Vindskærm på Suzuki DL 650
Fra : Morten Pedersen

Dato : 21-07-07 13:20

Hej,
Jeg har en DL 650, som jeg nu har kørt et par tusinde km på.
Det er min første MC og jeg har derfor meget begrænset erfaring i hvordan
turbolens og vindtryk i det hele taget opleves på andre maskiner - jeg har
kun 2 forskellige skole-cykler at sammenligne med - begge helt uden kåbe.
Jeg har kunnet læse mig til i diverse tests at noget af det Suzukien får
allermest hug for er en nærmest "frygtelig" vindstøj og turbolens.
De fleste steder anbefales det at skifte den originale vindskærm ud med en
GIVI vindskærm, som skulle løse problemet.
Min problem i forbindelse med manglende erfaring fra andre maskiner er bare
at jeg ikke ved hvor godt jeg kan forvente det bliver, hvis jeg investerer i
en sådan?

Jeg kan sagtens mærke at der er meget vind og at det rykker i hjelmen. Jeg
har prøvet at læne mig frem hen over tanken, selvom det ikke er den
naturlige kørestilling og så forsvinder både vindstøjen og turbolensen
faktisk næsten fuldstændig - og bliver til gengæld erstattet af en rare lyd
af motorens summen, som man faktisk slet ikke kan høre i normal
kørestilling. Men kan jeg forvente at en udskiftning af vindskærmen vil give
en lige så behagelig stilhed og fravær af turbolens?

Jeg håber nogen kan svare.

mvh
Morten

Fra : Kim

Dato : 21-07-07 14:36

Hej Morten

Jeg har prøvet en givi, den pillede jeg af igen.
Den virkede kun når den var sat helt op, men så var mit synsfelt
lige i overkanten af skærmen. Og den fjernede heller ikke vinden
helt, så jeg prøvede med at bore og skære i den, nu er den væk
Nu har jeg en MRA varioscreen på, og den bliver der.
Den fjerner ikke vinden helt, men der er ikke noget turbolens nu.
Hvis du bor på fyn er du velkommen til at prøve min, for at se
om det dur for dig.

Mvh Kim

Fra : Morten Pedersen

Dato : 21-07-07 15:40

Hej Kim,

tak for budet - men jeg bor i Skanderborg

Hvad koster sådan en skærm og hvor kan den købes?

Du siger du næsten ikke kunne se over skærmen - jeg kan regne ud det vil
sige at det ikke bare er noget med udformningen der gør tricket, men også at
den må være væsentligt større - hvordan får det maskinen til at se ud? Er jo
trods alt ikke interesseret i at det kommer til at ligne en gammel
amerikansk politimotorcykel

mvh
Morten

Fra : Kim

Dato : 21-07-07 16:59

On Sat, 21 Jul 2007 16:39:50 +0200, "Morten Pedersen"
<morten@stargates.dk> wrote:

>Hej Kim,
>
>tak for budet - men jeg bor i Skanderborg

Nåårh, det er da lige i nabolaget på en v-strom

>Hvad koster sådan en skærm og hvor kan den købes?

Jeg gav ca. en 1000 lap, og bestilte den hos tgmotor i middelfart, men
jeg tror at alle forhandlere kan få den hjem

> [...]
>den må være væsentligt større - hvordan får det maskinen til at se ud? Er jo
>trods alt ikke interesseret i at det kommer til at ligne en gammel

Den er både højere og bredere.
Her er en rigtig god side med lidt af hvert om v-strom, og der
er også en del billeder med "windshiels"

http://11109.rapidforum.com/

Mvh Kim

Fra : pnyb

Dato : 21-07-07 19:41

Du kan også vælge en billigere løsning, nemlig at vippe den originale
vindskærm. Standard monteringen er skrækkelig - man føler det som om
man bliver tævet med en gummihammer på hjelmen pga turbolenser.

Se http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6696

Der kan du se hvordan jeg har vippet min vindskærm.

