"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46b49664$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:46b1edfa$0$8223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Den silikone-baserede suuuger ikke vand til sig, hvilket er den
>> almindelige glykol-baserede bremsevædskes kedelige egenskab!
>
> Jeg er nødt til at rette ovenstående misforståelse (igen) - bremsevædske
> optager *ikke* vand uanset hvad den er lavet af, hvis der kan komme
> luft/vand ind i systemet kan vædsken også komme ud !
> Bremsevædsken *udskiller* vand når den varmes nok op. Jeg har
> oplysningen fra en gut der er (var) testkører hos SBS
www.sbs.dk og
> var på Bronzekursus.
>
Tjaeh :-/
Som du skriver hér så det vand der lader sig udskille under opvarmning jo
være kommet ind engang, og hvis ikke det er tilsat af fabrikanten eller
direkte hældt i reservoiret, så må vædsken have optaget det på anden vis :-/
Glykol-baserede bremsevædsker ér såkaldt hygroskopisk, hvilket dækker over
dens evne til at suge fugt til sig.
Bremsning producerer varme og bremsevædskes fineste egenskab er dets
kogepunkt, der som regel ligger på 270-280°.
Idet en vædske koger transformerer den sig til luftform (á damp), og akut
luft i bremsesystemet er ikke en oplevelse man skal unde nogen =
Vands kogepunkt er som bekendt 100°, og blot en enkelt procents
vand-forurening bringer bremsevædskens kogepunkt omkring 30% nedad, hvorfor
der er stor forskel på om det er en frisk bremsevædske eller en halvgammel
sag der har haft lang tid til at optage vand, at man har i systemet når man
akkurat er kommet ind i Italien og skal køre nedad Alperne
--
Armand.