Spændingstab i ledningsnet?
Fra : Ped

Dato : 22-07-07 17:05

Hej gruppe,

Et teoretisk spørgsmål: Hvor stort er spændingstabet i ledningsnettet
normalt?

Hvis man f.eks. måler 14,6 volt på batteripolerne med motoren i gang,
hvilken spænding bør man så mindst kunne måle på f.eks. forlygtepæren?

For et års tid siden havde jeg et problem med at batteriet kogte pga.
overopladning. 17 volt kunne jeg dengang måle på batteripolerne med
motoren i gang. En bekendt har nu sat spørgsmålstegn herved, idet han
mener at alle pærerne ville være sprunget, og andre forbrugere have
taget skade. Han mener at spændingstabet i ledningsnettet ligger i
størrelsesordenen 0,1 - 0,2 volt. Jeg mener at spændingstabet normalt
ligger i området 1 - 2 volt, og at pærer og forbrugere sagtens kan have
overlevet f.eks. 15 volt. Hvem har ret?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-07-07 17:09

> [...]
> motoren i gang. En bekendt har nu sat spørgsmålstegn herved, idet han
> mener at alle pærerne ville være sprunget, og andre forbrugere have taget

Hej Jens

Jeg vil ikke tilføje noget til el teorien, men blot sige at i praksis kan
dine elforbrugere og pærer godt overleve en afbrændt zener diode i
regulator-omformeren, hvilket giver for høj spænding og afkogt batteri.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-07-07 17:45

On Sun, 22 Jul 2007 18:04:58 +0200, Ped
<pedmail@danskbredbaandmail.dk> wrote:

Hej Jens.

>Hvis man f.eks. måler 14,6 volt på batteripolerne med motoren i gang,
>hvilken spænding bør man så mindst kunne måle på f.eks. forlygtepæren?

Hvis den normale lave standard er overholdt vil jeg tro at du måler 12
- 12,5 volt.
MC elektro er og bliver noget billigt bras, men visse producenter har
opfundet relæerne, så noget er blevet bedre, men det hører til
sjældenhederne

> [...]
>størrelsesordenen 0,1 - 0,2 volt. Jeg mener at spændingstabet normalt
>ligger i området 1 - 2 volt, og at pærer og forbrugere sagtens kan have

Det har du.
Når spændingen stiger stiger strømmen også, og dermed også
spændingsfaldet i ledningsnettet.
Det redder pærene, og formentlig også al anden elektronik på cyklen.

Jeg skrev en gang en klumme angående spændingstab i EL net og
afhjælpning af samme:
http://www.ducati.dk/teknik/ducelsystem.htm

--

Steen Gruby