Som forsøg kan du prøve at trille en tur helt uden vindskærm.

Mvh: Peter

Fra : Jacob

Dato : 22-07-07 17:49

Hej V-Strom'ere...

Efter en del eksperimenteren med den originale vindskærm, er jeg endt
op med et MadStad bracket,
http://www.madstad.com/servlet/Detail?no=11
og en Givi vindskærm, hvilket virker fint for mig, med min højde på
180 cm.

Givi vindskærmen er dog lidt stor i det, og MadStad beslaget ser lidt
pudsigt ud, så de to ting til sammen gør efter min mening ikke
ligefrem mc'en kønere

Den sidste smule turbolens der af og til optræder ved visse
vindretninger, det er langt fra altid og det er grænsende til en
ubetydelig smule, mistænker jeg spejlene for, så en dag ta'r jeg en
lille tur uden spejle, og hvis min mistanke holder stik, bliver de
måske skiftet til nogle andre, ved endnu ikke hvilke.

Mange faktorer påvirker turbolensen, så du kan godt risikere at måtte
eksperimentere en smule, før du finder en løsning, der bare passer
dig.

Det kunne i øvrigt være hyggeligt med et V-Strom træf, men da jeg bor
på Bornholm, må jeg desværre nok springe over.

Pt. er der så vidt jeg ved ikke andre V-Strom's herovre.

Mvh
Jacob

Fra : Morten Pedersen

Dato : 22-07-07 21:08

Hej,
ja, det kunne være cool at mødes

Jeg har nu prøvet at sætte den originale vindskærm i øverste position - selv
det synes jeg hjælper den del i forhold til nederste position - men der er
dog stadig turbolens. Jeg har kigget på en del billeder og jeg må sige at nu
da problemet er lidt mindre, vinder udseende over komfort i første omgang.

En helt anden ting. Jeg har noget at køre to lange ture, med vidt
forskelligt brændstofforbrug. Det ene ligger højere og det andet lavere end
jeg havde regnet med. Hvordan er erfaringerne med det?

Tur 1 250 km - Skanderborg-Aalborg med 130-140 km/t på motorvej ca 14,5
km/l
Tur 2 350 km - Skanderborg-Thisted på landeveje med 80-110 km/t ca 24,5
km/l (!)

mvh
Morten

Fra : Niels Pein

Dato : 24-07-07 18:16

"Morten Pedersen" skrev ...
> Hej,
> Jeg har en DL 650, som jeg nu har kørt et par tusinde km på.

snip

> [...]
> kørestilling. Men kan jeg forvente at en udskiftning af vindskærmen vil
> give en lige så behagelig stilhed og fravær af turbolens?

Det kommer også an på hvor høj du er.
Men du skal være opmærksom på, at det det gælder om, er at slippe for at
sidde i turbulens.

At sidde helt i læ, som når du kryber helt ned på tanken, er efter min
mening ikke den rigtige vej at gå. Det vil kræve en stor vindskærm. Men det
er bedre at få fartvinden rent ind på hele hovedet, end at sidde i
turbulens. Så som de andre svarer, så prøv at finde en løsning hvor du
slipper for turbulensen. Gå ikke efter at komme til at sidde helt i læ bag
en kæmpe skærm, det vil være synd. Men fint på de helt store touringprægede
maskiner.

Jeg har for en del år siden haft 2 maskiner hvor jeg monterede en Pichler
fuldkåbe, og i begge tilfælde hjalp det betydeligt at snitte ca. 2 cm. af
kåbeglasset. Jeg er 184 cm.

Vedr. Benzinforbrug:
Motorcykler har generelt en væsentligt højere vindmodstandskoefficient end
biler, så motorcyklers benzinforbrug er generelt mere afhængige af farten
end bilers brændstofforbrug.
Din er en lidt høj model, bredt styr > stor vindmodstand. Kombineret med en
motor i middelklassen er der lagt op til, at benzinforbruget vil stige
drastisk ved høj fart (motorvejskørsel), hvorimod lettere frisk kørsel på
små veje, og kvikke accelerationer fra kryds, betyder forholdsvist mindre,
fordi motorcyklen er let og har nemt ved at accelerere.
Jeg kan genkende din beskrivelse vedr. benzinforbrug, efter 157.000 km. på
en TransAlp. Den gik kortest på literen ned gennem Tyskland, og længst på
literen når vi først var nået frem til Alperne.

