Alu støbegods - polering
Fra : Jørgen

Dato : 21-07-07 16:31

Det er ufattelig svært at polere sådan noget nubret alu støbegods rent.
Basta felgrens duer ikk. Håndrens ikke så godt.
Er der andre forslag. ?

TDM 850

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 21-07-07 16:35

"Jørgen" <jbas_nye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er ufattelig svært at polere sådan noget nubret alu støbegods rent.
> Basta felgrens duer ikk. Håndrens ikke så godt.
> Er der andre forslag. ?

Slyngrenset måske?
Hilsen Matthias

Fra : Perminator

Dato : 21-07-07 17:25

Hej Jørgen
"Jørgen" <jbas_nye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er ufattelig svært at polere sådan noget nubret alu støbegods rent.
> Basta felgrens duer ikk. Håndrens ikke så godt.
> Er der andre forslag. ?

Jeg checkede lige skriftet: "Restaurering af gamle motorcykler" af V.A.
Jensen.
For støbte (kornede) overflader skriver han, resumeret:
Snavs fjernes med iblødsætning i husholdningseddike, og efter en time
afvaskning med sulfovand. Hvis det er meget snavset er næste step at bruge
en svag opløsning af kautisk soda, og bearbejdning med en syntetisk børste.
Afvaskning i rigeligt vand, og derefter sulfovand. (Handsker til sodaen!).
Det tørre emne kan poleres med en roterende messingbørste, og til en lidt
blank finish med ståluld nr. 0.
Et alternativ er en skuresvamp (grydesvamp) og skurepulver, som skulle give
en silkemat overflade efter en del knofedt.
Endelig nævner han glasblæsning, hvilket kræver afdækning af alle huller og
pakflader. Dette skulle også give en silkemat overflade.

---Jeg har med godt resultat brugt alu-fælgrens til de polerede alu-dele på
CXen, men problemet med de nubrede overflader er nok snarere at nå i bund og
få alt snavset væk, og her kommer de mere basale midler, incl. knofedt nok
bedre til sin ret.
god arbejdslyst!
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : BoA

Dato : 22-07-07 11:25

............................klip
> Det tørre emne kan poleres med en roterende messingbørste, og til en lidt
> blank finish med ståluld nr. 0.

............................klip

Dette trigger mine alarmer!
Bearbejdning af aluminium med messing og
ståluld kan få ganske små partikler af
disse metaller til at sætte sig fast i
alu-overfladen og blive startpunkt for
punktvis galvanisk tæring.
Mine erfaringer som finmekaniker siger:
Affedte, rense, grovslibe med slibepapir
beregnet til metal, finslibe med
tiltagende finhed, slut slibe med
vådslibepapir, rense helt i bund for
slibestøv og slam, tørre med lidt varme
og slutpolere med poleremiddel (helst
specielt til alu.) Slut af med aftørring
med rene klude mens emnet stadig er lidt
varmt. Resultatet bliver højglans !

m b h
BoA

Fra : Perminator

Dato : 22-07-07 23:41

HejBoA

"BoA" <boaFJERNESboa@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varme og slutpolere med poleremiddel (helst specielt til alu.) Slut af med
> aftørring med rene klude mens emnet stadig er lidt varmt. Resultatet

Hverken du eller jeg kan vide om det er højglans, som Jørgen efterspørger.
Mit citat fra bogen om restaurering går helt klart på at bevare den
originale kornede overflade, men i ren tilstand.
Jeg har ikke taget stilling til det faglige i det resumerede fra bogen, og
har endnu ikke selv erfaringer.
Men ihukommende eksempler med polering af rustfrit stål med en ikke rustfri
stålbørste, og påfølgende misfarvninger, har jeg rundet de samme tanker som
dig, men har dog ikke anfægtet håndbogens anbefalinger, netop på grund af
mangel på erfaringer med aluminium..
Men, med essensen af begge indlæg, er Jørgen vel kommet et skridt videre

venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Bongo

Dato : 21-07-07 20:16

> Er der andre forslag. ?

Det kan da være at de andre TDM 850 ejere kan et trick!
http://tdmxtz.dk/phpBB2/

Vh Bongo
TDM900

Fra : Schjoldager

Dato : 21-07-07 20:54

On 21 Jul., 17:31, "Jørgen" <jbas_...@hotmail.com> wrote:
> Det er ufattelig svært at polere sådan noget nubret alu støbegods rent.
> Basta felgrens duer ikk. Håndrens ikke så godt.
> Er der andre forslag. ?
>
> TDM 850

Fint vådslibepapir.

Fra : Armand

Dato : 21-07-07 23:19

"Jørgen" <jbas_nye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er ufattelig svært at polere sådan noget nubret alu støbegods rent.
> Basta felgrens duer ikk. Håndrens ikke så godt.
> Er der andre forslag. ?

Mit poler-gen er ikke særligt udviklet, men jeg studser over et par for mig
selvimodsigende ord: Der tales om en nubret "rå"(?) aluminiums-overflade og
for mig er der himmelvid forskel på om du vil polere det eller blot have det
rent :-|
Polering hænger sædvanligvis sammen med glatte overflader og vil derfor
forudsætte en afslibning til bunden af den varierende overflade, hvilket jeg
ikke synes at kunne tyde at det drejer sig om :-/
Tilbage står afrensningen:
Problemet er nok snarere relateret til snavsets karakteristik end til
overfladen: Rå alu-overflade ses oftest brugt på fælge og dér er der vid
forskel på om det er bremsestøv eller kædefedt som man kæmper med.
Almindeligt forekommende motorrens (á vandafskyllelig petroleum) plejer at
være tilstrækkelig til dét job, men tykke lag af aldrende forekomster kan
godt kræve godt med knofedt og en stiv børste. En (klar-)lakering efter en
100% afrensning vil gøre dét job lettere fremover!

drejer snakken sig om bremsestøv/vejsnavs anbefaler jeg mit husråd #1:
Barberskum - natten over, så det får tid til at krible-krable i snavset og
trække det fri af overfladen idet det tørrer ind!

--
Armand.