne det være en fordel med blå.
Men de findes ikke på Mallorca.

mvh
Alex Christensen

Fra : urlex

Dato : 13-06-07 19:26

On 13 Jun., 11:12, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Man kan sikkert godt finde nogle læger rundt omkring i Europa, der kender
> det blå men ikke det gule kort, her kunne det være en fordel med blå.

Problemet er at lægerne skal vente alt for længe på at få deres penge
fra Europæiske, hvorimod det blå hvor ident-nr.=kontonr. er påført,
det giver lægen pengene "dagen efter" fra EU som et kreditkort gør.
Hvergang Lars Lykke Rasmussen skal udstede et EU-blå gør det kun for 1
år af gangen, skal han sende penge til Brussels for hvert kort, andre
EU-lande gælder det blå for 10 år og nu skal Lars LR finde de 50 mio
kr. som han talte om på TV ved at spare på noget andet. Jeg kan oplyse
at danske læger kræver det EU-blå fra tyskere og andre, deres
krankenkassenkarte (gule sygesikringskort) gælder ikke i Danmark. En
tysker her fortalte mig at en danske læge krævede en FAX fra
krankenkasse at de vil betale SOFORT (straks) fordi tyskeren havde
ikke det EU-blå kort. vh urlex