Mange accelerationer og stop sluger benzin for en bil. Ikke så meget for
motorcykler. Som til gengæld lader sig påvirke mere af vindmodstand (fart),
afhængigt af hvilken type mc det er.

Niels Pein
Tidl. Honda CX650E, Yamaha XJ900 og Honda XL600V.

Fra : Jacob

Dato : 24-07-07 19:44

Hej igen...

Har kun kørt ca. 1800 Km på min V-Strom, og der har den ligget på 23 -
24 Km/L, men jeg har kørt pænt, da den skulle køres til.
Med pænt mener jeg et minimum af "sejtræk" i højt gear og et minimum
af bundgas under acceleration, men de fleste Km med 4000 - 6000 omdr.
Fruen har siddet bag på fra tid til anden, men det har ikke indvirket
mærkbart på benzinøkonomien...
Der er i øvrigt _mange_ meninger om hvordan sådan en mc motor skal
køres til

Som tidligere nævnt, er jeg stort set tilfreds med den læ jeg får bag
min Givi vindskærm og mit MadStad beslag, men udseendet gør, at jeg
fra tid til anden overvejer, om den originale vindskærm skal på igen i
nederste position. Der får jeg vinden lige i hovedet, hvilket ikke
synes at give den store turbolens, men en del vindstøj. Nåh.. men det
er jo heller ikke en bil

Fortsat god jagt på et godt opsæt Morten, og lad os høre hvad der
virker for dig, når du finder en løsning du er tilfreds med.

Mvh
Jacob

Fra : Ole Schultz

Dato : 24-07-07 20:44

On Tue, 24 Jul 2007 11:44:04 -0700, Jacob <jacob.mogensen@gmail.com>
wrote:

>Hej igen...
>
>Har kun kørt ca. 1800 Km på min V-Strom, og der har den ligget på 23 -
>24 Km/L, men jeg har kørt pænt, da den skulle køres til.

650'eren er pænt økonomisk.
Jeg nåede at køre godt 15 kkm med MRA Variotouring skærm.
Den kom ' aldrig' under 17-18 km/l typisk omkring 20. Med 22 som det
bedste
Har hørt om et par stykker det har køft +25 på bessefar touring.

Min DL1000 som jeg flyttede MRA skærmen over på har nu kørt + 18 kkm
og den kører typisk 16-18 km/l.

Jeg kører alm. frisk, dvs. ikke bleg for fuldgas acc. når situationen
kræver det og typisk cruise hastighed er 100-120 på landevej og
140-150 på motorvej. Set i det 'lys' synes jeg at økonomien er flot.

Konklusion for både den lille og store V-Strom er at de er rimelige
økonomiske selv med stor vindskærm og i mit tilfælde høj og tung fører

mvh Ole

Fra : A & L

Dato : 24-07-07 21:16

"Ole Schultz" <schultz@fjerndette.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Konklusion for både den lille og store V-Strom er at de er rimelige
> økonomiske selv med stor vindskærm og i mit tilfælde høj og tung fører

Når du nu er skiftet fra en DL 650 til en DL 1000 så er der vel ingen
diskussion, den er vel bare bedre
eller?

Vil du indvilge os i din erfaring mellem de to modeller.
Er det kun pga. af din højde du har skiftet?
Var der ikke kræfter nok i 650'eren?
Komforten bedre på 1000'eren
Bremserne bedre?
Fortæl, fortæl

Jeg har prøve siddet en DL 1000 og syntes fodhvilerne sidder i lidt vejen,
når man skal have fødderne til jorden.

Mvh Allan

Fra : Ole Schultz

Dato : 24-07-07 22:02

On Tue, 24 Jul 2007 22:15:38 +0200, "A & L" <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>Fortæl, fortæl
>
>Jeg har prøve siddet en DL 1000 og syntes fodhvilerne sidder i lidt vejen,

Den er selvfølgelig meget meget bedre

650'eren er en kanon cykel til de fleste. God værdi for pengene.

Der var nogle få ting som jeg var træt af :

Performance:
-----------------

Manglende kræfter ved overhaling når man kører frisk til f.eks ved
kraftig modvind og/eller op af bakke.

Jeg kan godt li' at jeg har power nok til at foretage en overhaling
hurtigt og sikkert under alle forhold.

Der er trods alt grænser for hvad man kan med 67 HK

650'eren går meget blødt, næsten som en R4.
På 1000'eren skal man bruge gearene lidt mere ved langsom/by kørsel.
Den fortæller dig klart og tydeligt, hvis den roterer for langsom +
relativt kraftige vibrationer i spejlene.
På 1000 er 6. gear rent overdrive, eksempel - 6.000 rpm ved 180 km/t
Under 100 kmt er 6 gear for højt.

Pas på med rullen i 1 gear på 1000'eren, den kan lave en mega
powerwheelie

Komfort:
----------

Efter 100 km (650) fik jeg ondt at h til i bagdelen.
Årsagen er nok en blanding at et dårligt polstret sæde og så at jeg
ikke høre til de letteste.
1000'er sædet er klart bedre. Man kan købe en 1000 sæde og sætte det
på 650. Prisen er vist ca. 1800 kr.
Nu kan jeg hvis det gælder kører en tankfuld inden at der skal
strækkes ben og balder

Da man sidder lidt højere på 1000'eren kan man opleve mere vindpres og
buldren hvis man er ret høj. Det gør jeg og jeg er 195 cm.
Det er ihvertfald min erfaring med MRA skærmen.

Men det er ikke være end at jeg kan leve med det, og på længere ture
bruger jeg ørepropper.

Er man bare det mindste smule høj, så vil man blive drevet til vandvid
at den originale skærm (begge modeller). Så det kan anbefales at
invisterer i en anden.

Håndtering:
---------------

Jeg skulle lige vænne mig til de ekstra 20 kg som 1000 vejer.
På papiret er det jo ikke at meget, men det føles af mere.
Men jeg vil mene at jeg nu kan tage sving med samme speed som 650

Min erfaring med bremserne er at de er lidt for svage på begge
modeller.

De er fint doserbare, men efter min smag må de godt tage lidt hårdere
ved.

På '07 650 er der nu ABS, det kan IKKE fås til 1000 pt.

Visuelt:
----------

Nu kommer vil til det subjektive

Jeg synes at 650 mangler en potte i venstre side.
Motoren virker 'nøgen' uden en bundkåbe.

NB! Har set flere 650'er som har fået bundkåbe eftermonteret.

Ja, det var et forsøg på at dele mine erfaringer.
Som skrevet er det nogle kanoncykler og min opfattelse er at mange
undervurderer dem mht. til performance og hvor frisk man faktisk kan
køre på sådan en fætter.

Har man pengene og kan man forsikre til rimelige penge vil jeg
anbefale 1000'eren.
NB! Jeg gav ca. 2.500 kr for 650 og nu ca. 3.300 kr. for 1000.
Så selv den store er til at forsikre, ihvertfald som elitebiker.

Med den savner jeg aldrig kræfter og den er som skrevet i anden
posting ikke den store forskel i benzinøkonomi.

mvh Ole

Fra : hg

Dato : 25-07-07 18:18

Tak for at du delagtigør os i dine erfaringer. Har selv købt en 650 -07 med
abs, og gekender delen med økonomien samt sædet.
Har bestilt et bagster sæde hos min forhandler. Gør det IKKE i sæsonen.
Han lovede sædet klar på 3 max 4 uger, og her efter 9 uger har jeg stadig
ingen sæde eller mc, da den samtidigt skulle til service.
Det er meget muligt at det er forhandlerens skyld, men utilfreds med
forløbet, det er jeg.
Det eneste lyspunkt jeg forsøger at holde mig til, er vejret.

Hvad er det for en forsikring du har til 650eren til den pris?
Har fundet og tegnet en Suzukiforsikring men den er en del højere prissat.
Har det noget med at du "kun" har 1 motorkøretøj i forvejen?
Det problem rendte jeg ind i, da de påstod at jeg kun kunne bruge min
ancenitet til max 2 stk. (Biler i mit tilfælde) Ved nr 3 startede man på et
noget højere trin.

mvh
hg

Fra : Ole Schultz

Dato : 25-07-07 18:27

On Wed, 25 Jul 2007 19:17:47 +0200, "hg" <grooss@(no-spam)privat.dk>
wrote:

>Hvad er det for en forsikring du har til 650eren til den pris?
>Har fundet og tegnet en Suzukiforsikring men den er en del højere prissat.
>Har det noget med at du "kun" har 1 motorkøretøj i forvejen?

Det er hos FDM Forsikring som er en del af LB koncernen
(Lærerstandens, Runa og måske andre ? )
NB! Du skal have været medlem af FDM i mindst et havlt år.
Årsmedlemsskab er ca. 550 kr. svjh.

Jeg har samlet alle mine forsikringer hos dem.
Jeg har også en lille Honda Innova 125 som jeg kun har ansvar på og så
har jeg kasko på bilen.
TopD har også rimelige priser, men vær opmærksom på at du har 20%
selvrisiko ved tyveri. Dvs. i dit tilfælde ca. 20.000 kr.

Håber du snart får dit sæde

mvh Ole

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-07-07 13:52

Morten Pedersen skrev den 21 jul 2007 i

> [...]
> Det er min første MC og jeg har derfor meget begrænset erfaring i
> hvordan turbolens og vindtryk i det hele taget opleves på andre maskiner

Der er både støj og turbulens bag en original og andre V-strom vindskærm.
Jeg kører i øjeblikket med denne erstatning der virker rimeligt men ikke helt
nok - nå nu er siden nede, men det er en MRA VarioScreen.

Underligt nok har jeg på turen til Eiffel/Ardennerne haft en oplevelse af
mindre tummel bag skærmen end ellers, og den eneste ændring er en montering
af en Garmin Zumo i "hullet" mellem instrumenter og skærm, måske bare pjat
med mig?

Under alle omstændigheder nytter det NADA at pille skærmen helt af, det er
prøvet, det larmer vildt. Så måske skal der gås efter spejlene alligevel?

Andre skærme:
http://www.ceebaileys.com/suzuki/vstromwsel.html
http://www.mindspring.com/~windstrom/WindStrom/

Skærm diskussion andetsteds:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=87145

Mere V-strom info
http://motorcycleinfo.calsci.com/VStrom.html
http://www.v-stromforum.de/

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-07 15:41

> Under alle omstændigheder nytter det NADA at pille skærmen helt af, det er
> prøvet, det larmer vildt. Så måske skal der gås efter spejlene alligevel?

Jeg pillede skærmen helt af min super tenere igår. Ned af E45 havde jeg
kraftig sidevind, mens det mod Ebeltoft og på sjælland var medvind. Men der
er det min foreløbige konklusion at kåben alene uden kåbeglasset alligevel
giver turbolens næsten op til halsen. Men det var nu rart at have hovedet ud
i helt fri vind.

På den lille tenere (xt600z) har jeg en mra på (ikke vario) og syntes ikke
rigtigt at det gjorde nogen forskel. Men jeg har også en Puig på vej med
posten til den store tenere for at eksperimentere lidt med den.

Desværre er kåben for tæt på styret så der er kun plads til et relativt
smalt kåbeglas - eller går styrenderne imod